FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #31  
Old 21.04.2010, 17:27
Macho's Avatar
Macho Macho is offline
Dr. Crossfire
 
Join Date: Apr 2004
Location: insideDeepSouth
Posts: 8,011
Macho tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Autoverhoilu
Ja viimene sana on että ME EI käyttä huonekalunnahkoja lähes 7 vuotta.Sai siis etsitty tosi laatukaita materjaleja koska niiten huonekalunnahkojen kannasa tekemine ei tuotu hyvä laatu ja meni vuosija kun pitäs tehtä uutesta sama työ
Jos itse olet työstä tyytyväinen on hyvä ja jos toisilla tuntu hyvä sitten ei muuta kun vaan tehtä vain.
Tuo 7 vuotta ei kyllä voi pitää paikkaansa. Verhoilutin penkkini teillä, sain ne takaisin 2006 alkuvuodesta ja tältä ne näyttivät muutaman kuukauden istumisen jälkeen, saman vuoden syksyllä. Tämä tapahtui siis alle viisi vuotta sitten.

http://penthouse.homelinux.net/fs10/nahkapenkkiryp1.jpg
http://penthouse.homelinux.net/fs10/nahkapenkkiryp2.jpg

Minulla on ollut monenlaisia nahkasohvia, mutta niissäkään ei ole ollut näin huonoa nahkaa mitä näissä penkeissä on käytetty. Päinvastoin, joissain sohvista nahka on pysynyt virheettömänä vuosikymmeniä huolimatta kovasta käytöstä.
Mitään varsinaista ongelmaa tässä ei osaltani kuitenkaan ole, koska autoni ei muutenkaan ole viimeisen päälle ja verhoilun hintakin oli edullinen, jolloin ei voi liikoja odottaakaan. Muistelen kuitenkin, että silloinkin luvattiin korkeaa laatua.

Last edited by Macho : 24.04.2010 at 13:48.
Reply With Quote
  #32  
Old 21.04.2010, 17:49
SeReNi's Avatar
SeReNi SeReNi is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Feb 2008
Location: JKL Palokka
Posts: 344
SeReNi on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Quote:
Originally Posted by Autoverhoilu
Terve.

Varmasti semmoinen kotinharratelija ei saa hankita autonnahkoja ja jos saa sitten see maksa paljon enemän kun tavaline nahka mitä käytettä kalusten valmistelun.
Auton ja kalustennahkaojen väli on sielä nahanpinnan maalaus on toine ja valonkesto on tukevampi.Mutta tietän sitä että kemikaali ja ainet missä on liotettu autonnahkoja on vähe toisenlaiset kun kalusetnahkoille käytetty.
Me käyttetän alapulella 20 ja päälistikkauksessa 10 tai 12 lanka.Mutta muut ompelut on aina 20/20 lankalla.Huonekalunahat veny hirveän paljon.Ja ei sopi penkien valmisteluksi.Ja huonekalunahka kulu nopempi kun autonnahat.On katsastetty ja tietän mistä puhun.Varmasti pitäs liimaa nahan alla 3mm. laminaati.See estä venymistä ja see tuntu pehmeältä.Valonkestotestissä autonahka on parempi (5-6 luokka) johtuen aurinkorantojen.
Mä kunnoitelen ammatilaisia verhoilija joka halua tietä enemän kun van pelkästä valmista jotain kiva.
Mutta Aina on kiva tehtä jotain semmoista uuta mitä joku ei ole vielä yritänut.

Ja viimene sana on että ME EI käyttä huonekalunnahkoja lähes 7 vuotta.Sai siis etsitty tosi laatukaita materjaleja koska niiten huonekalunnahkojen kannasa tekemine ei tuotu hyvä laatu ja meni vuosija kun pitäs tehtä uutesta sama työ
Jos itse olet työstä tyytyväinen on hyvä ja jos toisilla tuntu hyvä sitten ei muuta kun vaan tehtä vain.

Ystävälisesti Evens

Terve Evens.

