FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08.05.2015, 12:36
Vette for me's Avatar
Vette for me Vette for me is offline
Aloittelija
 
Join Date: May 2015
Posts: 3
Vette for me on oikealla tiellä
Ensikertalainen C4 hankkimassa

Nyt alkaa olla elämäntilanne sellaisella mallilla että ilokseni huomasin tuon maailman kauneimman auton hankkimisen olevan taloudellisesti ihan toteuttamiskelpoinen ajatus.

Oon nyt jonkinaikaa etsinyt ja lueskellut pohjatietoja tuosta C4 mallista mutta kysymyksiäkin on herännyt.

Kyseessähän on harrasteauto, ja tulisi kolmanneksi autoksi ihan vaan kesäkäyttöön mutta ajaminen olisi kuitenkin mukavampaa kuin mottoriremontit, monella tuntuu olevan ongelmia kansipahvien ja automaattilaatikoiden kanssa, mutta kuinka yleistä tuo oikeasti on? Pieni näprääminen onnistuu kyllä, ja prätkien kanssa on tullut temuttua aiemmin. Kuitenkin moottorin ja vaihdelaatikon avaamisen jättäisin mieluusti ammattimiehelle.

Onkos etelä-pohjanmaalla osaavia pajoja jos jotain suurempaa remonttia ilmenee?

Sen verran oon seulonut noita vaihtoehtoja että mieluusti auto saisi olla tuolla uudemmalla sisustalla eli -90 tai uudempi. -92 on ilmeisesti uuden koneen lisäksi myös luistonesto, mikä voisi olla ihan hyvä juttu kun emäntäkin tuolla varmasti ajelee. Tietysti hivenen vanhempikin malli kävisi jos sopiva helmi löytyy.

Onko noissa L98 ja LT1 koneissa mitään sellaisia eroja jonka puolesta kannattaisi jompaan kumpaan kallistua? Kuluttaako toinen vähemmän tai onko muuten varmempi? LT1:ssä ainakin on tuo optispark mahdollisena vikapaikkna, tosin ilmeisesti kuitenkin helppo vaihtaa itsekkin?

Mites nuo vähäpäästöiset mallit, onko merkitystä ellei aio autoa virittää? Onko jompikumpi päästöluokka helpommin katsastettavissa?

Mitä muuta tulisi ottaa huomioon ostossa? Mielessä olisi hankkia mahdollisimman vähän ajettu ja mieluusti sellainen yksilö mihin ainakin vaihdelaatikko olisi käyty aiemmin läpi?

Puslaremontit yms. pienemmät hommat tietysti myös plussaa. Vai onko turhaa murehtimista tuo laatikon kesto? Budjetiksi ajattelin jotain 13000¤ +/- 2000¤

Tuleeko tähän varata vielä toinen auton hinta remppoja varten vai pärjäisikö hyvällä yksilöllä vähän pidempään?

Mikään kiire hankinnalla ei ole, vaan tarkoitus olisi etsiä oikeasti hyvä yksilö mikä mahtuu budjettiin.
Reply With Quote
  #2  
Old 08.05.2015, 12:47
pikku-eetu's Avatar
pikku-eetu pikku-eetu is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 250
pikku-eetu tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Vette for me
Nyt alkaa olla elämäntilanne sellaisella mallilla että ilokseni huomasin tuon maailman kauneimman auton hankkimisen olevan taloudellisesti ihan toteuttamiskelpoinen ajatus.

No onnittelut elämäntilanteen johdosta.

Kun ostat Veten sitoudut kaikennäköisiin yllätyksiin, niin positiivisiin kuin negatiivisiinkin.

Sinuna katsoisin siisteimmän Late C-4 mallin joka on markkinoilla. Siinä on kuusilovinen toosa ja se paljon mukavampi kuin vanhempien D&N 4+3. Moottorit ja toosat kestävät jos niitä ei ole muuteltu.

Ota mukaan joku joka on ajanut ja tuntee C-4 kun menet autoa katsomaan. Vetet ovat kuitenkin ihan eri pulkkia kuin mersut tai länsiautot.

Onnea ostoksille ja osta paras joka on markkinoilla koska silloin voit nauttia ajamisesta ja jättää tappelemisen ja rempat muille.

Tsemppiä

pikku-eetu
Reply With Quote
  #3  
Old 08.05.2015, 12:55
PR1's Avatar
PR1 PR1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 2,317
PR1 on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Hienoa et jonkun muunkin mielestä C4 on maailman kaunein auto!

(Joku on taas C4 Citroenin kannalla jossain?

Kokemuksesta samanhintaisesta joka toimii niin monen tonnin verran on innostunut huoltamaan ja jotain vikaakin ollut.

Mopo karkas käsistä kun verhoilutti penkit ja maalautti etu+takapalan yms.

