|
|
||||
|
||||
|
Quote:
"Vain veikkaamalla voit voittaa" No joo, tää on sellainen laji että kunhan maallikko tekee edes sinnepäin niin se on jo plussaa, flaksi yhdelle ihmislapselle että sattuu paikalle ekana siviilinä on harvinaista joten kellekään ei voi tulla rutiinia...pääasia että yrittää edes!!!
|
||||
|
||||
|
Mun käsittääkseni jokaiselle Suomalaiselle miehelle, joka on käynyt armeijan läpitte, on annettu lähtötason ensiapukoulutus, joiden perusteella ensihoito pitäisi pystyä aloittamaan.
Tosin erikseen on ne kaverit, jotka sielläkin aatteli, että kyllä joku muu tonki jutun voi hoitaa, niin mun ei tartte...
|
||||
|
||||
|
Quote:
Just tuon takia ne tekijät on kiven alla...
|
||||
|
||||
|
En oo itte tilanteeseen JOUTUNU, joten en tasan tarkkaan tiedä mitä siinä tulis tapahtumaan. Iso hatunnosto niille, jotka ovat suoriutuneet tehtävästä.
Mulla räjähti sillon asian tärkeys, kun suorassa lähetyksessä Ayrton Sennaa elvytettiin sen reunavalliosuman jälkeen. Kun sattu näkymään lakanoitten takaa, että painalluselvytys oli aloitettu. Sillon tajus, että Ei ***KELE. Mikään ei tosin siinä tapauksessa enää tainnu auttaa.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Veit kolleega jalat suustani, toi hetki kun näki the great onenin pumppaus oli aloitettu niin tiesi että eräpäivä on lähellä... Ps: muistakaa kolleegat: kun sydän pysähtyy niin jokainen MINUUTTI ilman peruselvytystä vähentää selviytymistä 1 minuuttia-eli 10 min ilman niin homma on selvä!!!
|
||||
|
||||
|
Mites muuten...
Noissa nykyisissä ohjeissa aloitetaan paineluelvytys välittömästi, jos hengitys ei ole normaalia. Loppuuko hengitys aina ennen sydämen sykettä?
Tietysti sydänkin pysähtyy tosi nopeasti ilman hengityksen tuomaa happea sydänlihaksille, mutta jostain mulle on jääny käsitys, että välittömässä tilanteessa sydän voi vielä toimia vaikkei hengitys esim. jonkin tukoksen takia pelaa. Ei kai silloin ole järkeä paineluun vaan välittömään ilmareittien avaamiseen. Tääkin vielä, että jos menee auttamaan, pitäis vielä osata paniikissa tajutakin jotain. Vaikeeta. Ihan turha muuten kenenkään jälkikäteen alkaa neuvomaan, mitä olisi pitäny tehä - tää kommentti itteänikin kritisoiden. Mahtava panos -hakusellaan- nimimerkiltä.
|
||||
|
||||
|
Se sydän on tärkeämpi siksi, että ilman sitä happi ei kierrä elimiin, kuten aivoihin ollenkaan. Eli voi puhallella keuhkoihin ilmaa vaikka kuinka mutta se ei sieltä mene jakeluun ilman pumppua.
Eli vaikka hengitys ei omin voimin kulkis mutta sydän pelaa niin se on parempi kuin toisinpäin. Aina sille uhrille voidaan vaikka keinotekoisesti puhallella laittein ilmaa kunnes se saadaan sairaalaan mutta jos sydäntä ei saa käyntiin niin ei auta mikään. |
|
|
||||
|
||||
|
näin on mutta käsittääkseni myös turha sydänhieronta on myös aika vaarallista koska voi johtaa kammiovärinään. Eli pitää tosiaan varmistaa että sydän on pysähtynyt (ei pulssia siis).
|
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
En ainakaan itse lähtisi käynnissä olevaa sydäntä rynkyttämään, miksi edes pitäisi? Tuolla on kai haluttu valita pienemmän pahan tie. Peruselvytyksen aloittaminen viiveettä on priorisoitu. BTW, pulssin löytäminen, etenkin heikon sellaisen ei ole mitään helppoa sekään. Kaulalta se kuitenkin helpoiten löytyy, jos löytyy. |
|
|
||||
|
||||
|
Samasta kohtaa se löytyy kaulasta mistä jannut lähtee polvilleenkin pienellä sormiotteella...
mulle on ainakin aina opetettu että kokeile hengittääkö jos ei kokeile pulssi ja sitten elvytys jos tarpeen. |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|