FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C5 (vuosimallit 1997-2004)
User Name
Password

C5 (vuosimallit 1997-2004) Corvette C5 & Z06

Closed Thread
 
Thread Tools Search this Thread
  #1481  
Old 20.01.2009, 15:20
studio57's Avatar
studio57 studio57 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 129
studio57 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Pekka Berkeles
Ahtimella on ajettu alle 10.000 kilsaa.

Mulla kävi sentään hyvä säkä, nimittäin liian pieni BOV aiheuttaa pahimmillaan tällaista jälkeä:

Kuvitella että pelkkä ilma saa jotain tuollaista aikaiseksi.

mulla ei ollu tuota BOVia ollenkaan ja 5000km jälkeen ahdin on kuin uus.. kyllä kiilahihnakin jotain periksi antaa... siis näin mulla.

tietty varmaan ahtopaineen määrä vaikuttaa , varsinkin kun isoilla kierroksilla päästää kaasun pois
  #1482  
Old 20.01.2009, 17:00
TomiT's Avatar
TomiT TomiT is offline
Konkari
 
Join Date: Jul 2004
Location: Sipoo
Posts: 1,579
TomiT on oikealla tiellä
Juu, kyllä se dumppi kanattaa olla, ja säädettävä vielä, sehän kannattaa säätää mahdollisimman löysäksi, siten että ajossa kaikki toimii moitteetta eikä vuoda paineen alla...

Pakokaasu ahtimissa kun ei alkuun käytetty dumppeja ollenkaan tai olivat väärin mitoitettuja niin siitä tuli se perinteinen "hukkaportin ääni" tsititishhhh, tsititishhhh... ( hukkaportilla tosi ei ollut mitään tekemistä tuon äänen kanssa )

Jotkut kun sitten ajelee ilman tuota dumppia niin on saattannut mennä jopa akseli poikki...

Omassa käyttiksessä 2 x kierrättäviä dumppeja, koska ei jaksa koko ajan olla kuulemassa sitä ******** suhinaa, tosin kokonaan tuosta ei pääse eroon kun osa metelistä tulee putsarin kautta.

Pekka jos ajat esim matkaa 140km/h nopeudella niin suhiseeko ilma jatkuvasti ( sellaista kohinaa )
__________________


FD3S


  #1483  
Old 20.01.2009, 17:24
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,160
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by TomiT
Pekka jos ajat esim matkaa 140km/h nopeudella niin suhiseeko ilma jatkuvasti ( sellaista kohinaa )
Sadassaneljässäkympissä.....MITÄÄÄÄH.... No, ei Z06 nyt sentään noin meluava ole, mutta rengasmeteliä on sen verran etten voi olla varma kuuluuko sieltä pientä sihinää. Tai siis, no, ei sellaista mielestäni kuulu. Ei ainakaan 120 matkavauhdissa, eikä satasessa, eikä 80 km/h vauhdissa.

Pitää olla ajaa pienellä vaihteella kevyellä kuormalla ja kierroksia pitää olla riittävästi niin sitten sieltä kuuluu sihinää. Ja sen kuulee kyllä sitten selvästi. Tyhjäkäynnillä ei sihinä kuulu näin voimakkaasti. Veikkaan että näin sen pitää mennäkin, eli kun moottori kiertää vaikkapa 3800 rpm ja kuorma on kuitenkin olematon, niin ahdin puskee jo aika reippaasti sitä ilmaa moottoriin. Ja toisaalta moottori ei sitä halua kun teholle ei ole kevyellä kuormalla tarvetta - kaasuläppä on siis aika pienellä - jolloin BOV aukeaa ja päästää ylimääräiset ilmat veks.
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***
  #1484  
Old 20.01.2009, 17:30
TomiT's Avatar
TomiT TomiT is offline
Konkari
 
Join Date: Jul 2004
Location: Sipoo
Posts: 1,579
TomiT on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Pekka Berkeles
Sadassaneljässäkympissä.....MITÄÄÄÄH.... No, ei Z06 nyt sentään noin meluava ole, mutta rengasmeteliä on sen verran etten voi olla varma kuuluuko sieltä pientä sihinää. Tai siis, no, ei sellaista mielestäni kuulu. Ei ainakaan 120 matkavauhdissa, eikä satasessa, eikä 80 km/h vauhdissa.

Pitää olla ajaa pienellä vaihteella kevyellä kuormalla ja kierroksia pitää olla riittävästi niin sitten sieltä kuuluu sihinää. Ja sen kuulee kyllä sitten selvästi. Tyhjäkäynnillä ei sihinä kuulu näin voimakkaasti. Veikkaan että näin sen pitää mennäkin, eli kun moottori kiertää vaikkapa 3800 rpm ja kuorma on kuitenkin olematon, niin ahdin puskee jo aika reippaasti sitä ilmaa moottoriin. Ja toisaalta moottori ei sitä halua kun teholle ei ole kevyellä kuormalla tarvetta - kaasuläppä on siis aika pienellä - jolloin BOV aukeaa ja päästää ylimääräiset ilmat veks.


