FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C3 (vuosimallit 1968-1982)
User Name
Password

C3 (vuosimallit 1968-1982) Corvette C3 - "Shark Body"

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21.08.2023, 22:23
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Madrid
Posts: 4,906
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Borgeson vs hammastanko ajokokemuksia

Tästä on aina silloin tällöin keskusteltu, mutta palautellaan asia pinnalle taas kerran. Onko kenelläkään kokemuksia ajotuntumasta alkuperäisellä, Borgesonilla ja hammastanko ohjauksella c3 tai C2 malleista?

Oletuksena hammastanko paras ja kallein, Borgeson parempi tuntuma kuin kulunut alkuperäinen. Minulla ongelma tilan kanssa kun tuon käärmenpesä putkiston kanssa ei mahdu alkuperäinen tehostin tsydeemi paikoilleen. Tila ongelmia voi tulla sekä borgesonilla että myös hammastangolla, mutta sitä tutkintaan kun auton alle pääsee mittailemaan...

Borgesonin vääntö ongelmasta olen tietoinen, mutta lienee normi katuajossa ihan ok, se lisälevy lienee kuitnekin tarpeellinen joka ennestään vie lisätilaa.

onko kestävyys ja luotettavuus ongelmia ollut kenelläkään kummankaan systeemin kanssa?
__________________
1975 coupe 350cid ("L48") + 4sp
Project Blue flame / Bittersweet / Sweet and sour...

Ex 1999 FRC Z51, 6sp
Ex 2006 Coupe Z51, 6sp

Reply With Quote
  #2  
Old 21.08.2023, 22:32
groovyjay's Avatar
groovyjay groovyjay is offline
CEO
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 492
groovyjay on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Finnshark
Tästä on aina silloin tällöin keskusteltu, mutta palautellaan asia pinnalle taas kerran. Onko kenelläkään kokemuksia ajotuntumasta alkuperäisellä, Borgesonilla ja hammastanko ohjauksella c3 tai C2 malleista?

Oletuksena hammastanko paras ja kallein, Borgeson parempi tuntuma kuin kulunut alkuperäinen. Minulla ongelma tilan kanssa kun tuon käärmenpesä putkiston kanssa ei mahdu alkuperäinen tehostin tsydeemi paikoilleen. Tila ongelmia voi tulla sekä borgesonilla että myös hammastangolla, mutta sitä tutkintaan kun auton alle pääsee mittailemaan...

Borgesonin vääntö ongelmasta olen tietoinen, mutta lienee normi katuajossa ihan ok, se lisälevy lienee kuitnekin tarpeellinen joka ennestään vie lisätilaa.

onko kestävyys ja luotettavuus ongelmia ollut kenelläkään kummankaan systeemin kanssa?

T72:lla on kokemusta stock v steeroids v borgeson...
__________________
Joie de vivre
Reply With Quote
  #3  
Old 22.08.2023, 09:08
JJ66's Avatar
JJ66 JJ66 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 876
JJ66 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Finnshark
Tästä on aina silloin tällöin keskusteltu, mutta palautellaan asia pinnalle taas kerran. Onko kenelläkään kokemuksia ajotuntumasta alkuperäisellä, Borgesonilla ja hammastanko ohjauksella c3 tai C2 malleista?

Oletuksena hammastanko paras ja kallein, Borgeson parempi tuntuma kuin kulunut alkuperäinen. Minulla ongelma tilan kanssa kun tuon käärmenpesä putkiston kanssa ei mahdu alkuperäinen tehostin tsydeemi paikoilleen. Tila ongelmia voi tulla sekä borgesonilla että myös hammastangolla, mutta sitä tutkintaan kun auton alle pääsee mittailemaan...

Borgesonin vääntö ongelmasta olen tietoinen, mutta lienee normi katuajossa ihan ok, se lisälevy lienee kuitnekin tarpeellinen joka ennestään vie lisätilaa.

onko kestävyys ja luotettavuus ongelmia ollut kenelläkään kummankaan systeemin kanssa?

