FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C5 (vuosimallit 1997-2004)
User Name
Password

C5 (vuosimallit 1997-2004) Corvette C5 & Z06

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26.05.2006, 10:59
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2005
Location: Järvenpää
Posts: 2,303
Juha on oikealla tiellä
Kannet ja nokka

Oon nyt miettimässä ja suunnittelemassa pientä kansi/nokka päivitystä omaan pulkkaan. Nipa79:n kanssa jo jotain oon keskustellut, mutta mielipiteitä ja vinkkejä kaivattais lisää. Eli mites noi kannet, kun on periaatteessa kahta vaihtoehtoa, 205 ja 225. Mitäs käytännön eroa noilla on, lähinnä käyttöominaisuuksissa? Kumpi kannattais ottaa? Samalla pitää vaihtaa tietenkin työntötangot, venttiilijouset ym. mutta mitäs kaikkee muuta samalla kannattaa vaihtaa?

Ja sitten nokasta. Hakusessa suht raju nokka, tyhjäkäynnin ei tarvii olla mitenkään "miellyttävää, vaan soundia saa ja pitääkin olla. Autolla kuitenkin ajetaan normaaliajoakin paljon (ja myös mutka rataa, mutta ei strippiä). Minkälaista nokkaa kannattais harkita?

Tällaisten muutosten jälkeen pitäis varmaan säätää vaikka mitä, mistähän paikoista kannattais kysellä C5 veten viritystä/säätämistä?
__________________
C5 -99 (manuaali)
Reply With Quote
  #2  
Old 26.05.2006, 13:47
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2005
Location: Järvenpää
Posts: 2,303
Juha on oikealla tiellä
Vastaanpa hieman itse itselleni. Eli nuo 225 kannet taitaa olla hyvät vaan suuremmille moottoreille (tai ahdetuille), eli ei oikein hyvin sovi vakio 346:n kanssa. Alavääntö ja teho on heikompi 225 kansilla kuin 205 kansilla. 225:lla taas huipputeho on hivenen suurempi. Taitaa mun valinta olla 205 kannet, koska autolla kuitenkin ajetaan kadulla, ei kiinnostais menettää tuota vähäistäkin alavääntöä. Eriäviä mielipiteitä saa toki esittää
__________________
C5 -99 (manuaali)
Reply With Quote
  #3  
Old 26.05.2006, 13:59
pirre's Avatar
pirre pirre is offline
Ajettasko kilpaa?
 
Join Date: Aug 2004
Location: Lahti
Posts: 6,773
pirre tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääpirre tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Send a message via MSN to pirre
Kannattaa vähän yrittää ennakoida, kun konetta rupeaa kasailemaan osista, ettei tarvitsisi ostaa mitään osaa kahta kertaa. Eli funtsii ensin homman loppuun asti ja sitten vasta rupeaa niitä palikoita valkkaamaan. Jos ns. nälkä kasvaa syödessä -> ettet harmittele vuoden kahden päästä että tuli otettua väärat kannet. Siihen on mahdotonta ottaa kantaa kummat on paremmat sulle kun ei tiedä lopullisia tavoitteita.

nimim. itse valitsin 227cc
__________________
Hurley Andersson 74cid '55 (+ few else)
Ducati 749R factory race bike
Flat track racer Harley 74cid
Corvette C3 FIA racer 454cid


Vette Racing
Kilpa-ajot pitää nähdä, kuulla ja haistaa


Reply With Quote
  #4  
Old 26.05.2006, 14:09
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2005
Location: Järvenpää
Posts: 2,303
Juha on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by pirre
Jos ns. nälkä kasvaa syödessä -> ettet harmittele vuoden kahden päästä että tuli otettua väärat kannet. Siihen on mahdotonta ottaa kantaa kummat on paremmat sulle kun ei tiedä lopullisia tavoitteita.

