FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17.07.2009, 17:54
Jab's Avatar
Jab Jab is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2008
Location: Lieto
Posts: 182
Jab on oikealla tiellä
1987 Mittariston kunnostus

Tämä projekti tehtiin jo vuosi sitten, mutta esittelen sen tässä jälkikäteen, kun joku voi saada tästä hyviä vinkkejä.

Auton ostettuani mittaristo oli täysin pimeä ja mykkä.



Ensimmäinen homma oli irroittaa mittaristo autosta ja juottaa kahden piirilevyn välinen piikkiliitin takaisin kunnolla kiinni. Foorumilta löytyikin siihen jo hyvät ohjeet, ohessa vielä toinen hyvin kuvitettu ohje lontooksi.

http://finnshark.com/forum/showpost....44&postcount=1
http://www.batee.com/corvette/dcrg/repair.htm

Juottamisen jälkeen mittaristo näytti tältä:



Käytännössä ainoa muutos oli, että neljä polttimoa paloivat nyt kiltisti ja koko mittaristo loisti kauttaaltaan valoa, mistään järkevästä informaatiosta ei merkkiäkään. Tässä kohtaa oli ihmetys suuri miksei toimi. Monen päivän googlettamisen jälkeen tulin lopputulokseen, että aurinko on polttanut lcd-paneelien polarisoivat kalvot "puhki", eli polarisointia ei enää tapahtunut.

Seuraavaksi otin näyttöpaneelit irti mittaristosta ja poistin kalvot niistä. Vähän ilkeätä teki kun ei voinut olla varma onko vain rikkomassa paneelia lopullisesti. Paneelissa on alunperin kaksi kalvoa päällekkäin, molemmat vaan pois. Kalvoista jäi paneeliin liimaa, mihin kokeilin kymmentä eri liuotinpuhdistusainetta, lopulta löytyi ksyleeni, millä liiman saa helposti irti.





Jemmasta sattui löytymään lcd-näyttöjä, mistä irroitin polarisoivatkalvot ja laitoin mittariston paneeleihin. Nyt mittaristo heräsi oikeasti henkiin ja näin ekaa kertaa jotain lukuja.



Ongelmana oli nyt, että nämä kalvot heijastivat valoa takaisin. Esim auringonvalon osuessa suoraan mittaristoon ei nähnyt häikäisyltä mitään. Netistä löytyi kauppa, mikä myy polarisoivaa kalvoa anti-glare pinnoitteella ja mainostaa sitä vielä kalvona, millä korjataan esim. corveten mittaristoja. Heti pistin kalvoa tilaukseen. Yhteen mittaristoon kalvo maksoi noin 50e postikuluineen. Isommissa kalvosatseissa hinnan saa pudotettua n 30e/mittaristo.

http://www.polarization.com/polarshop/

LCD-paneeli anti-glare kalvotettuna näyttää tältä:



Ei muuta kuin kalvoa jokaiseen paneeliin ja mittaristo taas kerran autoon.



Aivan mykän mittariston korjaamiseen menee siis materiaaleja noin 50eerolla. Eli ihan heti ei kannata tilailla jenkeistä uusia vanhoja tai kunnostettuja mittaristoja ja toivoa niiden toimivan.
__________________
1987 White Coupe

Last edited by Jab : 09.08.2009 at 23:50.
Reply With Quote
  #2  
Old 17.07.2009, 23:39
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,038
Wessi on oikealla tiellä
Tämä on varmaan yksi niitä tarpeellisimpia korjausvinkkejä!

Onko kellään osunut eteen ohjeita miten tehdä "testipenkki" mittaripeneelille? Siis sellainen johon voisi korjattavan paneelin tyrkätä kiinni ja testata toimiiko.
Reply With Quote
  #3  
Old 18.07.2009, 01:50
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Just juteltiin, miten noi digimittarit pystyy ajan kanssa pitämään kunnossa. Ja näköjään pystyy oikein hyvin! Early WC4 kuume sen kun nousee...
Reply With Quote
  #4  
Old 18.07.2009, 02:31
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Madrid
Posts: 4,925
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Hienoa toimintaa! Ja hyviä vinkkejä muille saman ongelman kanssa painiskeleville!
__________________
1975 coupe 350cid ("L48") + 4sp
Project Blue flame / Bittersweet / Sweet and sour...

