FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C5 (vuosimallit 1997-2004)
User Name
Password

C5 (vuosimallit 1997-2004) Corvette C5 & Z06

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #121  
Old 24.11.2010, 21:24
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,182
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by TOMAS
Mutta, eiks yhdessä aika nopeessa ahdetussa ole hukkaportti ja MAF käytössä. Tietenkin voi olla, ettei tällä kaverilla ole paljoa käyttöä pienemmille ahtopaineille??
Osasyy on varmaankin se, että jo ennen ahtoja iso moottori vetää hienosti. Ja sitten kun halutaan sitä suorituskykyä, niin eikun kaasu pohjaan ja täydet paineet...pito katoaa ja kaasu ylös...taas kaasu pohjaan tai ainakin melkein...taas pito katoaa...jne...

Eli se moottorin osa-alue, jossa on vain vähän ahtoja, saattaa olla yllättävän harvoin käytössä kadulla. Ehkä joskus ohituksissa. Ja mitäs se taas haittaa, vaikka silloin moottori kävisikin vähän rikkaalla.

Rata-ajossa "osa-ahto-alue" saattaisi olla useammin käytössä?
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***
Reply With Quote
Old 24.11.2010, 22:03
Yasei
This message has been deleted by Yasei.
  #122  
Old 24.11.2010, 22:17
TOMAS's Avatar
TOMAS TOMAS is offline
Ihmeellinen Viheltäjä
 
Join Date: Jul 2009
Location: Kouvola / Qsamo
Posts: 2,211
TOMAS on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Yasei
"Lukituilla" säädöillä se remmi tuottaa aina tietyn määrä ahdistusta per rpm ja niille pystyy tekemään kartan. Tilanne muuttuu jos siis aletaan muuttamaan ahtoja vaikka sähköisellä ohjauksella / jousilla / hihnapyörillä tms muuttamatta kartan asetuksia. Muutenhan (esim. osakaasulla) tuo toimii oikein siihen asti mihin MAF näkee?

Jos on säädetty esim. 1bar ja tiputetaan ahtoja niin mennään vain rikkaalle. On siitäkin ongelmia, muttei niin nopeasti kuin laihalle menemisestä.

(täytyy pientä disclaimeria laittaa näihin juttuihin. en ole juurikaan tutustunut MAF-säätämiseen, koska menen itse SD-kartalla. en näe syytä pitää MAFfi mukana.)


Niin, jus tarkoitin että jos MAF on nakattu nurkkaan ja sitten esim. sähköisesti tiputellaan ahtoja, muuttamatta karttoja.

Tätä mää kiertäen haen. Onko syytä pitää MAFia mukana pikkasen enemmän ahdetussa??

Terveisin: Jamas Tohkaaja

--
__________________
LSx
345 hp
Pappamaatti


We're Going Green
Reply With Quote
Old 24.11.2010, 22:54
Yasei
This message has been deleted by Yasei.
  #123  
Old 24.11.2010, 23:37
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,182
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by TOMAS
Onko syytä pitää MAFia mukana pikkasen enemmän ahdetussa??
Ei.

Siis ei mun(kaan*) mielestä. Eli myy se MAFfi varaosia tarvitsevalle, tai käytä se johonkin muuhun LSx:ään.

*****

Valitan, etten kovin yksiselitteisesti vastannut alunperin sähköpostilla saamaani kysymykseen MAFfin tarpeellisuudesta, mutta halusin ainakin yrittää selittää teorian ja käytännön täällä Finnsharkissa siitä, miksi MAFfi ei välttämättä ole se paras vaihtoehto ahdettuun moottoriin.

Pyrin tämän ketjun aiemmissa viesteissä tuomaan esiin asian perusteet teoriassa, sekä sen, että jälkiasennusahdinsatsit toimivat vallan mainiosti vakiomoottoreissa MAFfinkin kanssa. Hieman viritetyt vakiomoottorit (ahtimella tai ilman) ovatkin sitten aivan eri asia.

Teorian selittäminen tällä palstalla on varsin antoisaa nyt kun nimimerkki "Yasei" on mukana aktiivisesti kommentoimassa.

Aiemmin vähän korpesi kun ei ollut asiaan vihkityneitä, tai kuviteltiin, että mikä tahansa dynamometrin omistava paja osaa säätää Veten bokseja. Harista lukuunottamatta ei pajoja ole paljoa näkynyt, toki mistäpä minä tietäisin kaikkea mitä Suomessa tapahtuu.

