FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C3 (vuosimallit 1968-1982) > C3 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C3 Projekti Kertomukset Lukuisat Sharkkilaisten C3 projekti taltioinnit ovat kerätty tähän osioon.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15.05.2016, 11:36
Rimfire's Avatar
Rimfire Rimfire is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2013
Location: Kerava
Posts: 367
Rimfire on oikealla tiellä
Time Machine become Pro-Touring

Terve

Tässä vaiheessa lienee hyvä hetki aloittaa Time Machinen projektikertomus. Auton idea alkaa olemaan selkeytynyt ja siitä tämän kertomuksen nimikin. Autoa laitetaan pienin erin talvikaudella ja aina kesällä pitäisi aina päästä ajelemaan kulloisellakin versiolla. Oletan, että noin viiden vuoden päästä ollaan tilanteessa jossa jään odottamaan koska siviilipuolella olisi sopivasti aikaa frame off:a varten.

Olen huomannut tarvitsevani jatkuvasti neuvoja ja vinkkejä Sharkkilaisilta ja siten varmaan heittelen runsaasti viestiä/kysymyksiä/kommenttia muissakin ketjuissa mutta tarkoitus olisi päivittää tänne tilannetietoa missä kotteron kanssa mennään.

Lainaan tähän alkuun talven 2014 ilmoittautumisviestiäni sellaisenaan mahdollisine kirjoitusvirheineen:

<Lainaus alkaa
"Tervehdys Sharkkilaiset

No niin, nyt aletaan olla siinä pisteessä, että kehtaa ilmoittautua. Ja toisaalta ei kehtaa jatkaa kyselyitä muissa topiceissa ilman pientä avautumista. Auto lähti USA-myyjän pihasta torstaina ja Rays Automotive toimittaa sen Kotkaan maaliskuuksi.

Finnshark palstaa olen seurannut jo jonkin aikaa ja loistava meininki rohkaisi minutkin tekemään ostopäätöksen. Erikoiskiitos SSW:lle, laitoit pari kannustavaa sanaa tuossa hiljan kun ihmetteilin uskaltaako koko hankkeeseen lähteä. Tai voihan minulta tulla kuittia kun koko hanke lässähtää. Kiitokset myös koko porukalle kun olen tuolla muissa topic:ssa kysellyt kaikkea asiaan liittyvää - ja siis saanut hyvät neuvot. Todella mahtava meininki täällä.

Olkoon auton nimi tässä vaiheessa Time Machine – mukaillen myyjän viestistä ”…It got looks and thumbs up everywhere I went, it seemed, and I felt like I was in a time capsule every time I would drive it..”, ehkä kuitenkin Suomalaisittain nimeksi sopisi Aika Kone. Katsotaan nyt.

Auto tällä hetkellä projektikunnossa koska sisustus osittain purettuna ja näin ollen moottori ei käynnisty ja sillä ei voi ajaa. Vette menee siten saman tien pajalle kun saapuu Suomeen. En ole vielä päättänyt mille pajalle, pari hyvää vaihtoehtoa on jo löytynyt palstalta saamieni vihjeiden perusteella. Pikkaisen muutakin hommaa löytyy: alipaineletkut, laatikon öljypohjan tiiviste, pari mittaria, jarruletkut, penkkien verhoilu ja mitä siitä nyt ylipäätään löytyy.

Tämän pitäisi olla # match yksilö: 300hp/350, 3 speed TH400 Automatic, Power Brakes, - Steering, - Windows, AC, Disc Brakes, Deluxe Wheel Covers etc. ja Exteriour Code 988 - Burgundy ja Interior Black.

Koko hankkeesta joutui toki neuvottelemaan kotona, mutta tässä sitä nyt yhdessä jännitetään mitä sieltä kontista aikanaan löytyy. Homma lähtee omalta osaltani käyntiin ostovoimin mitä tulee auton laittamiseen. Tallia laittamista varten ei ole ja ostolupa heltisi vain sillä, että lupauduin ulkoistamaan kokonaan alun korjaukset. Oma pitkän tavoitteen idea on työstää sitä paljon itsekin mutta mennään nyt alkuun sitten näin.

