|
|
||||
|
||||
|
Laivausfirmojen osoitteita... Tsekkailin projektia varten parikymmentä eri firmaa ja pyysin tarjouksia. Seuraavat lafkat osoittautuivat hintansa ja kommunikaationsa osalta hyviksi (parempiakin varmaan löytyy, mutta nämä ovat ainakin paremmasta päästä):
www.horizonautoservices.com / www.accordoverseas.com |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Kiitos ja kumarrus tiedoista! Rupee tuntuu et amerikan autokaupat ois taas paljon lähempänä, tietty siinä on oma hommansa aina lähtee ja ettii juuri se mieleinen corvette itelleen! Siitä tulikin taas mieleen, kuinkas sellainen kävisi päinsä et kattelis itse autoa netistä ja tuttu tarkistas tavaran kunnon jenkeissä... ja siellä hoitas tavaran laivaan! = Mites tässä tapauksessa vakuutukset, pitääkö minun soittaa ne ja tilata/ onko tässä jotain erikoisuuksia!? Vai riittääkö että ne merkataan autoon ja maksetaan!? Samoin auton osto!= miten se merkataan minun ostamaksi jenkeistä!? Riittääkö faksi allekirjoitus ja normaali pankinkautta tehdyt kaupat!? ps.Autojahan tulee jenkeistä kokoajan ja on firmoja jotka hoitaa hommat puolestani, mut kaipa ton tosiaan vois itekin hoitaa kun vaan tietää mitä tekee!
|
||||
|
||||
|
Jaahas... Nytpä tuli kiperiä kysymyksiä ja kolaus vasta hankitulle "asiantuntemukselle"...
Jos kauppaa käydään eBayssä, niin voittava tarjous on sitova ja usein käsiraha (jota ei palauteta kaupan peruuntuessa) on maksettava heti huutokaupan päätyttyä. Auton tarkistus on siis hoidettava ennen huutoa tms tarjousta, ja onnistuu joko paikan päällä käymällä tai sitten myyjän suosiollisella myötäavustuksella paikallisessa huoltokorjaamossa. Korjaamo pitäisi silloin valita itse vaikkapa netistä (ettei käytetä myyjän kaverin liikettä), sopia tarkastuksesta ko. paikan kanssa ja antaa heille luottokortin numero puhelimessa veloitusta varten. Myyjän tehtäväksi jää toimittaa kärry tsekattavaksi. Tämä on aika yleinen menettelytapa USA:ssa maan koonkin vuoksi. Jos myyjä ei suostu yhteistyöhön, on oletettava että autossa on jotain salattavaa. Erinomainen työkalu paikallistuntemuksen puutteessa on USA:n kattava karttapalvelu www.mapquest.com Suoraan sanottuna en tarkkaan tiedä, miten esimerkkitapauksessasi tulee toimia omistajanvaihdoksen suhteen. Periaatteessa autokauppa on USA:ssa yhtä helppoa kuin Suomessa, eli suomalaista rekisteriotteen luovutusosaa vastaa Valloissa paikallisen rekisteriotteen kääntöpuoli. Osapuolet vahvistavat kaupan allekirjoituksillaan. Jos käytetään kuriiria (firmaa tai kaveria), niin auton hallintaoikeus on laivauksen ajan ko. taholla. Rekisteriotteen kääntöpuolella hoidetaan omistajanvaihdokset, joten allekirjoitusoikeus täytyy olla siirrettävissä kuriirille jollakin tapaa ja yleisimminhän se tapahtuu valtakirjalla. Uuden omistajan tulee nimittäin allekirjoituksellaan vahvistaa auton vastaanotto, ja alkuperäinen allekirjoitettu (tai uusi tuloste) rekisteriotteesta on toimitettava kuljetusyhtiölle USA:n päässä paikallista tulliselvitystä ja maastavientiä varten. Mitä tulee vakuutuksiin, niin ne ovat Yhdysvalloissa luonteeltaan henkilökohtaisia, vaikkakin auton VIN-numeroon sidottuja. Toisin sanoen kuka tahansa taho voi ottaa itselleen vakuutuksen mihin tahansa ajoneuvoon pelkän VIN:in perusteella omistussuhteesta riippumatta. Toisaalta