PDA

View Full Version : Willen Wette -87

vtormane
19.11.2012, 00:17
Morjensta kaikille. Tuli ostettua elämäni ensimmäinen chevrolet eli 1987 Corvette. Olen harrastanut vanhoja foordeja jo parikytä vuotta mutta vette on ollu mielessä kyllä aina silloin tällöin. Nyt tuli tilaisuus hankkia auto edullisesti.

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/vette2_pieni.jpg

Auto on jo aika paljon ajettu 182000 mailia. Suhteellisen siisti ja toimiva yksilö, ainakin toistaiseksi. Tullut Suomeen vasta 2004 muuttoautona USA:sta. Ollut ainakin Kalajoella ennen tänne Kuusamoon tuloa.
Ok, se siitä...

Nyt pitäisi tehdä jotain huoltotoimia pitkän talven ratoksi, ajokelejä odotellessa :)

Ensiksi ajattelin vaihtaa moottoriöljyt, luin jostain että esim. mobilin synteettinen 5-50w olisi hyvä öljy? Entisillä öljyillä oli öljynpaineet kylmänä noin 450-500 kpa ja lämpimänä tyhjäkäynnillä noin 250-280 kpa. Lienevät ihan ok? Semmonen kysymys että onko öljypohjan propulle kiristysmomenttia vai vedetäänkö ns. hartiatiukkuuteen? En ees tiedä vielä että onko öljypohja alumiinia, kait se on?

Yhden vian jo korjasin eli kuskin sähköikkuna ei toiminut, toisinsanoen ei nostanut lasia. No se oli helppo korjaus langanpätkällä.
Mutta toinen vika ilmeni tänään, ohjaustehostin ääntää aika reippaasti kun kääntää pyöriä. Vika ilmeni ihan yhtäkkiä. Aukaisin nestesäiliön ja siellä kupli. Eli ilmaa järjestelmässä? Mistä alan nyt ongelmaa ratkomaan?
Miten muuten irrotetaan moniurahihna? Ajattelin tarkistaa hihnapyörien laakerien kunnot ja niin pois päin. Hihna kyllä vikisee hivenen myös. Uusi lienee paikallaan.

Olisi kiva saada apua että pääsisin alkuun uudessa harrastuksessa kun kaikki on nyt niin uutta. Olen just hommaamassa owners manualin ja korjauskäsikirja pitäisi kyllä myös hommata.

LegendaryCorvette
19.11.2012, 01:53
Hienoa saada uusi naama taas mukaan. Ja komia on pirssikin. Eikä yhtään liikaa ajettu, samanverran löytyy minultakin. ;)

5-/50w käy öljynä hyvin. Kovinkaan tarkkoja nuo eivät ole öljyistä muutenkaan. Öljypohjan propun momenttia en tiedä, mutta samaa luokkaa kuin muissakin autoissa.

Itsellä ohjaustehostin hieman äänekäs myös, mutta sinulla ilmeisesti heti huomaa ja häiritsee? Säiliö ei ilmeisesti ollut märkä mistään suunnasta? Oliko vajausta? Onko tietoa milloin viimeksi tarkistettu? Onko vaan huonosti ilmattu alunperin, tai viimeisen nesteenvaihdon yhteydessä?

Tervetuloa.
:D

Yorcci
19.11.2012, 10:56
Tervetuloa lauteille.

Ensiksi ajattelin vaihtaa moottoriöljyt, luin jostain että esim. mobilin synteettinen 5-50w olisi hyvä öljy? Entisillä öljyillä oli öljynpaineet kylmänä noin 450-500 kpa ja lämpimänä tyhjäkäynnillä noin 250-280 kpa. Lienevät ihan ok? Semmonen kysymys että onko öljypohjan propulle kiristysmomenttia vai vedetäänkö ns. hartiatiukkuuteen? En ees tiedä vielä että onko öljypohja alumiinia, kait se on?

Öljy lienee aikalailla yks ja sama, kunhan synteettistä tyrkkää sisään. Jos meinaat ajella talvipakkasilla, niin silloin kannattaa kattoa 5W-alkuisia öljyjä. Ei se öljypohja alumiinia ole ;)

Jos taas ajelut keskittyvät lämpimään kauteen, niin kannattaa kattoa sitä loppupään numeroa sitten isoksi. Nää käy vakiona ihan pirun kuumina. Flekti lähtee päälle vasta, kun jäähdytysneste on 107-109 asteessa. Tuohon auttaa, kun vaihtaa 180 F (83 C) termarin ja lastulla komentaa flektin lähtemään päälle aiemmin (esim. 95 C). Tuo helpottaa sitten jatkossa, kun tietää välittömästi, jos lämmöt nousevat toiselle sadalle, että nyt on jotain vikaa. Jää paljon enemmän aikaa reagoida tilanteeseen vs. orggis, jossa huomaa jotain olevan pielessä vasta, kun lämmöt kipuavat yli 110 C-asteen.

