FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #521  
Old 27.02.2012, 13:43
unknown's Avatar
unknown unknown is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 2,705
unknown tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
On täysin mahdollista että molemmat avaimet tulevat samasta tehtaasta, ehkä vähän toisen näköisillä kuorilla.
Ei ne Bilteman tavarat muutenkaan ole huonoja, kun muistaa vaan sen että ostaa niitä takuulla olevia tavaroita.

Esimerkki:
Biltema:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...-4-osaa-10370/


Kamasa:
http://www.kamasatools.com/fi/Produk...kka-avaimille/


Sama, yllättävän kätevä, adapterisarja löytyy myös Betalta ja monelta muulta valmistajalta.

Kätevin näistä on Hazetille tehty versio, joka myös tulee samasta tehtaasta kuin edelliset: (btw. Kaikki Saksalaiset työkaluvalmistajat mielellään kirjoittavat kissakokoisella kirjaimilla "Made In Germany", mutta jos työkalu ei ole tehty Saksanmaalla niin kaikista luetteloista ja työkalun paketista tuo valmistusmaa puuttuu.)
Hazet 606
__________________
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Reply With Quote
  #522  
Old 27.02.2012, 15:10
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,824
Juhatee on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by ToniH
Alla muuten mun "kalliin" avaimen mitatut arvot, toistettavuus ja heitto.

Aikamoinen avain.. En ole vielä törmännyt noin hyvällä toistotarkkuudella varustettuun momenttiavaimeen vaikka niiden laatua olen joutunut jossain vaiheessa tarkkailemaan työn osana. Tarkkailun kohteina Bahco, Stahlwille, Gedore, Beta, ja jokin muukin. Toistettavuus on ollut aina jossain 10 % luokkaa noilla käsityökaluilla. 5% sisään saa olla jo kone eikä käsivehje (sitkeävetoinen paineilmaväännin) ja sen alle olen päässyt vain sähköisillä vääntimillä joissa niissäkin tulee muutaman prosentin heittoja eri kerroilla.

Mutta niinkuin tuossa Yorccin kanssa tuli todettua, kun väännät samaa avainta samaan momenttiin samaan mittapisteeseen kymmenen kertaa peräkkäin, osaat jo vääntää hieman ennakoiden jolloin saat paremman tuloksen kuin tosielämässä.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #523  
Old 27.02.2012, 16:47
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,719
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Juhatee
Aikamoinen avain.. En ole vielä törmännyt noin hyvällä toistotarkkuudella varustettuun momenttiavaimeen vaikka niiden laatua olen joutunut jossain vaiheessa tarkkailemaan työn osana. Tarkkailun kohteina Bahco, Stahlwille, Gedore, Beta, ja jokin muukin. Toistettavuus on ollut aina jossain 10 % luokkaa noilla käsityökaluilla. 5% sisään saa olla jo kone eikä käsivehje (sitkeävetoinen paineilmaväännin) ja sen alle olen päässyt vain sähköisillä vääntimillä joissa niissäkin tulee muutaman prosentin heittoja eri kerroilla.

Mutta niinkuin tuossa Yorccin kanssa tuli todettua, kun väännät samaa avainta samaan momenttiin samaan mittapisteeseen kymmenen kertaa peräkkäin, osaat jo vääntää hieman ennakoiden jolloin saat paremman tuloksen kuin tosielämässä.
Tjoo, kovin on sulle osunut kehnoja avaimia kohdalle. Tässä tämän mun huonomman tulokset. Toistettavuus näkyy siis siitä ylemmästä osasta.

Tuohon, että ihminen pystyy muutaman treenivedon jälkeen tuottamaan avaimella paremman tuloksen kuin sen mekaaninen tarkkuus - öööhh...jaa?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	QD2R100-kalibrointitaulukko.jpg
Views:	185
Size:	43.2 KB
ID:	11348  
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0

Last edited by ToniH : 27.02.2012 at 16:55.
Reply With Quote
  #524  
Old 27.02.2012, 17:15
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,824
Juhatee on oikealla tiellä
Jos joskus hennot luopua avaimestasi joksikin aikaa niin laita piruuttasi se minulle postissa, maksan kyllä kustannukset ja laitan sen pikana takaisin. Mittaan sen vaikka useaan kertaan, ihan mielenkiinnosta.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #525  
Old 27.02.2012, 17:40
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,719
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Ne mitattiin ja kalibroitiin viimeviikolla ammattiliikkeen toimesta, en jaksa uskoa, että sinun mittauksesta on minulle hyötyä (pystyn itsekin mittaamaan tallilla mutta en raaski avata ja yrittää säätää kalliita avaimia). Liike käytti kuhunkin avaimeen näköjään eri mittalaitetta ja anturia. Jos oikein kiinnostaa niin pistä yv:llä meiliosoitteesi niin lähetän sinulle katsottavaksi kalibrointitodistukset (eipä niissä paljoa enempää merkitsevää dataa ole kuin noi taulukot mutta siis jos luulet, että itse nämä kalavaa'alla kännipäissäni mittasin tms). Jos sitten epäilet heidän ammattitaitoaan tai mittalaitteitaan niin olkoot niin. Voit kuitenkin olla varma, etten lähetä avaimia mihinkään tai lainaa niitä kenellekään. Kalibrointi maksaa kuitenkin saman kuin Bilteman avain, joten en ota riskiä siitä, että avain ottaa kipeetä muiden käsissä.