Ex 1999 FRC Z51, 6sp
Ex 2006 Coupe Z51, 6sp

Reply With Quote
  #5  
Old 18.07.2009, 02:43
TomYum's Avatar
TomYum TomYum is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Uuleopori
Posts: 485
TomYum on oikealla tiellä
Jotku vaa osaa ja tekee...ja mikä tärkeintä, kertoo muillekki. Hienoa infoa, kiitos!
__________________
Makosaa evästä...www.solutionfoods.fi
MRE ruoat...missä ja milloin vain!
Sharkkilaisille tilaa 4, saat 5! (Tai tilaa 8 saat 10 jine...) Laita tilauksen lisätietoihin Finnshark ja haluamasi kaupanpäällismaku/maut.
Reply With Quote
  #6  
Old 18.07.2009, 13:52
86vette's Avatar
86vette 86vette is offline
Mitähän tekis?
 
Join Date: Jul 2006
Location: Kellokoski
Posts: 802
86vette on oikealla tiellä
Onkos toi kalvo leikattu vaan tuon tumman osan kohdalle vai laitetaanko samankokoinen pala kuin itse ruutukin on?
__________________
Corvette -86.
Aina jotain pientä laittoo.....maalaus, sisusta,alusta, konehuone....unohtuikohan jotakin vielä?
"LSx+6v Tremec+Edelbrock E-Force Supercharger"

Sponsored by Omal Rahal
Reply With Quote
  #7  
Old 18.07.2009, 16:58
Jab's Avatar
Jab Jab is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2008
Location: Lieto
Posts: 182
Jab on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Wessi
Onko kellään osunut eteen ohjeita miten tehdä "testipenkki" mittaripeneelille? Siis sellainen johon voisi korjattavan paneelin tyrkätä kiinni ja testata toimiiko.
Niin tarkoitatko koko mittariston testaamista. Jos haluaisi vain testata heräävätkö kolme näyttöelementtiä, niin eihän siihen tarvitse kuin käyttösähkö tyrkätä. Jos haluaa kaikki inputit myös syöttää, että näkee kun numerot juoksevat on se vähän työläämpi. Jonkun AVR:n tai vastaavan ohjelmoisi syöttämään kierros- ja nopeussignaalia. Ei tekemätön paikka ollenkaan, mutta kyllä siihen aikaa saa kulumaan. Itse ajattelin alkuun tehdä testipenkin, mutta on niille tunneille muutakin käyttöä tämän autoni kanssa.

Mutta siis ei ole ohjeita tullut vastaan, vaikka kuvia olen nähnyt testipenkeistä pajoilla, missä saa korjauttaa mittariston 300..350dollariin.
__________________
1987 White Coupe
Reply With Quote
  #8  
Old 18.07.2009, 17:06
Jab's Avatar
Jab Jab is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2008
Location: Lieto
Posts: 182
Jab on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by 86vette
Onkos toi kalvo leikattu vaan tuon tumman osan kohdalle vai laitetaanko samankokoinen pala kuin itse ruutukin on?
Itse leikkasin kalvot koko ruudun kokoisiksi, jotta ne oli helpompi liimata paikoilleen. Tarkkuus on valttia sillä polarisoinnin takia kalvo on saatava suoraan kalvoon. Jo 5 asteen kiertymä heikentää polarisoinnin niin, että kaikki valo alkaa taas hiukan paistamaan läpi.

Eihän sen kalvon tietysti tarvitse olla kuin hiukan mittariston eteen tulevan muovikehyksen aukon kokoa isompi.
__________________
1987 White Coupe
Reply With Quote
  #9  
Old 18.07.2009, 21:06
86vette's Avatar
86vette 86vette is offline
Mitähän tekis?
 
Join Date: Jul 2006
Location: Kellokoski
Posts: 802
86vette on oikealla tiellä
Kysytään nyt vielä että mitä liimaa käytit?

Jääpähän samalla tänne tieto talteen
__________________
Corvette -86.
Aina jotain pientä laittoo.....maalaus, sisusta,alusta, konehuone....unohtuikohan jotakin vielä?
"LSx+6v Tremec+Edelbrock E-Force Supercharger"

Sponsored by Omal Rahal
Reply With Quote
  #10  
Old 19.07.2009, 11:15
Jab's Avatar
Jab Jab is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2008
Location: Lieto
Posts: 182
Jab on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by 86vette
Kysytään nyt vielä että mitä liimaa käytit?

Hyvä kysymys, kalvossa on valmiiksi liimapinta. Otetaan "suojapaperi" vaan pois kuten kontaktimuovia liimatessa. Myös kalvon anti-glare pinnoitetta suojaa oma "suojapaperinsa", mikä kannattaa ottaa pois vasta kun kalvo on liimattuna. Molemmat "suojapaperit" ovat muuten sitten taas läpinäkyvää kalvoa
__________________
1987 White Coupe
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:28.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.