#1
|
||||
|
||||
Takapyörän laakerit humppa Vol 2
Takapyörän laakerihumpan A-puolta soitettiin aikoinaan täällä;
http://finnshark.com/forum/showthrea...hlight=laakeri Ja sitten heti perään alle vuoden osien seisottelun jälkeen jatketaan B puolen tahdissa laakerivälysten säätämisellä ja kasauksella. Tällä välin kaikki osat on pesty, puhallettu, maalattu, pulverimaalattu ja sinkattu. Americanjoen jäljiltä suoritettu korjaustoimet ja vauhdikkaasta kaupasta haettu laakerit ja tiivisteet. Laakerikoteloon asennetaan ensin laakereiden ulkoskoolit. Isompi laakeri ulospäin ja pienempi sisäänpäin perää kohden. Ulkokehät saa parhaiten paikoilleen omalla työkalulla eli alumiinisilla oikean kokoisilla kiekoilla, joihin saa ruuvattua varren kiinni, jonka päähän sitten hallitusti kenttälekaa. En suosittele prässiä. Kuvassa oleva työkalu on mactoolsin, mutta vastaava löytyy biltemasta tms. Toinen vaihtoehto on ajaa nauhahiomakoneessa vanhojen laakereiden ulkokehät sen verran halkaisijaltaan pienemmiksi, etteivät ne ota laakerikoteloon kiinni ja käyttää niitä ohjaimina vasaran ja uuden kehän välissä. Kehät menevät helposti pohjaan, kunhan pinnat on puhtaat. Shimmirenkaita saa GM ltä tai tarvikkeena. Yksitellen tai 9 kpl sarjoissa. Paksuudet vaihtuvat .006 tuumaa välein. Yleensä vakio shimmeillä pääsee tehtaan antaman laakerivälyksen sisään joka on .001-.008 tuumaa Mutta harvoin se on toleranssin alarajassa. Jotta laakerit eivät heti lähtisi kulumaan ja sietäisivät normaalia kovempaakin ajoa, ideaalivälys olisi lähellä nollaa.Tiukka välys vaikuttaa oleellisesti orkkis levyjarrujen toimintaan. Omiini olen aina hakenut 0.01-0.02 mm välystä.Tätä varten olen hiottanut shimmi renkaita 0.02mm välein. Laakerivälyksen muodostaa siis 1 shimmirengas ja välipala. Kummatkin näkyvät kuvassa säätötyökalussa. Koska mikään ei tunnu enää pysyvän päässä, pidän aina vasemman ja oikean puolen kamat erikseen. Näin osat ei sekoitu, jos vaikka viralliselta tallitaajuudelta (KLF) tärähtää kunnon kasari potkuri kesken mittaamisen Työkalu, jolla mittaaminen tehdään, simuiloi siis vetoakselia mitoiltaan ollen kuitenkin sen verran väljä, että sisälaakerit eivät siihen puristu kiinni, kuten kaikissa 65-82 vetoakseleissa. Näin ei joka kerta uutta rengasta sovitettaessa tarvitse käyttää ulosvetäjää. Itse toimin seuraavasti: Tulkki ruuvipenkkiin kiinni, uloin laakeri ensin, sitten välipala ja keskikoon rengas. Laakerikotelo varovaisesti päälle ja sisin laakeri perään. Mutterilla ihan käsivaralla kiinni, jotta huomaa heti, mihin suuntaan lähdetään. Jos kotelo menee heti jäykäksi, eli ei pyöri, niin rengas on liian ohut. Jos taas jää väljäksi niin isompaa. Kun ollaan niin lähellä, että pääsee jo mittaamaan, vedetään mutteri täysillä kiinni. Lähelle 100 ft/lbs, että on varmasti kiinni ja kaikki väljät pois. Huom: Mittaukset tehtävä rasvattomilla laakereilla !!! Kun on pari tehnyt, sen "tuntee" jo ilman mittakelloa milloin on oikea välys. Laakerikotelosta ulkonevasta camber tangon päästä väännettäessä ei saa olla lainkaan liikettä. Luonnollisesti välys tarkistetaan vielä mittaamalla kellolla. Jos välys ei osu haluttuun arvoon vakioshimmeillä voidaan käydä hiotuttamassa shimmistä tarvittavan verran pois. Toinen vaihtoehto on hioa välipalasta huolellisesti vähän kerrallaan paksun lasilevyn päällä 240 vesihiomapaperilla (klassinen mopomiehen virityskikka) Oheisessa kuvassa idea ja esimerkki kuinka korjata vetolaipan pää, joka on nyrhääntynyt väärän laakerivälyksen takia. Kun laakerivälykset on hierottu kohdilleen, aloitetaan tukivarteen jarrukilven ja käsijarrusysteemien kasaaminen. Mahdollisen puolen vuoden kaffepaussin uhatessa kannattaa kaikki osat järjestää omille puolilleen. Ensin tukivarteen laitetaan itse laakerikotelo, sitten jarrusatulan laippa. Huom: Toista käsijarrukenkää kiinni pitävää jousitappia ei saa laitettua jälkikäteen! Pieni pala teippiä pitää sen kätevästi paikoillaan kilven asennuksen ajan. Jarrukenkien ankkuripultti pitää asentaa ennen spindelin kiinnivetoa. Alla tukivarsi,satulan