Miten muuten irrotetaan moniurahihna? Ajattelin tarkistaa hihnapyörien laakerien kunnot ja niin pois päin. Hihna kyllä vikisee hivenen myös. Uusi lienee paikallaan.

Hihnankiristimessä on 1/2-tuumainen neliöreikä, johon käy ihan puolituumainen normiräikkä. Etupalkki on ainakin late-malleissa hankalasti tiellä ja pitää olla tosi ohut räikkä, mikä mahtuu siihen väliin. Itselleni tein halvasta mökiltä löytyneestä räikästä soppelin hiomalla räikän suunnanvaihtonäppylän tonttiin. Muistaakseni ex-87:ssa oli enemmän tilaa :-k

Vanha hihna kannattaa sitten jättää varalle autoon. Jos käy niin, että toi moniurahihna ottaa ja katkeaa, niin matkanteko loppuu siihen paikkaan. Silloin on kiva olla vaikka sitten huonompikuntoinenkin hihna, jolla pääsee kotiin. Hihnanvaihtoon kun menee ehkä minuutti-pari, kun on toi hihnankiristimen löysäävä räikkä tmv. matkassa.

Sörsselssön
19.11.2012, 12:05
...olen harrastanut vanhoja foordeja jo parikytä vuotta...
Karua. :mrgreen:

Tervetuloa. :salut:

Yly
19.11.2012, 13:43
Karua. :mrgreen:

Niin ! Mieti......jotkut ajaa niillä työkseen :albino:

vtormane
19.11.2012, 14:27
Jeps, vaihdoin just uudet öljyt, mobilin rally formulat 5-50w ja wixin 11cm pitkä suodatin. Käyttelin lämpimäksi ja iloinen yllätys oli että öljynpaineet olivat paremmat kuin entisillä öljyillä, joiden merkkiä ja ikää en osaa sanoa.
Paineet kylmänä noin 500 ja lämpimänä alimmillaan 380. Yllättävän korkeatki n kuumana. Onko näissä kaikissa öljynlauhditin, tossa on ainakin?

Sitten se ohjaustehostin, hoksasin että välillä ääntää ja välillä ei. Ja tosiaan märkää on säiliön ympärillä ja etupalkissa. Joten varmaan nyt hörppää ilmaa jostakin liitoksesta. Mites muuten, litkut on punaiset. Onko se sen merkki että ne on ATF:ää vai onko power steering fluidia kans punasena? Viisainta lienee vaihtaa tosin ne kokonaan. Onko tossa vaihdossa mitään erikoisjippoa mistä vois olla hyötyä?

Yorcci
19.11.2012, 15:08
Jeps, vaihdoin just uudet öljyt, mobilin rally formulat 5-50w ja wixin 11cm pitkä suodatin. Käyttelin lämpimäksi ja iloinen yllätys oli että öljynpaineet olivat paremmat kuin entisillä öljyillä, joiden merkkiä ja ikää en osaa sanoa.
Paineet kylmänä noin 500 ja lämpimänä alimmillaan 380. Yllättävän korkeatki n kuumana. Onko näissä kaikissa öljynlauhditin, tossa on ainakin?

Paineet vaikuttavat ihan normaaleilta. Öljynjäähdytin on lisävaruste, kuului mm. Z51- ja Z52-alustapaketteihin, mutta sen sai muistaakseni erikseen vakioalustaiseenkin.

Sitten se ohjaustehostin, hoksasin että välillä ääntää ja välillä ei. Ja tosiaan märkää on säiliön ympärillä ja etupalkissa. Joten varmaan nyt hörppää ilmaa jostakin liitoksesta. Mites muuten, litkut on punaiset. Onko se sen merkki että ne on ATF:ää vai onko power steering fluidia kans punasena? Viisainta lienee vaihtaa tosin ne kokonaan. Onko tossa vaihdossa mitään erikoisjippoa mistä vois olla hyötyä?

Jos on imuvaihtaja saatavilla, niin mun vessaan tehtiin tuolla tavoin:

Sitten otetaan moniurahihna irti, imuvaihtaja hyvin pienelle ja pyöritetään ohjaustehostimen pumppua käsin. Nyt öljy liikkuu sellaisella 'järkevällä' tahdilla ja säiliökään ei hörähdä parissa sekunnissa tyhjäksi.

