FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old Yesterday, 10:30
groovyjay's Avatar
groovyjay groovyjay is offline
CEO
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 492
groovyjay on oikealla tiellä
Mitä kaikkea teet itse Corvettellesi ja mitä ulkoistat?

Tuli mieleen oman raadon kimpussa, että vaikka paljon tulee ja pystyy tekemään itse niin myös paljon tulee projektissa ulkoistettua osa-alueita. Osa tulee ulkoistettua ihan jo pelkästään mukavuus syistä, osa kustannus syistä ja osa omaa osaamattomuutta/ tai puuttelisen työkaluvalikoiman takia.

Täälläkin on paljon moniosaajia ja mitä ihmeellisempiä taitajia ja niistä on ollut mukava aina ammentaa jotain uutta myös omaan repertuaariin.

On paljon asioita, mitä ennen jaksoi tehdä ja hinkata, vaikka jotain ruosteita poistella teräsharjoilla ja sitten jollain kilikalilla maalailla. Nykyään osat puhalletaan aina ja värjäykset tapahtuu naapuri pulverimaalaamossa tai sitten naapuri metallipinnoittamossa, erilaisilla viimeistelyillä. Tai sitten maalaan itse cerakotella tms. Musta on tärkeetä osata noi erityövaiheet, mutta en näe enää siinä samallalailla arvoa, että yrittää väkisin tehdä itse polvea vasten kaiken.

Ja paljon kustannustehokkaampaa myös käyttää osat propajalla suoraan ja hakea ne hetken päästä viimeisen päälle pro tasoisena takaisin. Sen sijaan, että hinkkailee itse tuntitolkulla, nenä ruosteessa, tallipaskaisena ja ripustelet niitä kilkkeitä ympäri tallia ja sumutat kaiken ympärillä olevan samalla

Moottorit oli kanssa joskus pakko saada kasata itse, tää on kans yks asia mikä on jäänyt muiden kontolle. Tai oikeastaan helpoin ja halvin ratkaisu on ollut vaan pudottaa valmis crate moottori paikoilleen ja pamauttaa avaimesta tulille. Ymmärrän hyvin sen hyvän fiiliksen minkä saa, esim oman koneen kasaamisesta, kun se ekan kerran nytkähtää käyntiin tai käydään Sämpylandiassa jarruttamassa siitä ne kauniin vääntökäyrät ja voi dynolapun kaivaa cruisingeissa esiin ja sanoa, että tollaista jälkeä sain aikaiseksi. Se on hyvin hyvin palkitsevaa, mutta nykyään ei enää itseä niin paljoa nappaa lähteä elvyttämään vanhaa limapalleroa, vaan omatunto antaa myöden nostaa sen puulaatikkomoottorin huomaamatta tilalle. Aikaa ja vaivaa säästyy ja yleensä myös nappulaa. Mutta arvostan hemmetisti kaikkia, jotka omat kattilansa itse edelleen kasaavat. Nykyisessä valmiiksiviipaloitujen leivänsiivujen seassa ne vanhaan sukujuureen leivotut ruisleivät on enemmän kuin arvossaan.

Sisusta hommissa verhoiluja en ole ikinä tehnyt ja sen takia se on asia mikä tällä hetkellä kiinnostaa kovasti ja toivon, että tän hetkisen projektin kanssa tulee ainakin jonkun verran tehtyä verhoilu hommia tutun kaverin kanssa, joka tekee sitä työkseen. Ja tässä tullaan taas siihen, että kun en ole sitä aiemmin tehtyä niin ehkä sitä sen takia haluaa just siihen hommaan sitten ruveta enemmän paneutumaan. Ja mä oon muutenkin ihan sisusta nörtti, musta sisusta on todella tärkeetä saada osumaan yhteen muun projektin kanssa. Ja voin, kuvitella, että jos tässä projektissa noita verhoiluhommia tulee tehtyä ja niissä jotenkin jopa onnistuttua, niin seuraavassa projektissa se himo niiden itse tekemiseen on jälleen laantunut. Ehkä. Mutta musta on kiva sitä omaa skill settiä saada laajennettua joka tapauksessa.

