#1
|
||||
|
||||
C5:n hintataso Suomessa & tullin verotusarvot
Olen tässä laskeskellut erilaisia tuontivaihtoehtoja, lähinnä Saksasta tai USA:sta. Laskennallisesti homma on selkeää, mutta kaksi asiaa ei vaan lakkaa hämmästyttämästä:
1. Tullin käyttämä verotusarvo. Tullin tilastojen perusteella käytettyjä C5:tosia on tänä vuonna tuotu maahan kaksi kpl, alla tiedot: Heinäkuu -04 Päätös Käyttöön Km Verotusarvo Autovero Alv Verot yht. 20040721 19970101 38 62400,00 18096,00 3981,12 22077,12 Helmikuu -04 Päätös Käyttöön Km Verotusarvo Autovero Alv Verot yht. 20040205 19970819 79 44500,00 12905,00 2839,10 15744,10 Autot ovat siis samanikäiset, mutta verotusarvoissa on eroa 17900e. Tunteeko kukaan tapauksia, oliko toinen kolaripeli tms? Pienellä surffaamisella löytyvät seuraavat myytävät C5:t autotalli.com 2000 69900e Sipilä 2001 74800e MetroAuto 1999 79900e Kande 2003 84900e Ekroos nettiauto.com 2000 32000e (veroton hinta...) 2000 69900e Sipilä 2003 84900e Ekroos Yhteensä siis 5 autoa, nuokin roikkuneet kaupan jo hyvän aikaa, eli jos pyyntihinta olisi "markkina-arvo", niin voisi olettaa kysynnän ja tarjonnan kohdanneen jo hyvän aikaa sitten... Enkä muutenkaan oikein ymmärrä, miksi edes pyytää vuoden 1999 autosta 79900e, kun uuden saa 84900 eurolla (www.autotehdas.fi) Mistä tulli siis verotusarvonsa repii, miten se määritetään, kun "markkina" on näin olematon? 2. Hintapyynnöt myynti-ilmoituksissa. Millä hinnoilla C5:t Suomessa vaihtavat omistajaa, tuskin ainakaan ylläolevilla? Viestiketjussa "C5 Jenkeistä" jtammel laski USA:n Z06:n hinnaksi Suomeen tuotuna 60 ke. Omien laskelmieni valossa ei pitäisi olla mitään ongelmaa tuoda (perus) C5 Saksasta Suomeen 50 tonnilla. Eli jos joku Suomessa oikeasti maksaisi C5:sesta seiskalla (tai edes kutosella) alkavia hintoja, niin voisi olettaa, että joku toinen jobbaisi kärryjä Saksasta komealla katteella. Mutta näin ei ole, johtuneeko siitä, että ostajan löytäminen edes 55 tonnilla ei ole helppoa?? Missä pohdintani menee metsään, miksi Suomen hintapyynnöt näyttävät täysin absurdeilta verrattuna laskennallisiin (tai toteutuneisiin kahteen tapaukseen) tuontihintoihin? Thanks, Mika PS. Ja tarkoitukseni EI sitten ole aloittaa sotaa C5:n Oikeasta Hinnasta, omistajat pysykää rauhallisina... |
#2
|
||||
|
||||
Re: C5:n hintataso Suomessa & tullin verotusarvot
Quote:
Tää auto täytyy melkein olla C4, eihän C5:sia saanut -97 vuoden alusta avoina????? :help:
__________________
avo C5 ----------------------------------- Ex- 72 avo 350 aut. Ex- 93 avo 350 aut. Ex- 68 coupe 509 & Tremec TKO600 Ex- 92 avo 350 aut. Ex- 68 avo 427 man. Ex- 86 avo 350 aut. Ex- 89 HG 883 Sportster Hugger Ex- 74 Pontiac FB 455 |
#3
|
||||
|
||||
Re: C5:n hintataso Suomessa & tullin verotusarvot
Quote:
Joo näin on ekat avot tuli vasta 98? Silti toi verotus käytäntö ei ole mitenkään yksiselitteinen. Esim. Tuulilasi-lehden verotusta käsittelevässä liitteessä todettiin, että jos saman auton kanssa olisi mahdollisuus (muistaakseni esimerkki autona oli G sarjan mersu) käydä hakemassa arvio eri paikkakunnilta olisi jokaisesta paikasta tullut eri arvio ja hinta erot olisivat olleet useita tuhansia!!! Eli toi suomen systeemi tuntuu olevan edelleen aivan morjens! |
#4
|
||||
|
||||
En silti epäile yhtään, etteikö Saksasta tai muualta EU:n sisältä saa halvemmalla haettua itselleen C5:n kun katsoo mitä nää paikalliset jobbarit noista raadoista oikein pyytää! Ton 50v anniversary auton kohdalla hinnassa on aika paljon ilmaa, lupasivat nimittäin 90vm Corvettesta vaihdossa 35t euroa...
|
#5
|
||||
|
||||
Itse kans aikoinaan olin jo lähellä tuomassa C5 v.97-98 Saksasta, mut homma kaatu Suomen tulliin eli arpajaisveroon sekä Saksan halvempien yksilöiden suhteettomaan huonoon kuntoon. Hyvä maksaa Saksassakin paljon. Soitin n.miljoona puhelua tulliin ja lopputulos oli et vero voi olla ihan mitä tahansa.