*Tässä Kauhavalla on taas iltayöstä saanut kuunnella suihkuhävittäjä-lentäjäopiskelijoitten harjoittelevan miten lentsikalla lennetään pimeässä. Tulee ihan mieleen noi "Yasein" kommentit Veten boksin säätämisestä, eli vaikka ovatkin aivan oikein, niin harmittavasti kovin lyhyesti selitettyjä. Selvästi kuin kokeneen lentäjän ulosantia - itse taas yritän toimia enemmän opettajana. Siksi mun viestit on niin pitkiä ja pyrkivät perustelemaan asiat. Vaikka aina kaikki termit eivät olekaan oikein käännettyjä suomenkielelle, ja joskus on myös epätarkkuuksia mukana.
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***
Reply With Quote
  #124  
Old 24.11.2010, 23:39
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,182
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by TOMAS

Terveisin: Jamas Tohkaaja

--
Mihis muuten se nimimerkki Antin Penaali hävis? Ei minnekään, vaihtoi muuten vaan nimimerkkiä kun joku kertoi mikä niksi näissä on...
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***
Reply With Quote
  #125  
Old 25.11.2010, 02:52
Toxic Flame's Avatar
Toxic Flame Toxic Flame is offline
Oppositional defiant DO
 
Join Date: Sep 2007
Location: Vastaranta 1
Posts: 3,210
Toxic Flame on oikealla tiellä
Hyvä Pekka että sä jaksat availla meille urpåille näitä juttuja tiedekan säätämisestä. Näitä lukemalla on mahdollisuus edes himpun verran ruveta ymmärtämään veten poksin säätöä, sen mahdollisia limiittejä ja miten konetta kusetetaan toimimaan oikein astetta vaativimissa tilanteissa.

__________________
The eyes are useless when the mind is blind...
Reply With Quote
  #126  
Old 25.11.2010, 08:08
TOMAS's Avatar
TOMAS TOMAS is offline
Ihmeellinen Viheltäjä
 
Join Date: Jul 2009
Location: Kouvola / Qsamo
Posts: 2,211
TOMAS on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Pekka Berkeles
Ei.

Siis ei mun(kaan*) mielestä. Eli myy se MAFfi varaosia tarvitsevalle, tai käytä se johonkin muuhun LSx:ään.

*****

Valitan, etten kovin yksiselitteisesti vastannut alunperin sähköpostilla saamaani kysymykseen MAFfin tarpeellisuudesta, mutta halusin ainakin yrittää selittää teorian ja käytännön täällä Finnsharkissa siitä, miksi MAFfi ei välttämättä ole se paras vaihtoehto ahdettuun moottoriin.

Pyrin tämän ketjun aiemmissa viesteissä tuomaan esiin asian perusteet teoriassa, sekä sen, että jälkiasennusahdinsatsit toimivat vallan mainiosti vakiomoottoreissa MAFfinkin kanssa. Hieman viritetyt vakiomoottorit (ahtimella tai ilman) ovatkin sitten aivan eri asia.

Teorian selittäminen tällä palstalla on varsin antoisaa nyt kun nimimerkki "Yasei" on mukana aktiivisesti kommentoimassa.

Aiemmin vähän korpesi kun ei ollut asiaan vihkityneitä, tai kuviteltiin, että mikä tahansa dynamometrin omistava paja osaa säätää Veten bokseja. Harista lukuunottamatta ei pajoja ole paljoa näkynyt, toki mistäpä minä tietäisin kaikkea mitä Suomessa tapahtuu.

*Tässä Kauhavalla on taas iltayöstä saanut kuunnella suihkuhävittäjä-lentäjäopiskelijoitten harjoittelevan miten lentsikalla lennetään pimeässä. Tulee ihan mieleen noi "Yasein" kommentit Veten boksin säätämisestä, eli vaikka ovatkin aivan oikein, niin harmittavasti kovin lyhyesti selitettyjä. Selvästi kuin kokeneen lentäjän ulosantia - itse taas yritän toimia enemmän opettajana. Siksi mun viestit on niin pitkiä ja pyrkivät perustelemaan asiat. Vaikka aina kaikki termit eivät olekaan oikein käännettyjä suomenkielelle, ja joskus on myös epätarkkuuksia mukana.