En oo laittamassa ahtimia myöhemmin tai kasvattamassa kuutiotilavuuttakaan, joten sikäli nuo 205cc kannet on varmaan ok? Imupuolelle on varmaan tulossa parannusta ellei nyt samalla kertaa niin ainakin myöhemmin, mutta se toimii ihan hyvin tuon 205 kannen kanssakin. Mulle riittää +100hv tehonlisäys, mikä tässä on nyt hakusessa. Eikös sulla pirre oo noi ahtimet, niin siksi 227cc kannet toimii siinä setupissa hyvin?
__________________
C5 -99 (manuaali)
Reply With Quote
  #5  
Old 26.05.2006, 14:16
pirre's Avatar
pirre pirre is offline
Ajettasko kilpaa?
 
Join Date: Aug 2004
Location: Lahti
Posts: 6,773
pirre tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääpirre tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Send a message via MSN to pirre
Quote:
Originally Posted by Juha
En oo laittamassa ahtimia myöhemmin tai kasvattamassa kuutiotilavuuttakaan, joten sikäli nuo 205cc kannet on varmaan ok? Imupuolelle on varmaan tulossa parannusta ellei nyt samalla kertaa niin ainakin myöhemmin, mutta se toimii ihan hyvin tuon 205 kannen kanssakin. Mulle riittää +100hv tehonlisäys, mikä tässä on nyt hakusessa. Eikös sulla pirre oo noi ahtimet, niin siksi 227cc kannet toimii siinä setupissa hyvin?

Jep, varmastikkin riittää 205cc kannet sulle. Mun setuppia ei ole vielä päästy kokeilemaan, raporttia siitä sitten myöhemmin kunhan prokkis etenee.
__________________
Hurley Andersson 74cid '55 (+ few else)
Ducati 749R factory race bike
Flat track racer Harley 74cid
Corvette C3 FIA racer 454cid


Vette Racing
Kilpa-ajot pitää nähdä, kuulla ja haistaa


Reply With Quote
  #6  
Old 26.05.2006, 16:44
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,159
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by Juha
Oon nyt miettimässä ja suunnittelemassa pientä kansi/nokka päivitystä omaan pulkkaan. Nipa79:n kanssa jo jotain oon keskustellut, mutta mielipiteitä ja vinkkejä kaivattais lisää. Eli mites noi kannet, kun on periaatteessa kahta vaihtoehtoa, 205 ja 225. Mitäs käytännön eroa noilla on, lähinnä käyttöominaisuuksissa? Kumpi kannattais ottaa? Samalla pitää vaihtaa tietenkin työntötangot, venttiilijouset ym. mutta mitäs kaikkee muuta samalla kannattaa vaihtaa?

Ja sitten nokasta. Hakusessa suht raju nokka, tyhjäkäynnin ei tarvii olla mitenkään "miellyttävää, vaan soundia saa ja pitääkin olla. Autolla kuitenkin ajetaan normaaliajoakin paljon (ja myös mutka rataa, mutta ei strippiä). Minkälaista nokkaa kannattais harkita?

Jou,

Jätätkö alakerran vakioksi? Jos näin, niin 7000 rpm kierroskestävyys jäänee haaveeksi. Joten nokankaan ei kannata olla aivan tolkuttoman kireä.

Eräässä LS1/LS6-moottoreita koskevassa opuksessa oli esimerkkinä +100 hv:n tuottanut paketti LS1:lle. Tehot nousivat 344 vakiotehosta n. 440 heppaan, lisäksi toimittaja jaksoi mainita että varsinaiset dynonumerot olivat korkeampia koska mittaus suoritettiin kampiakselilta eivätkä lisälaitteet olleet paikallaan ja että vakiossa oli valusarjat mutta viritetyssä peltisarjat.

