View Full Version : HC päästö arvo koholla
Pakko jakaa huolet "kasiykkösen" kanssa.
Eli 1981 matching numbers 350.
Parin Suomenmaan kamaralla vietetyn vuoden jälkeen ei vieläkään mitään ajoon vaikuttavaa ongelmaa ole ilmaantunut, mutta ei kehtaa enää tarjota leimalle, sillä HC:t huitelee 1500 paikkeilla tyhjäkäynnillä. Kierroksilla polttaa kyllä ok.
Paikallisessa (Jyväskylä) jenkkikorjaamossa vaihdettu 11/2010:
-Kaasarin tiivisteet (jenkki kuittien mukaan tosin koko kaasari on uusi 2005)
-Sytytys johdot
-Tulpat
-Dampperi
Millään edellä mainituista ei ollut vaikutusta ongelmaan.
Loppu diaknoosi kuitenkin oli, että 8-sylinterin imuventtiili ei aukea kuin puolet ohjearvosta -> epäilyksenä nokka-akseli vaurio.
Miltä tämä kuulostaa raadille?
Onko siis ihan loogista, että HC:t pomppaa yhden imuvenan auetessa vain puolet? Jaksaako tilanteessa kenties käydä niin, että ko. sylinteri ei jaksa enää puolikkaalla polttoaineseos määrällä syttyä ja laite käy 7:llä?
Tuleeko muita ideoita mieleen?
Pakko päästä 2011 vappu cruisinkiin!
Harri -76
23.11.2010, 22:47
Parin Suomenmaan kamaralla vietetyn vuoden jälkeen ei vieläkään mitään ajoon vaikuttavaa ongelmaa ole ilmaantunut, mutta ei kehtaa enää tarjota leimalle, sillä HC:t huitelee 1500 paikkeilla tyhjäkäynnillä. Kierroksilla polttaa kyllä ok.
-Sytytys johdot
-Tulpat
-Dampperi
Millään edellä mainituista ei ollut vaikutusta ongelmaan.
Loppu diaknoosi kuitenkin oli, että 8-sylinterin imuventtiili ei aukea kuin puolet ohjearvosta -> epäilyksenä nokka-akseli vaurio.
Miltä tämä kuulostaa raadille?
Onko siis ihan loogista, että HC:t pomppaa yhden imuvenan auetessa vain puolet? Jaksaako tilanteessa kenties käydä niin, että ko. sylinteri ei jaksa enää puolikkaalla polttoaineseos määrällä syttyä ja laite käy 7:llä?
Pakko päästä 2011 vappu cruisinkiin!
Mikäli tuo yksi venttiili ei aukea, niin onhan se joka tapauksessa avattava ja laitettava siltä osin kuntoon, eli jos nokka kulunut niin ehottomasti uutta tilalle.
zorvette
24.11.2010, 06:21
valkkaat tuosta listalta sopivan kone vaihto ehdon ja tilaus sisään niin silloin sulla uusi takuu pannu noin kahdessa viikossa , se on vaan niin jos nokka keppi on silee niin kyllä se jo kertoo että kone ei ole enää muutenkaan aivan tikissä eli menee koko kone uusiksi , uuden koneen saa samalla rahalla kuin rupeaa vanhaa korjailemaan ja jätä vielä se alku peräinen parempia aikoja odottelemaan ,, tämä on vaan minun mieli pide
http://www.jegs.com/c/Engines-Components_Engine-Assembled-Ready-to-Run/10763/10002/-1
Kyllä puoliksi avautuvat venttiilit aiheuttavat palotapahtumaan ongelmia, varsinkin kylmällä koneella.
VetteMan
24.11.2010, 11:37
Kyllähän siitä ongelmia tulee, jos ei venttiili oiken aukea.
Jos se on kerta varma ettei yksi venttiili liiku tarpeeksi, niin nokkahan sieltä sillon on kulahtanut..
Uusi nokka ja nostajat koneeseen ja taas kulkee :)
Samalla tietysti voi muutakin viritystä tehdä jos haluaa :cool:
En kyllä koko konetta lähtisi tuon ongelman vuoksi vaihtamaan.
