PDA

View Full Version : TH-400 to Muncie projekti

WBBC
11.08.2009, 08:24
Alkaa ehkä jo ensi viikolla moottorin ja automaatin irroituksella!

Lakkasi kickdown toimimasta ja laatikosta tiputtaa öljyä, eli aika alkoi nyt olla kypsä tämän projektin aloitukseen.

Kysymys #1

Mahtuuko moottori ja laatikko yhtenä pakettina pois, jos auto seisoo pyörillänsä.
Mulla on kiinteä keskipalkki, onko siitä haittaa pakettin pois nostamisessa,
vai otanko suosiolla moottorin ja laatikon erikseen pois?
Jos joutuu nostamaan erikseen, niin miten automaatti on kiinni moottorissa, pitääkö huomioida jotain, etten riko mitään?

MrT
11.08.2009, 11:16
TäysHajoamis koodisto alkoi siis osoittaa olemassa olostaan?

Automaatti on ihan samoista pultti paikoista kiinni kuin manuaalikin.
Ota toki ensin turbiini irti ja tuuppaa ihan "pohjaan niin et hajota öljypumppua laatikosta tms.
Norsulla ei paketti nosto taida oikein onnistua :-k, ketjutalla ennemminkin.
tsiljoona kertaa lupsakampaa ottaa laatikko ja moottori erikseen.

WBBC
11.08.2009, 11:40
jep. Paljonko muuten th-400 painaa?

Ketjutalja mulla onkin. Sillä tein aikoinaan isolohkoswapin edelliseen kärryyn.

Onnistui mukavasti. Kun kone oli vinssattu ylös, niin pukkasin auto alta pois talliin ja laskin mylllyn telineen päälle.

Samalla kaavalla ajattelin toimia nyt. Talja on kiinni tallin räystäässä, eli sitä ei voi liikuttaa. Autoa on siis pystyttävä työntämään tässäkin swapissa.

Otan myös koneen pois, koska sata kertaa helpompaa on asentaa kone takaisin pakettina muncien kanssa, sekä puuhata vauhtipyörä, silmälaakeri ja kytkin koneen ollessa telineessä. Samalla ajattelin katsoa miksi jakopään kopasta tihkuisi hieman öljyä. Sitäpaitsi kiinteäpalkkisessa vettessä ei automaattilaatikkoa saa pois ilman koneen irroitusta. Olis vaan ukko laittanut kärryn kunnostuksen yhteydessä amerikassa suosiolla muncien, koska se siihen kuuluu.

T72
11.08.2009, 11:52
jep. Paljonko muuten th-400 painaa?

Burp...

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=9736&stc=1&d=1249980686

Noihin palkkiasioihin en osaa kommentoida kun omassa on irroitettava.

WBBC
11.08.2009, 11:55
Herranpieksut! 80 kg!!!

Mitenköhän tuon nyt ottaisi pois?

Taitaa pakettina olla kuitenkin helpoin tapa. Noin painavaa mötikkää voi olla hankala kammeta ulos, sen jälkeen kuin kone on irti?

janiv
11.08.2009, 13:06
Painaako se oikeesti noin paljon? Onko tossa painossa 8 litraa öljyä+turbiini vai pekkä laatikko öljyttä? Jos oisin tienny ni en ois nostanu peräkärristä autotalliin, kun jaksan nostaa vaan 60 kg.

ahne
11.08.2009, 13:17
Jotenkin tuntus, että irrottasin kyllä koneen erikseen.

WBBC
11.08.2009, 13:48
Joo. Lueskelin amerikanfoorumeja, ja kaikissa mainittiin että automaatti otetaan erikseen irti.

Kurkkasin äsken auton alle. Ei taida mun laatikko olla millään tavalla kiinni crossmemberissä, joku kumipalikka vain on laitettu laatikon ja palkin väliin.

Tietysti, koska mulla on manuaalivaihteisen palkki, eikä automaatille ole ollut kiinnityspaikkaa, niin Joe on ratkaissut asian näin.

WBBC
11.08.2009, 14:24
Tuossa kuva otettuna takaapäin. On ihan nähty vaivaa. Taitaa puuttua joku osa, mikä tulee noihin reikiin.
Se tuki, mihin shifteri tulee kiinni.

T72
11.08.2009, 14:33
Painaako se oikeesti noin paljon? Onko tossa painossa 8 litraa öljyä+turbiini vai pekkä laatikko öljyttä? Jos oisin tienny ni en ois nostanu peräkärristä autotalliin, kun jaksan nostaa vaan 60 kg.

Tossa on öjyt ja turbaani mukana, sellaisena pakettina se tuli itse tiputettua. Irtopalkin kanssa helpohkoa, tunkilla vaan varovasti...