Tuolla on jotain kuvatuksia ja lisähöpinää litkujen väreistäkin: http://finnshark.com/forum/showthread.php?p=219427

Konsensus vaikuttaisi olevan, että ATF kävisi pääosin vanhempiin? Mulle pistettiin ihan 'ohjaustehostinöljyä'.

LegendaryCorvette
19.11.2012, 16:19
86 vuosimalliin kelpaa ATF. Eli ilmeisesti myös 87. Mutta jos kokonaan vaihdat, niin voithan ihan "oikeatkin" OT-öljyt sinne lyödä.

Yly
19.11.2012, 16:38
Topi ei taida olla linjoilla :confused:

:-D

topi sorsakoski
19.11.2012, 17:18
HÄH, mä nukuin.:shock:

Yorcci
20.11.2012, 17:14
HÄH? Mä nukuin. :shock:

Siellä ensimmäisessä viestissä sanottiin lauhdutin! Nyt nopeasti toimeen! (Korjasin lainaukseen samantien pari kirjoitusvirhettä sunkin viestistä, ole hyvä!)

vtormane
20.11.2012, 17:52
Se on huono kun asuu pienellä paikkakunnalla, ei löydy mitään kaupoista. En löydä edes sitä power steering fluidia, on se kumma.
Noh, pitää muutenkin tilata us-partsilta kulutusosaa. Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, moniurahihna ja ne ps-öölit. Onko muuten tota hihnaa vain yhtä pituutta vakiona? Meinaan että tulee sit oikea kun tuossa entisessä ei näy lukuja enää.

topi sorsakoski
20.11.2012, 18:04
Siellä ensimmäisessä viestissä sanottiin lauhdutin! Nyt nopeasti toimeen! (Korjasin lainaukseen samantien pari kirjoitusvirhettä sunkin viestistä, ole hyvä!)
Emmä jaksa enää.

Yorcci
20.11.2012, 18:11
Onko muuten tota hihnaa vain yhtä pituutta vakiona? Meinaan että tulee sit oikea kun tuossa entisessä ei näy lukuja enää.

Early- ja late-malleissa on ilmeisesti eroa? Ainakin ilmapumpun dellaussarjaa asentaessa mun '91:een soppeli hihna oli 2280 mm, mutta samanmittainen hihna ei käynyt jazka49:n '87:aan.

Mun '91:ssä orggishihna on osapuilleen 2370 mm pitkä.

Ilmeisesti 87:ssa on jotakuinkin 22xx mm? http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=391092&postcount=146

jyrkita
20.11.2012, 19:51
Se on huono kun asuu pienellä paikkakunnalla, ei löydy mitään kaupoista. En löydä edes sitä power steering fluidia, on se kumma.
Noh, pitää muutenkin tilata us-partsilta kulutusosaa. Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, moniurahihna ja ne ps-öölit. Onko muuten tota hihnaa vain yhtä pituutta vakiona? Meinaan että tulee sit oikea kun tuossa entisessä ei näy lukuja enää.

Oletko tietoinen että FInnvette on corvettejen varaosakauppa,ja täällä palstalla vaikuttava nim.Poppamies myy myös osia ?

hateju
21.11.2012, 04:17
Tervetuloa vetteharrastuksen pariin vaan munkin puolesta..
Tuota sinne hei jakajaan ehkä kannattaa vaihtaa samalla muutkin hilut ku kerran alkaa..
Multa löytys muuten hyllystä tuliterä puola;)

Yly
21.11.2012, 07:26

Kannattaa kysäistä mitä maksaa Finnvetessä. Väittäisin, että on edullisempi kuin US-Parts....

LegendaryCorvette
21.11.2012, 11:25
Finnvette ja US-parts molemmat hyviä liikkeitä. Hinnat aikalailla samat.
Tietty Corvetteen löytyy useimmiten paremmin osat Finnvetestä jo heti hyllystä.

vtormane
21.11.2012, 14:20
Näköjään gatesin K060888 hihna oli paikallaan ja googlesta löytyi pituus 2273mm. Semmonen vastaava sitten täytynee hommata.

Muistaako joku että mikä sulake ja mistä sulakerasiasta pitää poistaa että saa sisävalot pois käytöstä. Akku alkaa taas oleen tyhjä ku oon pitäny ovia auki.
Ku ei oo vielä sitä owners manuaaliakaan.

Niin ja toinen kysymys, asentelen just stereoille johtoja. Vahvistimelle maata etsin. Jostain luin että apukuskin b-pilarista löytyis, mistä kohdin pilaria pitäis ettii ja pitääkö ottaa se pilarissa oleva muovi ottaa pois? Siis se joka kiertää katon yli toiselle puolelle.
Vai oisko parempaa maadoituspistettä vahvarille?

sevyca
21.11.2012, 14:21
Finnvette ja US-parts molemmat hyviä liikkeitä. Hinnat aikalailla samat.
Tietty Corvetteen löytyy useimmiten paremmin osat Finnvetestä jo heti hyllystä.

