FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996)
User Name
Password

C4 (vuosimallit 1984-1996) Corvette C4 & "King of the Hill" ZR1

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12.09.2020, 11:06
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 1,965
LT-1 on oikealla tiellä
ZF manuaali öljy

Keväällä liruttelin vaihteistoon Castrol syn TWS 10w-60 moottoriöljyn jota mainostetaan jopa ZF nettisivuilla. Ei vaikuta hyvältä, kesän aikana vaihteiden päällemeno on koko ajan mennyt raskaammaksi, en tiedä miksi mutta mielessä kävi synteettisyys, liian paksu viskositeetti. Nyt laskin sisään Valvoline 75w-90 synteettisen vaihteistoöljyn. Testiajo vielä tekemättä. Huoltovihkosta laskin että tämä oli seitsemäs öljynvaihto laatikkoon ja olen ajanut kaikkiaan nyt 79 tkm, joten keskimäärin 11 tkm välein on öljyt vaihtuneet ja testattu on ainakin GM öljy, Mobil, Castrol, Redline ja nyt Valvoline. Tehtaan ohje on että koskaan ei vaihdeta joten autoharrastaja ainakin pönkittää öljyteollisuutta ja monta muutakin yritystä Amerikkaa myöten.

2,5 tkm ajetut öljyt joutaa uusiokäyttöön


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Valvoline.JPG
Views:	297
Size:	1.67 MB
ID:	15473  Click image for larger version

Name:	Valvoline_2.JPG
Views:	300
Size:	1.46 MB
ID:	15474  
Reply With Quote
  #2  
Old 12.09.2020, 15:08
Silky's Avatar
Silky Silky is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Mar 2006
Location: Ligthhouse
Posts: 362
Silky on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by LT-1
Keväällä liruttelin vaihteistoon Castrol syn TWS 10w-60 moottoriöljyn jota mainostetaan jopa ZF nettisivuilla. Ei vaikuta hyvältä, kesän aikana vaihteiden päällemeno on koko ajan mennyt raskaammaksi, en tiedä miksi mutta mielessä kävi synteettisyys, liian paksu viskositeetti. Nyt laskin sisään Valvoline 75w-90 synteettisen vaihteistoöljyn. Testiajo vielä tekemättä. Huoltovihkosta laskin että tämä oli seitsemäs öljynvaihto laatikkoon ja olen ajanut kaikkiaan nyt 79 tkm, joten keskimäärin 11 tkm välein on öljyt vaihtuneet ja testattu on ainakin GM öljy, Mobil, Castrol, Redline ja nyt Valvoline. Tehtaan ohje on että koskaan ei vaihdeta joten autoharrastaja ainakin pönkittää öljyteollisuutta ja monta muutakin yritystä Amerikkaa myöten.

2,5 tkm ajetut öljyt joutaa uusiokäyttöön




Synteettinen onkin selkeästi parempi vaihtoehto nykyaikaiseen askiin!

Seitsemäs kerta toden sanoo!!
__________________
Ligth travels faster than sound.

This is why some people appear brigth until you hear
them speak

Last edited by Silky : 12.09.2020 at 15:13.
Reply With Quote
  #3  
Old 12.09.2020, 15:45
Chevy's Avatar
Chevy Chevy is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2006
Location: Hki
Posts: 362
Chevy on käyttäytynyt asiattomasti viime aikoina
Oletko kokeillu sitä GM:n Synchromesh mineraalia ?
__________________
L99.6L80.F body (Zeta)
Reply With Quote
  #4  
Old 12.09.2020, 16:12
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,662
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Askin synkrot on tarkoitettu moottoriöljyluokituksen öljyille. Vähän epäilen ettei tuolla varsinaisella vaihteistoöljyllä ne synkrot ainakaan paremmin toimi.
__________________
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D '09, 136hv/310Nm, 1-3-4-2
Reply With Quote
  #5  
Old 12.09.2020, 19:54
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 1,965
LT-1 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by kipi79
Askin synkrot on tarkoitettu moottoriöljyluokituksen öljyille. Vähän epäilen ettei tuolla varsinaisella vaihteistoöljyllä ne synkrot ainakaan paremmin toimi.