Palikat jotka vaihdettiin moottoriin:

- LS6 imusarja
- CNC-koneistetut kannet (lienevät samaa luokkaa AFR 205:n kanssa)
- 10.7:1 puristukset (kansia laskemalla)
- hydraulinen rullanokka, 234/228 asteilla ja 0.576/571 nostolla, 113 l/s
- jakopää
- long-tube peltipakosarjat
- 160-asteinen termostaatti (fahrenheit)
- cold-air box
- imu- ja pakosarjansarjan tiivisteet, kansitiivisteet, öljypohjan tiivisteet
- liuta muita tiivisteitä (vesipumppu jne)
- PCM:n kalibrointi eli uudet softaparametrit

t. Pekka
Reply With Quote
  #7  
Old 26.05.2006, 17:06
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2005
Location: Järvenpää
Posts: 2,303
Juha on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Pekka Berkeles
Jou,

Jätätkö alakerran vakioksi? Jos näin, niin 7000 rpm kierroskestävyys jäänee haaveeksi. Joten nokankaan ei kannata olla aivan tolkuttoman kireä.

Eräässä LS1/LS6-moottoreita koskevassa opuksessa oli esimerkkinä +100 hv:n tuottanut paketti LS1:lle. Tehot nousivat 344 vakiotehosta n. 440 heppaan, lisäksi toimittaja jaksoi mainita että varsinaiset dynonumerot olivat korkeampia koska mittaus suoritettiin kampiakselilta eivätkä lisälaitteet olleet paikallaan ja että vakiossa oli valusarjat mutta viritetyssä peltisarjat.

Palikat jotka vaihdettiin moottoriin:

- LS6 imusarja
- CNC-koneistetut kannet (lienevät samaa luokkaa AFR 205:n kanssa)
- 10.7:1 puristukset (kansia laskemalla)
- hydraulinen rullanokka, 234/228 asteilla ja 0.576/571 nostolla, 113 l/s
- jakopää
- long-tube peltipakosarjat
- 160-asteinen termostaatti (fahrenheit)
- cold-air box
- imu- ja pakosarjansarjan tiivisteet, kansitiivisteet, öljypohjan tiivisteet
- liuta muita tiivisteitä (vesipumppu jne)
- PCM:n kalibrointi eli uudet softaparametrit

t. Pekka


Jep, alakerta ois tarkoitus jättää vakioksi. Tuossahan on hyvä lista mitä kannattaa tarkemmin pohtia, kiitos. Pitää lukea noista imusarjoista vielä lisää, niissähän kans riittää vaihtoehtoja (FAST 90mm vois olla yksi hyvä vaihtoehto). Ja jos sit vielä throttle bodya päivittäis kans.

Mä en noista nokista vielä kauheesti ymmärrä, mutta eikös tuo (234/228 asteilla ja 0.576/571 nostolla, 113 l/s) ole aika mieto vielä?

Mites on, kannattaako 205cc kannen kanssa vaihtaa LS1:n venttiilit?
__________________
C5 -99 (manuaali)
Reply With Quote
  #8  
Old 26.05.2006, 19:36
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,159
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by Juha
Jep, alakerta ois tarkoitus jättää vakioksi. Tuossahan on hyvä lista mitä kannattaa tarkemmin pohtia, kiitos. Pitää lukea noista imusarjoista vielä lisää, niissähän kans riittää vaihtoehtoja (FAST 90mm vois olla yksi hyvä vaihtoehto). Ja jos sit vielä throttle bodya päivittäis kans.

Mä en noista nokista vielä kauheesti ymmärrä, mutta eikös tuo (234/228 asteilla ja 0.576/571 nostolla, 113 l/s) ole aika mieto vielä?

Mites on, kannattaako 205cc kannen kanssa vaihtaa LS1:n venttiilit?

Nokan mietous on suhteellista. Autoissa joissa saastepäästöillä ei ole väliä voisi tuota ehkä ajatella miedoksi virinokaksi. Mutta jos tarkoitus on päästä läpi katsastuksesta, niin sitten tuo voi ollakin jo ns. kireä nokka. Kalifirniassa tuollaisen kanssa tulisi jo vaikeuksia päästöjen kanssa, en tiedä miten Suomessa nuo rajat menevät.

