|
|
||||
|
||||
|
Paljon kiitoksia tästä kuvapläjäyksestä. Ehkä tommoseen Specin tuplalevyyn juuri ja juuri voisi itsekkin sortua, muutakaan tuplalevystä ei ole enää myynnissä. Myöskään 6-lapasta jousittamatonta ei ole enää valikoimassa mutta jousitettuna ite ostaisinkin.
EDIT: Muistatko minkä takia laitoit nuo shimmit asetelman alle? Ja täytyikö silmälaakeri vaihtaa jostain syystä vai olisiko voinut käyttää vakio silmälaakeria?
|
||||
|
||||
|
Ole hyvä.
Quote:
En kyllä muista yhtään, olikohan shimmit yritys säätää kytkintä kun se ei ensin toiminut kunnolla. Tarkistan seuraavan kerran kun irroitan vaihteiston onko ne vielä siellä. Silmälaakeri oli niin huonolaatuinen että ne laakeri rullat alkoi kääntyä melkein poikittain ja tuhohan siitä tulee heti kohta, mut huomasin sen itse jo asennusvaiheessa kun se takerteli jo siinä. Siihen kannattaa laittaa korkealaatuinen osa ettei sen takia tarvitse myöhemmin irroitella tai tule mitään damagee akseliinkaan.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Aikanaan kun ohensin noi venttiilivarret, oli osalla lukijoista hiukan huolta, että miten ne kestävät. Palatakseni aiheeseen näin kymmenen vuoden jälkeen, yksikään noista ei katkennut, lisäksi tein käyttö bemariini ihan saman silloin samoihin aikoihin, otin niistä venttiileistä suhteessa vieläkin vähän enemmän materiaalia pois. Nyt olen ajanut bemmillä sen jälkeen melkein 150 000 km (mittarissa nyt 431 000) eikä yksikään niistäkään ole katkennut tai mitään muutakaan ongelmaa.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Monenlaista "Backyard Engineer":iä sitä on tullut nähtyä mutten vastaavaa |
|
|
||||
|
||||
|
Juuri niin. Venttiilinvarret ovat jo sen verran sitkeää tavaraa, että jossain mielessä oli aika hyvä tapa hoitaa tuo homma kun kerran itse niitä ohentaa halusin. Mutta olihan tuo venttiili sentään työstökoneessa kiinni joka sitä hionnan aikana tukevasti pyöritti, sekä ylös-alas liike hoitui sillä myöskin.
|
||||
|
||||
|
Totesit, ettei kymmenen vuoden aikana ole operaatiosta ollut mitään haittaa. Näin moottoreista mitään ymmärtämättömänä jäi ilmaan leijumaan kysymys, mikä on ollut se konkreettinen hyöty?
|
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tottakai saadakseni sen ajan tein muutakin kuin muokkasin pelkkiä venttiileitä, nämä ovat aina monen asian kokonaisuuksia, yhdellä muutoksella ei vielä pitkälle pötkitä. Ventiilinvarren ohennus parantaa kanavan virtausta = sylinterin täytöstä, koska venttiilin varsi on aina siinä keskellä kanavaa. Samaten bemarilla olen nyt ajanut "kaasu pohjassa" vuosia vuosia nauttien muutamasta extra hevosvoimasta. Siinä taas oli laahuri nokka-akseli kulahtanut edellisten omistajien käyttämän modernin öljyn lisäaineiden puutteen takia, joten samalla viritin venttiileitäkin ym. kun oli kannet irti. Eli pääasiassa sellaista harrastetoimintaa ajankuluksi tietenkin. Ovat hyviä keskustelunaiheita iltamissa. Joskus käy niinkin, että mun experimental projekteista läikkyy yli jotain hyödyllisiä yksityiskohtia muidenkin autoihin, joka on tietysti myös palkitsevaa. Ja tottakai niistä myös mun autoihin.
can you count suckas? I say the future is ours, if you.. can count Last edited by Macho : 14.09.2024 at 14:53. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Quote:
Itse kuitenkin näkisin tällaisissa konkreettisena "hyötynä" omien rakentelu-skills:ien ja kokemuksen karttumisen, erilaisten omaperäisten teknisten ratkaisujen kokeilua ja joskus niissä jopa onnistumista yli alkuperäisten odotusten (a'la "Macho, rälläkkä ja venttiilinvarren kavennus"). Jonkun käyttispolttikseen verrattavan moottorin yksittäisen osa-alueen featuren "nyanssiaalinen improovaaminen", eli suomeksi sanottuna "nysvääminen", ei siis välttis ole pohjimmiltaan "se ideoiden/tekemisen kipinän sytyttävä juttu" joka saisi useimpia näkemään vaivaa vastaavanlaiseen "pelle pelottomuuteen". En tosiaankaan väheksy ettetkö Macho olisi saanut päänsisäisiä kiksejä venavarren kavennuksen mukanaan tuomasta "moottoriteknisestä hyödystä" .Last edited by C4vettester : 14.09.2024 at 17:38. |
|
|
||||
|
||||
|
Joskus virikytkinten kanssa voi olla ihme säätöä. Tässä tulevaisuuden referenssiksi mun tuplalevy Spec käytön jälkeen normaalisti kuluneena. Eli tilanteesta missä kytkin on toiminut ongelmitta.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
||||
|
||||
|
Satuin näkemään videon tuplalevykytkimen kunnostuksesta, ihan hyvää infoa jos joskus tarvii.
https://www.facebook.com/reel/1744192569554344
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|