FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C5 (vuosimallit 1997-2004)
User Name
Password

C5 (vuosimallit 1997-2004) Corvette C5 & Z06

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24.11.2010, 12:20
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,182
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Entäpä ne viri-keinuvivut?

"Hei tietääx kukaan kannattaako tollaset hankkia, ja jos kannattaa nii minkälaiset. Kiitokset jo etukäteen."

Kyllä Pekka laitoit nyt pahan. Miten sä tuollaisia kyselet. Ja miten sä voit itseltäsi kysyä mitään? Kysy ennemmin vaikka joltain foorumilta.

"No kato onhan sulla niitä sivupersoonia, kysy niiltä."


Aha. No mä kokeilen.

Virittäjä-Pekka: "Et sä kato niitä tarvitte, mä luin Chevy High Performancesta erään testin, jossa lisätehoa tuli vaan 4 heppaa. Ei kannata vaivautua."

Nuuka-Pekka: "Mietippäs nyt itsekin, neljä heppaa ja keinuvivut maksaa varmaan jotain viissataa, ei missään nimessä."

Vakiomoottori-Pekka: "Mä oon ajanut 30.000 kilsaa vakiokeinuilla eikä ikään ole ollut mitään ongelmia. Ei noille virikeinuille ole mitään tarvetta".

Hörökorva-Pekka: "En mä ainakaan ole kuullut, että kenelläkään olisi ollut ongelmia, joten ei niitä virikeinuja varmaan tarvitse".

Lukutoukka-Pekka: "Mä oon lukenu ainakin 15 eri ketjua eri jenkkifoorumeilta ja kun niitä nyt yrittää tulkita, nii ei mun mielestä tarvitse. Jotkut niitä käyttää, mutta se on niitten häpeä se."

Jaakaaja-Pekka: "En mä oikein tiedä, kun joku sanoo että ne olis ihan kätsyt ja jotkut taas että ei niillä tee mitään ja toisaalta taas käytettyjä olis myytävänä eebayssa tosi halvalla, nii että ostanko mä ny vai enkä osta?"

Epäilijä-Pekka: "Kyllä kato täytyyhän siinä joku juju olla, ei niitä muuten valmistettaisi. Ja käyttäähän jotkut moottorinrakentajat niitä, tai luulisi että käyttää, niinku joku Mast Motorsport, varmaankin."

Analyytikko-Pekka: "Lähetin sähköpostia parille jenkkifirmalle jotka rakentaa noita moottoreita, ihan vaan varmistaakseni asian. Eihän ne vastannu mun sähköposteihin ja sit ku mä soitin, niin toinen sano että laita vaan ja toinen sano ettet sä niit varmaankaan tarvitse. Ota tuosta ny sitten selvää. Nii ja foorumilla yks Pekka joka yleensä tietää hyvin asioista oli sitä mieltä että et sä niitä tartte. Nii että siihen johtopäätökseen mä tulin, ettei niitä tartte. Ja sen päätöksen takana mä seison ja turha tulla kenenkään väittämään mitään muuta, se on paskapuhetta jos muuta väittää."

Takaisin reaalimaailmaan. Jokaisella ihmisellä on luontainen tapa approksimoida asioita, siis ikäänkuin yleistää. Ja se taas on hyvä asia. Toinen hyvin inhimillinen piirre on terve järki. En muista lukeneeni koskaan tutkimista siitä, että oikeanpuoleisessa liikennejärjestelmässä on turvallisempaa ajaa oikeata kaistaa kuin vastaantulijoitten kaistaa, mutta näin asia varmaankin on.

Kun viriosien tarvetta tai tarpeettomuutta pohtii, on nykyaikana tapana kysyä asiasta alan foorumeilta. Varsin usein vastauksista puuttuu perustelut. Toki aina ei perusteluja tarvita, mutta usein niistä olisi hyötyä, kun arvioidaan vastauksen luotettavuutta. Jos perustelu on vaikka: "kun se sanoi niin ja se yleensä tietää", jää olennainen uupumaan. Siis miksi, miksi "se" sanoi niin. Kait sillä jokin perustelu oli.

Suomi on pieni maa ja täällä on vielä varsin vähän viritettyjä LS1:siä. Kokemusperäistä tietoa on siis aika vähän tarjolla, jos ollenkaan.

No löytyykö tietoa perusteluineen sitten mistään? Aivan varmasti löytyy. Sitä vaan on joskus työlästä kaivaa esiin. Yksi tapa on hankkia kirja aiheesta. Toki kannattaa muistaa, että nykypäivänä oikeastaan kuka tahansa voi kirjoittaa kirjan ja saada sen myyntiin Amazoniin. Lisäksi kirjoihin päätyy usein pikkuvirheitä, joita ei helposti korjata, toisin kuin esimerkiksi foorumikeskustelut, joissa virheellinen tieto (ainakin joskus) korjataan, tai ainakin kommentteja satelee...

Varsin usein täälläkin on linkkejä jenkkifirmaan nimeltä Texas Speed. Firma myy viriosia ja rakentaa virimoottoreita. Pajalla töissä oleva heppu, Joseph Potak, on kirjoittanut kirjan LS-moottorisarjan virittämisestä. Kirja sinänsä ei tuo paljonkaan uutta infoa, jos LS-moottorien virittäminen on jo tuttua, mutta toisaalta, kirja maksaa niin vähän, että suosittelen sen hankkimista.

