FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C3 (vuosimallit 1968-1982)
User Name
Password

C3 (vuosimallit 1968-1982) Corvette C3 - "Shark Body"

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 13.10.2004, 08:54
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Jos lasikuitukangasta meinaa laminoida molemmille puolille niin kannattaa huomioida että alkuperäinen muoto muuttuu ja kittiä on käytettävä reippaammin jotta korjattu kohta saadaan häivytettyä.

Jos mahdollista niin alapuolelle paksumpi matto, ja päälle niin ohut kun mahdollista, jos tarvitsee ollenkaan. Riippuu aina vaurion muodosta ja kuinka se kohta joutuu vastaanottamaan vääntöjä ja tärinöitä.

Jännitykset on poistettava leikkaamalla vauriokohtaa auki.

Ja kun kuitukorkaukset on tehty niin pitäisi odottaa muutama kuukausi ennen maalausta. Tässä tehdään usein suurin virhe. Korjauskohdassa käytetyt kemikaalit jatkavat elämistään ennen lopullista kuivumista ja maalipinnan alta alkaa kohta näkyä korjattu kohta.
Reply With Quote
  #22  
Old 13.10.2004, 10:32
mrfrost's Avatar
mrfrost mrfrost is offline
Aktivisti
 
Join Date: May 2004
Location: Kokkola
Posts: 758
mrfrost on oikealla tiellä
Joo se vessapaperijuttu oli lainausta rakennusalalta Ilmanmuuta paksummin alta ja ohuemmin päältä mutta kuitenkin molemmin puolin
Reply With Quote
  #23  
Old 13.10.2004, 12:15
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,011
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by mrfrost
Niin ja jos auto vm73 tai uudempi niin on hyvä käyttää epoksihartsia lasikuitu töissä Lasikutukangasta kannattaa laminoida kummallekin puolelle

Käsittääkseni FRP (Fiberglass Reinforced Plastic) oli käytössä aina vuoteen 1982, jolloinka osa autosta tehtiin jo uudella tekniikalla SMC (Sheet Moulding Compound) ja esim. '84 oli jo täysin SMC tekniikalla tehty.
Epoksia ei siis tarvine ennen vuotta 82 valmistetuissa autoissa käyttää.
__________________
can you count suckas? I say the future is ours, if you.. can count
Reply With Quote
  #24  
Old 13.10.2004, 14:11
mrfrost's Avatar
mrfrost mrfrost is offline
Aktivisti
 
Join Date: May 2004
Location: Kokkola
Posts: 758
mrfrost on oikealla tiellä
73 ja uudenpien mallien lasikuitutöissä käyttäisin kyllä epoksihartsia enkä polyesteri tai vinyyliesterihartsia Esimerkiksi vetteluetteloissa myytävät lasikuidun korjaustuotteet soveltuvat vain vanhempiin malleihin kuin 73 Itse kävin lasikuitutarvikkeita myyvän ammattilaisen luona koepalan kanssa ja hän kuumailmapuhaltimella lämmitti tavallista lasikuitua joka suli heti kun taas tämä mun 75autosta otettu pala ei ollut lämmityksestä moksiskaan Hän oli sitä mieltä että kyseessä on epoksilasikuitu Mitäkähän tämä FRP ja SMC suomennettuna tarkoittaa Olisko kenties laminointimenetelmistä kyse Kumpi sitten on parempi mekaaninentartunta vai kemiallinen Oikaiskaa jos olen väärässä
Reply With Quote
  #25  
Old 13.10.2004, 15:15
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,011
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tää osoittautuikin monimutkaiseksi jutuksi, ensinnäkin kirjoitin ton smc:n kuvauksen väärin, nyt se on oikein. :writers_block:
Täytyy tutkia lisää aper:
__________________
can you count suckas? I say the future is ours, if you.. can count
Reply With Quote
  #26  
Old 13.10.2004, 17:39
mrfrost's Avatar
mrfrost mrfrost is offline
Aktivisti
 