Tässä vähän kuvia, ulkokuvien tarkka ottamisajankohta ei ole tiedossa, viimeisenä kuva kun auto lähtee myyjän pihasta kohti Ramin puljua 6.2.2014.

Time Machine 69 kojelauta 2014


Time Machine 69 konsoli 2014


Time Machine 69 2008-2013 vasen etu


Tilannekuva Time Machine 69 siirtyy trailerille 6.2.2014

..."
Lainaus päättyy>

Kun auto sitten parin kuukauden päästä 4/2014 saapui Kotkaan hinasin sen suoraan Poppamiehen hellään huomaan ja hain sen sitten keväällä 2015 trailerilla omaan talliin. Poppamies äänieristi lattian, niputti sisustuksen, laittoi nykyiset historic-kuppipenkit ja fiksaili muitakin juttuja autosta kuntoon.

Tässähän oli hauskana anekdoottina se, että ostin auton siinä vaiheessa kun asuin vielä kerrostalossa. Corvette-kuume oli kova. Sillä välin kun vehje oli Poppiksella sain vaihdettua asumismuodon paremmin harrastukseen sopivaksi - katsottiin oikeastaan Corvettelle kotia ja tulihan sen tallin mukana ihan kiva talokin. Ei ole kaduttanut mikään.

Tämmöisen vireeseen vehje jäi kesän 2015 päätteeksi:



Entäs se Pro-Touring?

No, minulla koko jenkkiautokiinnostus alkoi jo 70/80 luvun taitteessa ja Räyskälässä tuli ahkerasti käytyä. Omaa vehjettä ei silloin ollut mahdollista hankkia mutta jotakin jäi näköjään kytemään mieleen ja vuosikymmeniä myöhemmin se kääntyi Vette-kuumeeksi. Kiihdytysautojen seuraaminen osaltaan jalosti ajatukset suuntaan, että autossa pitää olla voimaa.

Tässä hiljattain aukesi mahdollisuus ostaa ajamaton mutta dynotettu 434 SBC ja sehän sitten potkaisi PT-hankkeen käyntiin. Vanha moottori ja laatikko on jo irti ja kun tuon 434:n mukana sain edukkaasti 1000hp TH400:sen (ja vähän muutakin performance-osaa) niin mennään ainakin tämä kesä vielä automaatilla. Haaveilen, että pääsen ajoon toukokuun 2016 lopussa ja tarkoittaisiko se sitten oikeassa maailmassa sitä, että heinäkuussa pääsisi ajelemaan. Ohjausta, voimansiirtoa, jarruja, jousitusta jne. parannellaan tulevina talvina.

Tuo pannu pohjautuu Shafiroffin 434 Ultrasteet:iin mutta sitä on koneen alkuperäisen ostajan näkemyksen mukaan parannettu vielä Suomessa. Takomännät ovat entistä kevyemmät ja venttiilikoneistoon on vaihdettu Jeselin osia. Näillä eväin tämän pitäisi nyt olla kierrosherkkä ja kestää ehjänä +7000rpm.
Tämännäköinen systeemi (huomaa Stahl-adapterit):


No, laitetaan tähän vielä kuvat noista hiilikuituvetoakseleista jotka saan toivottavasti kera vahvan perän ajoon kaudelle 2017:
Edit: hiilikuituvetareista luovuttiin
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	TimeMachine_Sisusta_vaatii_pienta-laittoa_9.4.2014.jpg
Views:	321
Size:	1.81 MB
ID:	12553  Click image for larger version

Name:	69 Corvette sisältä saapumispäivänä 09042014.JPG
Views:	339
Size:	170.1 KB
ID:	12554  Click image for larger version

Name:	Rimfire 69 2008-2013 vasen etu.jpg
Views:	336
Size:	96.4 KB
ID:	12555  Click image for larger version