Tais olla vitsi?

Niin puhutaan nyt vaan näistä ahtimista

Meinaan vaan että se dumppi sais olla niin löysä että sen pitäiskin vuotaa tuolla matkavauhdin alipaineella, muuten ahdin painaa kokoajan seinää vasten, eli kun hihna pyörittää ahdinta, joka luo painetta, ja jos ajelet läppärunko kiinni ( matkajossa se läppä tosiaan on melkein kiinni ) niin silloin ahdin painaa ilmaa minne, no ei minnekkään koska se ilma ei pääse mihinkään, siksi sen dumpin pitäis vuotaa tarpeeks aikaisin/kevyemmällä alipaineella että ahdin pääsee normiajossa levähtämään...Sikajäykällä jousella se ei välttämättä aukea kuin todella suurella alipaineella, eli yleensä silloin kunn nostat kaasun vaihdossa...

Sitten toista juttua mä en oikein käsitä, miksi joillain on sellainen ylipaine venttiili joka sitten vuotaa täydellä kuormalla, eikös hyötysuhde kärsi kun ahdinta pyöritetään turhaan liian kovaa ja sitten päästetään ylimääräinen ilma ulos???? Jotenkin tuntuis kyllä järkevämmältä laittaa sellainen välitys millä saadaan max ahto ( haluttu ahto ) esim 0.8bar 5500rpm. vääntö ehkä hivenen kärsisi, mutta hyötysuhde olisi maximoitu...

Omassa huusissa max ahdot on haettu välityksellä ei ylivuotoventtiilillä...
__________________


FD3S



Last edited by TomiT : 20.01.2009 at 17:38.
  #1485  
Old 20.01.2009, 18:10
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,160
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by TomiT
Tais olla vitsi?

Niin puhutaan nyt vaan näistä ahtimista

Meinaan vaan että se dumppi sais olla niin löysä että sen pitäiskin vuotaa tuolla matkavauhdin alipaineella, muuten ahdin painaa kokoajan seinää vasten, eli kun hihna pyörittää ahdinta, joka luo painetta, ja jos ajelet läppärunko kiinni ( matkajossa se läppä tosiaan on melkein kiinni ) niin silloin ahdin painaa ilmaa minne, no ei minnekkään koska se ilma ei pääse mihinkään, siksi sen dumpin pitäis vuotaa tarpeeks aikaisin/kevyemmällä alipaineella että ahdin pääsee normiajossa levähtämään...Sikajäykällä jousella se ei välttämättä aukea kuin todella suurella alipaineella, eli yleensä silloin kunn nostat kaasun vaihdossa...
Voi olla, mutta kuten sanoin niin en välttämättä kuule sitä sihinää. Muista kuitenkin, että mulla on keskipakoahdin eikä turbo, joten mun välityksillä matkavauhdissa ei kierroksia ole koskaan yli 2000 rpm (no, Suomessa), joten ei se ahdinkaan kyllä ahda oikeastaan yhtään mitään. Jossain 3000 kiekan kohdalla jo ahtaa, mutta kuutosella se on jo melkein 200 km/h.

En tiedä millainen jousi mun BOVissa on, mutta ainakin se on tarkoitettu nimenomaan keskipakoahtimella varustettuihin autoihin, joten luulen ja toivon että se toimii niinkuin pitääkin. Dynossahan sen näkisi parhaiten, kadulla tarttis olla jokin etäkamera tms.

Quote:
Originally Posted by TomiT
Sitten toista juttua mä en oikein käsitä, miksi joillain on sellainen ylipaine venttiili joka sitten vuotaa täydellä kuormalla, eikös hyötysuhde kärsi kun ahdinta pyöritetään turhaan liian kovaa ja sitten päästetään ylimääräinen ilma ulos???? Jotenkin tuntuis kyllä järkevämmältä laittaa sellainen välitys millä saadaan max ahto ( haluttu ahto ) esim 0.8bar 5500rpm. vääntö ehkä hivenen kärsisi, mutta hyötysuhde olisi maximoitu...

Omassa huusissa max ahdot on haettu välityksellä ei ylivuotoventtiilillä...
Hyvä että kysyt näitä, nimittäin jos en saa sua vakuutetuksi homman järkevyydestä niin sitten joudun katsomaan itseäni peiliin ja toteamaan että ei tässä taida olla järkeä. Just tällaiseen nää palstat on mainioita, eikä mun mielestä ole ollenkaan nöyryyttävää huomata olleensa itse väärässä. Kuitenkin jokainen meistä on joskus väärässä ja normaalin ihmisen itsetunto sen kyllä kestää mukisematta.