Ja ainakin itse olen saanut Finnvetestä hyvät neuvot kaupan päälle:)

Yorcci
21.11.2012, 18:33
Muistaako joku että mikä sulake ja mistä sulakerasiasta pitää poistaa että saa sisävalot pois käytöstä. Akku alkaa taas oleen tyhjä ku oon pitäny ovia auki.

Muistaakseni sellainen sulake, jossa lukee alla CTSY. (Helppohan tuo on toisaalta testata, kun napsii yksitellen sulakkeita irti ja kun sisävalot sammuvat, oikea sulake löytyi. :D )

Niin ja toinen kysymys, asentelen just stereoille johtoja. Vahvistimelle maata etsin. Jostain luin että apukuskin b-pilarista löytyis, mistä kohdin pilaria pitäis ettii ja pitääkö ottaa se pilarissa oleva muovi ottaa pois? Siis se joka kiertää katon yli toiselle puolelle.
Vai oisko parempaa maadoituspistettä vahvarille?

Jos ei halua ihan akulta asti vetää johtoja uusiks, niin maadoitukseen käy melkein mikä tahansa ruuvi, joka on vaan rungossa kiinni. Mä tyrkkäsin subivahvaimen maadoituksen kuskin puolelle jalkatilaan vasempaan reunaan, missä on valmiiksi muitakin maadoituksia.

Oleino
21.11.2012, 19:57
Muistaakseni sellainen sulake, jossa lukee alla CTSY. (Helppohan tuo on toisaalta testata, kun napsii yksitellen sulakkeita irti ja kun sisävalot sammuvat, oikea sulake löytyi. :D )

Onnistuu myös avaamalla yksi liitin takalasin taimmaisten muovien alta. On apukuskin puolella suurin piirtein siinä kohtaa missä mustapäisen ruuvimeisselin kahva tässä kuvassa: klik. (http://s225.beta.photobucket.com/user/Oleino/media/Corvette/DSC02488.jpg.html?sort=3&o=16) Muovi pitää toki nostaa pois tieltä, joten sulakerasia on helpompi vaihtoehto ellei tuota suunnittele aukaisevansa muutenkin.

vtormane
22.11.2012, 10:37
Onnistuu myös avaamalla yksi liitin takalasin taimmaisten muovien alta. On apukuskin puolella suurin piirtein siinä kohtaa missä mustapäisen ruuvimeisselin kahva tässä kuvassa: klik. (http://s225.beta.photobucket.com/user/Oleino/media/Corvette/DSC02488.jpg.html?sort=3&o=16) Muovi pitää toki nostaa pois tieltä, joten sulakerasia on helpompi vaihtoehto ellei tuota suunnittele aukaisevansa muutenkin.

Missä muuten voisi olla vika kun mikään apukuskin puoleisista sisävaloista ei toimi?

Onko muuten -87 vetessä alu- vai normi rautakanget?
Tulppia ku kattelen niin näköjään eri tulpat kummallekki kannelle.

PMJ
22.11.2012, 10:47
87 on alukansilla. Voi olla late 86:ssa jo alukansia.

vtormane
23.11.2012, 18:07
No niin, ohjaustehostinöljyt vaihdettu. Pikaisen testin perusteella ei äännä ohjaus enää käännettäessä.
Entiset öljyt olivat aika tummat mutta ei nyt mitkään mustat kuitenkaan. Klemmareita oli löysällä, säiliöltä pumpulle menevän letkun pumpunpäinen klemmari oli niin hankalassa paikassa että piti ottaa laturi pois että sai kiristettyä klemmarin.
Joten käytin moniurahihnan pois ja tarkistin samalla että ääntääkö hihnapyörät. No niin, ilmapumpun laakeri piti melkoista rahinaa kun pyöritin hihnapyörää. Käsittääkseni tästä on otettu ilmapumppu pois käytöstä??
http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/ilmapumppu.jpg

Tosin en tiedä miltä konehuone näyttää uutena. Eli olenko oikeassa että nyt olisi hyvä paikka nakata tuo ilmapumppu suolle ja hommata erillinen hihnapyörä ilmapumpun tilalle :) Vinkkejä otetaan vastaan mielihyvin :)

PMJ
23.11.2012, 19:31
No niinhän se näyttää et tuo ilmapumppu on siinä vähän niinkuin huvikseen, joten nakkaa pihalle ja asenna sellanen delete kitt sen tilalle

vtormane
28.11.2012, 00:56
Ok, hokasin että tarrakin löytyy tästä autosta eli laiteteenpa tänne että mitä tää on syönyt.
Onko tuo Z52 paketti kuinka yleinen näissä?