Mulla oli alkuperäinen : Ihan hyvä se oli mutta kun kiire tuli hytässä niin loppui "virtaus" pumpusta eli nasahti jäykäksi.
Nyt Borgeson : ei vielä ajokokemuksia mutta vaatii enemmän tilaa kuin alkuperäinen, jouduin naputtelemaan 5 -putkea Hookkerin supercomp sivuputkisarjoista. Borgesonni on myös nopeampi eli sitä kautta tuntuma muuttuu.

Hammastankoja on niin monenlaisia, että varmasti löytyy myös helpohkosti asettuvia kuin myös niitä mitkä ei mahu millään ilveellä. Yhtä kerran mallailin ja totesin, että mennään ojasta aallikkoon eli hylkäsin turhakkeena.

Nykyään on usealla merkillä sähkötehostettuja simpukoita. Porukat käyttää niitä driffinki vermeissään, esim opelin on kuuleman mukaan suosittu, eivätkä maksa romuttamolla paljoakan kun koko kadetinkin saa satasella.

Borgesonin vääntöongelma on tiedossa. Siinähän voima/tehostus tulee eri paikasta mukaan eli voimat tulee simpukalle asti kun orkinaalissa se sylinteri kevensi simpukan tilanteen. Runko on simpukan kohdalta aivan liian heikko ja jopa typerä konstruktio kaikineen isoine aukkoineen. Se borgesonin jäykistyslevy ei vaikuta mitään, älä luota siihen. Avaa runkoa se koko pätkä, jousipesästä sivu aisalle asti ja vahvista miehekkäästi. Sisälle palkkiin vääntöjäykkärit ja pintalevyt paksummiksi, tietysti myös täyspitkillä hitseillä "boxaat" rungon. Mulla on nyt 265-50-15 edessä eikä runko notku yhtään.
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Reply With Quote
  #4  
Old 22.08.2023, 11:18
MPÄ's Avatar
MPÄ MPÄ is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2010
Location: Jyväskylä (Tikkakoski)
Posts: 2,743
MPÄ on oikealla tiellä
On kokemusta kaikista. Kaikki ihan yhtä hyviä (kun kaikki on kunnossa)
Borgesonissa nopeampi välitys, joidenkin mielestä myös ylitehostettu ”Cadillacin” ohjaus. Se lisälevy rajoittaa kääntösädettä leveillä eturenkailla (pultin päät ottaa renkaaseen). Ei se konehuoneesta vie yhtään tilaa, koska tulee ns. Ulkopuolelle.
Hammastanko ei ole mielestäni yhtään parempi, mutta joskus ainoa vaihtoehto tilan takia.

Itse tykkään borgesonista. Tosin niissäkin on vaan laatupoikkeamia, kuten kaikessa nykyään. Prkle.
Omissa on alkuperäiset tietysti, eikä ole mitään tarvetta vaihtaa.
__________________
Corjaamo@vettepeikko.fi
MPA@cfc.fi
http://www.vettepeikko.fi

1969 C3 cabriolet, C31, C60, M21, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6. Myydään.... Ehkäpä.
1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black valmistuu pikkuhiljaa.
1987 C4 coupe 350 autom black since 1995
1984 Jaguar XJS V12 projekti MYYDÄÄN! Hp 2500¤
1967 Tiger 289cid projekti
1971 Honda Monkey Z50A
Reply With Quote
  #5  
Old 22.08.2023, 17:47
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Tuusula
Posts: 2,873
T72 on oikealla tiellä
Steeroids tuli laitettua 2002 ja oli melkein parikymmentä vuotta ajossa kunnes muutama vuosi sitten vaihdoin sen Borgesoniin.