Kieltämättä alkoi kyllä nuo linkin motit kiinnostamaan.
http://www.jegs.com/c/Engines-Compon...10763/10002/-1
Mutta kun on nyt välttämättä halunnut matching laitteen ostaa, niin kyllä tuo lohko on nyt yritettävä pitää liikenteessä. Ei minulla tosin sitä vastaan mitää ole, että välillä ajelisi "vara" koneella ja laittaisi sitten rauhassa alkuperäisen oikeen nättiin kuosiin :-k
Lähdetään nyt siitä että nokka on kulunut ja se pitää vaihtaa.
Tuossa tuli esiin että nostajat myös, onko se suositus nokanvaihdon yhteydessä?
Onko muuta mitä ehdottomasti pitäisi/kannattaisi samalla vaihtaa?
Saako C3:ssa nokan ulos nostamatta konetta tai purkamatta keulaa?
topi sorsakoski
25.11.2010, 21:32
Jakopää.
Laahuri nokka + nostajat pitää aina vaihtaa molemmat, nehän hioutuvat kavereiksi keskenään eikä niitä nostajia saisi siksi vaihtaa myöskään keskenään vaan tietty nostaja pitää osua aina saman rampin kaveriksi.
zorvette
25.11.2010, 23:03
oletko vilkaisut vena koppien alle missä vireessä studit on , yhdestä koneesta mistä oli mennyt nokka sileeksi niin se oli tietty päästänyt keinu vivun ihan hölläksi ja se keinu oli syönyt studin melkein poikki , tuli iso remppa kannet pois ja remontiin vaihdetiin kaikki studit ei silti hyvä tullut kun osa kerrallaan vaihdetaan ja yrittää säästää rahaa , seuraava vaihe oli kuten saattaa arvata pannu pöydälle ja kaikki uusiksi kansia myöten
Ei se uutta ole että nokka pyöristyy takapään pyttyjen kohdalta, mulla meni kanssa yhdestä GM motista.
Kone kuitu, syyläri, dampperi ja jakopää irti niin saa nokan vaihdettua ja ehdottomasti nostajat kanssa. eikä työntötankojen ja keinuvipujen vaihto tässä kohtaa pahaa tekisi.
Mutta ennen kun alkaa konetta pistää pilkkeiks niin tarkista venttiilien säätö ja ettei vaan vika olisi nostajassa.
Kiitos kaikille tähän astisista vinkeistä.
Itse en ole päässyt vielä edes venakoppien alle katsomaan, mutta joululomalle viikko 52 tästä on tarkoitus projektin aloitus ottaa.
V8 sisäkirurgiasta ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta olen päättänyt ottaa tämän haasteen vastaan ja tehdä itse. Tilat ja työkalut löytyy ja ne on ainakin tähän asti pysynyt vieläpä käsissä, niin eiköhän tästä jotain tule.
Kaikki laitetaan ilman muuta uutta, mikä vähänkään sen tarpeessa näyttää olevan tai muuten sitä suositellaan.
Jos löytyy mitään ohjeita C3:sen jakopään vaihdosta tai itse nokan vaihdosta niin olisi mahtava saada tueksi. En ole itse löytänyt oikeen mitään aiheeseen.
Joku yleinen GM ohjekkin olisi varmasti avuksi.
Mistäs tälläisen projektin osat kannattaa ottaa?
Jaakon faija
12.12.2010, 21:20
Kiitos kaikille tähän astisista vinkeistä.
Itse en ole päässyt vielä edes venakoppien alle katsomaan, mutta joululomalle viikko 52 tästä on tarkoitus projektin aloitus ottaa.
V8 sisäkirurgiasta ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta olen päättänyt ottaa tämän haasteen vastaan ja tehdä itse. Tilat ja työkalut löytyy ja ne on ainakin tähän asti pysynyt vieläpä käsissä, niin eiköhän tästä jotain tule.
Kaikki laitetaan ilman muuta uutta, mikä vähänkään sen tarpeessa näyttää olevan tai muuten sitä suositellaan.
Jos löytyy mitään ohjeita C3:sen jakopään vaihdosta tai itse nokan vaihdosta niin olisi mahtava saada tueksi. En ole itse löytänyt oikeen mitään aiheeseen.
Joku yleinen GM ohjekkin olisi varmasti avuksi.
