Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne. |
|
Thread Tools | Search this Thread |
#1
|
||||
|
||||
Moottoriremonttia Keski-Suomen malliin (erään harrastajan henkinen kasvukertomus)
Tässä tarina yhden Chevroletin pikkulohkomoottorin rakentamisesta Keski-Suomen Koneistamossa. Aiheesta on jo keskusteltu nysväysnurkassa tässä talven mittaan, mutta koska tarina on monessa osassa ja osittain pirstaloitunut, niin halusin koota kaiken yhteen kasaan. Johtuen finnsharkin rajoituksesta tekstin merkkimäärän suhteen (10 000 merkkiä/posti) joudun jakamaan tekstin useampaan osaan.
Teen jäljempänä jotain johtopäätöksiä ja oletuksia asioista, joista en tiedä yhtään sen enempää kuin jouluporsas lentokoneista, mutta noita olettamuksia saa ihan vapaasti korjata, jos on parempaa tietoa asiasta. Yritän vaan itselleni selittää joitain asioita ja olen tullut sellaisiin johtopäätöksiin, jotka omasta mielestäni sopivat kokonaisuuteen loogisella tavalla. Mutta jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä kuvien ja/tai kokemuksiensa perusteella. Välikommentit lainauksien välillä ovat omiani. Lainatut tekstit ovat sanatarkat kopiot käydystä keskustelusta. Kuvia ei ole millään tavalla muokattu eikä myöskään koneistamon kanssa käytyä sähköpostikeskustelua. Kirjoitusvirheet ovat sellaisinaan alkuperäisissä vastauksissa. Koneistamolle lähettämiini reklamaatioihin liittyvät kuvalinkit olen editoinut tähän siten, että kuvat näkyvät suoraan ilman linkkien klikkailua. Sähköpostissa taasen oli parempi käyttää pelkkiä kuvalinkkejä, ettei vastaanottajan sähköpostilaatikkoon tule turhaa täytettä. Nokkalaakerit ovat minulla edelleen tallessa, jos joku epäilee kuvamanipulaatiota. Quote:
Tässä on nyt suora kopio 05.01.2014 laittamastani reklamaatiosta: Quote:
End of part one...
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
Last edited by Yorcci : 24.01.2014 at 20:12. |
#2
|
|||||||
|
|||||||
Koneistamon vastaus tuohon tekemääni reklamaatioon:
Quote:
Muutama oma kommentti tuohon koneistamon vastaukseen: Quote:
Kone käynnistyi ensimmäisen kerran 26.02.2013, kilahti 24.08.2013. Alle puoli vuotta. Molemmista löytyy todisteet (videota, kuvia) Ja tuosta lentokenttäajosta mulla löytyy lokitiedosto, jossa näkyy käytetyt kierrokset, seokset jne. Ei mene laihalle eikä ylikierroksille. Löytyy kaksi viikkoa ennen moottoririkkoa dynolappu, josta löytyy myös seossuhde. Eikä mene laihalle. Quote:
Kaikki osat on ihan koneistamon itsensä hommaamia. Quote:
Tuosta hinta-arviosta löytyy edelleen se koneistamon pomon itse käsin kirjoittama tarjous. Dollarin kurssin heittelyyn vetoaminen on aivan turhaa, koska siitä ei ole mitään mainintaa tarjouksessa. Quote:
Niinpä. Kuluttajasuoja asiassa on täysin yksiselitteinen. Suuntaa-antava hinta-arvio ei saa heittää yli 15 %. Ei pitäisi olla mitään epäselvää. Quote:
Mitä ihmeen kolmannen osapuolen suorittamia vaurioita? Nythän on kyse vaan konetta alunperin kasatessa tehdyistä virheistä. Kyllä noista nokkalaakereiden kuvistakin näkee, että ne lommot ja kuopat laakeripinnoilla ja laakereiden reunoilla on olleet siellä asennuksesta lähtien. Ei mitään kommenttia siihen, että runkolaakereille ei ole tehty välystä ja yksi runkopukki on ollut vinossa tai että männänrenkaiden päitä ei ole viilattu valmistajan ohjeiden mukaisiksi. Koneen tärinästä ei mitään. Ensin vedotaan siihen, että myöntävät puolen vuoden / 15 tkm takuun, sitten sanotaan, että "moottoria on viritetty kilpaosilla". Kas kun siitä ei ollut mitään puhetta hommaa aloitettaessa. Kuluttajaviraston sivuilta http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI...tajalle/takuu/ löytyy takuun suhteen faktaa: Quote:
Soitin tässä vaiheessa 16.01.2014 kuluttajaneuvontaan. Tässä pari asiaa, mitkä tuli selville. Ihan vaan opetuksena ja vihjeenä samassa tilanteessa painiville. 1) Osien hinnannoususta olisi pitänyt reklamoida heti (minkä tein, tosin suullisesti) ja ilman kirjallista reklamaatiota jättää liika osuus laskusta maksamatta ja odotella päätöstä kuluttajasuojasta... Nyt, kun laskun maksamisesta on kulunut jo melkein vuosi, niin virallista reklamaatiota hinnannoususta ei ole tehty 'kohtuullisessa ajassa' ja koneistamo voisi luistaa maksusta sillä perusteella. 2) Asennusvirheistä pitäisi tehdä uusi reklamaatio koneistamolle, mutta heille olisi pitänyt jättää mahdollisuus korjata virheensä - siis samojen tunareiden, jotka sössivät alunperin asennuksissa. 3) Koska vein moottorin muualle laitettavaksi, niin nyt pitäisi osoittaa nykyisien tekijöiden kirjallisella lausunnolla nämä asennusvirheet ja sittenkin korvausta voisi hakea vaan siltä osin, kuin mitä ne tulisivat maksamaan koneistamolle, jos he itse tekisivät homman. Siis olisi pitänyt kieltäytyä heti alkuunsa maksamasta ylihintaa stroukkisarjasta ja viedä asia heti kuluttajaviraston käsiteltäväksi. Siinä vaiheessa ei vaan viitsinyt, kun koneen piti kuitenkin olla hyvin tehty ja ajattelin antaa asian olla. 310 € arvoinen virhe. End of part two...