T72
11.08.2009, 14:45
Tuossa kuva otettuna takaapäin. On ihan nähty vaivaa. Taitaa puuttua joku osa, mikä tulee noihin reikiin.
Se tuki, mihin shifteri tulee kiinni.

Ihan saman näköinen kuin orkkis th400-setuppi, tuo kannakekumi kiristetään palkkiin kiinni parilla pultilla.
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=9738&stc=1&d=1249990757

Manuaalin (kuvassa tremec) kanssa tuo kannakekumi jää sitten reilusti tuon palkin etupuolelle. Alkuperäisissä manuaaliautoissa palkin etupuolella on pari korvaketta vaihdelaatikon kannaketta varten mitä tomaattiautoissa ei ollut.
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=9739&stc=1&d=1249990773

Finnshark
11.08.2009, 20:56
Erikseen lä'htisin minäkin irroitamaan. Kun kone on irti niin esim. hallitunkki laatikon alle ja loota tulee vetämällä eteenpäin. Näin tein omassani. Takaisinpäin tungin koneen ja muncien pakettina, mutta mulla on T72:n tapaan irroitetava palkki. Taisi tosin olla jo paikoillaan kun kone - laatikko komboa asenteli. Ja hyvin onnistui asennus taljan avulla yksinkin vaikka ensikertalainen olinkin koneen asennuksessa, eli ei ollut kovin paha nakki. :sunny:

MS
11.08.2009, 21:40
Pikkulohko ja automaatti tuli yhtenä kappaleena konehuoneesta. Auto ei voi olla kuitenkaan varsinaisesti pyörillään siinä vaiheessa. Maavara ei riitä jos autoa ei nosteta pukeille. Tarvii moottori ja laatikko paketti saada niin pirun pystyyn.
Oli se kyllä melko urheilullista nostaa pakettina. En suosittele.

Ilmankos se laatikko tuntui niin painavalta kun sitä retuutti pitkin autotallia.

WBBC
11.08.2009, 21:51
Ok. otan siis koneen ensin pois.

Laitanpa kuvia sitten eri vaiheista kun aloittelen puuhaa, ehkä viikon parin päästä, riippuen kuinka kauan avo-autokesä jatkuu.

MS
11.08.2009, 22:14
riippuen kuinka kauan avo-autokesä jatkuu.

Avo-autokesä jatkuu vielä pitkään. Hyvin pitkään.
Paras olis jatkua.

Former67er
11.08.2009, 22:21
Ok. otan siis koneen ensin pois.

Laitanpa kuvia sitten eri vaiheista kun aloittelen puuhaa, ehkä viikon parin päästä, riippuen kuinka kauan avo-autokesä jatkuu.

Tsemppiä vaihtoon, muista shifterin tappokytkin ;)

groovyjay
11.08.2009, 22:30
Avo-autokesä jatkuu vielä pitkään. Hyvin pitkään.
Paras olis jatkua.

Olen 100% samaa mieltä! :D

Pappatunturi
11.08.2009, 22:40
Burp...

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=9736&stc=1&d=1249980686

...

:pukel: Ompa painava!!!!

Itse olen ottanut ja laittanut vaihteiston kanssa yhtenä pakettina mutta tosiaan vaihteistopalkki on ollut irroitettava. Samalla on ollut syylari ja kehys irroitettuna.

ahne
11.08.2009, 23:13
Ihan saman näköinen kuin orkkis th400-setuppi, tuo kannakekumi kiristetään palkkiin kiinni parilla pultilla.

Manuaalin (kuvassa tremec) kanssa tuo kannakekumi jää sitten reilusti tuon palkin etupuolelle. Alkuperäisissä manuaaliautoissa palkin etupuolella on pari korvaketta vaihdelaatikon kannaketta varten mitä tomaattiautoissa ei ollut.

Kannakekumi taitaa itseasiassa olla sama osa sekä th400:ssa sekä munciessä. kiinnityskohta vaan eri.

MrT
11.08.2009, 23:58
on sama, jopa TKO:n kanssakin

WBBC
12.08.2009, 13:19
Hubbabubba lähetti amerikasta tuon pedaalihässäkän.
Karusta ulkonäöstä huolimatta tuntuu olevan hyvässä iskussa, ei ole väljää tms.

Kun katsoin kojelaudan alle, niin kyllä kovin ihmettelen jos joku on tuon saannut asennettua ilman rattiputken ja mittaripaneelin irroitusta.

Onko pedaalinvaihdosta kuvia nettilinkkejä.

Voikohan tuon pedaalisysteemin sellaisenaan laittaa ruosteenpoistokeitokseen?

Finnshark
12.08.2009, 13:36
Itselläni oli rattipuki ja mittaristo poissa kun tuota asentelin. Voi olla vaikeaa, mutta onko mahdotonta, jos ovat paikoillaan?