Auton maalaus... Tää on tällä hetkellä aiheuttanut vähän jo unettomia öitä. Mä haluan maalata ton nykyisen projektin alusta loppuun itse. Se on tullut jo pakkomielteeksi. Mä oon aina sanonut, että maalaus on vika asia mitä mä edes yrittäisin tehdä itse. Olen pitänyt maalareita vähän jumalaa ylempänä olevina hahmoina, jotka ovat saaneet karmeista ruttukasoista "tosta vaan" tehtyä kimaltelevia näyttelyvoittajia.
Oon auton koneellisiakiillotuksia tehnyt 27 vuotta ja mulla on aika hyvä visio siitä millainen on hyvä maalaus ja millainen on hyvä maalipinta. Mulla menee noissa kiillotushommissa autoja läpi vuoden aikana aika paljon ja koska olen alusta asti keskittynyt ainoastaan ns. harrasteautoihin niin on tullut nähtyä paljon autoja jotka on maalattu uudestaan, eli ei oo ns. tehdas maaleissa enää. Ja tuntuu, että maalauksien taso on viimeisen 10v aikana laskenut kuin lehmänhäntä.
Mun toinen, just valmistunut, projekti tuli maalautettua ammattilaisella loppusyksystä ja olen ollut jälkeen todella pettynyt. Ihan jo pohjista lähdetty huonolla asenteella ja viimeistely on ollut järkyttävä. Solvent poppia, roskaa, valumaa, kutistumaa yms yms maaliteknistä vikaa löytyy ja vaikka pystyn roskat ja valumat itse poistamaan ja aplarit leikkaamaan veks, niin nyt korostuu enemmän ne paskat pohjat.
Sorry, että tää nyt lähti enemmän tähän maalauspuoleen. Mutta tosiaan, koska mulla ei ole auton kanssa mitään kiirettä, mulla on hyvä tukiverkosto noihin maalausteknisiin hommiin ja paljon apua ympärillä maalaamiseen liittyvissä asioissa niin mä meinaan nyt maalata ton auton itse ja katsoa miten hyvä tai huono siitä tulee.
Ja samallalailla, jos/kun tää tulee tehtyä niin tuskin taas seuraavassa projektissa himo enää jatkuu, joten joku ammattilainen saa touhuta seuraavan.

Mut todella paljon kyllä on nykyään niin, että tulee ulkoistettua hommia, vaikka itsellä ehkä osaaminen ja työkalut riittäis tehdä itse. Ja tää ei oo nyt siitä kiinni, että lompakko olis jotenkin liian paksu (päin vastoin), vaan lähinnä siitä, että tässä 30v aikana on oppinut jo aika hyvin mitä itse kannattaa lähteä tekemään. Tollainen täys rakennelma mitä nytkin leivotaan tarjoaa tilaisuuksia hinkata ja jynssätä ihan tarpeeksi muutenkin, niin hommat mitä pystyy järkevästi teetättämään tuntuu itsellä hyvin loogiselta.

Olipa ihmeellinen verbaalinen lounasoksennus.

Eli teetkö kaiken itse vai et? Mitä teet, mitä et? Miksi?
__________________
Joie de vivre
Reply With Quote
  #2  
Old Yesterday, 11:53
JJ66's Avatar
JJ66 JJ66 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 876
JJ66 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by groovyjay
Tuli mieleen ....
Auton maalaus...
Mun toinen, just valmistunut, projekti tuli maalautettua ammattilaisella loppusyksystä ja olen ollut jälkeen todella pettynyt. Ihan jo pohjista lähdetty huonolla asenteella ja viimeistely on ollut järkyttävä. Solvent poppia, roskaa, valumaa, kutistumaa yms yms maaliteknistä vikaa löytyy ja vaikka pystyn roskat ja valumat itse poistamaan ja aplarit leikkaamaan veks, niin nyt korostuu enemmän ne paskat pohjat.

Ja tää ei oo nyt siitä kiinni, että lompakko olis jotenkin liian paksu (päin vastoin), vaan lähinnä siitä, että tässä 30v aikana on oppinut jo aika hyvin mitä itse kannattaa lähteä tekemään.
Olipa ihmeellinen verbaalinen lounasoksennus.

Eli teetkö kaiken itse vai et? Mitä teet, mitä et? Miksi?

