FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Car Cleaning Corner
User Name
Password

Car Cleaning Corner Vinkit ja vihjeet miten ajokit putsataan isoimpaan loistoon

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16.01.2011, 13:57
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is online now
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,825
Juhatee on oikealla tiellä
(Uuden) maalipinnan hionta

Tuolla Yorccin mustan appelsiinin kuorinnassa on hienosti dokumentoitu miten pinta hiotaan alusta loppuun kokemuksella ja hyvillä aineilla. Joskus vaan tulee mieleen että kuinka paljon noista Zainoamisista yms on ihan samaa hifistelyä kuin tämä harrastus muutenkin.. Kun kuitenkin itsekin saa osia kiiltämään ihan lumppulaikalla, Autoglymin Paint Renovatorilla tai vaikka hammastahnalla Mutta nyt kun pitäisi kiillottaa monta neliötä, eli C5, niin ryhdyn jo kyselemään Zainomiehiltä/naisilta (niin ja Yorccilta!) että miten tämä kannattaisi hoitaa?

Quote:
Originally Posted by Corvette63
Tosin C5 pinta muokkaantuu pelkällä myllytyksellä jo aika hyvin!

Vesihionta kannattanee vaan, jos pinnassa on julmetusti himmentymää, naarmuja tai appelsiinia.

Aikomuksenani oli aloittaa 2000 paperilla vesihiomalla (pumppupullo, lämpimässä vedessä pesuainetta) vaahtomuovituella. Mutta nyt kun luin tuon ylläolevan, alkoikin epäilyttää.. Mitä aineita tai karkeuksia tai menetelmiä minun nyt pitäisi käyttää tässä omassa kärryssäni:

Kohde on avo-C5 joka on maalattu loppukesästä perusteellisesti. Sen jälkeen on pesty kaksi kertaa ja ajettu todella vähän. Maalausjälki on ok, eli appelsiinia ei omaan silmääni ole mutta ruiskun jäljiltähän tuo pinta luonnollisesti on. Maalina on metallinhohtohelmiäinen ja lakkaa sen päällä. Olin itse tyytyväinen maalausjälkeen mutta maalari itse herätti minut muistuttamalla että suurin työ on vasta edessä kun minun pitää kiillottaa pinta jotta voin sanoa maalauksen olevan "näyttelytasoa"

Moni varmaan "harrastaa" tietynmerkkisiä aineita ja uusimpia hilavitkuttimia mutta itsellä on tarkoitus pitää harrastus pinnan alla ja tehdä tätä pintaan kohdistuvaa työtä todella harvoin. Siksi eksoottisten aineiden hankkiminen ei nyt innosta. Ehdottakaa työjärjestystä tälle koslalle!

Minä huudan sitten HEP kun menee mielestäni turhan hifiksi
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #2  
Old 16.01.2011, 16:50
pomppe's Avatar
pomppe pomppe is offline
Banana Split Racing Club
 
Join Date: Sep 2008
Location: Orivesi, Finland
Posts: 1,929
pomppe on oikealla tiellä
Soita GJ paikalle!
Reply With Quote
  #3  
Old 16.01.2011, 17:31
kare80's Avatar
kare80 kare80 is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 58
kare80 on oikealla tiellä
Minusta ei kannata hioda ollenkaan.. kannattaisi ajaa kiilotus koneella esim 3m kiillotustahnalla, ensin karkeammalla ja perään hienommalla. Tossa ei ole niin suurta riskiä että menee puhki ja muutenkin säästää todella paljon työssä. Tietysti tapoja on monia, mutta tuo ainakin toimii ja pinnasta saa sileän aika helpolla. Itse välihioin maalaus vaiheessa 2000 vesipaperilla jonka jälkeen lakkasin kaikki osat uudelleen. Tolla konstilla saa parhaan kiillon ja täysin peili pinnan, mutta tietysti se hieman lisää kustannuksia maalaukseen.
Reply With Quote
  #4  
Old 16.01.2011, 17:46
Toxic Flame's Avatar
Toxic Flame Toxic Flame is offline
Oppositional defiant DO
 
Join Date: Sep 2007
Location: Vastaranta 1
Posts: 3,210
Toxic Flame on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by kare80
Minusta ei kannata hioda ollenkaan.. kannattaisi ajaa kiilotus koneella esim 3m kiillotustahnalla, ensin karkeammalla ja perään hienommalla. Tossa ei ole niin suurta riskiä että menee puhki ja muutenkin säästää todella paljon työssä. Tietysti tapoja on monia, mutta tuo ainakin toimii ja pinnasta saa sileän aika helpolla. Itse välihioin maalaus vaiheessa 2000 vesipaperilla jonka jälkeen lakkasin kaikki osat uudelleen. Tolla konstilla saa parhaan kiillon ja täysin peili pinnan, mutta tietysti se hieman lisää kustannuksia maalaukseen.