Kannattanee ottaa polkimet irti kehikosta ennenkuin upotat ruosteenpoisoon. Samalla saa puslat putsattua ja laitttua uudet rasvat pusliin. Pintakäsittelykin on helpompaa kun osat ovat erillään. ;)

Former67er
12.08.2009, 18:36
Hubbabubba lähetti amerikasta tuon pedaalihässäkän.
Karusta ulkonäöstä huolimatta tuntuu olevan hyvässä iskussa, ei ole väljää tms.

Kun katsoin kojelaudan alle, niin kyllä kovin ihmettelen jos joku on tuon saannut asennettua ilman rattiputken ja mittaripaneelin irroitusta.

Onko pedaalinvaihdosta kuvia nettilinkkejä.

Voikohan tuon pedaalisysteemin sellaisenaan laittaa ruosteenpoistokeitokseen?

Mulla menee kylmät väreet kun katon tota kuvaa :)
Niin yyberv***mainen oli painia tuon kanssa, pari oikotietä on jos vaan mahtuu.
Muuten joutuu ottaa rattiputken alas, mittariston suosiolla pois jne.

Jos saat pelkät polkimet vaihdettua niin että toi hässäkkä on kiinni niin on tosi helppoa :)
Nimittäin noissa hässäköissäkin on eroavaisuuksia ja se on siitä kiinni

WBBC
12.08.2009, 18:54
Mutta onnistui kuitenkin?

Kokeilen itse myös paneeli ja ratti paikallaan. Avovettessä saattaa oman ongelman tuoda ne korin tukiraudat, nyt en ihan muista missäkohtaa ne oli, mutta sehän selviää kun rupeaa hommiin.

Former67er
12.08.2009, 19:03
Kyllä onnistu :)

Tsemppiä ja rauhallisuutta savottaan :)

ahne
12.08.2009, 19:20
Mulla ainakin -72:ssa tuo runko osa on samanlainen sekä automaatin, että manuaalin polkimille. Väittäisin, että ainoastaan polkimet tarvitsee vaihtaa, mutta toki siellä eroakin voi olla(korimalli ja vm.). Hankalintahan tuossa on se yber työasento.. Poljin asetelma sinänsä on helppo purkaa ja koota.

groovyjay
12.08.2009, 19:23
Mulla ainakin -72:ssa tuo runko osa on samanlainen sekä automaatin, että manuaalin polkimille. Väittäisin, että ainoastaan polkimet tarvitsee vaihtaa, mutta toki siellä eroakin voi olla(korimalli ja vm.). Hankalintahan tuossa on se yber työasento.. Poljin asetelma sinänsä on helppo purkaa ja koota.

Ahne on idean ytimessä ja itse toimisin samalla tavalla...

WBBC
12.08.2009, 19:33
Mutta mutta. Katsokaapa kuvaa.

Miten tuo kytkinpedaalin palautus stopperi ja safety switch.

Vai onko automaatin pedaalihässäkän runko-osa ihan sama?!

MS
12.08.2009, 19:59
Mun mielestä TCC laittoi vain automaatin runko-osaan yhden polkimen lisää ja sitten sahas sen leveen jarrupolkimen sopivaksi.
TCC vahvistakoon itse muistinko oiken että se oli hän.

T72
12.08.2009, 20:03
Runko on sama, vain tuo neutral safety-kytkin uupuu automaagi versiosta.

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=9741&stc=1&d=1250095744
Yksi ero tosin näkyy noihin mun kuviin, tuo puoli mikä tulee tulipeltiä vasten. Jarrutehostimessahan on neljä studia, noi mun kuvissa olevat on tarkoitettu tehostettuihin autoihin eli studit tulevat läpi myös poljinasetelmasta ja niihin laitetaan mutterit kabiinin puolelta. Tuossa WBBC:n kuvassa oleva poljinasetelma on manuaalijarruilla varustetusta autosta eli siinä on kiinnihitsatut kierreosat noissa alemmissa rei'issä. Nehän voi tietysti porata pois jos sulla oli tehostin.

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=9740&d=1250072338

WBBC
12.08.2009, 21:55
Katsos perhana.... Runko on siis sama!

Kävin äsken tutustumassa työskentelyasentoon. Vaikka ottaisi kuskin penkin pois, niin se on tosi hankala, eikä sinne edes näe kun on piuhaa ja putkea edessä.

Taidan kuitenkin laskea rattiputken niin alas kun menee, ja raottaa mittaripaneelia, jos vaikka yläkautta ylettyisi vaihtamaan koko pedaalihässäkän?

stingray
12.08.2009, 22:39
Katsos perhana.... Runko on siis sama!

Kävin äsken tutustumassa työskentelyasentoon. Vaikka ottaisi kuskin penkin pois, niin se on tosi hankala, eikä sinne edes näe kun on piuhaa ja putkea edessä.

