FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C3 (vuosimallit 1968-1982)
User Name
Password

C3 (vuosimallit 1968-1982) Corvette C3 - "Shark Body"

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07.12.2004, 10:53
ZL1's Avatar
ZL1 ZL1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Finland, Espoo
Posts: 4,980
ZL1 on oikealla tiellä
WBBC pikaohjeet etujousien vaihtoon?

Jaksatko WBBC kerrata mitä kaluja ja työvaiheita etujousten vaihtoon tarvittiin. Erityisesti onko mitään väliä kuinka sen uudenn asettelee sinne juuri ennenkuin laskee painon takaisin päälle...
Reply With Quote
  #2  
Old 08.12.2004, 07:03
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Jousien pikavaihto-ohjeet

Noni, taas on verkko pystyssä.

Jouset vaihdoin yksin pihalla. Ensin nostin auton kolmijalkojen varaan runkopalkkien kohdalta molemmilta puolilta siten että etunakit olivat noin 15 cm ilmassa. sen jälkeen etuvakaaja ja iskari irti sekä hallitunkki tukivarren alle. Kuormaliinalla jousi sidotaan kiinni alatukivarteen ettei lähde lentoon kuin tukivartta lasketaan alas.

Sen jälkeen mä otin tukivarren sisemmät pultit irti ja laskin varren tunkilla alas kunnes jousen sai helposti pois.

Uusi 550 jousi menee helposti paikoilleen koska on lyhyempi kuin alkuperäinen. Jousi pitää asentaa siten että kierteen pää on oikeassa kohdassa jousikupissa. Sen jälkeen vaan nostetaan tunkilla tukivartta ylös että saadaan pultit taas kiinni, samalla tarkistetaan että jousi asettuu oikein kuppiinsa.

Noin se pääosin tehdään, voin vielä tarkentaa jos joku kohta jäi epäselväksi
Reply With Quote
  #3  
Old 08.12.2004, 08:30
vet77's Avatar
vet77 vet77 is offline
roadster
 
Join Date: Feb 2004
Location: Huittinen
Posts: 571
vet77 on oikealla tiellä
Varmasti onnistuu tuo jousenvaihto tuolla WBBC:n konstilla hyvin, mutta jos tuo jousen löysääminen tunkin varassa silti hirvittää (kuten minua) voi siihen helposti tehdä työkalunkin. 12mm kierretanko vain iskarin paikalle ja päihin aluslevyt ja mutterit. Alalpäässä tarvitaan hieman isompi aluslevy (itse käytin vanhaa hihnapyörää). Yläpallo auki ja sitten vaan löysätään mutteria iskarin yläpään paikalta.

Miltäs nuo 550 jouset muuten tuntuvat käytössä? Olen noita harkinnut itsekin ja olisi mukava kuulla käyttäjien kokemuksia. Mitäs iskareita porukka on asentanut ja miltä ovat tuntuneet?
Nimimerkillä eturipustukset ja ohjauslaitteet pitkin tallinlatiaa...
Reply With Quote
  #4  
Old 08.12.2004, 08:50
ZL1's Avatar
ZL1 ZL1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Finland, Espoo
Posts: 4,980
ZL1 on oikealla tiellä
Re: Jousien pikavaihto-ohjeet

Quote:
Originally Posted by WBBC
Noni, taas on verkko pystyssä.

Jouset vaihdoin yksin pihalla. Ensin nostin auton kolmijalkojen varaan runkopalkkien kohdalta molemmilta puolilta siten että etunakit olivat noin 15 cm ilmassa. sen jälkeen etuvakaaja ja iskari irti sekä hallitunkki tukivarren alle. Kuormaliinalla jousi sidotaan kiinni alatukivarteen ettei lähde lentoon kuin tukivartta lasketaan alas.

Sen jälkeen mä otin tukivarren sisemmät pultit irti ja laskin varren tunkilla alas kunnes jousen sai helposti pois.