Mistäs tälläisen projektin osat kannattaa ottaa?
Soittele niin tulen jeesaamaan ja neuvomaan jos tarvii.
Harri -76
12.12.2010, 22:09
Soittele niin tulen jeesaamaan ja neuvomaan jos tarvii.
Samoin...
No niin, joululomalla riitti talliaika päästä asian ytimeen.
Venakopat kun sain pois, niin pääsin itse toteamaan tuota venttiilin nousua. Ei kyllä ko. imuvena linja liikkunut edes sitä odotettua puolta vaan sanoisin että about 1/5 normaalista. Tästä oli hyvä jatkaa purkua.
Imukannen irroituksen jälkeen pääsi jo ottamaan tarkkoja mittoja suoraan nostajista, ei liiku ei.
Ko. nostaja meinasi olla tiukassa, mutta suostui lopulta tulemaan ulos.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ySA.jpg
Tässä yhdessä ko. sylinterin pakonostajan kanssa, joka ei sekään virheetön, mutta kuitenkin suht kuosissa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ySO.jpg
Vuorollaan kun sain nokka-akselin pihalle, niin syitä ko. HC ongelmaan alkoi olla jo minusta riittävästi.
Laitoin punaista nuolta kohtaan missä kaiketi nokan pitäisi olla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ySj.jpg
Innostus on kova ja itseluottamus valtava. Tästä on hyvä jatkaa.
zorvette
03.01.2011, 18:09
-Sytytys johdot
-Tulpat
-Dampperi
Pakko päästä 2011 vappu cruisinkiin!Heh heh ja korjaamon nimi OLI
Heh heh ja korjaamon nimi OLI
Jos helpolla ja halvalla yrittää päästä niin noin siinä kai käy. Onneksi ei tarvii pohtia missä kaikkialla tuon nokan metalli piileksii.
Heh heh ja korjaamon nimi OLI
En halua tässä vetää ko. firmaa erityisesti esille.
Lasku oli asiallinen, turhista osista ei esim tarvinnut maksaa mitään.
Mutta itse nämä harrastevehkeet on varmaan korjattava.
zorvette
03.01.2011, 19:56
En halua tässä vetää ko. firmaa erityisesti esille.
Lasku oli asiallinen, turhista osista ei esim tarvinnut maksaa mitään.
Mutta itse nämä harrastevehkeet on varmaan korjattava. Se oli vaan tuollainen heitto tuo firma ...mutta tämä on totta ...että Meillä on ollut aina niin köyhää että lapsetkin on itse tarvinnut tehdä ja autot korjata , eli kannattaa tehdä itse
Nyt meni hävyttömän kauan tässä osien haalimisvaiheessa, mutta tänään sain viimein kivoja paketteja.
Oikein käytetty pääsiäisloma, niin kyllähän tässä 2011 vappucruising on vielä ihan mahdollinen :)
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yCi.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yCg.jpg
High energy nostajat ja tuplarullajakopää
Nyt kaksi kysymystä:
Nokka tuli nyt hieman ajateltua tujumpi
Competition Cams Xtreme Energy 262 CC12-238-2
Meneekö tuo 262H vielä näiden vakio venttiilijousien kanssa ongelmitta?
Sitten sisään ajosta. Competition Cams lappuja kun lukee, niin suosittelevat ehdottomasti lisäaineita sisäänajo öljyihin, mites raati täällä?
hyvältä näyttää jokatapuksessa luulis tulevan hc:t alueelle:rolleyes:
tarvii varmaan vielä öljypohjan tiivarin..
ja kannattaa verrata vanhojen jousien avautumisvoimaa nokkakorttiin kirjattuun voimaan.. vaikka vaikka tällasesta hommasta tulee äkkiä loputon kierre ostella vaikka mitä osia:D
itellä meinasi jo loppua asennuskorkeus kesken tuossa jousijumpassa, ja vakiojouset silppusi venavarrenkumit palasiksi:o
joku varmaan osaa valistaa lisää tuosta laahaavien nostajien sisääajosta. compilla aika hurjat ne ohjeet en tiedä sanoa tarviiko niitä ihan niin just noudattaa...
