FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14.07.2013, 20:56
Paccanini's Avatar
Paccanini Paccanini is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2006
Location: Lahti
Posts: 218
Paccanini on oikealla tiellä
'90 ECM:n H41 Trouble Code

Olisko ideoita, miten pääsisi ECM:n H41-virhekoodista (pysyvästi) eroon? Olen nollannut virhekoodit, mutta kun käynnistän auton, niin muutaman sekunnin kuluttua Service Engine Soon -valo syttyy ja tarkistellessa virhekoodeja, on H41 tulllut takaisin:



FSM:n mukaan Code 41 = "Cylinder Select Error" ja syy olisi viallinen mem-cal:n liitos tai itse mem-cal. Ja jos vika ei ole mem-cal:ssa, niin virhekoodi johtuu viallisesta ECM:stä.

Olen tarkistanut useaan otteeseen, etta mem-cal on hyvin paikallaan ja liitinpinnit on suorassa. Puhdistin myös ECM:n maaliitokset(moottorin kyljessä, ö-suodattimen yläpuolella?), mutta sekään ei tuottanut muutosta asiaan. Onko edessäni siis uuden ECM:n hankinta vai olisiko jollain vielä ässää hihassa, mitä voisin kokeilla ongelman ratkaisemiseksi?
Reply With Quote
  #2  
Old 15.07.2013, 08:47
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,173
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Oliko se niin että joskus menneisyydessä on ollut tuo H koodi? Entä onko tuoreet koodit C merkinnällä, eli tuleeko sulle myös C41 koodia?
Reply With Quote
  #3  
Old 15.07.2013, 09:26
Paccanini's Avatar
Paccanini Paccanini is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2006
Location: Lahti
Posts: 218
Paccanini on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Macho
Oliko se niin että joskus menneisyydessä on ollut tuo H koodi? Entä onko tuoreet koodit C merkinnällä, eli tuleeko sulle myös C41 koodia?

Noin mäkin sen olen kuvitellut menevän. Ennen tuota H41:tä tulee C12:



Virhekoodien nollaus siis onnistuu, mutta käynnistyksen jälkeen pikimmiten Service Engine Soon - valo syttyy ja ECM:n vikakoodeihin on tullut takaisin H41. Luulis noilla olevan joku yhteys? Oikeastaan mua ei haittaa muistissa oleva virhekoodi vaan Service Engine Soon -valo, mikä vaikeuttaa katsastamista.
Reply With Quote
  #4  
Old 15.07.2013, 10:02
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,173
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Lueskelin asiasta ja yksi mahdollisuus on osin rikki hangannut johtosarja. Kokeile ajaa kovaa hidastetöyssystä, tapahtuuko mitään?

Toinen juttu on mitata sen dataväylän piuhan jännite, se pitäisi olla 2.5 voltin kieppeillä ja vaihdella 0.5 voltin verran.
Reply With Quote
  #5  
Old 15.07.2013, 12:17
Paccanini's Avatar
Paccanini Paccanini is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2006
Location: Lahti
Posts: 218
Paccanini on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Macho
Toinen juttu on mitata sen dataväylän piuhan jännite, se pitäisi olla 2.5 voltin kieppeillä ja vaihdella 0.5 voltin verran.

Hmmm...dataväylän jännite? Tää virhekoodi koskee siis ECM:ää, eikä CCM:ää, jossa vastaava 41-koodi tarkoittaa: "CCM code C41 Loss of serial communications". Tällöin vika voisi olla serial data -yhteydessä. Vai tarkoititko dataväylällä ecm:n ja ccm:n välistä yhteyttä?

Testasin äsken virhekoodeja yhdistämällä A- ja B-pinnit ALDL-liittimessä, jolloin ecm:n virhekoodit näytetään "morsettamalla" Service Engine Soon" -valoa keskikonsolissa. Sekin palautti koodin "41" vilkuttamalla seuraavasti: 12, 12, 12, 41, 41, 41, 12, 12, 12 jne. Osaako joku sanoa, näyttääkö tuo "historiatietoja" vai sen hetkistä tilannetta, vaikka eipä sillä tässä tilanteessa taida merkitystä olevan?
Reply With Quote
  #6  
Old 17.07.2013, 13:13
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,173
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Paccanini
Hmmm...dataväylän jännite? Tää virhekoodi koskee siis ECM:ää, eikä CCM:ää, jossa vastaava 41-koodi tarkoittaa: "CCM code C41 Loss of serial communications". Tällöin vika voisi olla serial data -yhteydessä. Vai tarkoititko dataväylällä ecm:n ja ccm:n välistä yhteyttä?

