FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08.06.2015, 15:32
JJ66's Avatar
JJ66 JJ66 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 860
JJ66 on oikealla tiellä
Nettikauppaa tuntemattomien kesken

Kaikkihan meistä tilailee netistä tavaraa (jotku rohkeat jopa ulkomaita myöten) mutta onko tavaraa jäänyt saapumatta tai onko se ollut luvatun kaltaista????

Mulle on ulkomailta tilattaessa aina tullu se mitä olen ostanut, vaikka joskus onkin tullu monen mutkan kautta (maarahti, lentorahtia ja laivaaki välissä) mutta aina rojut on tullu. Osasyyn uskon olevan sen, että ole kysellyt yksityisiltä (käytetyistä) myyjiltä tuotteesta riittävästi ja pyytänyt jopa kuvia niistä, vaikka tiedänkin miltä ne näyttävät. Joskus olen pyytänyt myyjää ottamaan kuvan niin, että esim. kokistölkki on tuotteen päällä. Tämä kokistölkki-juttu siksi, että näen onko koko tuotetta hänellä ollenkaan vai onko myynti-ilmo kaapattu. Tälläinen kuvan sommitelu on pikku juttu nykypäivänä jos ollaan rehellisin aikein liikkeellä. Yhden -59 vettekaupan hieronta päättyi kun ukkolla ei ollut "aikaa" (lue autoa) ottaa ko. kuvaa.

Noh, toista on taas Suomesta ostaminen. Heinähatut repii hevosenpaskan kokoisia nökäreitä sieraimiin kun pyytää lähettämään kuvia tuotteesta, joita myyjä ei omin sanoin ole koskaan edes testannut kun "tälläisenä ostin ja edellinenkin osti ....." hilipatihippaaperkele.

Mulla on nyt n. 95% Suomesta ostamiani/tilaamiani tuotteita syystä tai toisesta jäänyt saamatta (rahaa en ole menettänyt) mutta onnekseni olen aina tilannut kiireiset jutut suoraan jenkkilästä ja niin aion toimia jatkossakin, joten ei ole tullut seisontapäiviä tämän takia. Josku olen miettinyt, että olenko joutunut jollekki mustalle listalle kun ei yksinkertaisiakaan tilauksia saada toimitettua. Jos osat on kauppiaalla (liike) hyllyssä niin kyllä ne tulee mutta tilattavat EI. Sitten loukkaannutaan, että ei meileihin pystytä vastaamaan nyyh,

Avoin kysymys: onko mielestänne kuvan pyytäminen käytetystä tuotteesta epäluottamusta osoittava teko ja/tai onko se hyväksyttävää?
Toivottavasti saan tähän vastauksia niin ymmärrän, että olenko toiminut törkeästi.
Tämä olis varmaan pitäny kirjoittaa kännipalstalle mutta jos ei oooo ees kännissä niin voiko sinne kirjoittaa.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Reply With Quote
  #2  
Old 08.06.2015, 15:41
Jarmo79's Avatar
Jarmo79 Jarmo79 is offline
Aloittelija
 
Join Date: Aug 2006
Location: Orivesj
Posts: 2,887
Jarmo79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Jos tuo 95% pitää paikkaansa, niin sitä kyllä ihmettelen.

Mutta kuvan pyytäminen tms. asiallisesti ei pidä olla myyjälle kyllä mikään epäluottamuslause. Jos sellaisesta myyjä vetää hernettä nekkuun, niin saa kyllä mun puolesta ihan rauhassa vetää ja olla myymättä tuotettaan. Eipä tulisi itselleni ainakaan mieleenkään alkaa kiukuttelemaan, jos vastaavassa tilanteessa joku pyytäisi lisäinfoa.

Jarmo
__________________
C6 LS2 -06 coupe, manuaali
Land Rover Discovery 2.5 -99, automaatti (ex)
Porsche 944 2.5 -82, museoauto (ex)
Audi A8 4.2 -95, automaatti (ex)
C3 454 -71 coupe automaatti, museoauto (ex)
C4 350 -87 coupe manuaali (ex)
C5 350 -98 coupe manuaali (ex)
C3 350 -76 coupe automaatti, museoauto (ex)
Reply With Quote
  #3  
Old 08.06.2015, 21:41
Juke's Avatar
Juke Juke is offline
Konkari
 
Join Date: Aug 2009
Location: Ilmajoki, Finland
Posts: 4,442
Juke tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Kyllä mä ainakin olen pyrkinyt lisäkuvia räpsimään käytetyistä osista, jos joku sellaisia on pyytänyt. Ainahan voi kieltäytyä, jos ei nappaa, mutta siksi mä ainakin osia myyntiin laitan, että niistä ylimääräisistä pääsis eroon...

Hyvin on mennyt kaikki ostokset viime vuosina ulkomailta ja kotimaastakin. Osat on tullut ja ollut jotakuinkin mitä pitikin.

