FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19.04.2010, 21:45
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,038
Wessi on oikealla tiellä
Kun aivan nöössi penkkien verhoiluun ryhtyi...

Alkusyksystä vaimo bongasi Kouvolan kansalaisopiston sivuilta todella mielenkiintoisen kurssin: Ajoneuvoverhoilun perusteet!! Ilmoittautumispäivänä vaan samalla asenteella opiston nettisivujen ääreen kuin megastarojen lipunmyynnin alkaessa, tiedä vaikka muitakin kiinnostuneita olisi - ja opiskelupaikkoja oli vain 10 jaossa. Niinhän siinä kävi, että tulijoita olisi ollut kolminkertainen määrä paikkoihin verrattuna.

Kurssin vetäjänä toimi verhoilija Mauri "Maukka" Riihiluoma, ja kurssi pidettiin hänen tiloissaan Kouvolan Elimäellä.

Mitähän sitä sitten verhoilisi? Ratti ainakin tarvitsisi uuden pinnan, kuin myös ovipahvit tai sitten penkit. Maukka ei yhtään jarrutellut, mikä vain kuulemma onnistuisi. Jaaha, vai niin, uskoisiko, vai aikooko ope tarjota kurssin lopuksi edullista "Teen tämän tekeleen sulle sopivalla hinnalla valmiiksi" -palvelua. No sitten vaan penkit työn alle, katotaan miten äijän käy. Eihän siitä ole kuin reilut 30 vuotta kun ala-asteella poljettavalla singerillä pelkällä neulalla paperille piirrettyä viivaa "ajettiin". Ja hyvinhän se meni silloinkin.


Eihän penkit aivan tohjona ole, mutta käyttö on tehnyt niihin jo jälkensä.


Istuinosa väsynyt, ilmasysteemit aivan elottomat - ei edes surinaa.


Selkänojan sivutuet alkavat mennä puhki. Kyllä nämä joutaa jo remonttiin. Itse penkkien purkamista en tässä sen tarkemmin käy läpi.


Jotain keltaista mujua penkkien sisältä varisee... mitä lieneekin?


Niin, eikös tuossa pitäisi olla ne ilmapussit?


Ja noista letkun päistä pitäisi tulla ilmaa pusseihin eikä penkkien jäähdytykseen.


Ehkä jäähdytys on ollut aikomuksena, mutta sitä ilmapumppu ei ole kestänyt. Sille olisi pitänyt olla oma jäähdytys.


Samalla tuli puhallettua penkin metalliosat. Maalin alta paljastuikin ylläreitä. Poikkiputki oli murtunut lähes poikki.
Reply With Quote
  #2  
Old 19.04.2010, 21:54
Pantse's Avatar
Pantse Pantse is offline
Amatööri
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kotka
Posts: 1,227
Pantse on oikealla tiellä
Mielenkiintoinen projekti - eikun hommiin että kerkeää cruisinkiin
Reply With Quote
  #3  
Old 19.04.2010, 21:55
MikkoM's Avatar
MikkoM MikkoM is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2004
Location: Keski-pohjanmaa
Posts: 6,503
MikkoM on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MikkoM
Ei muuta kun lisää dokumenttia miten meni Itse sain kans "ennakkoperintönä" kunnon teollisuusompelukoneen ja kiinnostais vähän kokeilla...
Taidan tyytyä ensin Soliferin penkkiin
__________________
1985 Corvette
Reply With Quote
  #4  
Old 19.04.2010, 22:20
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Tästähän olikin viimeksi juttua. Odotellaan innolla jatkoa, ainakin alkumetreillä on jo ollut pientä haastetta.
Reply With Quote
  #5  
Old 19.04.2010, 23:04
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,038
Wessi on oikealla tiellä
Tarina jatkuu

Mitä pintaan? Nahka tietysti ainoa vaihtoehto. Maukka heitti eteen kansiokaupalla näytteitä.
-"Eikös näytäkin hyvältä? Ainakin päältäpäin?"
Muistakseni kannessa luki isolla NAHKA, mutta lapussa näytteen takana näkyi selvästi rivi: 46% polyuretaania!! Mitä hel...
-"Joo, ettekös tiedä, että Kiinassa on sellaisia elukoita joiden päältä saadaan nylettyä rullittain 1,5m leveää aitoa nahkaa?" Maukka kertoili pilke silmäkulmassa.
-No mihin tässä maailmassa sitten voi luottaa?
-"Pitää käyttää järkeä ja olla valppaana."