Sitten näihin kikkailuihin. Kuinkas moni meistä ajaa jatkuvasti lätkä pohjassa? No mä ajoin viimeksi tunnin lätkä pohjassa vajaa kuukausi sitten kun ajoin harhaan Saksassa (Putgarden ja Puttgarden on eri asia GPS:ssä) joten tulipa testattua miten 140 hv TDI Touran taittaa 185 kilsan matkan tunnissa. No eihän siinä ollut muuta mahdollisuutta kuin räsöttää lätkä pohjassa.

Tuollaista ei kuitenkaan tapahdu tehokkaammilla autoilla, eli maksimiteho otetaan aika harvoin ja aika lyhyen aikaa irti moottorista. Jolloin se "turhaan liian kovaa pyörittäminen" tapahtuu kuitenkin aika harvoin. En ole varma mitä tuossa antamassasi esimerkissä hait, mutta ehkä voisi kuvitella että keskipakoahtimen tapauksessa saa alempaa paremman väännön aikaiseksi (ahdin herää aiemmin kun se on "ylivälitetty") mutta sitten yläpäässä päästetään ilmaa veks täyskaasulla ettei esimerkiksi vakioalakerran männät antaudu liian suuren tehon vuoksi. Eli kysymys voi olla ihan vaan mäntien kestävyydestä ja toisaalta vääntöalueen laajentamisesta. Turboillahan tää onnistuu paljon helpommin.

Omassa tapauksessani hukkaportin laittaminen imupuolelle ei johdu siitä, etteikö alakerta kestäisi ahtimen maksimipaineen, vaan siksi, että tietyissä tapauksissa sitä tehoa voisi olla vähemmänkin. Mutta niin että voin itse kontrolloida milloin.
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***

Last edited by Pekka Berkeles : 20.01.2009 at 18:33.
  #1486  
Old 20.01.2009, 19:16
CC-5's Avatar
CC-5 CC-5 is offline
Konkari
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,486
CC-5 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by TomiT
Tais olla vitsi?

Niin puhutaan nyt vaan näistä ahtimista

Meinaan vaan että se dumppi sais olla niin löysä että sen pitäiskin vuotaa tuolla matkavauhdin alipaineella, muuten ahdin painaa kokoajan seinää vasten, eli kun hihna pyörittää ahdinta, joka luo painetta, ja jos ajelet läppärunko kiinni ( matkajossa se läppä tosiaan on melkein kiinni ) niin silloin ahdin painaa ilmaa minne, no ei minnekkään koska se ilma ei pääse mihinkään, siksi sen dumpin pitäis vuotaa tarpeeks aikaisin/kevyemmällä alipaineella että ahdin pääsee normiajossa levähtämään...Sikajäykällä jousella se ei välttämättä aukea kuin todella suurella alipaineella, eli yleensä silloin kunn nostat kaasun vaihdossa...

Sitten toista juttua mä en oikein käsitä, miksi joillain on sellainen ylipaine venttiili joka sitten vuotaa täydellä kuormalla, eikös hyötysuhde kärsi kun ahdinta pyöritetään turhaan liian kovaa ja sitten päästetään ylimääräinen ilma ulos???? Jotenkin tuntuis kyllä järkevämmältä laittaa sellainen välitys millä saadaan max ahto ( haluttu ahto ) esim 0.8bar 5500rpm. vääntö ehkä hivenen kärsisi, mutta hyötysuhde olisi maximoitu...

Omassa huusissa max ahdot on haettu välityksellä ei ylivuotoventtiilillä...
Mulla on sellainen hölmö liiat paineet päästävä ventiili .Haluan että ahtoja tulee matalillakin kieroksilla Ja kun korkeimilla kierroksilla ahtoa tulisi liikaa ,,ohjataan ne ohi niin pysyy vakimännät ryhdissä. tuo sama venttiili toimii mielestäni aivan järkevästi omassa katiskassa
  #1487  
Old 20.01.2009, 19:27
studio57's Avatar
studio57 studio57 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 129
studio57 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by CC-5
Mulla on sellainen hölmö liiat paineet päästävä ventiili .Haluan että ahtoja tulee matalillakin kieroksilla Ja kun korkeimilla kierroksilla ahtoa tulisi liikaa ,,ohjataan ne ohi niin pysyy vakimännät ryhdissä. tuo sama venttiili toimii mielestäni aivan järkevästi omassa katiskassa
eikös tuo oo wastegate? ei bov.. joka toimii auki juuri alhaalla kun ahdin työntää ja läpät on kiinni.. kun läpät on auki bov on kiinni...
wastegate taas päästelee halutun paineen jälkeiset ns. ylimääräiset paineet pois , turbo hommia enemmän.
  #1488  
Old 20.01.2009, 19:37
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,160
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by studio57
eikös tuo oo wastegate?...wastegate taas päästelee halutun paineen jälkeiset ns. ylimääräiset paineet pois
Ilmeisesti on just se, toki imupuolella kun turboissa toi on pakopuolella.
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***
  #1489  
Old 20.01.2009, 20:51
TomiT's Avatar
TomiT TomiT is offline
Konkari
 