Päädyin lopulta kotimaiseen autoliikkeesen kun on jo usealta vuodelta kokemusta Vetteistä ja kun niissä saatta olla vaikka mitä vikaa, varsinkin sähköpuolella. No tätä Vetteä laitettiinkin sitten kuntoon myyjän laskuun yli 5000 eurolla ja huvittavinta on se et kaikki viat olivat ihan tyypillisä vikoja. Ja huom. osa viosta ei ilmennyt heti vaan esim. alle +10 asteessa ja osa vain scannaamalla kone. Jenkki palsta on täynnä kirjoituksia samoista ongelmista. Mut nyt on kuin uusi Olis vähän ottanut pattiin et olisin säästänyt karkeen arvion mukaan n. 3000-4000 euroa tuodusta autosta ja sit huonolla (lue: mun)tuurilla saanut omaan piikkiin korjata nuo "tyyppiviat" Lisäksi kun ottaa huomioon et tuontiautolla on myös myydessä "tuontihinta" niin eipä tossa olis ilman mahdollisia korjauksiakaan säästänyt yhtään mitään. Tuntuu et monet (ainakin vanhoista Vette kuskeista) välttävän tuonti Vetten ostamista. Se et uusi maksaa nyt niin "vähän" taitaa johtua dollarin surkeesta kurssista. Mut jos ottaa riskin niin voihan siinä tuontikiesillä hyvällä säkällä muutaman tuhat lappusen säästää. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Hyvä pointti noi tyyppiviat ja ylipäätänsä vikojen korjaaminen tuontiauton kohdalla! |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Tuontiauton osto ja käytetyn auton yleensäkkin on aina riski. Mutta riskin voi minimoida juuri c5 miähen "taktiikalla" ostaa auto turvallisesti suomesta. Toki saattaa niitä helmiä löytyä saksastakin (usa) mutta vikojen etukäteiskartottaminen paljon vaikeempaa jo pelkästään kielimuurin (vieras kieli) ja etäisyyden takia. Saksastakaan kannata tosiaankaan ostaa niitä halvimpia, välttämättä. Ja myyjän jutuistakin kannattaa poimia sellaiset asiat jotka saavat hälytyskellot soimaan. Esim itse hylkäsin heti sellaiset autot joita oli myymässä saksaa murteella puhuvat (Turkkilaiset jne). Noihin tullin verotusarvoihin ikävä kyllä vaikuttaa mittarissa olevat kilometrit aivan liikaa. Omalta kohdalta kokemuksia yhden mersun kohdalla. Mittarissa oli törkeen vähän kilometrejä niin heti tulli (verottaja) rokotti ekstraa Hintajan on aina yksilöstä kiinni. Ja myyjästä =)
__________________
Hurley Andersson 74cid '55 (+ few else)
Ducati 749R factory race bike
Flat track racer Harley 74cid Corvette C3 FIA racer 454cid Vette Racing
Kilpa-ajot pitää nähdä, kuulla ja haistaa |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
sama homma menee noissa vanhemmissakin eli laitat pikkasen enemmän eeroja likoon ja saat kunnon pelin kun taas luulet säästäväsi menee just noihin korjauksiin emempi fyrkkaa et olisit heti ostanut hyvän :yes: näin se vaan on |
#9
|
||||
|
||||
Tuo -97 avo tosiaankin lienee -96 avo... Eipä ole tullut aiemmin mieleen. Ihmettelin vain kuinka pienellä verolla on tullut...
Suomen systeemi on todella epäoikeudenmukainen. Samanlaiselle autolle pitäisi tulla samanlainen vero, mutta näin ei tosiaankaan nyt ole, aivan kuten Groovy kertoi tuossa Tuulilasin G-mersu esimerkissä. Näin siis varsinkin erikoisempien autojen kohdalla, joille ei ole kunnon vertailupohjaa kotimaan markkinoilla. Vettekin taitaa sopia tähän kastiin varsinkn uusimmilla malleillaan, koska Suomen hinnat tuntuvat vääristyneen korkeilta, ainakin siis kauppojen pyyntihinnat... Uskoisin että Saksasta tai muualta Euroopasta voi löytyä hyviäkin vettejä, mutta niihin kannattaa tutustua huolella. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Varmaan on auton tuojakin ihmetellyt kun ceenelosen verotusarvoksi on sanottu 62400€ |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|