Uusi 550 jousi menee helposti paikoilleen koska on lyhyempi kuin alkuperäinen. Jousi pitää asentaa siten että kierteen pää on oikeassa kohdassa jousikupissa. Sen jälkeen vaan nostetaan tunkilla tukivartta ylös että saadaan pultit taas kiinni, samalla tarkistetaan että jousi asettuu oikein kuppiinsa.

Noin se pääosin tehdään, voin vielä tarkentaa jos joku kohta jäi epäselväksi
Thanks! Kyselen lisää kun ymmärrys kasvaa.
Reply With Quote
  #5  
Old 08.12.2004, 09:17
Anonymous's Avatar
Anonymous
 
Posts: n/a
Mä olin myös hankkimassa jousipuristimia ettei jouset lennä kun ne irroittaa, mutta kun jousen kiinnittää tukivarteen alapäästä niin ei se lennä mihinkään, varovaisesti tietysti pitää laskea. Mutta voihan sitä mielenrauhan takia jousipuristimilla lukita jouset.

550 jouset ovat pehmeämmät kuin luulin. tosin mulla on vakiorenkaat ja tavalliset uudet ac delco iskarit.

Hyvin pystyy ajamaan mutkatietä reippaasti. jopa soratiellä on ajotuntuma hyvä.
Reply With Quote
  #6  
Old 08.12.2004, 09:18
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Oho, unohtui kirjautua, äskeinen oli minä
Reply With Quote
  #7  
Old 08.12.2004, 11:04
KTM's Avatar
KTM KTM is offline
Jo vain vihertää!
 
Join Date: Jan 2004
Location: Pohjois-Pohjanmaa
Posts: 2,277
KTM on oikealla tiellä
Enkös minä joskus tehnyt aika karkean piirroksen jousityökalusta WBBC:lle? Siihen tarvittiin kierretankoa, pari korilaattaa, lattaraudasta tehty ristikko ja muttereita pari kappaletta. Tällä systeemillä vaihdoin ´64 Vettestä etujouset ja vaihdoimme vielä kaverin ´69 Chevellestä jouset samalla vempeleellä. Turvallinen ja näppärä tapa. Löysääminen ja kiristäminen tapahtuu iskarin yläkiinikkeen reikää hyväksikäyttäen = istu konetilassa ja ole turvassa.
__________________
  • Midyear keisari (2008->)
  • Oulun oraakkeli (2023->)
Reply With Quote
  #8  
Old 08.12.2004, 11:31
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Jep. KTM teki mulle hyvän piirroksen puristimesta.
En ehtinyt hankkia tarvittavia palikoita joten vaihdoin ilman koska
netistä löysin ohjeen jossa neuvottiin tuo jousen sitominen tukivarteen.


Niksipirkan vinkki: Isolohkocorvettessa kannattaa/joutuu irroittaa laturi että saa kuskinpuoleisen iskarimutterin auki ja kiinni
Reply With Quote
  #9  
Old 08.12.2004, 13:04
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Toinen vinkki: Alatukivarren lasku ja nosto kannattaa hoitaa sellaisella ihan pienikokoisella hallitunkilla. Näin sen saa tarpeeksi alas ja liikuttelu on helpompaa.

Kolmas vinkki: alatukivarren pultit ovat todennäköisesti aika kovaa kiinni.
CRC-öljyä etukäteen jengoihin ja kunnon lenkkiavain pitää olla.
Reply With Quote
  #10  
Old 08.12.2004, 15:44
Mala's Avatar
Mala Mala is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Feb 2004
Location: Tuusula
Posts: 377
Mala on oikealla tiellä
ja neljäs vinkki kori keskikeijoo ja onnistut haasteellisista ja vaativistakin operaatioista kunnialla... hienomekaaniikka hommiin suositellaan myös yhden (huom vain yhden ) koskiksen pikaista nauttimista
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:46.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.