AC1 - Power passenger sport seat
AC3 - Power driver sport seat
AR9 - Base seats - leather
AU3 - Power door locks
BGR - Bowling Green assembly
B1X - Optional steering gear ratio
B2B - Components of Z52 sport handling package
B3W - Advance price sheet
B4P - Radiator cooling boost fan
C49 - Electric rear window defogger
C68 - Automatic electronic air condition
DL8 - Twin remote heated outside mirrors
D3X - Speedometer driven gear 25513049 green
D74 - Illuminated driver vanity mirror
D9B - Speedometer sensor 85007308 ?
E5Z - Delete speedometer adaptor
E9Z - Delete speedometer key
FG3 - Preloaded gas shock absorbers
G44 - Rear axle 3.07 ratio
G92 - Rear axle performance ratio
KC4 - Engine oil cooler
K34 - Cruise control
K68 - 105 amp generator
L98 - Tuned port injection 5.7 L engine
MD8 - Automatic 4-speed transmission
MX0 - Automatic transmission
NA5 - Federal emission system requirements
NN5 - California emission package
PW9 - Cast aluminum wheels, 16 x 9.5
QZD - 16" wheels with P255/50 VR16
UQ4 - Delco Bose four speaker system
UU8 - Delco Bose AM/FM stereo radio with cassette
VG8 - Vehicle label, notice to buyer
V01 - Heavy duty radiator
V73 - Vehicle statement certification, US or Canada
Z52 - Sport handling package
Z6A - Rear window and side mirror defoggers
1AY - Stock order
62I - Saddle interior trim
622 - Saddle cloth interior
74U - Ei löytynyt mitään?

Sörsselssön
28.11.2012, 06:55
http://www.corvetteactioncenter.com/forums/c4-technical-performance/36093-rpo-codes.html

74U - exterior primary color flame red metallic ?

vtormane
28.11.2012, 13:41
http://www.corvetteactioncenter.com/forums/c4-technical-performance/36093-rpo-codes.html

74U - exterior primary color flame red metallic ?

Jep, tommonen viininpunainenhan tuo ompi.

Juulos
28.11.2012, 14:40
Eikös flame red ole kirkas punainen nimensä mukaisesti. Viininpunainen selvästi tummempi.

Yorcci
28.11.2012, 22:21
Onko tuo Z52 paketti kuinka yleinen näissä?

En tiedä sinänsä paketin yleisyydestä, mutta mulla kun oli ex-87:ssa toi Z52 alusta, niin oli mun makuun ihan älyttömän hyvä kompromissi. Kaikista seenelkuista, mitä olen ajanut, ehdottomasti paras alustapaketti. Sopivan jäykkä radalla riivaamiseen, mutta normaaliajossa riittävän mukava; pienissä epätasaisuuksissa ja jopa mukulakivilläkin ihan 'siedettävä'. Esim. 84:n Z51 alusta on mun makuun jo ihan liian kova.

VetteMan
28.11.2012, 22:57
1987 tehtiin 30632kpl corvettea ja niistä 12662:ssa oli Z52 alustapaketti. (Sport handling package)
Eli ei kovin harvinainen varuste.
Vertailuksi Z51 pakettia (performance handling package) kyseisenä vuonna meni 1596kpl ja sen sai ainoastaan coupeen.
Lähde: Corvette Black Book

vtormane
28.11.2012, 23:49
Eikös flame red ole kirkas punainen nimensä mukaisesti. Viininpunainen selvästi tummempi.

hmmm...niimpä. Pitääpä tutkia tarkemmin oisko tuo joskus värjätty uudelleen.

VetteMan
29.11.2012, 00:01
1987 vetten värikoodi 74 on Dark Red Metallic, eli juurikin sinulla oleva tummempi punainen.
Joten ei sen vuoksi tarvi etsiä alkuperäistä väriä autosta, kun väri täsmää koodiin.
Koodi 81 on Bright Red värin koodi.

vtormane
30.11.2012, 19:21
1987 vetten värikoodi 74 on Dark Red Metallic, eli juurikin sinulla oleva tummempi punainen.
Joten ei sen vuoksi tarvi etsiä alkuperäistä väriä autosta, kun väri täsmää koodiin.
Koodi 81 on Bright Red värin koodi.