Join Date: May 2004
Location: Kokkola
Posts: 758
mrfrost on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by mrfrost
73 ja uudenpien mallien lasikuitutöissä käyttäisin kyllä epoksihartsia enkä polyesteri tai vinyyliesterihartsia Esimerkiksi vetteluetteloissa myytävät lasikuidun korjaustuotteet soveltuvat vain vanhempiin malleihin kuin 73 Itse kävin lasikuitutarvikkeita myyvän ammattilaisen luona koepalan kanssa ja hän kuumailmapuhaltimella lämmitti tavallista lasikuitua joka suli heti kun taas tämä mun 75autosta otettu pala ei ollut lämmityksestä moksiskaan Hän oli sitä mieltä että kyseessä on epoksilasikuitu Mitäkähän tämä FRP ja SMC suomennettuna tarkoittaa Olisko kenties laminointimenetelmistä kyse Kumpi sitten on parempi mekaaninentartunta vai kemiallinen Oikaiskaa jos olen väärässä
Niin eihän se >73vette ole perinteisestä lasikuidusta laminoitu vaan se on jotain lasikuitupitoista massaa. Tarkoittaisiko tuo FRP lasikuitupohjaista lujitemuovia ja tuo SMC jotain lamellipuristeseosta Pitkäkuituinen lasikuitupakkeli saattaisi soveltua hyvin vanhempien mallien paikkausmateriaaliksi
Reply With Quote
  #27  
Old 13.10.2004, 19:23
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,011
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Joo se SMC on valmistusmenetelmä, jossa lasi, täyte ja hartsi ovat valmiissa matossa jota sitten on helppo käyttää osien valmistuksessa.
Valmistus tapahtuu kuumuuden ja muotissa puristamisen avulla.

SMC koostuu kolmesta peruskomponentista:
perusta (polyester, vinylester, epoxy, phenolic or polyimide)
vahvistus (fiberglass, graphite, aramide)
ja lisäaineet mitkä sisältävät täytteet, väriaineet, uv-suojat ym.

Eli yleisesti ottaen smc osat voi olla tehty oikeastaan mistä vaan. Käytännössä gm on ilmeisesti käyttänyt melkein aina epoxypohjaista mattoa. Paitsi ehkä ensimmäisinä smc käyttövuosina?

1966: First sheet-molded composite (SMC) used for front body panels and hood.

1970: Plenum and instrument panel support panels switch to SMC.

1971: Rear quarter and end panels switch to SMC.

1984: One-piece, lift-off SMC roof panels with massive rear glass introduced.

Täydennän näitä tietoja kun lisää löytyy, käytännössä olen huomannut että 99% vette harrastajista ei jenkkifoorumeilla tiedä käytännössä näistä hölkäsen pöläystä (niinkun en minäkään vielä) ja löytyy älyttömän paljon ristiriitaista tietoa :anger:
Yleisesti osataan vain sanoa että jos on smc osa, käytä epoksia. Mutta oispa hauska tietää tarkalleen missä vuosimalleissa ja mitkä osat tarvitsevat epoksin..

Jep voitte nyt alkaa korjaamaan näitä mun juttuja
__________________
can you count suckas? I say the future is ours, if you.. can count
Reply With Quote
  #28  
Old 14.10.2004, 03:04
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Madrid
Posts: 4,906
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Hyvä Macho että jollakin on aikaa etsiä tietoa...

SMC on tosiaan valmistusmenetelmä, FRP taas tulee sanoista Fiber Reinforced Plastic eli kuituvahvisteinen muovi. Siis yleisnimi kaikille kuituosille, oli valmistusmenetelmä tai vahvike kuitu sitten mitä vaan, lasi-, hiili-, aramidi- etc.

Ainakin mulla -75:ssä on käytetty jonkinlaista kaksipuolista muottia paneleiden valmistukseen. Sitä en tiedä mitä hartsia on käytetty... En tiedä edes sitä onko kyseessä pätkäkuidusta puristettu vai matosta tehdyt paneelit.

Mulle on jäänyt sellainen kuva että epoksiin siirryttiin jossain vaiheessa -70 luvun alussa, eli about -73-74...
Reply With Quote
  #29  
Old 14.10.2004, 03:08
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Itse kävin näyttämässä kuitupaljasta autoa alan ammattilaiselle.
Vauriot ja kuidun koostumuksen nähtyään äijä osaa nyt tilata mulle oikeat korjausmateriaalit tarpeellisen määrän, sekä sain myös työohjeet.
Reply With Quote
  #30  
Old 14.10.2004, 04:36
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Tuusula
Posts: 2,873
T72 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Macho
1971: Rear quarter and end panels switch to SMC.

Mä korjailin oman -72:n takalokareita ihan polyesteripohjaisella kamalla ja hyvin toimi, liekö sitten toi SMC ollut sitten vielä silloin polyesterihartsilla tehtyä.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:03.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.