Name:	Rimfire 69 siirtyy trailerille 6.2.2014 Savannah GA.jpg
Views:	332
Size:	82.0 KB
ID:	12556  Click image for larger version

Name:	Corvette Time Machine 69 prepped Shafiroff Ultra Street.JPG
Views:	343
Size:	118.7 KB
ID:	12557  Click image for larger version

Name:	Corvette Time Machine 69 2015.JPG
Views:	352
Size:	265.2 KB
ID:	12558  Click image for larger version

Name:	Corvette Time Machine 69 hiilikuituvetarit.JPG
Views:	340
Size:	103.5 KB
ID:	12559  

__________________
My name is Fire, Jack Rimfire

Last edited by Rimfire : 29.10.2017 at 09:19.
Reply With Quote
  #2  
Old 15.05.2016, 11:51
PR1's Avatar
PR1 PR1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 2,067
PR1 on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Muuta ei osaa sanoa kun et on se hienon näköinen!
Reply With Quote
  #3  
Old 15.05.2016, 11:51
Pappatunturi's Avatar
Pappatunturi Pappatunturi is online now
Laihian metalli since1950
 
Join Date: Apr 2005
Location: Pöllönummi
Posts: 8,498
Pappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääPappatunturi tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Ohoh , seurantaan meni.
__________________
..it's not how you drive, it's how you arrive.

Reply With Quote
  #4  
Old 19.05.2016, 11:08
1Elvis's Avatar
1Elvis 1Elvis is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Feb 2006
Location: Kokkola
Posts: 181
1Elvis on oikealla tiellä
Thumbs up

Hieno peli.
Reply With Quote
  #5  
Old 14.06.2016, 11:05
ramdac's Avatar
ramdac ramdac is offline
Aktivisti
 
Join Date: Feb 2013
Location: turku/oulu
Posts: 595
ramdac on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Komea auto.

Millanen sytytysjärjestelmä ja kaasutin sulla on kun moottorilla pystyy rallatteleen yli 7000 kierrosta.
Itsellä on 427 sbc:ssä kipinänvahvistin hvc puola ja 850 hp ultra.
Siinä ja siinä pääseekö 7000 kierrokseen edes ja riittääkö kipinä vai pätkiikö? Nokka-akseli on billet ja tehty 7000 rpm asti
Reply With Quote
  #6  
Old 27.06.2016, 12:24
Rimfire's Avatar
Rimfire Rimfire is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2013
Location: Kerava
Posts: 367
Rimfire on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by ramdac
Komea auto.

Millanen sytytysjärjestelmä ja kaasutin sulla on kun moottorilla pystyy rallatteleen yli 7000 kierrosta.
Itsellä on 427 sbc:ssä kipinänvahvistin hvc puola ja 850 hp ultra.
Siinä ja siinä pääseekö 7000 kierrokseen edes ja riittääkö kipinä vai pätkiikö? Nokka-akseli on billet ja tehty 7000 rpm asti

Pari jakajaa ja sytkäboxi tuli koneen mukana. Ajattelin puolaksi HVC-2 Coil, 6 Series Ignitions (PART# 8253). Onko mitään mietteitä sen sopivuudesta?

Nämä tuli koneen mukana:
• MSD 6AL sytkäboxi
• MSD Pro Billet Distributor PN 8571 (ajattelin aloittaa tällä, löytyy sopivasti mekaaninen rundimittarin lähtö)
• MSD Pro Billet Distributor PN 8360
__________________
My name is Fire, Jack Rimfire
Reply With Quote
  #7  
Old 27.06.2016, 18:00
ramdac's Avatar
ramdac ramdac is offline
Aktivisti
 