Näiltä sivuilta voisi löytyä yksilö hyvään kotiin.. Ettisin itse ainakin/Overdrive.
Ei rääkättyä vaan PR tai muiden näiden jäsenten herrasmiesmäisesti cruisattu ja joskus lämpimänä vähän kumia poltettu..

Luulisin et on hyvä aika ostaa mitä hintoja katselin.

Edit: Kone (L9 ja laatikko on hyvin kestävän oloisia. Muut ympärillä ollutkin sit vähän siinä ja tässä.
Viritetty vähän ja kaikki 3 öljyt heti ekana,tulpat,hihnat,pyöriä,pakarit,renkaat just name it.

Kommentit vain omia. No Lawsuits.

T: Onnellinen C4 omistaja

Last edited by PR1 : 08.05.2015 at 13:16.
Reply With Quote
  #4  
Old 08.05.2015, 13:06
Jarmo79's Avatar
Jarmo79 Jarmo79 is offline
Aloittelija
 
Join Date: Aug 2006
Location: Orivesj
Posts: 2,663
Jarmo79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Etukäteen jo tervetuloa hullujen joukkoon

Ei sen luistoneston vuoksi kannata valintaa tehdä, jos kesällä vain ajaa. Ei se lapasesta lähde, jos ei emännällä ole tapaa sooloilla.

Mutta jos itse vielä C4:ään sorrun (sorry termi, en mä tätäkään vaihtoehtoa pois tulevaisuudesta sulje), niin valinta olisi lähtökohtaisesti uudemmalla motilla oleva late-malli manuaalillavaihteistolla ja avona. Olisipa laatikkona mikä vaan, niin en mä pelkäisi, vaikka laatikko olisi remppaamatta tai jos koneeseen ei ole mitään tehty, jos nyt kaikki tuntuu toimivan ja erinäiset nesteet pysyvät siellä, missä niiden kuuluukin olla.
__________________
C6 LS2 -06 coupe, manuaali
Land Rover Discovery 2.5 -99, automaatti (ex)
Porsche 944 2.5 -82, museoauto (ex)
Audi A8 4.2 -95, automaatti (ex)
C3 454 -71 coupe automaatti, museoauto (ex)
C4 350 -87 coupe manuaali (ex)
C5 350 -98 coupe manuaali (ex)
C3 350 -76 coupe automaatti, museoauto (ex)
Reply With Quote
  #5  
Old 08.05.2015, 13:19
vma's Avatar
vma vma is offline
Aktivisti
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 614
vma tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Etelä-Pohjanmaalla löytyy runsaasti taitavia pajoja Veten huoltoon ja korjaamiseen. Tekniikka on suht peruskauraa, joten noiden kanssa kyllä pärjää.

Oma 96 toimii kuin junan vessa ilman mitään ongelmia. Eikä nämä käsittääkseni muutenkaan mitään ongelmanippuja ole. Jos olisivat aikanaan huonoja olleet, ei näitä jenkeissä noin paljon olisi myity (mitä niitä aikanaan myitiin).

Missä suunnalla asustelet? Mikäli kiinnostaa, tuota minun autoa pääsee kyllä kummastelemaan.
Reply With Quote
  #6  
Old 08.05.2015, 13:27
PR1's Avatar
PR1 PR1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 2,317
PR1 on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Hyvin sanottu. Hullujen kerhohan se tämä

Lapasessa pysynyt hyvin tumpelolla ja joku kerta sauhutin vanha renkaat xxx paikassa eestaas raittia ja muutama rinki/kuin käänsi.
Ahvenistoltakin hengissä Turvallinen peli kun polkimen ja aivojen välillä toimintaa. Mun emäntää pelotti niin hirveesti et tyhjäkäynnillä alkuun mentiin ja jarrut on vähän liiankin hyvät.
Reply With Quote
  #7  
Old 08.05.2015, 14:51
VetteMan's Avatar
VetteMan VetteMan is offline
President
 
Join Date: Jan 2004
Location: Jämsä
Posts: 4,521
VetteMan tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
C4 on oiva hankinta ja siinä saa rahalle paljon vastinetta.
C4:sella tuli myös n. 15v sitten aloitettua vetteharrastus

Mukaan kannattaa ottaa kaveri joka tuntee C4set, niin saa heti käsityksen yksilöstä, mikä on vika ja mikä ominaisuus.
Pääsääntöisesti kannattaa ostaa se vähän kalliimpi, niin harrastaminen saattaa olla sillä edullisempaa

Ikä alkaa jo C4sissa näkyä ja niitä on markkinoilla hyvinkin monenkuntoista.
Osa erittäin hyvin pidettyjä ja siistejä, mutta löytyy myös huolettomalla pidolla olleita joissa jos monenlaisia tee-se-itse- ratkaisuja.