Laatikossa on ollut myös Mobil syn 75w-90 vaihteistoöljy GL4, silloin toimi ihan hyvin. Voisko sittenkin johtua kytkimestä ? Tuo Syncromesh on vielä testaamatta, sitä varmaan pannaan mm. Tremeciin kuten myös ATF öljyä. Tremecissä ainakin toimii hyvin ATF DEX3, tuli kokeilltua '98 Camarossa.

Jostain jäänyt mieleen että 75w-90 vastaa paksuudeltaan 10w-40 moottoriöljyä, alkuperäinen GM öljy lienee 5w-30. Siksi ihmetyttää väite 10w-60 öljyn sopivuudesta.
Reply With Quote
  #6  
Old 12.09.2020, 21:02
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,662
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by LT-1
Laatikossa on ollut myös Mobil syn 75w-90 vaihteistoöljy GL4, silloin toimi ihan hyvin. Voisko sittenkin johtua kytkimestä ? Tuo Syncromesh on vielä testaamatta, sitä varmaan pannaan mm. Tremeciin kuten myös ATF öljyä. Tremecissä ainakin toimii hyvin ATF DEX3, tuli kokeilltua '98 Camarossa.

Jostain jäänyt mieleen että 75w-90 vastaa paksuudeltaan 10w-40 moottoriöljyä, alkuperäinen GM öljy lienee 5w-30. Siksi ihmetyttää väite 10w-60 öljyn sopivuudesta.

ZF:ssä on fosfori-pronssi synkrot, niissä on huokoinen ”paperi” pinta. Lisäaineistus on GL-4 öljyissä tuolle synkromateriaalille sopimaton. Synkrojen oikeanlainen voitelu ja jäähdytys riippuu lisäaineistuksesta ja viskositeetista tietyssä lämpötilassa. Kun se pinta menee kerran pilalle, ei sitä saa kuntoon kuin synkrot vaihtamalla.

Camaron T-56 askissa on erilaiset synkrot ja tuohon pitää ohjeen mukaan laittaa ATF:ää joten siihen se varsin hyvin sopiikin.
__________________
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D '09, 136hv/310Nm, 1-3-4-2
Reply With Quote
  #7  
Old 12.09.2020, 23:01
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 1,965
LT-1 on oikealla tiellä
Tässä tapauksessa on kyse siitä kun auto on paikallaan ja pukataan ykköstä pesään. Liikkeellä kaikki vaihteet toimii ja rutinoita ei ole.
Reply With Quote
  #8  
Old 13.09.2020, 08:58
kipi79's Avatar
kipi79 kipi79 is offline
White Dwarf
 
Join Date: Sep 2009
Location: Kotona
Posts: 2,662
kipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääkipi79 tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by LT-1
Tässä tapauksessa on kyse siitä kun auto on paikallaan ja pukataan ykköstä pesään. Liikkeellä kaikki vaihteet toimii ja rutinoita ei ole.
Eli vain ykkösen synkro on huono?
__________________
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D '09, 136hv/310Nm, 1-3-4-2
Reply With Quote
  #9  
Old 17.10.2020, 09:15
vto's Avatar
vto vto is offline
Satunnainen kävijä
 
Join Date: May 2005
Location: Kirkkonummi
Posts: 34
vto on oikealla tiellä
Ihan kaikkia öljyjä ei kannata kokeilla ZF:n laatikkoon vaan kannattaa katsoa että öljyltä löytyy hyväksyntä niin synkat pysyy toimintakunnossa. Kuten aikaisemminkin oli mainittu ZF:n suosittelemat öljyt: "The GM oil (available from GM with part number 1052931) and the Castrol Synthetic Formula RS 10W60 (available from BMW with part number 0751009420)."

GM:n suosituksen 1052931 täyttäviä öljyjä Suomen markkinoilta löytyy ainakin kaksi.
- Amsoil Manual Synchromesh Transmission Fluid 5W-30
- Ravenol STF
Molemmissa on suurin piirtein sama viskositeetti.