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
Last edited by Yorcci : 24.01.2014 at 20:14. |
#3
|
||||
|
||||
Päätin kuitenkin vielä koettaa ehdottaa sopuratkaisua... Mulla kun sattuu olemaan se tarjous tallessa ja koneistamo yrittää väittää, että mä heittelisin summia ihan ulkomuistista. Halusin myös kysyä uudestaan niistä asennusvirheistä, jos vaikka tällä kertaa saisi jotain vastausta.
Jäi niin kaivelemaan tuo suoranainen valhe siitä, että Quote:
Ja sekin, että ei sieltä löydy mitään mainintaa dollarin kurssin vaihtelustakaan. Tässä jatkokirjelmäni: Quote:
Tänään 24.01.2014 tuli sitten vastaus tuohon viimeisimpään rekkulaan... Quote:
Vastaushan oli kutakuinkin odotettu. Mutta tuossa kuitenkin myönnetään, että männänrenkaita ei ole edes viilattu, siis päittäisvälyksiä ei ole asennusvaiheessa tarkistettu. Ja noi muut selitykset männänrenkaiden päiden kulumisesta jne... No, jokainen, joka on joskus kasannut koneen ja mitannut+viilannut noi päät ja sen jälkeen purkanut sen saman koneen, voi kommentoida tuota päiden muuttumista. Jos nuo nokkalaakerin vauriot on tulleet laakereita poistettaessa, niin miten sitten on mahdollista, että ensimmäisessä reklaamaatiossa nokkalaakeri-osiossa ensimmäisessä kuvassa näkyvä selvä monttu laakerin reunassa on syntynyt muuten kuin asennusvaiheessa: Tai nämä montut kulumisen seurauksena: Mun arveluni tuosta kiertokankien vaurioista on se, että ne nokkalaakerin reunan vingutuksen ryönät on jääneet puhdistamatta ja ne on sitten päätyneet tuonne kampuran kaulalle. Kun vaurioita ei ole muissa laakereissa, niin ne ryönät ei oikein mun mielestä voi hypätä just tuonne keskelle öljylinjaa ja päätyneet siellä kahdelle vierekkäiselle kiertokangen kaulalle. Arvailuahan tuokin tietysti on. Tärinän suhteen ei mitään kommenttia... Hinta-arvion suhteen luikertelevat edelleen arvion taakse, eivätkä millään ymmärrä, että se hinta-arvio ei kertakaikkiaan saa heittää yli 15 %. Toi kuluttajaneuvonnan sivuilla oleva teksti on täysin selvä tämän suhteen. Mutta se, että tää mun rekkula on tuon osalta myöhässä, päästää ikävä kyllä koneistamon pälkähästä. (Kuluttajaneuvonnasta saatu määritelmä 'kohtuullisessa ajassa' tehdystä reklamaatiosta hintavirheessä on n. kaksi kuukautta. Sen jälkeen katsotaan, että asiakas on hyväksynyt hinnan) Mutta tähän vaihtoehtoonhan olin jo henkisesti varautunutkin. Koska noiden asennusvirheiden vedenpitävä todistaminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, niin jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä. Kannattaa miettiä ihan kaikessa rauhassa myös sitä, mikä voi olla minun motiivinani lähteä moottoririkon jälkeen kyseenalaistamaan koneistamon työtä ja vaatimaan korvauksia. Olen koettanut tuoda asiat esille faktoina, mutta olettamukseni ovat omiani. Kuvista jokainen voi itse päätellä, olenko väärässä vai oikeassa. Quote:
End of part three...