Tuota, kyllä nää vastaukset teoreettisina, kuten te muutama täällä vastaatte, on ihan parasta oppia.
Noita vastauksia kun muutaman kerran tavaa, niin alkaa kärryille päästä.

Jos kysymykseeni MAF vai ei? olisi ainoastaan vastaus että ei.
Niin silloinhan vastaus kyllä selviäisi, mutta mikäli yrittää auton tietsikan sielunelämään pääästä kiinni, niin on aika helkkarin mielenkiintoista ja tärkeää tietää perusteet asialle. Oikeaastaan tärkeämpää kuin pelkkä ei vastaus.

Ja kyllä nää käytetyt termit alkaa selviämään. Nimenomaan ainakin minua kiinnostaa miksi, useammassa autoon liittyvissä kysymyksessä.

--
__________________
LSx
345 hp
Pappamaatti


We're Going Green

Last edited by TOMAS : 25.11.2010 at 09:33.
Reply With Quote
  #127  
Old 25.11.2010, 09:13
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,825
Juhatee on oikealla tiellä
Nimenomaan! Miksi, on se mitä itse penään usein näissä asioissa joita itse vasta opettelen.

Miksi HPtuners muuttaa copy-paste toiminnossa usein pilkunjälkeisiä lukuja?
Miksi jännite vs suuttimen ohjauskerrointa ei voi HPtunersilla syöttää taulukkoon vaikka suutindatasta sellaiset tiedotkin löytyvät (vaihtoehtoina HPtunersin tauluun on vain 1.000 tai 2.000?
Miksi "kiihdytyspumppu"-toimintoa ei ole HPtunersissa ainakaan kaikissa vm:ssa?


Itse laitoin asenteluinnoissani ison MAF:n systeemiini kun luulin että sitä käytetään osalla kartasta. Little did I know. Nyt mennään 2 bar COS:lla ja MAF on turhaan imupuolella liitin irrotettuna. Juu, voisin myydäkin sen
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #128  
Old 25.11.2010, 09:33
TOMAS's Avatar
TOMAS TOMAS is offline
Ihmeellinen Viheltäjä
 
Join Date: Jul 2009
Location: Kouvola / Qsamo
Posts: 2,211
TOMAS on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Juhatee
Nimenomaan! Miksi, on se mitä itse penään usein näissä asioissa joita itse vasta opettelen.

Miksi HPtuners muuttaa copy-paste toiminnossa usein pilkunjälkeisiä lukuja?
Miksi jännite vs suuttimen ohjauskerrointa ei voi HPtunersilla syöttää taulukkoon vaikka suutindatasta sellaiset tiedotkin löytyvät (vaihtoehtoina HPtunersin tauluun on vain 1.000 tai 2.000?
Miksi "kiihdytyspumppu"-toimintoa ei ole HPtunersissa ainakaan kaikissa vm:ssa?


Itse laitoin asenteluinnoissani ison MAF:n systeemiini kun luulin että sitä käytetään osalla kartasta. Little did I know. Nyt mennään 2 bar COS:lla ja MAF on turhaan imupuolella liitin irrotettuna. Juu, voisin myydäkin sen

Oletko tehnyt läppäriin nämä muutokset?
- Kieliasetusten muuttaminen, Yhdysvallat
- Imperial –parametrit käyttöön

En tiedä varmasti vaikuttaako just tohon pilkku juttuun??, mutta mielestäni softassa on joku bugi ja nämä pitää muuttaa. ( Joku varmaankin pystyy korjaamaan tän ).

--
__________________
LSx
345 hp
Pappamaatti


We're Going Green
Reply With Quote
  #129  
Old 25.11.2010, 09:42
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,825
Juhatee on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by TOMAS
Oletko tehnyt läppäriin nämä muutokset?
- Kieliasetusten muuttaminen, Yhdysvallat
- Imperial –parametrit käyttöön

En ole tehnyt.. Pitääkö tosiaan tehdä?
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #130  
Old 25.11.2010, 09:47
TOMAS's Avatar
TOMAS TOMAS is offline
Ihmeellinen Viheltäjä
 
Join Date: Jul 2009
Location: Kouvola / Qsamo
Posts: 2,211
TOMAS on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Juhatee
En ole tehnyt.. Pitääkö tosiaan tehdä?

Joo, pitää.
__________________
LSx
345 hp
Pappamaatti


We're Going Green
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:54.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.