Join Date: Jul 2004
Location: Sipoo
Posts: 1,579
TomiT on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Pekka Berkeles
Voi olla, mutta kuten sanoin niin en välttämättä kuule sitä sihinää. Muista kuitenkin, että mulla on keskipakoahdin eikä turbo, joten mun välityksillä matkavauhdissa ei kierroksia ole koskaan yli 2000 rpm (no, Suomessa), joten ei se ahdinkaan kyllä ahda oikeastaan yhtään mitään.


Remmiahtimissa ollaan ja pysytää, Turbot ei tähän lankaan kuulu... Eli remmistä olen puhunut koko ajan.

Tuon ylimääräisen paineen saat tietää siten että pistät kaasun pohjaan esim 2000rpm ja katsot ahtomittariin ( paras olis tietty jos saisit logattua koko ahto kartan ), jos se on esim 0.2bar niin sen verran se ahdin painaa AINA tuolla kierrosluvuilla, koska ahdin on mekaaninen. jos ajat tuolla 2000rpm matkavauhtia läppärunko suht kiinni ( alipaineet kovat imusarjassa ) niin ahdin työntää ilman vuotavaa dumppia jatkuvasti tuota 0.2bar läppärunkoa vasten. Siksi ahtimen/hyötysuhteen takia olisi hyvä että se Dumppi vuotaisi myös tuossa kohtaa ja vapauttaisi tuon turhan 0.2bar. Näillä ylipaine venttiilellä varustetut ( kova ahto jo alhaalla ) järjestelmät ne ahdinta vasta rasittaakin mikäli Dumppi ei ole tarpeeksi iso / löysä.

Jos jotain sekotti tuo ylipainevuoto juttu, niin Dumpit/Bowit ( suht sama ) imupuolella ja hukkaportit sitten sinne pakopuolelle.

Sitten tuohon korkeaan paineeseen alakierroksilla. Onko teillä joilla tuo vuotoventtiili niin tietoa/testiä mitä se ahtaisi ilman tuota venttiiliä, esim jos haluttu ahto olisi 0.8bar ( venttiilillä ) niin mitä se ahtaisi ilman venttiiliä?

Jotenkin tuntuis järkevämmältä että välityksellä haettais se ahto, jos sitten haluaa ajella sillä väännöllä niin ihan OK! Jos välitys olisi helppo vaihtaa niin kannattais kokeilla sydeemiä ilman vuotoventtiiliä....

Pekalle vielä kaasupohjasta ajosta, ymmärrän hyvin että jos kärry pukkaa sen 600-700hp niin ei varmaan tule ajettua pitkää siivua lämä tiskissä. +400hp luokassa sitä tulee ajettua läppärunko selällään...aika usein, varsinkin talvella rajoitin paukkuen Ja vaikka mulla max ahto perustuu välitykseen niin vääntöäkin riittä ihan mukavasti, ainakin välityksellä haetussa paketissa hyötysuhde on maximoitu, eikä ahdon karkailua tapahdu jos vaikka venttiili korkkais.

Yks juttu mikä kannattaa myös mitata, on ahto heti ahtimen kompuralta ja sitten imusarjasta, jos tässä on paljon heittoa niin kannattaa selvittää mistä se johtuu. Omassa pelissä heittoa oli alussa 35%, nyt 17% eli ahto vajosi kompuralta imusarjaan noin 0.4bar, joka on kokonais ahtoon nähden aika paljon...ns pressure drop kannattaa minimoida!
__________________


FD3S


  #1490  
Old 20.01.2009, 21:00
studio57's Avatar
studio57 studio57 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 129
studio57 on oikealla tiellä
mulla on tuossa Nelson racing tupla turbo motissa pari noita isoja wastegatea ja dumppi erikseen joka juuri noita läppä kiinni asioita ...

ai niin ihan kiva motti liitteenä infoa
Attached Files
File Type: pdf hrs_406_tt-2.pdf (68.6 KB, 165 views)
Closed Thread


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:26.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.