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
Last edited by Yorcci : 27.01.2014 at 12:01. |
#4
|
||||
|
||||
Niin siis selvennetään vielä pari asiaa. Tiedän, että tällaisella 'yritteliäällä' ajotyylillä vehkeitä joutuu korjailemaan välillä. Jos vehkeet eivät kestä leikkiä, pitää vaihtaa joko vehkeitä tai sitten leikkiä. "Kuuluu lajin luonteeseen"
Tuossa koneen kasauksessa on vaan niin monessa kohtaa menny hommat pieleen ja tehty ihan selkeitä asennusvirheitä, joista ei oteta mitään vastuuta. Halusin tuoda omat kokemukset julki ja että mahdollisimman moni muu osaisi olla varovainen ko. koneistamon kanssa asioidessaan. Kaikki kannattaa laittaa paperille. Siis ihan kaikki, mistä on vaan ollut puhe. Sähköposti on ihan hyvä väline, siitä jää molemmille dokumentti. Varsinkin tarjouksien kanssa kannattaa olla tarkkana ja ottaa kaikki paperille. Mulla kävi aiemmin runnereiden laippatasojen oikaisun kanssa niin, että suullinen hinta-arvio oli 150 euroa, lasku 225 euroa. Mulla oli kaikki palikat mukana ja tein selväksi, että kaikki tasot vippaavat eri suuntiin. Sillä kerralla lopputulos runnereiden suhteen oli kuitenkin ihan toivottu, alkoi tiivistepinnat pitämään. Silti työ yllätti tekijän ja artisti maksaa... Omituista, että toi hinta-arvio tuntuu joka kerralla nousevan sen n. 50 %, kun kyse ei ole 'hinnaston mukaisesta' standardihinnasta. Koneen tärinöille löytyi tällä viikolla tasapainotusta tarkistettaessa selitys. Kytkimen (Centerforce Dual Friction) paineasetelman pikkulimput olivat jumiutuneet ja puntitus heitti n. 130 g... Sittemmin haeskelin maailmalta ja samankaltaisia kokemuksia löytyi muutamia (tärinä n. 3 500 rpm ja ylöspäin) nimenomaan CF:n paineasetelman kanssa. Noiden pikkulimppujen heivaus hevonkuuseen poistaa tietysti ongelman. Kummallista on se, että toi kytkinpaketti oli mulla käytössä n. 20 000 km ennen tuota koneremppaa eikä ollut tärinöitä. Kaikki kytkinrojut olivat koneistamolla mukana ja puhe oli, että varmistetaan niiden nollapuntitus. Ei tuosta kytkinosien tarkistuksesta kyllä mitään dokumenttia saanut, vaikka laskussa mainitaan (jarru- ja kytkinosien koneistus Vauhtip. ja paineas.) Tärinä alkoi heti ensimmäisessä käynnistyksessä konerempan jälkeen. Sen takia yhdistin tärinän tuohon remonttiin. Keskustelua aiheesta Overdriven puolella samalla otsikolla http://overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=8&t=268633 F-bodypalstalla on sitten hiljaisempaa http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbs...?topic=64426.0
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
Last edited by Yorcci : 26.01.2014 at 12:10. |
#5
|
||||
|
||||
no niin eiköhän selkene tämäkin
__________________
1991 Triple Black Six Speed Corvette Coupe (ex) 2008 Triple Black LS3 SC Z51 3LT Corvette Coupe 2015 Triple Black Gmc Sierra Denali 4x4 2500HD 6.6 CC. 2012 Triple Black Chevrolet Silverado 2500HD 6.6 Duramax 4x4 Crew Cab Rocky Mountain. (ex) 1995 Chevrolet Silverado 2500 4x4 6.5L Detroit Diesel 1989 Black Mercedes Benz G-Wagon W460 250GDT. (Ex) 2006 Black Jeep Grand Cherokee Limited 5.7L HEMI (ex) 2006 Black Chevrolet Silverado 6.6 Duramax Crew Cab 4x4 (ex) |
#6
|
||||
|
||||
Koneistamo
Mikäli tulen tarvitsemaan koneistamo palveluita niin tiedän minne EN osiani toimita.
Kiitos Yorcci
__________________
1997 C5 5.7 6-speed supercharger 1986 C4 5.7 TPI Aut. |
#7
|
||||
|
||||
Vuoden moka kyllä firmalta ettei lähtenyt Yorcin ylianteliaaseen tarjoukseen.
Yksi asiakas kun jää tulematta niin se meni siinä. Ja eiköhän tässä jää nyt vähän useampikin.
__________________
1981 black/black coupe
Matching Numbers 350 Spray more -> Get more |
#8
|
||||
|
||||
Muuan mäntsäläläinen paja totesi minulle taannoin, että kuluttajansuojaan on turha vedota, koska viritetyille moottoreille ei anneta koskaan takuuta.
Mitäs arvon raati sanoo tähän? |
#9
|
||||
|
||||
Viritystä
Viritystä tai ei jos työn jälki on täyttä p...aa niin olisi luullut koneistamon tarttuvan viimeiseen oljen korteen maineensa puolesta.
Minun mielestä näyttö työn laadusta on näytetty toteen vaikkakin kolmannen osapuolen toimesta.
__________________
1997 C5 5.7 6-speed supercharger 1986 C4 5.7 TPI Aut. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
|
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links | |||||
|