Jep kattelin että tumma punainen se on joka puolelta autoo, siis kaikista raoista, jne. Eli alkuperäinen sävy tuo on.

vtormane
30.11.2012, 19:25
Elikkäs mulla on poistettu tuo ilmapumppu käytöstä ja pumpun laakeri pitää melkoista ääntä. Tarttis tehdä jotain.
Ajattelin itse rakentaa tommosen delete kitin kun tykkään harrastaa. Ainoa että pitäis löytää sopiva hihnapyörä. Eli minkä vehkeen hihnapyöriä olette käyttäneet ja saako niitä ihan varaosakaupoista?

Juke
30.11.2012, 20:05
Elikkäs mulla on poistettu tuo ilmapumppu käytöstä ja pumpun laakeri pitää melkoista ääntä. Tarttis tehdä jotain.
Ajattelin itse rakentaa tommosen delete kitin kun tykkään harrastaa. Ainoa että pitäis löytää sopiva hihnapyörä. Eli minkä vehkeen hihnapyöriä olette käyttäneet ja saako niitä ihan varaosakaupoista?

Juhatee kirjoitteli tuolla myynti-ketjussa, että C5;n idler-pulley kävis.
Mulla on pari käytettyä ehjää ylimääräisenä, laita privaa jos tarvitset.

vtormane
30.11.2012, 23:46
Juhatee kirjoitteli tuolla myynti-ketjussa, että C5;n idler-pulley kävis.
Mulla on pari käytettyä ehjää ylimääräisenä, laita privaa jos tarvitset.

Moro, mun käsityksen mukaan se pitäs olla urapyörä, eli eikös kiristäjänpyörä oo semmonen? Mutta jos sulla semmonen urallinen pyörä on jouten niin kiinnostaa ja ääntääkkää ei sais..

Yorcci
01.12.2012, 15:14

Periaatteessa mikä tahansa 6PK (6-urainen) hihnapyörä käy. Hihnan pituus löytyy kokeilemalla.

hateju
01.12.2012, 16:38
taisi olla jonku mondeon urapyörä joka oli soppelin kokonen ja edukaskin josta väsäsin oman delen.

Juke
02.12.2012, 20:03
Moro, mun käsityksen mukaan se pitäs olla urapyörä, eli eikös kiristäjänpyörä oo semmonen? Mutta jos sulla semmonen urallinen pyörä on jouten niin kiinnostaa ja ääntääkkää ei sais..

On yks ehjä kiristin ylimääräinen, ei ääntänyt, mutta vaihdoin kaikki kun AC;n kiristin hajos.

vtormane
02.12.2012, 21:28
Tänään oon ihmetelly tota egr-putkea mikä menee siitä venakopan päältä. Eikös siihen pidä tulla piuha siihen anturiin vai mikä se nyt on siinä putkessa? On näköjään piuha poikki kun jämät on siellä anturin päässä kiinni, on joku pyöritettävä kiinnitys johdossa.
No, asiaan. En löytänyt sitä irti olevaa piuhaa. Auttaisi kovasti jos tietäisi että mistä kohdin johtosarjaa se piuha lähtee kohti tuota anturia.
Kävi jo mielessä poistaa koko egr mutta siitä taitaa tulla enemmän ongelmia kuin hyötyä?

janiv
02.12.2012, 22:07
Kävi jo mielessä poistaa koko egr mutta siitä taitaa tulla enemmän ongelmia kuin hyötyä?Ei EGR:n poistosta mitään ongelmia tule. Toki sellainen "ongelma" tulee, että sytyttelee SES-valoa, ellei muokkaa ECM:ää.

vtormane
02.12.2012, 22:18
Ei EGR:n poistosta mitään ongelmia tule. Toki sellainen "ongelma" tulee, että sytyttelee SES-valoa, ellei muokkaa ECM:ää.

Noku eksyin tuonne amerikkalaisten corvettefoorumille ja siellä peloteltiin että moottori kuumana voisi nakuttaa herkemmin kun egr on poistettu. Mutta voisko se johtua lähinnä niitten alempioktaanisesta bensasta?
Mielellään kyllä heivaisin koko egr:n mäkeen, varsinkin kun ajattelin keväällä hommata peltisarjat ja ei kehtais ostaa uusia sarjoja noitten saastehärveleiden kera. Autosta on jo ilmapumppu systeemit poistettu.
Piru kun ei tiedä mitä kaikkea tuohon on tehty, pitäs löytää jostain hyvät kuvat vakiokonehuoneesta.
Korjauskirja on kyllä tulossa postissa.

vtormane
03.12.2012, 21:54
Ei tullu vikakoodia egr:stä kun luin vikakoodit tänään, ei tullut ees yhtään vikakoodia :)