Sörsselssön
14.04.2011, 07:07
Sitten sisään ajosta. Competition Cams lappuja kun lukee, niin suosittelevat ehdottomasti lisäaineita sisäänajo öljyihin, mites raati täällä?
Mun mielestä laahurinokan sisäänajossa kannattaa seurata sen nokka-akselin valmistajan ohjeita tarkoin. Laahurinokalla kannattaa jatkossakin kiinnittää suurta huomiota sen öljyn laatuun ettei samaa vauriota pääse tapahtumaan uudestaan.
Jos tuo kone ei ollut kokonaan auki niin tuon vaurioituneen nokan kadonnut metalli on jossakin siellä sisällä puruna lohkon jne. pinnoissa. Kannattaa ehkä harkita ajaa lyhyitä öljynvaihtoja jonkin aikaa.
Nyt ahistaa tuliko hommattua liian jyrkkä nokka vakio jousille. Jousia en lähde vaihtamaan, joten nokan pitää soveltua niiden kanssa.
Olisi arvokas tieto minulle jos joku osaisi sano miten on?
Motti siis -81 L81 aivan sama kuin -80 L48 näiltä osin.
Tässä vielä nokkakortin tiedot avuksi.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/yCZ.jpg
oikeassa alakulmassa lukee jotain että kaipailis 981-16 compin jousia pitäs varmaan ettiä niitten tiedot ja verrata alkuperäisten tietoihin..
ja maksimi kierroslukukin vaikuttaa aika paljon tuohon että tuo mosa kiertänee sen 5500rpm noin suunnilleen ja noissa tiedoissa yleensä puhutaan luokkaa 1500rpm isommista kierroksista että jousien vaatimukset laskevat siinä aikalailla...:rolleyes:
mulla oli omassa avautumispaine sen 90-100lbs mitä oli 20v jälkeen jäljellä..
nokan minimi oli 140lbs tuli hankittua sit kaiken varalta uudet jouset.
joku jolla kyseisestä kokemusta niin voisi valaista lisää:)
pitääpä yrittää kuukkeloida noita jousia...
http://www.summitracing.com/parts/CCA-981-16/
noihin viitannee ainakin nostovaraa on 15mm jos niissä kansissa on sama 44mm asennuskorkeus.. no nyt menee jo arvailuksi.
http://performanceparts.com/part.php?partID=3783
noin 105lbs näkyy olevan tuolle 1.7" asennukselle joka lienee aika lähellä vakiota..
luulisin että kestänee ajella niillä vakio jousillakin ilman ongelmia vaikkakin olisi kyllä viisasta vaihtaa uudet jo senkin takia että ei matkanteko sit katkea kun on vanhat jouset poikki.. ja samalla uudet varren tiivisteet ja studit:cool:
nimimerkillä belgiasta uusia studeja ostellut:rolleyes:
niin ja jos alat tilaileen uudet niin kaikki nuo arvot ja mitat PITÄÄ mitata ja tarkistaa siittä sun autosta.
kai sä laakeritkin vaihdat ku tuo silppu pyöriny jokapuolella :)
kai sä laakeritkin vaihdat ku tuo silppu pyöriny jokapuolella :)
oli nimittäin itselläsama homma pari vuotta sitten ja homma laajeni täysremontiksi, ja samalla vähän piristettiin...
http://www.summitracing.com/parts/CCA-981-16/
noihin viitannee ainakin nostovaraa on 15mm jos niissä kansissa on sama 44mm asennuskorkeus.. no nyt menee jo arvailuksi.
http://performanceparts.com/part.php?partID=3783
noin 105lbs näkyy olevan tuolle 1.7" asennukselle joka lienee aika lähellä vakiota..
luulisin että kestänee ajella niillä vakio jousillakin ilman ongelmia vaikkakin olisi kyllä viisasta vaihtaa uudet jo senkin takia että ei matkanteko sit katkea kun on vanhat jouset poikki.. ja samalla uudet varren tiivisteet ja studit:cool:
nimimerkillä belgiasta uusia studeja ostellut:rolleyes:
niin ja jos alat tilaileen uudet niin kaikki nuo arvot ja mitat PITÄÄ mitata ja tarkistaa siittä sun autosta.
Kiitos näistä.
Vakio jousien speksit kiinnostaa nyt, mutta ei ole vielä löytynyt.