Join Date: Feb 2013
Location: turku/oulu
Posts: 595
ramdac on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Mulla ei kokemusta hvc 2 Puolasta muuta kun kuulo ja luettua juttua.
Itelle laitoin sen ykkösen.
Kakkonen vaatii 10mm paksut johdot ja Puolan jäähtyminen näyttää huonolle.
Enkä laita Puolaa enkä boxia konehuoneeseen.
Paras olis 8 Puolaa, koska yks puola ja 8 pyttyä kierroksella vaatii nopeaa palautumista puolalta
Periaatteessa kun tulpassa puoli milliä rako niin jaksaa paremmin kipinöidä.
Nelosetkin pätkii kierroksilla isolla kärkivälillä.
Mitä isompi rako, sitä järeämmät pitää
Vehkeiden olla.
Reply With Quote
  #8  
Old 27.06.2016, 18:10
barum's Avatar
barum barum is offline
Konkari
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 3,078
barum on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by ramdac
Mitä isompi rako, sitä järeämmät pitää
Vehkeiden olla.
...eikä kyntömies vakoaan valitse.
__________________
"The world has gotten it into its head that wind power is the solution to everything, and I just don't think it is. Wind is just annoying, internal combustion is good."
Reply With Quote
  #9  
Old 28.06.2016, 16:02
Rimfire's Avatar
Rimfire Rimfire is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2013
Location: Kerava
Posts: 367
Rimfire on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by ramdac
Mulla ei kokemusta hvc 2 Puolasta muuta kun kuulo ja luettua juttua.
Itelle laitoin sen ykkösen.
Kakkonen vaatii 10mm paksut johdot ja Puolan jäähtyminen näyttää huonolle.
Enkä laita Puolaa enkä boxia konehuoneeseen.
Paras olis 8 Puolaa, koska yks puola ja 8 pyttyä kierroksella vaatii nopeaa palautumista puolalta
Periaatteessa kun tulpassa puoli milliä rako niin jaksaa paremmin kipinöidä.
Nelosetkin pätkii kierroksilla isolla kärkivälillä.
Mitä isompi rako, sitä järeämmät pitää
Vehkeiden olla.
Ahaa, tässä taas uutta tietoa. Mulla on boxit menossa oikean sylinterikannen etupäähän kun siinä olisi tilaa, en nyt parempaakaan paikkaa niille keksi. Tai tuolle puolalle en ole vielä katsonut mitään paikkaa, mutta kai se siihen lähelle pitää laittaa.

Pöö, se on pettymys jos joutuu vaihtamaan tulppien johdot 10mm:ksi? Mitä johtoja suosittelet - saisiko Partslta? Täytyy katsoa mitä johtoja mulla nyt on mutta ei ne varmaan mitään 10mm ole...
__________________
My name is Fire, Jack Rimfire
Reply With Quote
  #10  
Old 12.08.2016, 13:25
Rimfire's Avatar
Rimfire Rimfire is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: May 2013
Location: Kerava
Posts: 367
Rimfire on oikealla tiellä
Laiteaan vähän päivitystä. Heitän kuvia myöhemmin.

Eli systeemi on nyt ollut ajossa reilun viikon. Ihan kivasti tuntuu puhkua löytyvän. Nykyisellä setup:lla kaupunkikruisailu on vähän kökköä: stalli mulla on n. 2500 kierroksessa (prepattu orggis konvertteri) ja ykkösellähän se on lähinnä huudatettava kaupunkiajo. Kurveissa ykkösellä täytyy olla varovainen kaasun kanssa jottei heti mene poikittain. Laitoin 5400 kierroksen kiteen boxiin ja hissun kissun ajelen konetta sisään. Kaasua en meinaa painaa kokonaan pohjaan nykyisellä voimalinjalla josta uupuu kestävämmät vetarit, perä ja kardaani.

Koko koneen vaihto oli aika lailla isompi homma kuin arvasin mutta pähkäily/väsäily oli toki kiinnostavaa, onneksi pääsi ajelemaan tällä kaudella.

Sytkäksi tuli MSD Pro Billet Distributor PN 8571 -jakaja, MSD 6AL boxi ja MSD HVC-2 Coil -puola. Ihan MSD 8,5mm piuhoilla. Sytkäboxi on oikean kannen päässä ja puola ihan siinä jakajan vieressä.

Konepeitto on L88 al'a Chevelle, oranssi tämän ajokauden. Mulla on nyt aika iso hengitysreikä peiton takareunassa.