Asiasta toiseen, ajattelin termarin vaihtaa ja samalla tehdä sen läppärungon vedenkierron ohituksen. Olenko käsittänyt oikein että yhdistän alla olevassa kuvassa nuolella merkityt letkunpäät yhteen? Vai olenko ihan ulalla, taas :scratch:

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/vesikierto.jpg

Yorcci
03.12.2012, 22:06
Asiasta toiseen, ajattelin termarin vaihtaa ja samalla tehdä sen läppärungon vedenkierron ohituksen. Olenko käsittänyt oikein että yhdistän alla olevassa kuvassa nuolella merkityt letkunpäät yhteen? Vai olenko ihan ulalla, taas :scratch:

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/vesikierto.jpg

Joo. Tai siis tarvitset yhden 90 asteen mutkan lisukkeeksi. Tossa ex-87:aan tehty viritelmä

Tässä sitten lopputulos. Lämppäriltä tuleva letku on yhdistetty 16 mm:n alumiini(?)putkella lohkoon menevään 90 asteen mutkaan. Mutkaletku ja pari klemmaria Biltemasta n. 6-7 euroa, 16 mm:n putkenpätkä euron.

http://finnshark.com/gallery/images/6831.jpg

vtormane
03.12.2012, 22:23
Joo. Tai siis tarvitset yhden 90 asteen mutkan lisukkeeksi. Tossa ex-87:aan tehty viritelmä

Ok, tänks.

Ihan mielenkiinnosta, mulla kun on paljon vähemmän tavaraa tuolla ilmanoton alapuolella kun sun kuvassa. Niin että mitä tuosta multa on poistettu? 2 tommosta isohkoa mötikkää ainaki mihin menee sähköpiuhat :D

Yorcci
03.12.2012, 22:28
Ihan mielenkiinnosta, mulla kun on paljon vähemmän tavaraa tuolla ilmanoton alapuolella kun sun kuvassa. Niin että mitä tuosta multa on poistettu? 2 tommosta isohkoa mötikkää ainaki mihin menee sähköpiuhat :D

Ilmapumpun 'jakoblokki', josta ohjataan ilma joko
1) katalysaattorille
2) pakosarjaan
3) moottorin eteen
ja sen sähköpiuhat (pari liitintä)

Ei noi kauaa tossa mun ex-huussissakaan enää vanhentuneet ja tästä nykyisestä lähtivät vieläkin nopeammin ;)

vtormane
11.12.2012, 21:44
Meikäläisen versio air-pump deletestä.

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/bracket1.jpg

PMJ
11.12.2012, 21:51
No, perhana tuo on ainakin tukeva.

vtormane
11.12.2012, 23:51
No, perhana tuo on ainakin tukeva.

Joo, täytyy myöntää että en keksinyt ite. Corvetteforumilta löysin mallin.
Mutta tukeva on kyllä.
Piti tehdä laturin alatuki myös uudestaan kun joku oli katkaissut sen pois jostain syystä?? Tein lattaraudasta semmosen haarukan mikä on kiinni ohjaustehostimen telineessä.

Seuraavaksi pitäisi ihmetellä lisäjarruvaloa, ei pala.

Sitten semmonen jännä juttu, ihmettelin kun ei pala apukuskin puoleiset sisävalot. Otin jalkatilassa olevasta lampusta piuhat irti niin valo syttyi b-pilarissa olevaan lamppuun :) Ja kun kytkin piuhat niin lamppu sammui.
Normaaliako? :)

hateju
12.12.2012, 12:40
siittähän tuli hyvä:D
ite laitoin tuon pyörän sen 100mm alemmas ja pienemmän hihnapyörän kampiakselille niin sai pistää reilusti lyhyemmän hihnan ja samalla säätömahdollisuus hihnalle tuohon laturiin niin saa aina kiristäjän toimimaan haluamallaan tavalla ja voi käyttää tarvittaessa ainakin kolmen eri mittaista hihnaa;)
frisbee näyttää kadonneen sieltäkin jo valmiiksi.
näyttää muuten kuvasta että tuo pvc venttiili ei ole perillä tuossa venttiilikopan läpivientikumissa....

vtormane
12.12.2012, 14:52
siittähän tuli hyvä:D
ite laitoin tuon pyörän sen 100mm alemmas ja pienemmän hihnapyörän kampiakselille niin sai pistää reilusti lyhyemmän hihnan ja samalla säätömahdollisuus hihnalle tuohon laturiin niin saa aina kiristäjän toimimaan haluamallaan tavalla ja voi käyttää tarvittaessa ainakin kolmen eri mittaista hihnaa;)
frisbee näyttää kadonneen sieltäkin jo valmiiksi.
näyttää muuten kuvasta että tuo pvc venttiili ei ole perillä tuossa venttiilikopan läpivientikumissa....