Jenkki foorumeilla tämmöstä:
Comp Cans rates thier cam specs with a 1,52 rocker ratio so the lift should be no problem. However they strongly recomend a valve spring change with both the XE262 and XE268. If you dont want to change springs then maybe look at the cams in the High Energy line of grinds. In that line, the 260H at 212 duration @.050 and .440lift is the biggest cam they recomend without a spring change.
Comp Cams 268H maxes out safe lift @ .460 w/ 1.52. XE262 is similiar w/ more ex. duration & needs new springs. 260H more TQ & 268H more hp-
Noinkohan täytyy vielä perääntyä tästä kepistä ja vaihtaa 260H... :confused:
Noinkohan täytyy vielä perääntyä tästä kepistä ja vaihtaa 260H... :confused:
Jos uudet jouset on halvemmat niin miksi ihmeessä hankkia vielä yksi uusi nokka akseli??
Jos uudet jouset on halvemmat niin miksi ihmeessä hankkia vielä yksi uusi nokka akseli??
No tarkoitus on tietysti palauttaa tämä ja vaihtaa sopivampaan.
Lisäksi ei tarvitse ottaa kansia irti jousien vaihdon takia.
Tiedän että onnistuu ilmankin, mutta ei ole työkaluja siihen.
oli nimittäin itselläsama homma pari vuotta sitten ja homma laajeni täysremontiksi, ja samalla vähän piristettiin...
Tässä projektissa ei vaihdeta ehjiä osia uusiin ilman konkreettista syytä.
Itse en usko että ko. nokka on poistunut "silppuna" tässä tapauksessa.
Sörsselssön
17.04.2011, 19:15
Tässä projektissa ei vaihdeta ehjiä osia uusiin ilman konkreettista syytä.
Itse en usko että ko. nokka on poistunut "silppuna" tässä tapauksessa.
Haihtunut ulkoilmaan?
Haihtunut ulkoilmaan?
Tavallaan :).
On todennäköisesti useissa edeltäneissä öljynsyodattimissa jossain jenkkien kaatopaikalla maatumassa. Täällä Suomessa olen tuolla ajanut jo kaksi vuotta tuollaisenaan, tietämättä mistä korkeat HC:t johtui.
Lisäksi ei tarvitse ottaa kansia irti jousien vaihdon takia. Tiedän että onnistuu ilmankin, mutta ei ole työkaluja siihen.Mie tein työkalut vanhasta sytytystulpasta, paineilmaletkunpätkästä ja roskiksesta löytyneestä lattaraudan palasesta. Hinta 0 euroa. Kompura piti ostaa, mut sillä on ollu onneks muutakii käyttöö.
Täällä Suomessa olen tuolla ajanut jo kaksi vuotta tuollaisenaan, tietämättä mistä korkeat HC:t johtui.
Eikös tuossa jo yksi pytty ole poissa pelistä kokonaan, eli käynyt seitsemällä?
Mie tein työkalut vanhasta sytytystulpasta, paineilmaletkunpätkästä ja roskiksesta löytyneestä lattaraudan palasesta. Hinta 0 euroa. Kompura piti ostaa, mut sillä on ollu onneks muutakii käyttöö.
Juu, paineilmalla sitä ois tullu itsekkin yritettyä, jos jouset joutuis vaihtaa.
Eikös tuossa jo yksi pytty ole poissa pelistä kokonaan, eli käynyt seitsemällä?
Juu, tämä on juurikin teoria, eli koska ko. sylinterin imuvena ei aukea nimeksikään, ei se vähä seos mitä sinne menee jaksa enää syttyä ja menee raakana pakoputkistoon, joka nostaa HC arvoa.
Kuinka moni tavantallaaja pystyy sanomaan V8:sta korvakuulolta, että yksi pytty on poissa pelistä? Ammattimiehistä varmaan kaikki :)
Nokka on nyt palautettu ja sopivampi tilattu. Vappucruisinki taitaa nyt mennä, mutta mieluummin teen tämän osilla, mistä ei ole odotettavissa niin paljon ongelmia.
