C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa. |
|
Thread Tools | Search this Thread |
#1
|
||||
|
||||
Kun aivan nöössi penkkien verhoiluun ryhtyi...
Alkusyksystä vaimo bongasi Kouvolan kansalaisopiston sivuilta todella mielenkiintoisen kurssin: Ajoneuvoverhoilun perusteet!! Ilmoittautumispäivänä vaan samalla asenteella opiston nettisivujen ääreen kuin megastarojen lipunmyynnin alkaessa, tiedä vaikka muitakin kiinnostuneita olisi - ja opiskelupaikkoja oli vain 10 jaossa. Niinhän siinä kävi, että tulijoita olisi ollut kolminkertainen määrä paikkoihin verrattuna.
Kurssin vetäjänä toimi verhoilija Mauri "Maukka" Riihiluoma, ja kurssi pidettiin hänen tiloissaan Kouvolan Elimäellä. Mitähän sitä sitten verhoilisi? Ratti ainakin tarvitsisi uuden pinnan, kuin myös ovipahvit tai sitten penkit. Maukka ei yhtään jarrutellut, mikä vain kuulemma onnistuisi. Jaaha, vai niin, uskoisiko, vai aikooko ope tarjota kurssin lopuksi edullista "Teen tämän tekeleen sulle sopivalla hinnalla valmiiksi" -palvelua. No sitten vaan penkit työn alle, katotaan miten äijän käy. Eihän siitä ole kuin reilut 30 vuotta kun ala-asteella poljettavalla singerillä pelkällä neulalla paperille piirrettyä viivaa "ajettiin". Ja hyvinhän se meni silloinkin. Eihän penkit aivan tohjona ole, mutta käyttö on tehnyt niihin jo jälkensä. Istuinosa väsynyt, ilmasysteemit aivan elottomat - ei edes surinaa. Selkänojan sivutuet alkavat mennä puhki. Kyllä nämä joutaa jo remonttiin. Itse penkkien purkamista en tässä sen tarkemmin käy läpi. Jotain keltaista mujua penkkien sisältä varisee... mitä lieneekin? Niin, eikös tuossa pitäisi olla ne ilmapussit? Ja noista letkun päistä pitäisi tulla ilmaa pusseihin eikä penkkien jäähdytykseen. Ehkä jäähdytys on ollut aikomuksena, mutta sitä ilmapumppu ei ole kestänyt. Sille olisi pitänyt olla oma jäähdytys. Samalla tuli puhallettua penkin metalliosat. Maalin alta paljastuikin ylläreitä. Poikkiputki oli murtunut lähes poikki. |
#2
|
||||
|
||||
Mielenkiintoinen projekti - eikun hommiin että kerkeää cruisinkiin
|
#3
|
||||
|
||||
Ei muuta kun lisää dokumenttia miten meni Itse sain kans "ennakkoperintönä" kunnon teollisuusompelukoneen ja kiinnostais vähän kokeilla...
Taidan tyytyä ensin Soliferin penkkiin
__________________
1985 Corvette |
#4
|
||||
|
||||
Tästähän olikin viimeksi juttua. Odotellaan innolla jatkoa, ainakin alkumetreillä on jo ollut pientä haastetta.
|
#5
|
||||
|
||||
Tarina jatkuu
Mitä pintaan? Nahka tietysti ainoa vaihtoehto. Maukka heitti eteen kansiokaupalla näytteitä.
-"Eikös näytäkin hyvältä? Ainakin päältäpäin?" Muistakseni kannessa luki isolla NAHKA, mutta lapussa näytteen takana näkyi selvästi rivi: 46% polyuretaania!! Mitä hel... -"Joo, ettekös tiedä, että Kiinassa on sellaisia elukoita joiden päältä saadaan nylettyä rullittain 1,5m leveää aitoa nahkaa?" Maukka kertoili pilke silmäkulmassa. -No mihin tässä maailmassa sitten voi luottaa? -"Pitää käyttää järkeä ja olla valppaana." Pitkän selailun ja värivertailun jälkeen Maukka laittoi yhteistilauksen saksaan hovihankkijalleen. Nyt tulisi aitoa nahkaa ja hyvää sellaista. Uskoakseni niin tulikin. Pari isoa vuotaa laitoin listalle, väri mahdollisimman lähellä auton väriä, ei lähellekään vanhaa "tupakantunkkaisenpunaista". Vuodat olivat laadultaan erinomaisia, sikäli kun osaan verrata. Täytyy muistaa, että se on todellakin elukan päältä kuorittu ja eri kohdissa on eroja. Esim persaus on erilaista "vääntämistä" kokenut kuin selkänahka. Kuten kuvasta näkyy, nahka on läpivärjättyä ja ihan kohtalaisen tuhtia. Sitä sai tosissaan vääntää kun tiukka mutka tuli ommellessa vastaan. Heti alkuun kävi selväksi, ettei projekti valmistu kurssiajan puitteissa. Siispä edessä oli mielipuuhaa - uuden koneen hankinta. Pikaisen shoppailun jälkeen kotivarastoon raivattiin tilaa teollisuusompelukoneelle. Tarkoitus oli hankkia ihan vaan sellainen käytetty ja halpa, vaan taas karkasi mopo käsistä - sillai ihan positiivisesti, kuten aina. Typical on kiinassa valmistettu, kuitenkin ihan laadukkaalta vaikuttava ompelukone. Valovirtaliitäntä ja servomoottori, eli ei ole mikään äänekäs hurisija. Hyviä puolia on mm. säädettävä nopeus (ei karkaa kokemattomalla käsistä), pysäytettäessä jättää aina neulan alas (voi kääntää nahkaa jalan alla), tekee haluttaessa automaattisesti aloituksen ja lopetuksen (joiden pituutta voi diginäytöllä muuttaa), tekee tikin kerrallaan napin painalluksella (tosi hyvä kun on tiukka kurvi ommeltavana), leikkaa langat haluttaessa automaattisesti (ei tarvitse saksia koko ajan etsiä) jne. + paljon juttuja joista en edes tiedä. |
#6
|
||||
|
||||
Loistava Step-by-step topikki tulossa.
|
#7
|
||||
|
||||
Hyvä juttu tulossa ! Olen aina ihaillut verhoilijoiden ( nahkataiteilijoiden ) työskentelyä ! Lisää päivityksiä
__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88 Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01 Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02 Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71 |
#8
|
||||
|
||||
Hienoja tollaiset kurssit. Mä olen koittanut etsiä hitsauksesta jotain vastavaa mutta mitkään kansalais-tyäväen opistot tarjoaa vain jotain pajupillien vuolentaa.
Sori ootee ja mielenkiinnolla odotamme jatkoa |
#9
|
||||
|
||||
Mielenkiintoinen projekti. Varoiksi kannattaa ottaa lähistölle:
__________________
"Leave the gun. Take the cannoli." |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Rohkeasti vaan kokeilemaan. Helpoista projekteista kannattaa aloittaa. Itsellä on harjoituskappale sieltä vaikeimmasta päästä eikä siitä mitään olisi tullutkaan ilman asiantuntevaa opettajaa. |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links | |||||
|