Mainittakoon vielä, että on minullakin Bilteman samanlainen avain kuin Yorccilla mutta se menee nyt viimeistään kottikärry- ja ruohonleikkurikäyttöön.

Ymmärsin muuten mitä tarkoitit tuolla vetojen treenaamisella kaupassa ollessani. Joo, varmasti pystyy treenaamaan tasaisia vetoja siinä mittarin vieressä mutta tosielämässä ei päästä samaan kun vetoja on pahimmillaan vain yksi, ollaan selälteen auton alla jossain todella pahassa asennossa jne jne. Mutta, silti mieluusti avaimen mekaaninen tarkkuus (vrt. skaala) ja kyky toistaa sama arvo saisivat olla mahdollisimman hyvät. Ihminen ei pysty yhtään parempaan kuin mihin avain pystyy ja koska ihminen on se eniten variaatiota aiheuttava niin useimmissa tapauksissa mennään vain huonompaan suuntaan.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0

Last edited by ToniH : 27.02.2012 at 17:53.
Reply With Quote
  #526  
Old 27.02.2012, 17:48
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,719
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tämäntyyppisellä muuten hoitui 3-4 ekaa harrasteautoa (ml. eka C3) vallan mainiosti. On varmaan vieläkin best bang for a buck, jossei asiaa halua liikaa funtsia.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0
Reply With Quote
  #527  
Old 27.02.2012, 17:53
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,824
Juhatee on oikealla tiellä
En minä sitä ammattitaitoa epäilekään, enkä tarvitse todistuksia. Olisin vaan halunnut näyttää ihan homman videoiden mitä tarkoitan sillä että tuonkin avaimen tarkkuus lienee lähempänä 10% kun sitä ihminen käyttää.. Siihen naksahdukseen kun voi vaikuttaa jo käden otteen muuttamisella kahvasta vaikka kuinka olisi itse tarkkana.

Yritin siis sanoa että käsiavaimen tarkkuus on sen vajaa 10 % kun sitä käyttää taitava ihminen. Tähän ei juurikaan vaikuta itse avaimen mekaaninen toistotarkkuus.. Eikä sen tarvitsekaan. Momentin käyttäminen puristusvoiman mittarina on erittäin epätarkka tapa jo pelkästään kierteiden laadun ja kitkojen takia. Siksi pyritään käyttämään kulmatietoa aina kun mahdollista. 100 Nm ohje saa olla vaikka 120 Nm, se ei juuri muuta lopputulosta.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #528  
Old 27.02.2012, 17:59
unknown's Avatar
unknown unknown is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 2,705
unknown tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Kuinka tarkkoja noiden momenttiavainten pitää olla moottorin kasauksessa ja muutenkin autokäytössä?
__________________
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Reply With Quote
  #529  
Old 27.02.2012, 18:06
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,719
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Hei, kyllä minä uskon (kuten tuolla yllä jo paasasinkin), että ihminen on se suurin variaatiota aiheuttava tekijä koko yhtälössä (olen itse nähnyt sen mittarissa kun olen sitä kokeillut). Ei sitä tarvitse minulle ainakaan todistaa. Mutta, jos avaimen toistokyky on mitä sattuu niin se virhe on yhtälössä jo pohjalla kun aloitetaan eikä siis todellakaan mennä parempaan suuntaan kuin ihan tuurilla.

Vähän kuin kasa-ampuja: jos hänen aseensa mekaaninen tarkkuus ei riitä 50mm kasaan niin sillä on turha edes yrittää 5mm kasaa. Vaikka olisi kuinka hyvä mies perän takana niin ei onnistu. Saman pyssyn ottaa lintumettälle ja ampuu kokonaan linnusta ohi: oliko vika aseessa, ampujassa vai patruunassa vai kuun asennossa?

Työkalut pitää olla kunnossa, mieluiten mahdollisimman hyvässä kunnossa niin se huoli on pois. Eli mieluusti kaikki virhe saisi tulla miehestä, mahdotonta sekin tietenkin (kitka, lika avaimessa jne.).

PS. kulmatietoa ei valitettavasti useinkaan vanhojen autojen korjauskirjoissa ole. Siksi joudutaan vielä rimpuilemaan vanhalla tekniikalla.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0
Reply With Quote
  #530  
Old 27.02.2012, 18:08
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,719
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by unknown
Kuinka tarkkoja noiden momenttiavainten pitää olla moottorin kasauksessa ja muutenkin autokäytössä?
Riippuu varmaan kasaajasta. Kun kattelin telkusta äijää kasaamassa uuden lokinsiipimersun konetta niin aika hel-etin tarkkoja piti olla. Moni kotimekatsu vetää sitten ihan rannemomenttiin.

Luulisi, että kansipulttien ja laakeripukkien pulttien momentit saisivat olla ainakin mahdollisimman samoja keskenään, jotta vältyttäisiin jännityksiltä.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:59.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.