laipppa,jarrukilpi,ankkuri pultti ja tukivarren pinnapulttien 3/8" unf mutterit. Muista myös kenkiä ohjaava peltilevy, joka lukitsee samalla ankkuripultin. Tässä projektissa oli osa käsijarrun kiinnitysosista kadonnut matkan varrella, joten kätevintä oli ostaa rosteriset kiinnikkeet, jouset ja säätimet. Orginaalit ovat ihan yhtä hyvät puhalluksen ja pinnoituksen jälkeen. Kaikki liukupinnat voideltiin molypohjaisella anti-seizella. Kuparitahnaa en käyttänyt rosterin kanssa mahdollisen parin muodostumisen takia (ei ole tietoa onko tosiaan mitään väliä.) Kun kaikki on kasassa, täytetään laakerikotelo huolellisesti mahdollisimman laadukkaalla laakerirasvalla. Koska systeemi on "suljettu", on lisärasvaaminen ilman purkamista mahdotonta. Jotkut poraavat rasvanippoja tms. mutta mielestäni on turhaa, jos tekee kerralla kunnolla. Taatusi hyvä rasva on mobilin synteettinen "extra performance" laakerivaseliini. Vielä kerran : Rasvaa niin paljon että spindlen varsi työntää ylimääräiset pois päälle laskettaessa! Spindle penkkiin kiinni ja ensin ulompi rasvatiiviste sileä peltireuna pyörää kohden. Laakerin voi naputtaa varovasti pohjaan asti hyvällä tuurnalla tai sopivalla putkella. Ei prässiä. Sama humppa vaseliinin kanssa. Mähnän alla valmiina oikea välipala ja shimmi rengas. Tukivarsi koottuna varovasti päälle. Jos tilaa on vielä ennen sisempää laakeria vaseliinille, niin laita lisää. Simpilaakeri asennetaan omalla työkalulla, joka kierrettään spindleen kiinni. Asennusmomentti sama, kuin spindlen mutterilla 100ft/lbs. Ohessa kuva irto-osilla. Taisi asennusoluiden vaikutuksesta unohtua ottaa kuva ajallaan... Lopuksi ulompi stefa, peltinen pölysuoja ja vetolaippa. Kiristys 100ft/lbs + tarvittava lisäkiristys, niin että sokan reikä linjautuu kruumutterin kanssa. Uloimman stefan oikean asennussyvyyden voi korjata tukevalla ruuvarilla kampeamalla kenkien ja spindlen laipan välistä. Kaikki sinkatut osat ovat vanhoja orkkis osia. Valurautaosat on maalattu cast iron maalilla ja muut osat on pulverimaalattu. Kiilloittuneet käsijarrukengät saat uuden veroisiksi puhaltamalla, jos pintaa riittää. Vetoakselien pultit on hyvä vaihtaa caterpillarin erikoiskoviin, samoin karkaistut cat aluslevyt. Palaan asiaan kaikkien unohtuneiden yksityiskohtien kanssa, kun saan toisen puolen tehtyä. Asennusintoa hieman latisti virheellinen osatoimitus stefojen suhteen ReiPaalta osagurulta |
#2
|
||||
|
||||
Tuu korjaan mun vaihdelodju.Normaali liksa ja majoitus.
__________________
Teiden ritari. |
#3
|
||||
|
||||
Voi saakeli mikä tarkkuus.... Kellosepän työtä.
__________________
1985 Corvette |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Mutta erinomainen postaus
__________________
kohta -75 avo racerin kimppuun |
#5
|
||||
|
||||
Ihanan puhtaita osia
|
#6
|
||||
|
||||
Le Mansin reissun jälkeen mä lähetän, tai tuon sulle kaksi takatukivartta kaikkine sarvineen hampaineen duunattavaksi. Sopiiko?
Hyper hienoa jälkeä noissa kuvissa! Ja on edelleen mun mielestäni Corvetten *****maisin rakennuskohde! Onneksi noita ei tarvitse duunaa kovinkaan usein.
__________________
Nobody is perfect, except captain. |
#7
|
||||
|
||||
Siistiä jälkeä ja kellosepän tarkkuutta - nostan hattua!!!!!!!!!!
__________________
-73 ZL1 matalaviritteinen museovanhus ET 11.14s / 201,23kmh http://www.youtube.com/watch?v=FUejD8TqEjw Stingray & Sea Ray |
#8
|
||||
|
||||
Pappiksen tarkkuudella ja taidolla ukko voisi vaihtaa ammattia ja perustaa Pöllönummen talliinsa ihan oikean Hi-Fi tasoisen autokorjaamon.
Asiakkaita ainakin riittäisi. Todella vakuuttavaa! |
#9
|
||||
|
||||
Todella siistiä jälkeä, mutta, hiukan häiritsee noi ryppyset lakananpalat osien alla, olis ne voinut olla silitettyjä Marimekon tapletti-liinoja, silloin esitys olisi ollut täydellinen
__________________
A 747 Cab |
#10
|
||||
|
||||
Todella vakuuttavaa työtä, Pappatunturi on kova äijä näiden kanssa!
__________________
- Last edited by Corvette63 : 08.03.2009 at 23:09. |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|