No takaisin aiheeseen. Puhuuko Potak potaskaa kirjassaan? Katsotaanpa. Ensinnäkin Potak kehuu kovasti GM:n vakiokeinuvipuja. Ainoa pieni ongelma on hänen mukaansa vakiolaakerit, jotka voi tarpeen niin vaatiessa vaihtaa Harland Sharpin neulalaakereihin. Tämä siis vakion tai miedon virinokan kanssa. Potak muistuttaa, että vakiokeinuvipua ei ole suunniteltu juurikaan korkeammalle nostolle kuin 0.550, ja kun tämän yli mennään, keinun geometria alkaa painamaan venttiiliä enemmän ja enemmän sivuttaisesti sylinterinkannessa olevaa ohjuria vasten. Tämä taas saattaa aiheuttaa kulumista - toisaalta hän ei ole löytänyt tästä todistetta vakiokansissa käytettävien vakio-ohjureitten kanssa korkeanostoisillakaan nokka-akseleilla.

Mikä on sitten lopullinen vastaus alkuperäiseen kysymykseen? En minä tiedä. Mutta jos veikata pitää, niin yli 0.600 nostolla ja pronssisilla ohjareilla, voisi tuollaiset viri-keinuvivut puolustaa paikkaansa. Kunhan niiden geometria vain on suunniteltu oikein.
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***
Reply With Quote
  #2  
Old 24.11.2010, 14:04
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,825
Juhatee on oikealla tiellä
Kirjoittiko Potak mitään tönäreistä suhteessa isompinostoiseen nokkaan? Itse tuskailin LS:aa kasatessani niiden kanssa kun tein virheen eli luin ensin niiden mitoitusohjeen ja ryhdyin vasta sitten kasaamaan.

Olisi pitänyt tehdä ensin ja tuumailla vasta sitten. nyt meni turhiin mittauksiin ja pähkäilyihin aikaa kuten Pum.. öh.. Siis Jaakaaja-Pekalla.

Lopputulos kun näytti olevan ettei juuri kukaan koskaan mitoittanut työntötankoja kuten ne periaatteessa pitäisi mitoittaa. Ideaalitilanne oikein mitoitetulla tönärillä on että se liu'uttaa nostajan paininpintaa venttiilin keskilinjassa puolelta toiselle alle millin matkalla. Vakiossakin kun tilanne on jotain ihan muuta..

Mutta jos tehdään ahdistamatonta moottoria korkeille kierroksille, tuokin pitäisi varmaan ottaa huomioon..? Itse en tehnyt, joten otin torkut asian päälle ja laitoin vermeet paikalleen sellaisenaan.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #3  
Old 24.11.2010, 14:07
Simorna's Avatar
Simorna Simorna is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Sep 2007
Location: Kouvola
Posts: 452
Simorna on oikealla tiellä
__________________
2007 Coupe


Ex. -95 Coupe
Reply With Quote
  #4  
Old 24.11.2010, 14:10
heimo huima's Avatar
heimo huima heimo huima is offline
Konkari
 
Join Date: Jun 2004
Location: Lahti
Posts: 2,760
heimo huima on oikealla tiellä
Hyvää pohdiskelua.. Pekalle
Reply With Quote
  #5  
Old 24.11.2010, 14:51
TOMAS's Avatar
TOMAS TOMAS is offline
Ihmeellinen Viheltäjä
 
Join Date: Jul 2009
Location: Kouvola / Qsamo
Posts: 2,211
TOMAS on oikealla tiellä
Ompas samaan kuoreen saatu mahtumaan monta eri persoonaa..

Alkukesästä, olikohan joskus juhannuksen aikoihin sain sähköpostiviestin, ihan varmaan en muista että oliko sen lähettäjä Hörökorva-Pekka vai Analyytikko-Pekka vai Lukutoukka-Pekka, vai olikohan se itte Keppa ??

Viestissä oli linkki Joseph Potakin kirjoittamaan kirjaan, How to Build and Modify GM LS-Series Engines, jos pikkasenkin viri himo iskee niin kirjaa suosittelen.
Tai voihan sen kirjan ostamista tietenkin jahkata, ostaakko vai eikö osta

Sitäkin voi jahkata onko kirjassa paljon uutta tietoa vai ei, ainakin mulle on.
Virittäjä-Pekalle tilanne voi olla toinen.
__________________
LSx
345 hp
Pappamaatti


We're Going Green
Reply With Quote
  #6  
Old 24.11.2010, 15:37
Toxic Flame's Avatar
Toxic Flame Toxic Flame is offline
Oppositional defiant DO
 
Join Date: Sep 2007
Location: Vastaranta 1
Posts: 3,210
Toxic Flame on oikealla tiellä
Myrkky-Pekka "Entäs sitten kun nokka on ns. jyrkempi ramppinen? Silloinhan jyrkemmällä (1.75-1.85) välityssuhteella olevia virikeinouja ei edes suositella.

Olen kuullut jenkkifoorumeilla erittäin monen suusta tuollaisen stanulaakerivaihdon olevan tosi äly juttu."
__________________
The eyes are useless when the mind is blind...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:45.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.