Kuinka moni tavantallaaja pystyy sanomaan V8:sta korvakuulolta, että yksi pytty on poissa pelistä?Mie oon ihan tumpelo amatööri ja 5 vuotta sittenkun ostin ekan autoni olin vielä tumpelompi. En osannu sanoo korvakuulolta 4 vuotta sitten, että ei käy kaikilla pytyillä, mut miusta se moottori kuulosti jotenkin erilaiselta ja omituiselta. Kyllä siinä muutama harrastajakin sano, että ihan normaalilta kuulostaa.
Ohivuotomittaus paljasti kuitsekii, että yks pakovena oli kokoajan auki. Vaihoin jousen ja käyntiääni muuttui. Enkä muutes ollu koskaan aiemmin mistään ohivuotmittauksesta kuullukkaan, mut joku tällä palstalla ties moisesta kertoa :) Onneks ei tarvinnu sillon mihkään kummalliseen nokkakeppiin koskea. Nyt varmaan jo uskaltasin semmosenkii vaihtaa.
Pekka Y-R
18.04.2011, 23:47
Mie tein työkalut vanhasta sytytystulpasta, paineilmaletkunpätkästä ja roskiksesta löytyneestä lattaraudan palasesta. Hinta 0 euroa. Kompura piti ostaa, mut sillä on ollu onneks muutakii käyttöö.
Ei ole pakko ostaa kompuraa, kun käyttää paineilman tilalla narua. Eli tulpanreijästä narua tupaan ja käännät kammenpäästä narukasan tiukasti venttiiliä vasten. Sitten lattarauta "vipu ja virityksellä" luteet irti.:D
Sörsselssön
19.04.2011, 08:09
Kuinka moni tavantallaaja pystyy sanomaan V8:sta korvakuulolta, että yksi pytty on poissa pelistä? Ammattimiehistä varmaan kaikki :)
-78:ssa silmiä kirveli ajaessa siihen malliin, että tiesi jotain olevan pahasti v-tuillaan -> kaksi nokkaa kaputt.
topi sorsakoski
19.04.2011, 08:36
Ei ole pakko ostaa kompuraa, kun käyttää paineilman tilalla narua. Eli tulpanreijästä narua tupaan ja käännät kammenpäästä narukasan tiukasti venttiiliä vasten. Sitten lattarauta "vipu ja virityksellä" luteet irti.:DLipputangosta vain naru,toimii 100 varmasti.
Ei ole pakko ostaa kompuraa, kun käyttää paineilman tilalla narua. Eli tulpanreijästä narua tupaan ja käännät kammenpäästä narukasan tiukasti venttiiliä vasten. Sitten lattarauta "vipu ja virityksellä" luteet irti.:D
Tämä oli ihan paras mitä olen kuullut ko. homman suorittamiseen! :D
Onnistuu tienvarressakin.
VetteMan
19.04.2011, 10:21
Naru myös toimiva, ei ole tosin tullut testattua.
Paineilmaa tulppa-adapterilla viimeksi eilen, kun venttiilin ohjurikumit vaihdoin -84:seen.
Jos Jake L. vaihdat ohjurikumit tai jouset, niin löytyy adapteri paineilmaan ja työkalu jousien puristamiseen paikallaan lainaksi.
Ohjurikumit kyllä samalla kannattaisi vaihtaa, kun kerran alkaa purkamaan.
Jos Jake L. vaihdat ohjurikumit tai jouset, niin löytyy adapteri paineilmaan ja työkalu jousien puristamiseen paikallaan lainaksi.
Ohjurikumit kyllä samalla kannattaisi vaihtaa, kun kerran alkaa purkamaan.
Kiitos, sopivampi/mieleisempi nokka tulossa, joten jousiin ei ole vieläkään tarkoitus kajota.
Jakopään pikkurattaan ja dampperin asennustyökalu kyllä kiinnostaisi.
No niin pikkasen turhan pitkä väli tuli nyt edistymisen kanssa, mutta nyt kuitenkin pientä sellaista.
Teetätin kaverilla asennustyökalun jakopään pikkurattaalle ja tavoite pystyä käyttämäään sitten aikanaan myös dampperin asennukseen.
Hienosti meni ainakin ratas paikalleen.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QAd.jpg
Sitten eikun uutta nokkakeppiä koneeseen.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QAw.jpg
Jakopäätä perään.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QA4.jpg
Lisäksi uudet nostajat tuli tiputeltua koloihinsa.