Vähän lyhentelin asiallista antiasi, enkä vastaa jokaiseen haasteeseen ettei tule yhtä pitkää tai pitempää verbaalistaYrjöä....

tuo maalaaminen.... mutta ensin lyhyesti otsikkoosi vastaus,,, teen kaiken itse tai aiemmin tein juuri kuten sinäkin mutta nykyään jätän just ruosteen poistot ja ruostesuojaukset yrityksille joilla on siihen vehkeet, tosin aivan viimevuosina olen tykännyt itse puhaltaa ja maalata heidän työkaluilla heidän tiloissa. Puhaltaminen ja maalaaminen on mahtavaa hommaa kun on tilat ja vermeet kunnossa.

Mutta pinnan maalaamiseen... oon pikkutyttönä ollut naapuripojan maalaamolla hommissa ja purkanut, kitannut sekä maalannutkin muutaman vuoden. Silloin maksoi W123:sen purkaminen, kaarien vaihto kaikkineen pohjineen maalauksineen 1500-3000 markkaa (riippuen asiakkaan lompakon paksuudesta). Nykyään suunnilleen 70-100 e/h eli varmaan sen 7000-...euroa perus maalaus. Ja petyt aina jos ootat priimaa. Löytyy roskia, appelsiiniä, sumuja, läpi peilaavia hiomajälkiä, pohjamaalin sumuja, maalaamattomia helmojen alapintoja ym ym . Vaikka olisikin paksu lompakko (mulla ei ole) niin tuntuu pahalta maksaa kymppi maalauksesta joka ei ole täydellinen harrastelijan autoon(kaan).

Maalaa vaan ite,,,, pohjien tekeminen vaatii taitoa siis todellakin taitoa. Ruiskuttamisen oppii jo toisella kierroksella mutta pohjien tekemiseen (oppimiseen) menee vuosia. Pojien tekemiseen kannattaa panostaa ihan hulluuteen asti. Ite hyväksyn jopa huonon maalin jos pohjat on virheettömät. Vikoja pohjatöissä en voi sietää yhtään. Omassa koppurassa on vikoja pohjissa mutta olikin tarkoitus tsekata tilanne tällä väliruutauksella ja pohjat tehdään seuraavalla kerralla kunnolla.

En ole pussihousu mutta kiinaosia karsastan ja mielummin korjaan jotain nippeliä viikon kun, että laitan Taiwanin acdelkon kiinni.

Vähän moottoristakin... ite kasaan mutta puulaatikon ostan kun seuraavan moottorin tarvitsen, jo kustannus syistäkin....
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Reply With Quote
  #3  
Old Yesterday, 12:12
groovyjay's Avatar
groovyjay groovyjay is offline
CEO
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 492
groovyjay on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by JJ66
Maalaa vaan ite,,,, pohjien tekeminen vaatii taitoa siis todellakin taitoa. Ruiskuttamisen oppii jo toisella kierroksella mutta pohjien tekemiseen (oppimiseen) menee vuosia. Pojien tekemiseen kannattaa panostaa ihan hulluuteen asti. Ite hyväksyn jopa huonon maalin jos pohjat on virheettömät. Vikoja pohjatöissä en voi sietää yhtään. Omassa koppurassa on vikoja pohjissa mutta olikin tarkoitus tsekata tilanne tällä väliruutauksella ja pohjat tehdään seuraavalla kerralla kunnolla.

Mä rakastan tollaista hidasta nysväämistä ja koska aikaa on niin koitan leipoa pohjia niin pitkälle hyväksi kuin vaan suinkin osaan. Ja tossa ekana tulee maalattua kabiini ja siinä jo on paljon alueita, jotka tulevat jäämään verhoiluiden yms alle, niin meinasin, että nekin pitää vetää 100% viimeistellyksi, jos vaikka verhoilut jossain kohtaa putoilee ni ei tarvii viimeistelyä hävetä kuitenkaan. Jos/kun kajuutan maalaaminen onnistuu, niin sitten konehuone ja auton koko pohja pitäisi saada ns. näyttelykuntoon, että voi vaikka heittää auton alle peilit näyttelyssä niin pohja kestää kiikaroinnin lähempääkin. Ja konehuone on tässä sellainen mihin ehkä eniten mee aikaan ja oikeastaan siihen, että se ei näytä miltään
__________________
Joie de vivre
Reply With Quote
  #4  
Old Yesterday, 12:43
JJ66's Avatar
JJ66 JJ66 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 876
JJ66 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by groovyjay
....että nekin pitää vetää 100% viimeistellyksi, .... konehuone ja auton koko pohja pitäisi saada ns. näyttelykuntoon, että voi vaikka heittää auton alle peilit näyttelyssä niin pohja kestää kiikaroinnin lähempääkin. Ja konehuone on tässä sellainen mihin ehkä eniten mee aikaan ja oikeastaan siihen, että se ei näytä miltään