taas jos tiettyä kuljettajaa ei ole merkattu toisen ihmisen vakuutukseen, on yhtiöllä perusteet kiistää korvausvelvollisuutensa onnettomuustapauksessa. Vakuutuksen hinta määräytyy ajo- ja vakuutushistorian ja lisäksi oman sukupuolen ja iän perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että esim. perheen auton vakuutuksessa täytyy olla merkitty se teini-ikäinen joka nostaa vakuutuksen hinnan kaksinkertaiseksi. Jos ei ole, ei kaverilla ole välttämättä mitään vakuutusturvaa autolla ajaessaan, vaikka vanhemmillaan tämä suoja on olemassa. Vakuutuspaperi on sopimus vakuutusyhtiön ja vakuutuksenottajan välillä, joten se pitää allekirjoittaa. Täytyykö tämä tehdä paikan päällä - en tiedä - mutta jos kaverisi on asiaa puuhaamassa niin häneltä pitäisi onnistua. Hänellä täytyy olla joko paikallinen ajokortti tai autoliiton kautta hankittu kansainvälinen ajokortti matkassa mukana! Edelleenkin on muistettava että lait paikalliset lait varmaankin vaihtelevat myös näissä asioissa. Kantsii ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön paikallisen infon saamiseksi: esimerkiksi www.nationwide.com tai www.statefarm.com. Kivuttomimmin (ja joskus jopa halvemmalla!) saattaa homma hoitua luotettavan kuriirifirman kautta. Kuitenkin: jos reissuun yhdistää loman vaikka hyvän frendin tai autoista kiinnostuneen siipan kanssa, on se once-in-a-lifetime -kokemus! Muunmuassa Arizonasta ja Missourista löytyy käsitykseni mukaan paljon tarjontaa, ja sieltä auton rahtaaminen rannikolle alkaa maksamaan helposti jo lentolippujen verran! Huomiona, että itärannikolta on laivaus huomattavasti halvempaa kuin länsirannikolta. Tuhansien kilometrien ajon ollessa edessä esimerkiksi paahtavassa Arizonan ja Teksasin auringossa, kannattaa vakuutukseen ottaa lisäpalikkana "roadside service". Kysymys on monesti jopa 30-40 vuotiaista autoista, ja tämä hinausturva rauhoittaa kummasti mieltä matkaa tehdessä... |
|
|
||||
|
||||
|
Itse tein niin, että etsin pari kontaktia netin ja lehtien kautta. Molemmat sattuivat löytymään floridasta, mutta suomalaisia kumpikin. Molemmat etsivät autoja jenkkien huutokaupoista ja ainakin toinen oli valmis "juoksemaan" myös vihjeiden perässä tsekkaamassa auton kunnon ja räpsimässä kuvia sellaisista paikoista mistä omistaja ei niin mielellään kuvia lähettäisi.
Toinen kontakti lähetteli kuvia sähköpostilla ja toisen valikoimat ovat netissä nähtävillä. Hankittu auto tulee huhtikuun alussa maahan, jonka jälkeen osaan kommentoida palvelun luotettavuutta. Tähän asti kaikki on mennyt kuten so*****. Auto tulee kontissa ja rahdin hinnan osuus on alle 1000 eur. Tässäkin tapauksessa kysymys on yksin luottamuksesta, eikä voi kun toivoa että kaikki menee hyvin. Kallimman hintaluokan auton ollessa kyseessä lähtisin varmaan käymään itse paikalla mutta tässä tapauksessa "kuriirin" käyttö oli ainut vaihtoehto. |
|
|
||||
|
||||
|
Jees, niin se vain on että jos reissuun lähtee yksityishenkilönä, ei 'tukkualennusta' saa konttipaikasta jne. Niihin saa ahtamalla ja päällekkäin useampiakin kärryjä. Lisäksi työkseen näitä hommia tekevät löytävät parhaat diilit ja kontaktit, sekä tekevät itse laivausasiakirjat jne. Myös varaosien tai muun tavaran tuonti onnistuu kontissa, kun taas RO-RO -aluksessa tuotavassa autossa ei saa olla irtotavaraa kyydissä.