Ensi kerralla sitten taas jatkuu... :)
Jakopäätä perään.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QA4.jpg
Onko noi 0-ajoitusmerkit ihan tarkoituksella pielessä??? Siis onko haettu nokan ajoitusta?
Onko noi 0-ajoitusmerkit ihan tarkoituksella pielessä??? Siis onko haettu nokan ajoitusta?
Kuinka ne pitäisi olla?? Missä lie koko pikku rattaan merkki?? Onko se tuo kiila ura vai tuo 0 tai ehkäpä R? En sitten tosiaa tiedä. Kiinnostavaa sinänsä.
Kuinka ne pitäisi olla?? Missä lie koko pikku rattaan merkki?? Onko se tuo kiila ura vai tuo 0 tai ehkäpä R? En sitten tosiaa tiedä. Kiinnostavaa sinänsä.
Pikkurattaassa 0 ja isossa rattaassa toi kuoppa, joka on kuvassakin alaspäin.
(Nämä kun ovat vastakkain, eli pikkurattaan 'nolla' kohti klo 12:a ja ison rattaan kuoppa kohti klo 6:a, niin ainakin seenelkussa on sytty 6-pytyssä. Kun molemmat merkit ovat kohti zeniittiä, niin sytty on 1-pytyssä.)
R=imbecile
Ajoitus siis tuossa vakion ja myöhästetyn välimaastossa.
On tämä vaan mahtava porukka kun pidetään toisesta huolta. Yorcci oikein soitti, että eihän ole menossa ajoitus pieleen?
Tällä kertaa homma oli kuitenkin hallinnassa :).
Latasin viimeyönä vaan väärän kuvan tänne, missä olin vain heittänyt ketjun paikalleen kokeeksi.
"Vakiota" tässä ollaan tekemässä, eli kyllä siellä on nyt "Dot-to-Dot" tilanne oikeasti päällä.
Latasin viimeyönä vaan väärän kuvan tänne, missä olin vain heittänyt ketjun paikalleen kokeeksi.
"Vakiota" tässä ollaan tekemässä, eli kyllä siellä on nyt "Dot-to-Dot" tilanne oikeasti päällä.
Hyvä homma, että homma on hanskassa. Kohtahan se on :driving:
Työntötangot ja keinut heitelty paikoilleen ja pieni Pre-load perään.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QOQ.jpg
Imukannen pesua.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QOl.jpg
Meinasin asentaa paikalleen, mutta tiivistesarja aiheuttaa nyt kysymyksen.
Mikä noiden metalli lauppusten tarkoitus on?
Ei ollut vanhoissa tiivisteissä tuollaisia kiinni.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QOA.jpg
Meinasin asentaa paikalleen, mutta tiivistesarja aiheuttaa nyt kysymyksen.
Mikä noiden metalli lauppusten tarkoitus on?
Ei ollut vanhoissa tiivisteissä tuollaisia kiinni.
Täys arvaus: rajoittavat vähän nesteen kiertoa tuolla keskikanavissa, mutta miksi? Oikeasti ei aavistustakaan, kun ei seenepassa ole enää mokomaa kanavaa olemassakaan:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/QOB.jpg
Täys arvaus: rajoittavat vähän nesteen kiertoa tuolla keskikanavissa, mutta miksi? Oikeasti ei aavistustakaan, kun ei seenepassa ole enää mokomaa kanavaa olemassakaan:
Rajoittavat kyllä mutta pakokaasua tässä C3:ssa :D
Olen antanut itseni ymmärtää, että pakokaasun läpikierto tuosta kohtaa lämmittää kaasarin pohjaa ja auttaa näin kylmäkäynnistyksessä.
Rajoittaminen voisi tulla kyseeseen, jos asutaan pirun kuumassa maassa?
Nyt oikeastaan en enää haluakkaan tietää, sillä vedin äsken imukannen kiinni ja jätin pellit pois :cool:
Rajoittavat kyllä mutta pakokaasua tässä C3:ssa :D
Olen antanut itseni ymmärtää, että pakokaasun läpikierto tuosta kohtaa lämmittää kaasarin pohjaa ja auttaa näin kylmäkäynnistyksessä.