Kannattaa muutama itseä miellyttävä yksilö käydä katsomassa ja koeajamassa.

Saattaa myös löytyä vetteharrastajilta hyviä yksilöitä.
Yhden mustan alle 100tkm ajetun automaatti -95:sen tiedän mikä mahdollisesti kaupan.
__________________
Corvette 2006 Convertible projekti, Corvette 1993 Convertible LT1, Corvette 1984 Coupe L83,
Corvette 1978 L-82 projekti, Corvette 1972 SBC Coupe, Corvette 1971 LS5 454

Reply With Quote
  #8  
Old 08.05.2015, 15:40
vma's Avatar
vma vma is offline
Aktivisti
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 614
vma tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by VetteMan

Ikä alkaa jo C4sissa näkyä ja niitä on markkinoilla hyvinkin monenkuntoista.
Osa erittäin hyvin pidettyjä ja siistejä, mutta löytyy myös huolettomalla pidolla olleita joissa jos monenlaisia tee-se-itse- ratkaisuja.


Erittäin hyvin sanottu.
Reply With Quote
  #9  
Old 08.05.2015, 16:06
LegendaryCorvette's Avatar
LegendaryCorvette LegendaryCorvette is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2007
Location: Tampere
Posts: 366
LegendaryCorvette on oikealla tiellä
Hyvä valinta päätyä see nelkkuun!


Jostain saksalaisesta julkaisusta luin tuossa viitisentoistavuotta sitten että ilmeisesti joissain tilastoissa L98 on hiukan luotettavampi, mutta lähinnä vain sen vuoksi että yksinkertaisempi elektroniikka ympärillä ja hillitympi viritysaste kuin LT1:ssä.

Eli mitään merkittävää eroa ei siis ole tämän ikäisissä laitteissa, kaikki on kiinni siitä kuinka niitä on pidelty.

C4 tulee sitä halvemmaksi mitä parempikuntoisen hankkii alunpitäen. Jos hommaat projektin niin varaudu kustannuksien karsimiseksi tekemään myös itse (mitä pystyt) ja tilaamaan osat rapakon takaa ryppäinä.

Perusautojahan nämä ovat, sähkövikoja tietty enemmän kuin japanialaisissa tms, koska maadoituspisteet ovat hankalammat korin materiaalin vuoksi.

Itse motit ovat ikuisia jos niitä ei ole rääkätty syyttä suotta.

Laatikot myös. ZF:n kuusipykäläiset (alkaen 89) manuaalit ovat luotettavampia kuin 4+3 doug nashit lähinnä sen vuoksi että overdrivet nyt vain ovat yksi vikakohde lisää. Toisaalta itse pidän 4+3:n "eksoottisuudesta" enemmän. Automaatit toimivat niinkuin jenkeissä pitääkin.

Suurin ero miksi earlyyn tai lateen päätyy on lähinnä makukysymys.

Kulutusta jos mittailet tarkkaan niin vette ei välttämättä ole fiksuin vaihtoehto. Pienelläkin pääsee jos malttia on, jopa 7-8l/100 motarilla jos kaikki on kunnossa, mutta kellä on? Hauskanpitoon/fiilistelyyn nää on tehty.

Itse ostin suomen halvimman 9v sitten ja rahaakin on mennyt. Ei olisi kannattanut. Mutta ei niitä noin voi miettiä. On tässä vuosien varrella jo nautiskeltukin.
__________________
C4 Corvette, love her till my death.
C4 1986 4+3man.
http://www.cardomain.com/ride/3332770
Reply With Quote
  #10  
Old 08.05.2015, 17:00
frost63's Avatar
frost63 frost63 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 515
frost63 on oikealla tiellä
L98 vs. LT-1 on täälläkin moneen kertaan käsiteltyä (joku voisi sanoa väiteltyä mutta toistetaan: enemmän kuin lukea tekniikasta, kannattaa koeajaa molempia, ovat aika eri luonteisia.

Itse ajan kuin vanha mummo ja L98:n vääntö on ihanaa, mutta sen harvan kerran kun jalka kramppaa yllättäen, kierrokset loppuvat liian äkkiä.

Omani ostin sharkkilaiselta halvalla hyvää, mutta ainakin touhutonni on suunnilleen liikkumisen edellyte jos auton haluaa pysyvän hyvässä kunnossa. Ikä näkyy jo. Samasta syystä ihan minimaalisesti ajettu ei välttämättä ole se kestävin valinta - ajetuissa on jo jouduttu uusimaan hapertuvia osia.

Minun sade-spinnailujen tuloksena olen sitä mieltä että renkaat vaikuttavat luistonestoa enemmän - osta halvalla, pyöri väkkäränä
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:13.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.