Jos se on uusi pinta niin turhaan sitä karkeella silloin ottaa jos pohjat on hyvin tehty. Kunnollinen kone ja tarpeeksi hieno sose, niin hyvä siitä tulee.
__________________
The eyes are useless when the mind is blind...
Reply With Quote
  #5  
Old 16.01.2011, 20:50
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is online now
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,825
Juhatee on oikealla tiellä
Ei ole vielä tarvinnut sanoa HEP Yritin ottaa pinnasta kuvia kertoakseni minkälaisesta tapauksesta on kyse mutta ei tuo kuvaaminen oikein luonnistu. Tässä on nyt muutama kuva joissa ehkä näkyy enemmän ruiskujälkeä.

www.tapanen.net/99pinta-1.jpg
www.tapanen.net/99pinta-2.jpg
www.tapanen.net/99pinta-3.jpg

Millä hiomatahnakarkeuksilla ja laikoilla tätä pitäisi puuhastella? Minulla on tuollainen rälläkän näköinen kiillotuskone jonka nopeutta voi säätää.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #6  
Old 16.01.2011, 21:22
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Mun mielestä kaikki riippuu siitä kuinka pitkälle haluat ton homman viedä, toi näyttää kuvien perusteella ihan hyvältä ja jos auto on enemmän kesä käyttis kuin show show show show car, niin mä laittaisin tohon vaan ******** hyvän vahan päälle ja nauttisin ajamisesta.
Reply With Quote
  #7  
Old 16.01.2011, 21:24
Toxic Flame's Avatar
Toxic Flame Toxic Flame is offline
Oppositional defiant DO
 
Join Date: Sep 2007
Location: Vastaranta 1
Posts: 3,210
Toxic Flame on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Juhatee
Millä hiomatahnakarkeuksilla ja laikoilla tätä pitäisi puuhastella? Minulla on tuollainen rälläkän näköinen kiillotuskone jonka nopeutta voi säätää.

Sen myllyn pitää olla epäkesko muuten tulee sanomista. Jos pinta on ihan uuden karhea niin mahdollisimman mietoo kamaa esim. Fareclan tuotteista 10 taikka sitäkin vielä hienompaa. Viimeistelyyn tarkoitettuja aineita lähinnä.

Groovyllä ja C63:lla on varmasti näkemyksiä asiaan.
__________________
The eyes are useless when the mind is blind...
Reply With Quote
  #8  
Old 16.01.2011, 22:01
Turismo's Avatar
Turismo Turismo is offline
Jäykkä
 
Join Date: Mar 2006
Location: Rinnetontti
Posts: 1,491
Turismo on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by groovyjay
Mä laittaisin tohon vaan ******** hyvän vahan päälle ja nauttisin ajamisesta.
Kannatettu.
__________________
Z06 / 2007
Reply With Quote
  #9  
Old 16.01.2011, 22:34
Corvette63's Avatar
Corvette63 Corvette63 is offline
Konkari
 
Join Date: Aug 2004
Location:
Posts: 11,682
Corvette63 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääCorvette63 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Toxic Flame
Sen myllyn pitää olla epäkesko muuten tulee sanomista. Jos pinta on ihan uuden karhea niin mahdollisimman mietoo kamaa esim. Fareclan tuotteista 10 taikka sitäkin vielä hienompaa. Viimeistelyyn tarkoitettuja aineita lähinnä.

Groovyllä ja C63:lla on varmasti näkemyksiä asiaan.

Mulla on ihan jääkiekkoraitakonemakita ilman epäkeskohienouksia. Varovasti kun ajaa pienillä kierroksilla niin toimii. Epäkesko parempi.

Toxikki on ihan asian ytimessä mun mielestä noiden kiillotusaineiden kanssa, rajut jättäisin itsekin väliin, kun oikeasti akuuttia tarvetta ei kiillottamiseen ole. Yorcin maalipinta oli kaunistelematta ihan hardcore appelsiinia, siitä syystä se oli pakko hioa. Juhateen maalipinta on oikein hyvä, hyvän vähän kanssa kelpaa mun mielestä vaikka Sema Showhun... En lähtisi henkilökohtaisesti edes välttämättä koneella työstämään, varsinkaan jos aijempaa kokemusta maalipinnan koneellisista kiillotuksista ei ole. Paljoa parempaa siitä ei kuitenkaan taviksen silmään tule, vaikka kuinka glanssaa.
__________________
-
Reply With Quote
  #10  
Old 17.01.2011, 03:28
Toxic Flame's Avatar
Toxic Flame Toxic Flame is offline
Oppositional defiant DO
 
Join Date: Sep 2007
Location: Vastaranta 1
Posts: 3,210
Toxic Flame on oikealla tiellä
Red face

Quote:
Originally Posted by Corvette63
Mulla on ihan jääkiekkoraitakonemakita ilman epäkeskohienouksia.

Siis WHAT?
__________________
The eyes are useless when the mind is blind...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:22.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.