Eihän tässä suinkaan ole kyse epäillä Sinun ammattitaitoa vaan erään harrastajan prokkis.
Hieno prokkis minun mielestäni.
Itse haudon persettäni natuzzin nahoilla ja omituisesti sunnuntaina on suurin harmi kaulahiki...

-reima-
Reply With Quote
  #33  
Old 21.04.2010, 18:42
Autoverhoilu's Avatar
Autoverhoilu Autoverhoilu is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: Feb 2010
Location: Viro
Posts: 26
Autoverhoilu on oikealla tiellä
Send a message via MSN to Autoverhoilu
Quote:
Originally Posted by Macho
Tuo 7 vuotta ei kyllä voi pitää paikkaansa. Verhoilutin penkkini teillä, sain ne takaisin 2006 alkuvuodesta ja tältä ne näyttivät muutaman kuukauden istumisen jälkeen, saman vuoden syksyllä. Tämä tapahtui siis alle viisi vuotta sitten.
Minulla on ollut monenlaisia nahkasohvia, mutta niissäkään ei ole ollut näin huonoa nahkaa mitä näissä penkeissä on käytetty. Päinvastoin, joissain sohvista nahka on pysynyt virheettömänä vuosikymmeniä huolimatta kovasta käytöstä.
Mitään varsinaista ongelmaa tässä ei osaltani kuitenkaan ole, koska autoni ei muutenkaan ole viimeisen päälle ja verhoilun hintakin oli edullinen, jolloin ei voi liikoja odottaakaan. Muistelen kuitenkin, että silloinkin luvattiin korkeaa laatua.

Kyllä on opitu virheista ja tehtu toisen jos vain sais enemän tietoja tehty töystä noin vuoten tai parin päästä.
Aina oppi joka päivä ja tehtän parempin.On ne autonnahat mennyt aika hyvä laatuseksi kun oli muutaman vuotan taaksen Silloin otin vain välitäjän kautta nahkoja mutta nyt suora tehtasta.Englandista,Schotlandista ja Saksasta.
On hyvä kattoa kuten toiset teke omia töita mutta aina voi arvoista ja laita sana aihesen

Terv,

Evens
__________________
www.autoverhoilu.fi
Koko auton verhoilu
Verhoilu hommat Tuningstyle Oy
Puh.+358 449 68 6675
+372 5141494
Kysä lisä jos on jotain
Reply With Quote
  #34  
Old 22.04.2010, 20:48
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Siiten seuraa jotakin aivan "älytöntä".

Niin, mikä tässä elämässä on järkevää ja mikä ei? Tai tässä harrastuksessa. Ryhtymättä filosofoimaan yhtään sen enempää, jokainen päättäköön järkevyydet itse. Niin minäkin tein. Minä halusin penkkien keskiosaan jotakin extraa. Opettaja Maukka vaan ihmetteli minun älyttömyyttä. "Tyyppi tulee ajoneuvoverhoilun ALKEET -kurssille, aikoo tehdä Corvetteen uudet penkit - jotka ovat jo valmiiksi malliltaan yksi vaikeimpia autonpenkkimalleja, ja haluaa niihin vielä extraa mukaan!!". Onneksi ideoitani ei lytätty maahan, vinoiltiin vaan sopivasti. Tietoisesti otin riskin, että metsään saatan tämän kanssa mennä. Joko projekti ei valmistu ollenkaan, tai sen kanssa tulee jatkossa ongelmia käytön mukana. Nyt tiedän, että projekti valmistui, kesän jälkeen näen miten rakenne käytössä kestää. Jos ei kestä, niin teen sitten uusiksi - nahkaa on vielä jäljellä.

Minun Corvetessa on konemuovissa musta raita. Minä halusin penkkeihinkin mustan raidan. Oikeastaan aluksi halusin kolme raitaa, mutta sen toteuttamiseen en keksinyt keinoa. En halunnut mitään tavallista raitaa jossa on punaisen tyynyn keskelle ommeltuna musta nahkaraita. Kun kerran penkki on jo perusmuodoiltaan noin 3 -ulotteinen, sen mustan raidan pitää olla myös 3 -ulotteinen. Siis sillai upotettuna siihen punaiseen penkkiin. Muoveihin ei alettu mitään uria jyrsimään, vaan jotakin muuta piti keksiä.