Meikäläisellä se oli vain se 'juttu', eli auto piti hakea henkilökohtaisesti. Tunneperäinen homma, ja samalla seikkailuna hieno kokemus. Onneksi kaikki meni hienosti sillä auton hajoaminen viimeisenä päivänä olisi ollut katastrofi. Kiesin täytyy nääs olla ajokunnossa satamaan toimitettaessa. Lisäksi olin suunnitellut kotimatkan alkavaksi toimituspäivänä, joten pelivaraa ei juuri ollut. Tähän ottaisin ehkä varmuuden vuoksi ylimääräisen matkapäivän kaiken varalle, jos suunnittelisin uutta matkaa. |
|
|
||||
|
||||
|
Suuret kiitokset vastauksista!
Veikkaan että tulevaisuus vie amerikkaan ja toivottavasti sieltä jäisi mukaan jotain... Quote:
Olet oikeassa että tottakai tuollainen lisämauste autonhankintaan olisi kiva saada!Miksipä se ei onnistuisi, kysyvä ei tieltä eksy ja suomalainen on tarpeeksi jäykkäniska toteuttaakseen ******* asenteella sen minkä on päättänyt!
|
||||
|
||||
|
Go 4 it!
Tiedoksi vielä seuraavaa: jos auton haluaa tuoda RO-RO -rahtina, on laivaan kelpuutuksen suhteen muutamia sääntöjä: 1. Auton täytyy olla ajokuntoinen ja pysäytettävissä (jonkinlainen jarruteho tulee olla tallella) 2. Kuljettajan oven tulee olla avattavissa ja suljettavissa 3. Rikkinäistä lasia ei autossa saa olla eli lasinsirpaleita, teräviä reunoja 4. Ei "sharp sheet metal edges", eli rikkoontunutta, repeytynyttä tai vääntynyttä peltiä (Corveten tapauksessa sama kaiketi pätee lasikuituun 5. Tankin täytyy olla lähes tyhjä eli korkeintaan 1/4 tankki bensaa 6. Ei irtotavaroita auton sisällä poislukien normaalit varusteet tunkit, vararenkaat tms omilla paikoillaan Kohdat 1-4 siis tarkoittavat (toivottavasti) lähinnä projektikärryjä... |
|
|
||||
|
||||
|
Itse olen ollut niin onnellisessa asemassa kun autoja olen rapakontakaa hakenut että olen saanut tutuilta Dealer-kilpiä lainattua ja saanut ajella niillä auton hakureissuilla. Niissähän on aikalailla eri vapauksia tuohon auton siirtelyyn eikä ole sidottu ainoastaan yhteen nimeen.
Tosta rahdin hinnasta olen vähän eri mieltä sillä Itä-/Länsirannikon hinta-ero on yllättävää kyllä hyvin pieni... |
|
|
||||
|
||||
|
Kyllähän ne muodot säväytti ihan ensinäkemältä.
Kysyn vaan, että miten se tehopuoli. Nojoo, vanhaa ei kannata kauheasti kiusata... Mutta jos kuitenkin muutaman kymmenen hummaa saisi lisää... Mitkä olisivat ensiaskeleet tähän harrastukseen? Eihän niitä oikeesti tarvittais kuin tallillinen lisää niitä hevosia. Kun vain vähän sais lisää siihen stock-autoon, niin kahden-kolmensadan välillä alkais varmaan kaura maistumaan siihen malliin että alkais kiinnostus hiipumaan.... Vai...? Elikäs siis esimmäisiä vinkkejä bensakriisin kuristaman moottorin tehon kasvattamiseksi kyselen. Veneeni vastaavasta lohkosta irtoaa 235 hv, ja autosta "vain" 185. Missä ero, kun OMC on ainoastaan marinoinut kaasutinkäyttöisen 350 cid identtisen lohkon? "Remember children, there are no stupid questions. There are just stupid people" - Mr. Garrison, The South Park |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tässä sulle vastaus. Oikeasti. http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=2835 |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|