konehuone on mielestäni näistä helpoin kohde saada 100% mutta alusta ja sisusta vie hautaan... . Koneella ei voi hioa paljoakaan muotojen takia eli sormet on lujilla. Ruiskuttaminen "pussin perälle" on kivuliasta jos ei hyväksy sumuja, tai lähteehän ne kiillotamalla, kuulostaa kivalta, toivottavasti näen joskus livenä rojektisi
__________________
"The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese"
Reply With Quote
  #5  
Old Yesterday, 13:06
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,211
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tossa nelosen kanssa tuli melkein 15 vuoden aikana opeteltua kaikenlaista tekemistä "ihan pystymettästä" itte ja muiden avustuksella ja jatkuvasti menee enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että ei viittis oikein mitään tehdä enää itse. Mutta kun on oppinu myös sen, että monesti, kun homman teettää jossain, niin siellä oiotaan missä vaan on mahdollista ja sitten jossain vaiheessa pitää kuitenkin ite tehdä uudestaan. Ja loppujen lopuksi tuli kalliimmaksi kuin että olis tehny alusta lähtien ite. Onneksi on hyviäkin kokemuksia.

Nyt ton kutosen kanssa on ollu helppoa harrastamista, kun ei oo tarvinnu ihmeemmin ropata, sen kun on vaan vähän fiksaillut pikkujuttuja sieltä ja täältä sellaiseen kuosiin, että miellyttää itseä (äänentoisto jne.).

Viimeisimpänä toi takaspoikan maalaus... Samaan rahaan olis varmaan saanut sen parempaan kuosiin, kun olis teettänyt vaan, eikä lähtenyt ite turaamaan. Ehkä halvemmallakin. Ja olis varmasti päässy helvatan paljon vähemmällä vaivalla.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
  #6  
Old Yesterday, 16:23
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is offline
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,794
Juhatee on oikealla tiellä
Ihan kaikkea haluaisin tehdä itse onnistuneesti ainakin kerran. Sitten kun tekee sutta ja hoksaa että ensi kerralla pitää olla tuhansien eurojen edestä parempia työkaluja ja tiloja, niin mielellään vie ammattilaisen hoiviin kun ymmärtää mikä siinä maksaa.


Maalaus on hyvä esimerkki: Tykkään olla ruiskun varressa ja tykkään tehdä pohjiakin tietyntyyppisillä pinnoilla. Mutta kun mielestään saa kaiken kuntoon ja rahaakin on hommaan mennyt kohtuullisesti, ihmettelee miksei pinta kiillä kuten naapurilla... Amatimies kysyy että minkämerkkistä lakkaa käytit ja kun kerron, toteaa että juu, sillä pitää olla sen ja sen verran kuumempaa työskennellessä jne. Näitä yhteensopivuuksia ja tietoa/uskomuksia on sen verran runsaasti että riski epäonnistumiseen on suurehko tässä yksittäistuotannossa.