Tuli hommattua alipainepumppu ja säiliö, mulla on vielä etulamput irti alipainejärjestelmästä, niin en tiedä onko mulla kuinka paljon alipainevuotoja. Nyt kun on pelkkä jarru niin alkaa papattamaan 3-4:n jarrupolkaisun jälkeen.

Syylari tässä on Championin 3-rivinen (2:lla flektillä), tuntuu lämmöt pysyvän kurissa ainakin näillä ajoilla. Vesipumppuhan on mulla sellainen alavesiletkuun kiinnitetty sähköinen. Termari on 80 celsius rajalla. Mulla taitaa olla ilmakupla siinä lämpöanturin kohdalla kun näyttää lämmöiksi vähän yli 100F. Täytyy tutkia.

Peltisarjojen kanssa oli vähän säätöä mutta nyt OBX:t alkaa asettumaan Stahl-adaptereihin. Ne mun paremmat sarjat saa vielä odottaa. Vaikutti siltä, että pitäisi tehdä kokonainen AC delete ja vaihtaa jarrutehostin sähköiseksi ennen kuin ne mahtuu. Nyt postin AC rojuja siihen rintapellin muovilaatikkoon saakka. Jätin lämppärin kennonkin kytkemättä vesijärjestelmään ainakin tässä vaiheessa.

Sähkötöitähän tän ympärillä jo oppi vähän tekemään. Setup on vaatinut tähän mennessä mm. 6 uutta relettä. Sijoitin ne konehuoneeseen. Hain tällä viikolla vielä Parts:sta PowerMaterin startin. Summitin HiTorq minitarter ei vaan toiminut minun autossa.

Konehuone on nyt puolikiiltävällä mustalla kili-kili epoxilla maalattu ja konepeittoon heitin (ennen peiton maalausta) sisäpuolella mattamustan kili-kili -akryylin.

Äänet muuttui totaalisesti. Vanhalla 300hp koneella ne oli aika siedettävät mutta nyt on melkoista jyminää ja pauketta. Pitää ihan sääliä naapureita ja vältellä jopa tyhjäkäynnillä käyttöä. Tyhjäkäynnillä se taitaa muteenkin käydä niin rikkaalla ettei sitä montaa hetkeä viitsi tallissa sisällä käytellä, kauhea käry.

Ilmeisesti venttiilikoneiston rullat pitävät jonkin verran ääntä jonka voi kuulla vielä tyhjäkäynnillä. Käytin yhden (Jeslin) keinuvipuakselin Hi-Car:ssa jossa laakeria vähän siirrettiin. Keinuvipu ei osunut venttiilin keskelle ja keinuvivussa oli laahausjälkiä viereisestä pultista. Se ei kuitenkaan ollut sivuäänien lähde. Taitaa olla ihan rullien ominaisuus tietyt mekaaniset äänet.

Jarrut katosi viime reissulla lähes kokonaan. Ilmaus oli alun perinkin puutteellinen. Yritin tuossa eilen alipainepumpulla ilmata ja siitä ei tullut mitään. Sitten hoksasinkin palstalta, ettei taida onnistua sillä lainkaan, imee ilmaa satuloiden mäntien ohi. Täytyy kokeilla painovoiman varaista ilmausta viikonloppuna. Saattaa olla, että pääsylinterissä on myös ongelmia tai ainakin ilmaa. Kenties sitä pääsi sinne kun uusin oikean etujarruputken.

Loppukesän tavoite on saada 500 mailia ajoa ilman, että mitään hajoaa. Talvella/keväällä olisi tarkoitus vahvistaa voimalinjaa. Kun budjetti ja aika on rajallista niin viedään autoa pikkuhiljaa eteenpäin. Jos kaikki menisi nappiin niin voisi päästä ensi kesänä kokeilemaan varttia...

Kiitokset Sharkkilaisille, ohjeista, neuvoista ja innoituksesta.
__________________
My name is Fire, Jack Rimfire
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:21.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2017 FinnShark.com. All rights reserved.