FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23.08.2019, 18:23
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 2,016
LT-1 on oikealla tiellä
Peltisarjat ja katit

Talvella on tarkoitus askarrella Hedman pitkät peltisarjat https://www.summitracing.com/int/parts/hed-68448 ja Magnaflow katit perään. Kaksi asiaa pitää selvittää ennen kuin alkaa tilaushommiin.

Onko metallikatit harvemmalla kennolla joka virtaa paremmin vs keraaminen ?

Pitkillä sarjoilla katit on pakko asentaa taaemmas kuin alkuperäiset ja korin ja vaihteiston välissä ei tilaa ole liikaa, niin pitää saada selville onko esim. pyöreä ja pitkulainen malli oltava. Oliko Yorcilla tämän tyylinen systeemi ?

Tämä katti voisi olla ok.
https://www.futurez.fi/product/74903...katalysaattori
__________________
1995 Coupe Brilliant Red Metallic, Manuaali

Last edited by LT-1 : 23.08.2019 at 19:15.
Reply With Quote
  #2  
Old 23.08.2019, 20:26
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,536
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Jos et ole vielä ole hankkinut noita sarjoja, niin ahdettuun vähintään 1 3/4 primääreillä, mielummin 1 7/8 putkella.

1 5/8 alkaa leikata tehoa noin 400 hepan tienoilta alkaen.
__________________
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D '09, 136hv/310Nm, 1-3-4-2
Reply With Quote
  #3  
Old 23.08.2019, 21:18
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 2,016
LT-1 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by kipi79
Jos et ole vielä ole hankkinut noita sarjoja, niin ahdettuun vähintään 1 3/4 primääreillä, mielummin 1 7/8 putkella.

1 5/8 alkaa leikata tehoa noin 400 hepan tienoilta alkaen.

Löytyykö tutkittua tietoa tuosta.

Ehkä selviää tuosta https://www.youtube.com/watch?v=c7PfOXP2Vf0

Sen tiedän että kun mitataan AFR kannen pakoaukko niin se on lähempänä 1 5/8 kuin 1 3/4.

Mulla oli vuosia sitten Hooker Super Comp 1 3/4 sarjat. Niissä putki on niin paksu että kiinnityslaipan aukko on tehty suorakaiteen muotoiseksi, koska jos se olisi neliö tai pyöreä, kiinnityspultit ei mahtuisi kannen reikiin, vaan pitäisi olla offset laippa. Ei ollut hyvä, en tykännyt. Mutta toki vaihtoehtoja on muitakin ja parempia jos pörssi kestää.
__________________
1995 Coupe Brilliant Red Metallic, Manuaali

Last edited by LT-1 : 23.08.2019 at 21:34.
Reply With Quote
  #4  
Old 23.08.2019, 22:43
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Back in Black
 
Join Date: May 2006
Location: Kestävää vaparimoottoria etsimässä
Posts: 11,673
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by LT-1
Pitkillä sarjoilla katit on pakko asentaa taaemmas kuin alkuperäiset ja korin ja vaihteiston välissä ei tilaa ole liikaa, niin pitää saada selville onko esim. pyöreä ja pitkulainen malli oltava. Oliko Yorcilla tämän tyylinen systeemi ?

Juu, on. Mä yritän huomenna muistaa laittaa pari kuvatusta, kun just muutama viikko sitten heitettiin uudet katit alle...
__________________
6-speed Jetblack 1991 Corvette Coupé

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
  #5  
Old 24.08.2019, 10:16
MPÄ's Avatar
MPÄ MPÄ is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2010
Location: Jyväskylä (Tikkakoski)
Posts: 2,267
MPÄ on oikealla tiellä
En oikein usko, että ahdetussa tai muutenkaan primääriputki kovin helposti ahdistaa. Voi vaikka miettiä minkä kokoinen pakoventtiili on, nosto ei ole venttiilin halkaisijan kokoinen (aina vaan vähän raollaan) ja se on sitäpaitsi kiinni ainakin puolet ajasta. Toki pituus vaikuttaa vääntökäyrän muotoon, mutta se ei liity virtausalaan, vaan enemmän resonansseihin.

Lisäksi vielä ahdetun vääntöhuippu: tuskin yli 5000 rpm tavoitteena huipulle kuitenkaan..
__________________
Corjaamo@vettepeikko.fi
MPA@cfc.fi
http://www.vettepeikko.fi

1969 C3 cabriolet, C31, C60, M21, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6, daily driver
1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black restoration
1987 C4 coupe 350 autom black since 1995
1984 Jaguar XJS V12 projekti for sale!
1967 Shelby projekti
1971 Honda Monkey Z50A suomi projekti
Reply With Quote
  #6  
Old 24.08.2019, 11:24
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,536
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by MPÄ
En oikein usko, että ahdetussa tai muutenkaan primääriputki kovin helposti ahdistaa. Voi vaikka miettiä minkä kokoinen pakoventtiili on, nosto ei ole venttiilin halkaisijan kokoinen (aina vaan vähän raollaan) ja se on sitäpaitsi kiinni ainakin puolet ajasta. Toki pituus vaikuttaa vääntökäyrän muotoon, mutta se ei liity virtausalaan, vaan enemmän resonansseihin.
Jäännöspaine venttiilin avautuessa ja paineen tasautuminen sen jälkeen putkistossa ei laajenna pakokaasua? Ja kyseinen laajeneminen ei muutu jos ahdetussa jäännöspaine on huomattavasti vaparia suurempi?