Tein käyttispakuuni pohjat pari vuotta sitten kauttaaltaan ja vein vain pinnan vetoon amatimiehelle. Hän soitti kesken homman ja kysyi mitä ********ä olin käyttänyt ruosteenpoistoon hiekkapuhalletuissa kohdissa. Kerroin että fosforihappoa. Hän totesi että omapa on autosi. Tuli sitten opittua tämäkin kantapään kautta seuraavana kesänä kun aurinko paistoi ja pakun pinta kupli kuin herpes


Nyt teen 4L60E-tomaatin peruskorjausta/modausta ja tämänkin ajattelin tehdä vain kerran. Jos saan sen toimimaan niin ihan mielelläni annan seuraavan amatimiehelle, osaanpahan ainakin jutella sujuvasti sen sisällöstä jos kyselee mitä sille pitää tehdä


Tai no, peruutan hieman: Kaikkea haluan kokeilla mutta verhoilun kanssa on tökkinyt sen verran että on aika korkea kynnys kokeilla enää itse ompelukoneella.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #7  
Old Yesterday, 18:20
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,011
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Juhatee
mitä ********ä olin käyttänyt ruosteenpoistoon hiekkapuhalletuissa kohdissa. Kerroin että fosforihappoa.
Yllättävä veto, olisin varmaan itse sanonut, että "hiekkapuhallusta"
__________________
can you count suckas? I say the future is ours, if you.. can count
Reply With Quote
  #8  
Old Yesterday, 19:27
groovyjay's Avatar
groovyjay groovyjay is offline
CEO
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 492
groovyjay on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by JJ66
konehuone on mielestäni näistä helpoin kohde saada 100% mutta alusta ja sisusta vie hautaan... . Koneella ei voi hioa paljoakaan muotojen takia eli sormet on lujilla. Ruiskuttaminen "pussin perälle" on kivuliasta jos ei hyväksy sumuja, tai lähteehän ne kiillotamalla, kuulostaa kivalta, toivottavasti näen joskus livenä rojektisi

Sumut ei niin haittaa, kunhan on vain tavaraa just siellä pussin perällä... Tervetuloa, milloin vaan on oikeastaan hyvä!
__________________
Joie de vivre
Reply With Quote
  #9  
Old Yesterday, 19:30
Ripper's Avatar
Ripper Ripper is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 158
Ripper on oikealla tiellä
Kuulostaa siltä että kohta Groovyjay haluaa ostaa valmiiksi rakennetun auton...
__________________
Chevrolet Camaro -10 LS3+6spd manual
Chevrolet Blazer -78 LS1
Volvo 242 -75 SBC 357+6spd manual
Reply With Quote
  #10  
Old Yesterday, 19:30
groovyjay's Avatar
groovyjay groovyjay is offline
CEO
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 492
groovyjay on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Tossa nelosen kanssa tuli melkein 15 vuoden aikana opeteltua kaikenlaista tekemistä "ihan pystymettästä" itte ja muiden avustuksella ja jatkuvasti menee enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että ei viittis oikein mitään tehdä enää itse. Mutta kun on oppinu myös sen, että monesti, kun homman teettää jossain, niin siellä oiotaan missä vaan on mahdollista ja sitten jossain vaiheessa pitää kuitenkin ite tehdä uudestaan. Ja loppujen lopuksi tuli kalliimmaksi kuin että olis tehny alusta lähtien ite. Onneksi on hyviäkin kokemuksia.

Nyt ton kutosen kanssa on ollu helppoa harrastamista, kun ei oo tarvinnu ihmeemmin ropata, sen kun on vaan vähän fiksaillut pikkujuttuja sieltä ja täältä sellaiseen kuosiin, että miellyttää itseä (äänentoisto jne.).

Viimeisimpänä toi takaspoikan maalaus... Samaan rahaan olis varmaan saanut sen parempaan kuosiin, kun olis teettänyt vaan, eikä lähtenyt ite turaamaan. Ehkä halvemmallakin. Ja olis varmasti päässy helvatan paljon vähemmällä vaivalla.

Jep, ja myös se kun sieltä pystymetsästä hyppää heti syväänpäätyyn ja silloin kun se ensimmäinen iso hätä osuu kohdalle, ei vielä ole sellaista varmaa tukiverkostoa ympärillä mistä löytyy oikeat jeesaajat oikeisiin ongelmiin. Se on just parasta kun on vuosien jälkeen niin paljon huippuosaajia, joita kehtaa aina tarvittaessa häiritä ja monesti hommat menee ihan puhelinkonsultoinnilla jo eteenpäin. Ja mustakin on ihan parasta, jos sattuu ko. homman ekana opettelemaan itse niin puhuu seuraavalla kerralla jo samaa kieltä sen oikean tekijän kanssa!
__________________
Joie de vivre
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:29.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.