Tuntumasta mun on vähän vaikea sanoa, vaikka mulla molemmat on ollut. Ne on mun mielestä hyvin samantyyppiset. Pitäisi kokeilla molempia peräjälkeen, että pystyisi paremmin hahmottamaan eroja (mulla oli talvi välissä). Molemmista tykkään.

Steeroidsin kanssa ehkä enemmän säätöä asennuksen yhteydessä ettei ohjausakselin nivelet jumita ym. Itse vaihdoin Borgesoniin kun Steeroidsin uniballit alkoi olla vaihto kunnossa ja alemman ohjausakselin kannatinlaakerin kilinä alkoi ärsyttämään...
__________________
-72 Corvette Coupe
-79 Li'l Red Express Truck
Reply With Quote
  #6  
Old 22.08.2023, 23:09
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Madrid
Posts: 4,906
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Kiitoksia kokemuksista! Mielenkiintoisia ajatuksia ja näiden mukaan niissä ei ole eroa kuin yöllä ja päivällä, siis Borgeson verrattuna hammastankoon. Pitää hiukan saada mittoja hammastangoista ja tutkia saisiko sen helpommin mahtumaan. Tuo Borgeson saattaa olla ongelmallinen tilan kanssa.
__________________
1975 coupe 350cid ("L48") + 4sp
Project Blue flame / Bittersweet / Sweet and sour...

Ex 1999 FRC Z51, 6sp
Ex 2006 Coupe Z51, 6sp

Reply With Quote
  #7  
Old 23.08.2023, 15:49
groovyjay's Avatar
groovyjay groovyjay is offline
CEO
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 492
groovyjay on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Finnshark
Kiitoksia kokemuksista! Mielenkiintoisia ajatuksia ja näiden mukaan niissä ei ole eroa kuin yöllä ja päivällä, siis Borgeson verrattuna hammastankoon. Pitää hiukan saada mittoja hammastangoista ja tutkia saisiko sen helpommin mahtumaan. Tuo Borgeson saattaa olla ongelmallinen tilan kanssa.

Mites manuaali hammastanko ja sähköinenrattiakseliohjaustehostin? Jäis tilaa konehuoneeseen...
__________________
Joie de vivre
Reply With Quote
  #8  
Old 23.08.2023, 16:21
groovyjay's Avatar
groovyjay groovyjay is offline
CEO
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 492
groovyjay on oikealla tiellä
Torissa näköjään borgesonia tarjolla, ei täydellinen kitti.

https://www.tori.fi/kanta-hame/Corve...tm? ca=18&w=3
__________________
Joie de vivre
Reply With Quote
  #9  
Old 23.08.2023, 18:21
jopex's Avatar
jopex jopex is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 721
jopex on oikealla tiellä
Omaan C3:seen asensin Borgesonin 12.7:1 välityssuhteella alkuperäisen tilalle.
Ajotuntuma ohjauksen suhteen hyvinkin mikroautomainen kovemmissa nopeuksissa.
Ensialkuun tuntui liian nopealta,mutta nyt kun nopeaan ohjaukseen tottunut,niin en enää alkuperäiseen palaisi.
Antaa sellaisen race fiiliksen

Borgesonin simpukka isompi ulkomitoiltaan kuin alkuperäinen.
Itselle sattui maanantai päivän yksilö,jossa akselin stefat eivät pitäneen öljyjä sisällä.
Vaihdettuani Gates 351040 stefat tilalle,alkoi öljyt pysyä sisällä.
__________________
C3-81,L-98(-85),TH350
Pontiac trans am gta-88(sold)
Reply With Quote
  #10  
Old 23.08.2023, 20:13
Yly's Avatar
Yly Yly is offline
Vitolla päähän
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,821
Yly tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Jos haluaa pitää alkuperäisen simpukan ja keskialueella on hieman tyhjää, niin minkälainen työmaa on saada sitä klappia pois ?
__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88
Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01
Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02
Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:51.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.