Jos ei, niin sitten vaan mitoittamaan pakosarjat venttilin virtauspinta-alan mukaan.

Quote:
Originally Posted by MPÄ
Lisäksi vielä ahdetun vääntöhuippu: tuskin yli 5000 rpm tavoitteena huipulle kuitenkaan..
Centri ahtimella, jonka tuottama ilmamäärä kasvaa pyörintänopeuden neliössä, aiheuttaa sen, että vääntöhuippu tulee ylempänä kuin vaparina. Usein vääntö ja tehohuiput on kapealla, luokkaa 1000rpm toisistaan. Tuolloin max vääntö tulee melko ylhäällä.
__________________
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D '09, 136hv/310Nm, 1-3-4-2
Reply With Quote
  #7  
Old 24.08.2019, 14:55
MPÄ's Avatar
MPÄ MPÄ is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2010
Location: Jyväskylä (Tikkakoski)
Posts: 2,267
MPÄ on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by kipi79
Jäännöspaine venttiilin avautuessa ja paineen tasautuminen sen jälkeen putkistossa ei laajenna pakokaasua? Ja kyseinen laajeneminen ei muutu jos ahdetussa jäännöspaine on huomattavasti vaparia suurempi?

En tuota ottanut huomioon, joo laajeneehan se tietysti aika paljon.

Centri ahtimella, jonka tuottama ilmamäärä kasvaa pyörintänopeuden neliössä, aiheuttaa sen, että vääntöhuippu tulee ylempänä kuin vaparina. Usein vääntö ja tehohuiput on kapealla, luokkaa 1000rpm toisistaan. Tuolloin max vääntö tulee melko ylhäällä.

Niinpä onkin, mutta jotenkin silti tuntuu, että 1 5/8” riittää melko pitkälle. kaasunvaihto eli tehomäärähän sen lopulta mitoittaa oli sitten 2 tai 8 litran moottori. jos ajatellaan, että noita primäärejä on kuitenkin 8 kpl, niin miten isot putket pitäisi olla vaikkapa 600 hv neloskoneessa?
__________________
Corjaamo@vettepeikko.fi
MPA@cfc.fi
http://www.vettepeikko.fi

1969 C3 cabriolet, C31, C60, M21, J50, N37, U69, 973/zQ4 1 out of 6, daily driver
1968 C3 coupe 427 L71, F41, M21, N40, U79, A01, 978/Black restoration
1987 C4 coupe 350 autom black since 1995
1984 Jaguar XJS V12 projekti for sale!
1967 Shelby projekti
1971 Honda Monkey Z50A suomi projekti
Reply With Quote
  #8  
Old 24.08.2019, 15:26
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,536
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by MPÄ
Niinpä onkin, mutta jotenkin silti tuntuu, että 1 5/8” riittää melko pitkälle. kaasunvaihto eli tehomäärähän sen lopulta mitoittaa oli sitten 2 tai 8 litran moottori. jos ajatellaan, että noita primäärejä on kuitenkin 8 kpl, niin miten isot putket pitäisi olla vaikkapa 600 hv neloskoneessa?
Yleensä noilla tehoilla neloskoneessa on turbo, joka puolestaan asettaa omat vaatimuksensa primääreille ja kaasun energian maksimoinnille turbiinille asti.
__________________
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D '09, 136hv/310Nm, 1-3-4-2
Reply With Quote
  #9  
Old 24.08.2019, 18:15
barum's Avatar
barum barum is offline
Konkari
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 3,596
barum on oikealla tiellä
Yleensä tuon tehoisissa (600 hp) LS7:ssa on 1 7/8" primäärit, mutta netistä löytyy dynotestejä, joissa 2" priimääreistä on ollut selvää hyötyä ilman että alavääntö on nimeksikään heikentynyt.
__________________
"The world has gotten it into its head that wind power is the solution to everything, and I just don't think it is. Wind is just annoying, internal combustion is good."
Reply With Quote
  #10  
Old 24.08.2019, 22:10
TOMAS's Avatar
TOMAS TOMAS is offline
Ihmeellinen Viheltäjä
 
Join Date: Jul 2009
Location: Kouvola / Qsamo
Posts: 2,249
TOMAS on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by barum
Yleensä tuon tehoisissa (600 hp) LS7:ssa on 1 7/8" primäärit, mutta netistä löytyy dynotestejä, joissa 2" priimääreistä on ollut selvää hyötyä ilman että alavääntö on nimeksikään heikentynyt.
Juuri näin.
__________________
LSx
345 hp
Pappamaatti


We're Going Green
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:17.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.