Jatkuu hetken kuluttua...
Reply With Quote
  #35  
Old 22.04.2010, 20:52
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Quote:
Originally Posted by Wessi
Niin, mikä tässä elämässä on järkevää ja mikä ei? Tai tässä harrastuksessa. Ryhtymättä filosofoimaan yhtään sen enempää, jokainen päättäköön järkevyydet itse. Niin minäkin tein. Minä halusin penkkien keskiosaan jotakin extraa. Opettaja Maukka vaan ihmetteli minun älyttömyyttä. "Tyyppi tulee ajoneuvoverhoilun ALKEET -kurssille, aikoo tehdä Corvetteen uudet penkit - jotka ovat jo valmiiksi malliltaan yksi vaikeimpia autonpenkkimalleja, ja haluaa niihin vielä extraa mukaan!!". Onneksi ideoitani ei lytätty maahan, vinoiltiin vaan sopivasti. Tietoisesti otin riskin, että metsään saatan tämän kanssa mennä. Joko projekti ei valmistu ollenkaan, tai sen kanssa tulee jatkossa ongelmia käytön mukana. Nyt tiedän, että projekti valmistui, kesän jälkeen näen miten rakenne käytössä kestää. Jos ei kestä, niin teen sitten uusiksi - nahkaa on vielä jäljellä.

Minun Corvetessa on konemuovissa musta raita. Minä halusin penkkeihinkin mustan raidan. Oikeastaan aluksi halusin kolme raitaa, mutta sen toteuttamiseen en keksinyt keinoa. En halunnut mitään tavallista raitaa jossa on punaisen tyynyn keskelle ommeltuna musta nahkaraita. Kun kerran penkki on jo perusmuodoiltaan noin 3 -ulotteinen, sen mustan raidan pitää olla myös 3 -ulotteinen. Siis sillai upotettuna siihen punaiseen penkkiin. Muoveihin ei alettu mitään uria jyrsimään, vaan jotakin muuta piti keksiä.

Jatkuu hetken kuluttua...

Asenne on 10+!!!
Reply With Quote
  #36  
Old 22.04.2010, 20:55
Riku Rotten's Avatar
Riku Rotten Riku Rotten is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Sep 2009
Location: Järvenpää
Posts: 324
Riku Rotten on oikealla tiellä
Pitää hulluja jännityksessä. Se pitäisi kieltää palstan säänöissä..
Reply With Quote
  #37  
Old 22.04.2010, 21:35
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Pelkkää raitaa...

Kuten arvattua, nyt jätetään kaikki keinonahasta tehdyt harjoitukset ym. turaaminen pois ja kerron miten pääsin siihen lopputulokseen kuin pääsin.

Ihan ensiksi taas kaavat. Hyvät sellaiset ovat kullan arvoiset. Itsekin korjailin niitä työn edetessä. Niiden merkitystä ei voi yliarvioida.


Tässä istuinosan pahvikaavat. Niiden mukaan leikkasin kankaasta kappaleet. (Sellaisesta joka ei veny eikä vanu).


Istuinosien kankaiden alapintaan ompelin 50mm tarranauhan. Itse istuinosaan liimasin vastakappaleen. (Jos et muista, katso kuva aiemmin). Tällä yritän saada mustan raidan pysymään penkissä kiinni. En minä tiedä pysyisikö se muutenkin, mutta nyt ainakin pitäisi pysymän.



Kankaan toiselle puolelle ompelin mustasta nahkasta 70mm leveän raidan. Myöhemmin kyllä huomasin, että sen nahkan alla on kangas aivan turhaan. Olisihan sen tarranauhan voinut liimatakin siihen nahkaan kiinni. No, ehkä sitten ensi kerralla.