Okei, ei siis olekaan mitään jäähdytysnesteen kiertoa. Eihän tuosta ylemmästä kuvasta näe, kun on niin siistit kanavat ;)
Mutta kuinka ne pakokaasut auttavat kylmäkäynnistykseen? Eihän niitä pakokaasuja tule, ennenkuin kone on jo käynnissä... :confused:
Joku tarkoitus sillä lienee kuitenkin, itse en ymmärrä kaasarin toiminnasta edes sen vertaa kuin sika lentokoneista.
Nyt oikeastaan en enää haluakkaan tietää, sillä vedin äsken imukannen kiinni ja jätin pellit pois :cool:
Oikein. Ei muuta kuin koneet nippuun ja baanalle. Kyllä ne mahdolliset asennusvirheet sitten tulevat aikanaan vastaan :eye:
Mutta kuinka ne pakokaasut auttavat kylmäkäynnistykseen? Eihän niitä pakokaasuja tule, ennenkuin kone on jo käynnissä... :confused:
Joo ei se startti hetkeä vielä autakkaan, mutta about 3s myöhemmin ja siitä eteenpäin. Saadaan ryyppy pois päältä aikaisemmin yms.
Joo ei se startti hetkeä vielä autakkaan, mutta about 3s myöhemmin ja siitä eteenpäin. Saadaan ryyppy pois päältä aikaisemmin yms.
No joo, nyt aukes. Apua tulee siis kylmäkäyntiin, mutta ei varsinaiseen kylmäkäynnistykseen. (Sori nillityksestä...)
No joo, nyt aukes. Apua tulee siis kylmäkäyntiin, mutta ei varsinaiseen kylmäkäynnistykseen. (Sori nillityksestä...)
No joo, mitä termiä kukin tykkää käyttää ja mihin asti kylmäkäynnistys kullakin kestää :)
Jenkki foorumilla puhuivat Cold startista ja annoin itseni vapaasti suomentaa.
Ohhoh, vois päivitellä tilannetta.
Homma jäi viimeksi siihen, kun sain vehkeet nippuu ja pääsi kokeilemaan käynnistystä.
Kyllä se käyntiin lähti, mutta kävi todella huonosti!
Ainakin pari sylinteriä poissa pelistä.
Halusin kuitenkin pitää kiinni uuden nokka-akselin sisään ajo-ohjeista ja käytin "väkisin" sen 20min mitä ohjeet sanoo. No kierroksilla se jotenkuten hyrräsikin.
No sitten uuden motivaation tultua tutkimaan, että missä vika.
Eli omia tekosia tutkimaan:
-Tulpat, johdot, virranjakaja, OK
-Jakopään tarkistus, OK
-Puristuspainemittaus (Biltema 151314, 21,9¤), NOK
-Syl. 1-7 12Bar +- 0.1Bar
-Syl. 8 0Bar
Noh, tässä veiheessa alkoi venttiilivaurion mahdollisuus huolettamaan, jos en sitten ole mokannut nostajien esisäädössä.
Onneksi jälkimmäinen piti paikkansa!
Olin onnistunut kiristämään liikaa, eli kasin venttiili/t jäivät auki. Ja varmaan muutkin vaan vähän siellä päin.
Tässä moka, joka tapahtui kokemattomuudesta:
Kun säädin ohjeen mukaan preloadit kaikille nostajille, niin homma olisi pitänyt jättää siihen.
Kierroksen jälkeen aloin tarkastamaan työntötankojen liikkuvuutta uudelleen ja kun pyörittämään pystyi, niin tein saman säädön uudelleen, kun luulin niiden jääneen löysälle.
Ilmeisesti nostaja kuitenkin "pakenee" tuon paineen alla ja saa työntotangon tuntumaan ajan päästä uudestaan löysältä. Tätä teoriaa saa vielä korjata, jos meni ihan pieleen?
Ihme ja kumma, uusinta säädön jälkeen löytyi myös kasista puristuspaineet ja motti käy jo tosi siististi. Vielä on kasailua jäljellä, mutta voisi siirtokilvillä vappu cruisingissa pyörähtää testikäytön merkeissä.
Vielähän tässä jää sitten nähtäväksi, tuliko HC:t "alueelle" :D
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.