Soitettu!
Reply With Quote
  #7  
Old 17.07.2013, 13:39
Paccanini's Avatar
Paccanini Paccanini is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2006
Location: Lahti
Posts: 218
Paccanini on oikealla tiellä
Ei kellään sattuis pyörimään nurkissa ylimääräistä 90-91 Vetten ecm:ää (vielä parempi jos Lahden lähettyvillä), niin pääsis kokeilee johtuuko ongelma siitä?
Reply With Quote
  #8  
Old 18.07.2013, 20:41
Paccanini's Avatar
Paccanini Paccanini is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2006
Location: Lahti
Posts: 218
Paccanini on oikealla tiellä
Kiitos janiv:lle ecm:n lainasta! Jani tuli 91:llään tontille tänään ja testasimme aluksi Janin ecm:llä ja minun memcalilla, jolloin H41-virhekoodi ilmaantui heti pian starttauksen jälkeen. Tämän jälkeen vaihdoimme Janin memcalin ecm:n sisään, eikä virhekoodia enää tullut käynnistyksen jälkeen!

Mitä tästä opimme? No, ainakin sen, että mun memcal on rikki, mutta lisäksi olisi pitänyt älytä testata myös Janin memcalia minun ecm:ssäni, niin oltais nähty, onko myös minun ecm:kin rikki. Se selvinnee seuraavassa jaksossa...
Reply With Quote
  #9  
Old 19.07.2013, 19:46
Paccanini's Avatar
Paccanini Paccanini is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2006
Location: Lahti
Posts: 218
Paccanini on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Paccanini
mutta lisäksi olisi pitänyt älytä testata myös Janin memcalia minun ecm:ssäni, niin oltais nähty, onko myös minun ecm:kin rikki. Se selvinnee seuraavassa jaksossa...

Tänään sitten pääsimme testaamaan myös em. asiaa. Kokeilimme minun ecm:ää ja Janin vakio-memcalia Janin autossa, eikä SES-valo syttynyt. Tämän perusteella ongelma ei ole minun ecm:ssä vaan pelkästään memcalissa.

Yritimme vielä todentaa asian Janilla olleella "vara" memcalilla, johon asensimme minun virilastuni, mutta tämä sytytti myös H41-koodin autossani. Testasimme vielä Janinkin autossa vara memcalia ja hänelläkin syttyi SES-valo ja koodi: H41. Eli luultavasti Janin vara memcal:kin sattui oleman risa.

Uusi tomiva memcal on onneksi jo kiikarissa, jospa sitten pääsis käyttämään autoa konttorilla.
Reply With Quote
  #10  
Old 20.07.2013, 20:23
janiv's Avatar
janiv janiv is offline
Konkari
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 6,046
janiv tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Paccanini
Mitä tästä opimme?
Mie ainaskii opin sen, että testauksista/mittauksista pitäisi aina tehä mittauspöytäkirja johon laitetaan etukäteen testattavat / mitattavat asiat ja eri vaihtoehdot. Sen jälkeen kirjataan mittaustulokset ja havainnot heti eikä vasta kaikkien testien / mittausten jälkeen.

Jos on 24 eri vaihtoehtoa, niin joku unohtuu testata ja hetken päästä ei oikein meinaa enää muistaa, että millä kombinaatiolla se toimikaan ja missä autossa ja mikäs nyt ei tässä autossa toiminutkaan.

Noh, harvapa sitä kai harrastuksissa tuollaista jaksaa tai viitsii tehdä Töissä joidenkin on joskus vähän niinkuin pakko, jos/kun pomo tai asiakas haluaa dokumentoinnin.

Sellanen testaushan tässä jäi tekemättä, että minun ecm, minun auto, minun vakiolastu ja minun vara memcal. Alkuperäisessä memcalissa, kun se lastu on juotettu kiinni, niin en viitsinyt sitä alkaa irrottelemaan.

Toivottavasti sillä kolmannella memcalilla H41 katoaa. Ellei katoa, niin ihmetelläänpä sitten lisää.

Edit: Tämmönen teksti löyty koodille 41 "Check wiring at ECM. Possible PROM failure, or incorrectly seated PROM. Reseat PROM. Possible ECM failure." Mut kokeiltiinhan myö kahella eri lastullakin. Oudolta tuntus se, että ois useita viallisia lastuja, useita viallisia memcaleja, mut kaks ehjää ECM:ää.

Last edited by janiv : 20.07.2013 at 21:53.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:10.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.