Olen kokeillut tuota Castrollia 10W60 mutta se tosiaan menettää toimintakuntonsa aika nopeasti jos käy radalla harjoittelemassa. Castrollia vastaavaa Kendalin 10W60 olen myös kokeillut ja se kesti paljon paremmin radalla piiskaamista.
Veten kytkimen hydrauliikan toiminta on aika kriittinen vaihteiden vaihtumisen kannalta. Jos on hiukankin vikaa pääsylinterin, työsylinterin tai ilmauksen kanssa niin vaihteiden päällemeno tökkii. Joskus voi syy olla myös näissä aftermarket kytkimien toleranssien kanssa. On aika tarkkaa, miten on säädetty se työsylinterin työntämän haarukan lähtökulma. Kuluneella kytkinlevyllä saattaa tulla myös ongelmia kun haarukan kulma ei ole enään optimi. Siellä on säätöruuvi millä voi hiukan säätää haarukan lähtökulmaa ja sillä voi hiukan parantaa toimintaa. Perusongelma on että kytkimen asetelman liike on aika rajoilla niin että se irrottaisi kunnolla. Syy on kai se että kytkimen painamisesta on haluttu mahdollisimman kevyttä mutta se on saatu vähentämällä työsylinterin/asetelman liike melkein minimiin. Kytkinasetelman kanssa kannattaa käyttää oikeata kytkinlevyä eli oikean paksuista. SPEC esim. käyttää paksumpia levyjä joten heidän asetelman kanssa ei voi käyttää muiden valmistajien levyjä. Asetelman irroitusgeometria on sellainen että se ei samalla liikkemäärällä irroita jos levy on ohuempi. Joskus ongelmia voi aiheuttaa jalkatilan lattiamatto joka on mennyt lattian ja polkimen väliin niin ettei poljin menen enään ihan pohjaan.
Yleisemmin kytkimen irroitusongelma näkyy juuri paikalla olessa jolloin laitetaan joko 1-vaihde tai pakki päälle.
__________________
C4R, -85 ZF6 383 MS3
Reply With Quote
  #10  
Old 17.10.2020, 19:05
LT-1's Avatar
LT-1 LT-1 is offline
H-kaavio rules
 
Join Date: Feb 2004
Location: Porometsä
Posts: 1,965
LT-1 on oikealla tiellä
Perän vuoro

Firebirdin perä piti tasaista ujellusta. Ennakkoon arvelin että siellä on alkuperäinen loppuun kulunut möykky johon pitää vaihtaa kaikki. Koppa pois ja yllätyin että siellä olikin Richmond 3.23 välitys ja kaikki näytti ehjältä laakereita myöten. Oli rempattu jo kerran. Jokin syy ääntelyyn kuitenkin täytyy olla. Hampaista näki selvästi että lautaspyörässä kosketus oli liikaa ulkokehällä. Ensin arvelin että pinion pitää irrottaa ja pistää shimmi takalaakerin alle. Tarkistin kuitenkin ensin hammaskosketuksen välyksen. Lautaspyörään oli merkattu luku 0,008 eli 0,20 mm. Välys oli kuitenkin 0,30 mm. Otin poskilaakerin shimmin pois oikealta puolelta ja siirsin sen vasemmalle puolelle. Backlash pieneni pari kymppiä ja yllättäen kammaskosketus siirtyi lautaspyörän keskelle. Ennakkoon arvelin myös että pinionin esijännitys on hävinnyt mutta ei siinäkään mitään vikaa. En usko että täysin hiljaista saa millään joten katselimme jo luottohitsarin kanssa Flowmasterin pönttöjä, otetaan kansi auki ja suolet ulos niin pakoäänet peittää muut epäolennaiset sivuäänet, tai sitten paremmat pöntöt, mutta mitkä ?





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Richmond.jpg
Views:	55
Size:	909.5 KB
ID:	15550  Click image for larger version

Name:	Richmond_2.jpg
Views:	55
Size:	862.6 KB
ID:	15551  Click image for larger version

Name:	Richmond_3.jpg
Views:	54
Size:	931.3 KB
ID:	15552  
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:24.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.