|
|
||||
|
||||
|
Millainen toiminta periaate
terve , katselin tota vetteä sillä silmällä että jotakin huoltoa pitäis talvella tehdä ja jäin ihmettelemään yhtä asiaa , tuosta automaati lootan ainakin TH 700 öljy jäähdytyksestä , eli tässä kysymys. Laatikon kyljestä lähtee kaksi letkua ja ne tietty menee syyläriin ja kiertää siellä kuuman veden seassa ja tulee takas lootaan , miten tälläin systeemi voi jäähdyttää sitä loota öljyä koska se syylärikin on välillä niin kuuma ettei kättä salli , herää vain kysymys kuinka kuumaa se loota öljy sitten lainkaan onkaan , eikö ulko puolinen lauhdutin jäädyttäisi paremmin kun se öljy ei menisi tollaisen kuuman kattilan läpi , jos kääntää asian talvella varmaan hyvä tuo syyläri kierto koska se notkistaa öljyn mutta tuntus turhalta turhalta ainakin vettessä , kun ei ole tollaista talvi ajoa , sen olen katsonut että asuntovaunujen vetäjät riipumatta auto merkistä ja joilla on automaati loota käyttävät tota lisä lauhdutinta , tarviiko kilauttaa kaverille vai tietääkö joku tähän vastauksen
|
||||
|
||||
|
kyllä se loota öljy jäähtyy siellä syylärin päässä.. laatikon öljyn lämmöt on siellä n~90c riippuen paljon kuormituksesta yms
lisä jäähdytin kannattaa laittaa ehdottomasti (mun ja monen muun mielipide) tohon blazeriin kun rempattiin aski niin hommasin samalla laatikkoöljyn lämpömittarin amek.importilta, hinta oli +50€ (vinkki laitoin siihen yhden lisä jäähdyttimen laatikkoöljylle mitoiltaan noin 15*30*5 ja silti lämmöt tahtoo joskus nousta kovassa ja hitaassa maastomönkimisessä(n.100c)..tosin tuulitunneli vielä puuttuu ja lisäflekti öljynjäähdyttimille(moottori ja loota) |
|
|
||||
|
||||
|
Ilkeisin väittää tällä pikku kokemuksella että jos et viritä konetta tai vaihda turbiinia ja et vedä vaunua niin tuskin tarviit lisä lauhdutintakaan.
Eiköhän GM:n miljoonat jotka on sijoitettu tuote kehitykseen takaa toiminnan alkuperäis kunnossa oleville palikoille. Mietippä, eikös ne samat hilut riitä Texasissa ja Californiassakin, voipi olla vähän kuumempaa kun suomen suvessa ikinä. |
|
|
||||
|
||||
|
Onko laatikko alkanut reistaamaan vai toimiiko kuten pitääkin? Oletko vaihtanut öljyt ja katsonut minkälaista mömmöä sieltä tulee ulos? Jos loota toimii OK, ei syö öljyä ja vanhat öljyt eivät haise palaneelle niin en olisi huolissani siitä jäähdytyksestä katuajossa. Jos ongelmia esiintyy niin ennemmin etsisin vian aiheuttajaa kun alkaisin tekemään virityksiä.
Jos taas rääkkäät autoa radalla ja stripillä viritetyllä koneella niin ainakin miettisin tuota jo edellä ehdotettua askiöljyjen lämpömitskua että tietää missä mennään. Muuten olen kyllä samaa mieltä siitä että varmasti GM:n insinööriarmeija on miettinyt ton jutun alunperin kunnolla.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Ja tätä kannattas miettiä joka kerta kun on vauhtikaupasta ostamassa tingeltangelia ja/tai ruuvaamassa "turhia" osia veke.. Esim sitä rumaa tuulitunnelia ja viskoa fiat 127 flektien tieltä ... |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
UGH! Viisaat miehet on puhunu
|
||||
|
||||
|
Quote:
totta niin kauan kun liikutaan vakio vehkeitten kanssa.. vetten laatikko öljynlämmöistä mulla ei ole kokemuksia, luulisin et samat periaatteet pätee sinnekkin kuin esim blazerissa..normaalikäytössä/vakio vehkeillä tuskin ongelmia tulee mutta raju (maasto)käyttö(hidasta etenemistä talla välillä pohjassa)/viritetyt vehkeet ovatkin sitten asia erikseen.. jos epäilyttää yhtään niin kannattaa se lisä jäähdytin laittaa siihen syylärin etupuolelle..on kuitenkin simppeli homma eikä vaadi sen kummempia kötöstelyjä (eli vähän letkua ja parit liittimet) |
|
|
||||
|
||||
|
Itse vetelin joskus isolla Blazerillä (350+TH700) vähän reilumman painoista asuntovaunua ja kun tempasin Saksassa Hartzin vuoristossa sellasia 18% nousuja vaunu perässä (kun fiatit ryyty jo ilman vaunuakin), ei laatikon lämmöt koskaan kriittisiin asteisiin nousseet. Eikä jäänyt liikenteessä jalkoihin: kun 90 km vauhdissa lähti ohittamaan, heitti kakkoselle ja kick-downilla laatikko haki ykkösen silmään (!), niin turbiini vinku, ja sitten mentiin pömpeli perässä. Nyt kun firma on oma, ja bensaluottokorttilaskut täytyy maksaa itse, niin muistelee haikeudella noita aikoja!
|
|
|
||||
|
||||
|
Tuo öljy - jäähdytysvesi jäähdytin on aika viksu vekotin sinällään ja aika helkutin tehokas verrattuna perinteiseen öljy - ilma jäähdyttimeen. Lämmönsiirto jäähdytysputkesta veteen on aivan eri luokkaa kuin putkesta ilmaan. Öljyn hyvä lämpötila on kuitenkin tuolla sadan asteen kieppeilla laatikossa. Lisäjäähdytystä jos kaipaa niin laittaa öljy - ilma jäähdyttimen tän systeemin perään. Se vaan tarvii paljon ilmaa, jos haluaa jotain vaikutustakin.
oisko joku mitannu mitä on lämpötila ennen ja jälkeen erilaisilla jäähdytin tyypeillä.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Mielenkiintoista. Mihin tuo ilmiö perustuu ??? Käsittääkseni kun ilmaa jäähdytetään asia on päinvastoin (saa korjata jos olen väärässä)..
Kilpa-ajot pitää nähdä, kuulla ja haistaa |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|