Taidan kuitenkin laskea rattiputken niin alas kun menee, ja raottaa mittaripaneelia, jos vaikka yläkautta ylettyisi vaihtamaan koko pedaalihässäkän?

mulla ei ainakaan muu auttanut kuin heivata koko ratti putki härdelli tallin lattialle samalla lähti mittaristo sen jälkeen oli mukava touhuta :rolleyes::oops:

ahne
13.08.2009, 00:33
Mun mielestä TCC laittoi vain automaatin runko-osaan yhden polkimen lisää ja sitten sahas sen leveen jarrupolkimen sopivaksi.
TCC vahvistakoon itse muistinko oiken että se oli hän.

Jarrupolkimien varretkin on samat tai miltei samat. Sahaamalla saa kyllä kelvollisen polkimen.

WBBC
24.08.2009, 11:36
Homma eteni hieman viikonloppuna.

Suosittelen todellakin automaatin KOKONAAN tyhjentämistä ennen poistoa. Noiden kuvien jälkeen pesin pihaa atf-öljystä tunnin verran.
Mittatikkuputki irtosi laatikosta kun olin nostamassa konetta, ja iloinen lorina kuului auton alta, kun punaista nestettä lorisi asfaltille.

Pappatunturi
24.08.2009, 12:09
Hienosti sujuu WBBC!!!! Tosi asiallinen moottoriständi:o

Mistä noita ja niitä senttejä saa??

WBBC
24.08.2009, 12:15
Standeja saa us.partsista. Toi on tosiaan aika kätevä. Kone asettuu sen verran korkealle, että öljypohjankin saa pois jos tarvitsee.

WBBC
28.10.2009, 20:33
Homma etenee.....

Nyt on jo pedaalit valmiina, ja konsolikansi ruuveja vailla paikallaan.

Itseasiassa ei puutu kun Muncie ja kytkin.

Ja samalla kun rattiputki on irrallaan, niin koitan samalla saada teetettyä tilt/telen lievän välyksen pois.

WBBC
05.02.2010, 17:59
Pientä edistystä...

Kuva 1. Lodju on asentamista vailla valmiina.
Kuva 2. Ohjaamossa on jo vehkeet paikallaan
Kuva 3. Pannuhuone odottaa moottorin takaisin laittoa.

Ei puutu kuin kytkin ja kardaanin yoke ja joitakin pikkuosia.

C372
05.02.2010, 22:01
Siistin näköistä :cool: , hyvällä mallilla on hommat jo helmikuussa.
Joko kytkin on valittu, mikä tulee?

WBBC
06.02.2010, 08:33
"Joko kytkin on valittu, mikä tulee?"

Centerforce. Se on kevyt polkea, vaimokin tykkää silloin ajaa.

Masa
07.02.2010, 20:30
"Joko kytkin on valittu, mikä tulee?"

Centerforce. Se on kevyt polkea, vaimokin tykkää silloin ajaa.

Oiva valinta :thumrigh:

ToniH
18.03.2010, 16:21
Kiitoksia "tallimiitistä" ;) Niin oli siistiä ja puhdasta, että oikein hirvitti. Auton alle sopisi joku itämainen matto niin fiilis olisi täydellinen.

WBBC
18.03.2010, 18:25
Onnea vain uuden kompressorin omistajalle.

Talli on helppo pitää siistinä, kuin kaikki "likaiset" hommat hoituu viereisessä askarteluhuoneessa.

Ai niin. Pari sanaa itse aiheesta. Kaikki alkaa olla kunnossa. Heti kun kytkin saapuu, niin saan heitettyä laatikon ja koneen takaisin paikalleen. Ja vaihteistoswappi on sitten valmis.

WBBC
09.04.2010, 17:56
No niin. Nyt on kytkin paikallaan. Laatikko on jo autossa kiinni lankusta tehdyn poikittaistuen varassa. Jätin laatikon takakannakkeen pultit löysälle koska vasta kun kone on paikallaan ja pultattuna kytkinkoppaan, laatikon takaosan lopullinen paikka on selvillä. Silloin myös vasta pääsen mittaamaan että onko kardaani tarkasti oikean pituinen yoken kanssa. Pitäisi olla? Jokatapauksessa vien sen tasapainoitukseen.

Kun saan koneen pois moottoritelineestä taljan varaan, tarkistan että startin hammaskosketus on oikein. Helpompaa tehdä siinä eikä auton alla selällään.

Tämä vaihteistoswappi oli ihan hyvä juttu, koska tuli tehtyä samalla paljon muutakin, kun pakolliset osat olivat irrallaan.

•Tilt/tele rattiputki tuli laitettua kuntoon. Ei lonksu nyt yhtään.
•Moottoriin vaihdoin tiivisteet, vesiproput messinkisiin, kampuran takatiivisteen ja jakopään myös varmuuden vuoksi.

Laitan kuvia loppusodasta kun homma on paketissa.