Täältä voi muuten vertailla nokan vaihdon vaikutuksia. Vaikka kyseessä on 6-litrainen LS2 eikä LS1, niin silti nuo käyrät antavat jo jotain osviittaa.

http://gmhightechperformance.com/tec..._engine_tests/

Vakionokan ajoitus on sama kuin LS6:ssa eli 204/211 ja 0.525 nostoa ja kun tilalle vaihdettiin "stage 1" nokka arvoilla 218/220 ja 0.570 nostolla niin tehot kasvoivat dynossa 90 kaakkia. Ei hassummin, ja suurin teho löytyi 6400 kierroksella eli jotakuinkin silla kohtaa johon vakiolla alakerralla varustetun LS1:n uskaltaisi kierrättää.

Vastaavasti "stage 2" nokka arvoilla 232/236 ja 0.600 nostolla puski (vain) 6 heppaa enemmän. Tässä tapauksessa olisin itse päätynyt miedompaan nokkaan, lähinnä polttoaineenkulutuksen ja paremman alaväännön takia.

Toisaalta mikään ei pysäytä viritysvimmaa, ja niinpä tuohon yllämainittuun moottoriin pultattiin seuraavaksi CNC-portatut kannet, jotka toivat vielä 20 heppaa lisää huipputehoa, sekä parantuneen maksimiväännön. Voisi ehkä ajatella, että jos hankkii omaan autoonsa vaikka AFR:n 205:t, niin optimi nokka voisi olla jossain tuolla 220...235.n välillä. Mikä se sitten tarkkaan ottaen olisi...niin...en osaa sanoa...

Summa summarum, alussa heppoja saa suhteellisen halvalla lisää, mutta jossain kohtaa vapaastihengittävän moottorin virittäminen alkaa tosissaan maksamaan ja silti lisäys jää maltilliseksi. Ahdetuissa tilanne lienee osittain sama, paitsi että tehonlisäykset voivat olla aika suuria...

t: Pekka (joka muuten ei ole virittänyt ainuttakaan pikkulohko-chevyä itse joten kommentit perustuu vain ja ainoastaan siihen mitä olen lukenut vuosien varrella alan kirjoista ja lehdistä)
Reply With Quote
  #9  
Old 26.05.2006, 20:17
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2005
Location: Järvenpää
Posts: 2,303
Juha on oikealla tiellä
Heti alkuun, kiitos Pekka loistavasta viestistä!

Mun auto on manuaali, sikäli tuolla vähän heikommalla tyhjäkäynnillä ei ole niin väliä, kun voi kuitenkin tarvittaessa pitää vähän kierroksia yllä esim. liikennevaloissa. Kun tarkoitus olis saada tehon lisäksi myös soundia tyhjäkäyntiin. Mun mieleen on sellanen vähän epätasainen tyhjäkäynti röpellys., mikä käsittääkseni tulee just vähän suuremmasta nokasta? Mutta tosiaan ei ole tarkoitus rutistaa sitä viimeistä 5 hv ulos koneesta huipputehona, vaan tärkeämpi on laajempi teho/vääntökäyrä. 224/224 taitaa olla aika suosittu (112 tai sitten 114) nokka jenkeissä.

Oletko Pekka lukenut noista Ls1:n venttiileistä, että kannattaisko ne vaihtaa myös vai onko ne orkkikset ihan ok?

Täytyy nyt tutustua tuohon sun laittamaan linkkiin tarkemmin, kyselen sitten taas lisää Kiva kun jaksat vastailla Pekka, kun ei kovin moni täälläkään ole varmaan lukenut LS1/LS6 virittämisestä, saatikka tehnyt itte.
__________________
C5 -99 (manuaali)
Reply With Quote
  #10  
Old 26.05.2006, 20:27
Ceevitonen's Avatar
Ceevitonen Ceevitonen is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 139
Ceevitonen on oikealla tiellä
Vilkase tämäkin linkki.

http://superchevy.com/technical/engi.../0406phr_gen3/
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:16.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.