Pitkän selailun ja värivertailun jälkeen Maukka laittoi yhteistilauksen saksaan hovihankkijalleen. Nyt tulisi aitoa nahkaa ja hyvää sellaista. Uskoakseni niin tulikin.


Pari isoa vuotaa laitoin listalle, väri mahdollisimman lähellä auton väriä, ei lähellekään vanhaa "tupakantunkkaisenpunaista". Vuodat olivat laadultaan erinomaisia, sikäli kun osaan verrata. Täytyy muistaa, että se on todellakin elukan päältä kuorittu ja eri kohdissa on eroja. Esim persaus on erilaista "vääntämistä" kokenut kuin selkänahka.


Kuten kuvasta näkyy, nahka on läpivärjättyä ja ihan kohtalaisen tuhtia. Sitä sai tosissaan vääntää kun tiukka mutka tuli ommellessa vastaan.

Heti alkuun kävi selväksi, ettei projekti valmistu kurssiajan puitteissa. Siispä edessä oli mielipuuhaa - uuden koneen hankinta. Pikaisen shoppailun jälkeen kotivarastoon raivattiin tilaa teollisuusompelukoneelle. Tarkoitus oli hankkia ihan vaan sellainen käytetty ja halpa, vaan taas karkasi mopo käsistä - sillai ihan positiivisesti, kuten aina.


Typical on kiinassa valmistettu, kuitenkin ihan laadukkaalta vaikuttava ompelukone. Valovirtaliitäntä ja servomoottori, eli ei ole mikään äänekäs hurisija. Hyviä puolia on mm. säädettävä nopeus (ei karkaa kokemattomalla käsistä), pysäytettäessä jättää aina neulan alas (voi kääntää nahkaa jalan alla), tekee haluttaessa automaattisesti aloituksen ja lopetuksen (joiden pituutta voi diginäytöllä muuttaa), tekee tikin kerrallaan napin painalluksella (tosi hyvä kun on tiukka kurvi ommeltavana), leikkaa langat haluttaessa automaattisesti (ei tarvitse saksia koko ajan etsiä) jne. + paljon juttuja joista en edes tiedä.
Reply With Quote
  #6  
Old 19.04.2010, 23:28
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Loistava Step-by-step topikki tulossa.
Reply With Quote
  #7  
Old 20.04.2010, 09:08
Yly's Avatar
Yly Yly is offline
Vitolla päähän
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,981
Yly tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää


Hyvä juttu tulossa !

Olen aina ihaillut verhoilijoiden ( nahkataiteilijoiden ) työskentelyä !

Lisää päivityksiä
__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88
Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01
Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02
Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71
Reply With Quote
  #8  
Old 20.04.2010, 10:18
Pappatunturi's Avatar
Pappatunturi Pappatunturi is offline
Laihian metalli since1950
 
Join Date: Apr 2005
Location: Pöllönummi
Posts: 8,499
Pappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääPappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Hienoja tollaiset kurssit. Mä olen koittanut etsiä hitsauksesta jotain vastavaa mutta mitkään kansalais-tyäväen opistot tarjoaa vain jotain pajupillien vuolentaa.

Sori ootee ja mielenkiinnolla odotamme jatkoa
__________________
..it's not how you drive, it's how you arrive.

Reply With Quote
  #9  
Old 20.04.2010, 11:17
Sörsselssön's Avatar
Sörsselssön Sörsselssön is offline
Konkari
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,679
Sörsselssön on oikealla tiellä
Mielenkiintoinen projekti. Varoiksi kannattaa ottaa lähistölle:

__________________
"Leave the gun. Take the cannoli."
Reply With Quote
  #10  
Old 20.04.2010, 11:32
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,038
Wessi on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by MikkoM
Ei muuta kun lisää dokumenttia miten meni Itse sain kans "ennakkoperintönä" kunnon teollisuusompelukoneen ja kiinnostais vähän kokeilla...
Taidan tyytyä ensin Soliferin penkkiin

Rohkeasti vaan kokeilemaan. Helpoista projekteista kannattaa aloittaa. Itsellä on harjoituskappale sieltä vaikeimmasta päästä eikä siitä mitään olisi tullutkaan ilman asiantuntevaa opettajaa.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:28.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.