Seuraavaksi mustan nahkasuikaleen päälle pintapuolen vastakkain punaista nahkaa. Viiva auttaa ompelemaan suoraan, mutkat näkyisivät varmaan ikävästi.



Paketti on fylliä vajaa.


Sitten laminaatti liimalla reunasta punaiseen nahkaan kiinni. Tämä vain sen takia, että laminaatin reuna pysyy paikoillaan eikä pakene jatkossa.



Tässä laminaatti liimattuna. Aluksi tein turhaan laminaatista täyskokoisen. Ompelusaumojen alla se oli turhaa ja penkin tyynyjen upotuksissa laminaatin reuna ei ole näkyvissä nahkan alla paistaessaan.



Ensin muutama lyhyt ommel aivan reunaan kiristäen samalla nahkaa sopivasti. Kun meni pieleen, ompeleet auki ja uudestaan. Vihdoin kun onnistui, saksilla turhat pois alakankaan mukaan (sehän oli kaavan mukaan leikattu), ja aivan reunaan pitkä ommel.



Siinä istuinosan kahden takimmaisen tyynyn pinnat valmiina.
Reply With Quote
  #38  
Old 22.04.2010, 21:52
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Istuinosa kasaan.

Istuintyynyjen reunakapat tein pelkästä nahkasta ilman laminaatteja ym. Eikä sellaisia sinne olisi mahtunutkaan.


Takatyynyn reunakapat leikattuina.


Sitten taas ensimmäinen ommel naamat vastakkain.


Alla oleva kangas ja laminaatti aiheuttivat omia ongelmiaan. Tavaraa on paljon, joka vaikeuttaa kapan kääntymistä alaspäin. Yritän leikata turhia pois. Se onnistuu vasta nyt kun on ommeltuna "virallinen sauma".


Sitten kappa ympäri ja toinen sauma perään. Ei ole mitenkään helppoja nuo kaarteet tehdä.


Sitten istuimen etuosan pintanahka ja sivukapat.


No tästä kuvasta ei paljon viisastu. Siinä etuosa ommeltuna keskityynyyn.


Sivukapat hakee paikkaansa. Kyllä sai olla tarkkana, että lähti ompelemaan kappaleita oikein päin.


Siinä istuinosat yhteenliittämistä vailla.
Reply With Quote
  #39  
Old 22.04.2010, 22:21
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Selkänoja

Selkänojan teko noudatteli aika lailla samaa kaavaa kuin istuinosatkin. Ilmapussien kohdalle ei tosin voinut laitella mitään tarranauhoja. Jätin ne pois myös yläosasta.


Tässä selkänojan osat jo valmiina ja kappakin ommeltuna sivulle. Ei mitään ihmeellistä.


Kapan "takareunaan" piti ommella putki (tuo valkoinen) kiinnitysrautalankaa varten. Samalla ompelin nahkaisen putken joka yhdessä sivutyynyyn ommellun "läpän" kanssa peittää verhoilun kiinnityskohdan.


Jotenkin ihmeen hankalalta tuntui saada kolme eri osaa kerralla ommelluksi yhteen. Aina jokin tuntui liukuvan alta pois. Ehkä harjoitus tässäkin auttaa.


Vielä niskatuki paikalleen.


Mitä helv... Koeasennuksessa musta nahkaraita jäi ikävästi lerpattamaan. Ei kiristynyt ei sitten millään. Taas funtsaamaan mikä avuksi.


Takapuolelta mustan raidan kohdalta kangas saksilla pois...


... ja nahkasuikaleet tilalle liimalla kiinni. Nyt tuli vähän jäykempi rakenne. Saa nähdä miten toimii käytännössä. Huomaa myös kuvan keskellä harmaa vaakasuoraan ommeltu "tanko". Se on näppärää valmiskaamaa joka korvaa pussi/rautalanka -rakennelmat.
Reply With Quote
  #40  
Old 22.04.2010, 22:47
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Kerrassaan maagista!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:39.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.