Yks eBay huoto F-partsilta, 6k ml ajetut jarrut, levyt oli kierot, ilmeisesti kolariautosta, mutta kun romut tuli kontissa, niin valitusaika oli jo päättynyt ennen kuin pääsin kokeilemaan, eikä myyjä halunnut ottaa asiaan mitään kantaa.
__________________
Juke

Corvette C3 Coupe -71 427 "Widebody Race-Edition"
Corvette C5 Coupe -97 " Widebody"
Audi A5 Coupe Sport 3,0 Tdi Quattro -17
Volvo V70 AWD Momentum -15
Audi Quattro -85 UrQuattro
Opel Manta 2,4 Cih "400 Replica"
Opel Manta 2,1 gr.F , Rally Car
Opel Manta 2,7 gr.SS , long project
Opel Manta 400 -81 street , parts FOR SALE !
Volvo PV 544 -62 , waiting project
Reply With Quote
  #4  
Old 09.06.2015, 00:19
hateju's Avatar
hateju hateju is offline
Teräsmies
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tornio
Posts: 3,653
hateju tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tilasin amerikassa ebuysta hiilikuitu "teippiä" semmosen ison rullan useampi neliö ja vielä tunnetulta nettikauppiaalta joka myi niitä ihan urakalla...
no lähetti mulle tyhjän pahviputkilon sitten.
ja ebuy päätti että minä huijjaan sitä ja että ne ovat lähettäneet tuotteen.
no siihen loppu minun teipparin ura sitten.
__________________
1991 Triple Black Six Speed Corvette Coupe (ex)
2008 Triple Black LS3 SC Z51 3LT Corvette Coupe
2015 Triple Black Gmc Sierra Denali 4x4 2500HD 6.6 CC.
2012 Triple Black Chevrolet Silverado 2500HD 6.6 Duramax 4x4 Crew Cab Rocky Mountain. (ex)
1995 Chevrolet Silverado 2500 4x4 6.5L Detroit Diesel
1989 Black Mercedes Benz G-Wagon W460 250GDT. (Ex)
2006 Black Jeep Grand Cherokee Limited 5.7L HEMI (ex)
2006 Black Chevrolet Silverado 6.6 Duramax Crew Cab 4x4 (ex)
Reply With Quote
  #5  
Old 09.06.2015, 09:25
JJ66's Avatar
JJ66 JJ66 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 860
JJ66 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Jarmo79
Jos tuo 95% pitää paikkaansa, niin sitä kyllä ihmettelen.
Mutta kuvan pyytäminen tms. asiallisesti ei pidä olla myyjälle kyllä mikään epäluottamuslause. Jos sellaisesta myyjä vetää hernettä nekkuun, niin saa kyllä mun puolesta ihan rauhassa vetää ja olla myymättä tuotettaan. Eipä tulisi itselleni ainakaan mieleenkään alkaa kiukuttelemaan, jos vastaavassa tilanteessa joku pyytäisi lisäinfoa.

Jarmo
Ei tuo 95 prossaa ei pidä paikkaansa mutta tuntuu, että mix ikinä ei mikään onnistu ja silloinhan se oliski 100 rossaa.
Asiallisesti pyysin kuvaa heti puhelinkeskustelussa. Kuva oli kaupan toteutumisen ehtona eli ,,,,,avaa koppa ja ota kuva. Heti kun lähetät kuvan minulle, minä maksan pyytämäsi hinnan sinulle,,,, ja järjestän myös kyydin tuotteelle.
Heti puhelun jälkeen huomasin, että osaakohan myyjä yhdistää minut (siis soittajan) ja aikaisemman s-postin lähettäjän samaksi hlö:ksi, koska oli kuulema ollut useita kyselijöitä. Eli lähetin vielä spostia varmistaakseni asian ja pyysin vielä kuvia tietyistä kriittisistä kohdista (siis tuotteesta edelleen). Myyjähän ei kampetta sen paremmin tuntenut ja romuja minulla jo on. Noh, tästä kuvien vonkaamisestahan se heppu suivaantui "kun ei sana riitä...." mutta toivotti kuitenkin hyvää kesää. Mutta meitä on moneen junaan ja jokunen jää vielä asemallekki.

Olen edelleen sitä mieltä, että kyllä kuvia saa ja pitää pyytää niin molemmat tietää mistä puhutaan, eikä tartte jälkeen päin soitella. Eikös se ole molempien etu? Eräskin heppu lähetti pölykapseleista ainakin 50 kuvaa, vaikka en niin kauheasti niitä pyytänytkään mutta hän halusi varmistaa, että tiedän mitä olen ostamassa.

Juken ja hatejun tapaukset on tyypillisiä jos valitusaika loppuu niin harvoin ottavat enään kantaa, varsinkaan jos on pelkkä nettimyyjä.
Sitähän ne yrittävät, että aika kuluu mukavia kirjoitellessa ja kun aika menee umpeen niin soronoo.
Aliexpress on parempi kun ebay, koska siinä ei tartte ainakaan ite muistella deadlineä ja kiinalaiset tottelee ehkä paremmin kiinalaista. Kun uhkaa vähän riitauttamisella niin kyllä toimii.

Olen ollut siinä uskossa, että ebay on lähtökohtaisesti ostajan puolella.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Reply With Quote
  #6  
Old 09.06.2015, 09:31
systeemi's Avatar
systeemi systeemi is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2010
Location: Kemi
Posts: 539
systeemi on oikealla tiellä
Kyllä se niin on että jos myyjällä on oikeat myynti aikeet niin kyllä niistä tuotteista saa lisää kuvia. Suomessa on aina tähän mennessä tuotteen saanut kun on rahat maksanut. Muutamiin kyselyihin ei toki ole vastattu ja ei ole kyllä kauppaakaan syntynyt.

Ainut mistä tuoteita ei ole saanut on muutama Kiinalainen ebay ostos. Toki ei noista nyt ole isoja vahinkoja tullut (muutamia kymmeniä euroja). Kaikki kalliimpi mitä olen verkosta tilannut on tähän asti toiminut hienosti.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:27.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.