Tosiaan ois voinu laittaa itekki tuon hihnapyörän reilusti alemmas niin ois tullu vielä tukevampi ja pienempi bracketti. Toisaalta tuo on helppo muokata myöhemminkin jos niin haluaa.

Siis onko tuohon vaihdettu se kampuran hihnapyörä pienemmäksi? Empä oo vielä tutustunu noihin.

hateju
12.12.2012, 18:44
Tosiaan ois voinu laittaa itekki tuon hihnapyörän reilusti alemmas niin ois tullu vielä tukevampi ja pienempi bracketti. Toisaalta tuo on helppo muokata myöhemminkin jos niin haluaa.

Siis onko tuohon vaihdettu se kampuran hihnapyörä pienemmäksi? Empä oo vielä tutustunu noihin.

vakiolta näyttää tuo sun kyllä.

http://www.summitracing.com/parts/asp-540200/overview/year/1988/make/chevrolet/model/corvette
tuommosen omaani laitoin.

vtormane
15.12.2012, 17:48
Sitten vielä egr-asiaa. Otin erg solenoidin irti tuosta termostaatin kyljestä. Tuo valkoinen putki menee egr-venttilille ja tuossa ruuvin paikalla lienee ollut putki joka menee imusarjaan alipainetta hakemaan? Eli solenoidi lienee nykykunnossa ns. viraton? Taidan napata sen pois kokonaan koska tästä on poistettu jo egr temp. switch myös.

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/egr%20solenoid.jpg

Sitten siihen egr temp switchiin. Koska tästä on poistettu se egr-putki mikä menee pakosarjalta imusarjaan niin se tummanvihreä johto joka menee siihen egr temp. switchiin on hukassa. Oon yrittäny katella mutta ei löydy millään johtoa. Voisiko joku helppiä että mistä kohdin johtosarjaa se vihree johto tulee siihen egr temp. switchiin? Ajatus oli tehdä se egr-fake juttu mistä mainitaan tuolla corvette-forumilla. Eli diodi sen tummanvihreen johdon ja solenoidille menevän harmaan johdon väliin. Mutta kun se vihree johto on hukassa! :)

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/egr%20temp.jpg

vtormane
17.12.2012, 23:20
Antoi virhekoodin 23:

Manifold air temperature sensor signal showed an air temperature below -22° F for 12 seconds after the engine has been running for 5 minutes.

Eli plenumi pois ja anturin vaihtoon, vai mitä? Jostain luin että voisi liittyä myös egr:ään?

Onnistuin myös saamaan varashälyttimen päälle :D Security valo on vilkkunut jo pitempään kun aukaisee oven. Muistaakseni alkoi vilkuttelemaan kun vaiihdoin mankan. Noh, painoin ovesta keskuslukitusta niin alkoi hirvee älämöly :D Otin akun kaapelin irti ja security valon vilkkuminenkin loppui ainakin toistaiseksi :scratch:

Sitten semmonen juttu että aina välillä kun laittaa virrat päälle niin menee jäähdyttäjän tuuletin päälle mutta sammuu heti kun käynnistää auton. Mutta tosiaan ei aina.

Sitten vielä, tyhjäkäynti on huono kun on ihan kylmä kone. Meinaa sammua herkästi. Mutta kun on käyttänyt esim. minuutin niin ei enää onkelmia sen suhteen.

Vinkkejä otetaan vastaan kyllä :D

Harba
18.12.2012, 08:08
Varashälytin kytkeytyy pois ovien lukoista avaimella.

Tuosta flektistä. Toimiiko sulla SES valo? Jos yhdistää A ja B pinnin diagnostiikka liittimestä, niin silloin flekti lähtee käyntii kun virrat laittaa päälle. Silloin pitäisi myös SES valon vilkuttaa vikakoodeja, kun auto ei ole käynnissä. Käynnissä vilkuttaa Open-Closed loop tietoa (ja yrittää kertoa onko seos rikas vai laiha). Voisiko diagnostiikka pistokkeessa olla pinnit jostain syystä yhdessä.

Olen huomannut flektin käynnistyvän myös silloin, kun moottorinohjaimen lastussa on virheitä tai se on huonosti paikoillaan. Käyntiin en ole silloin yrittänyt, mutta todennäköisesti limp home modessa olisi lähtenyt käyntiin.

vtormane
18.12.2012, 11:26
Varashälytin kytkeytyy pois ovien lukoista avaimella.

Tuosta flektistä. Toimiiko sulla SES valo? Jos yhdistää A ja B pinnin diagnostiikka liittimestä, niin silloin flekti lähtee käyntii kun virrat laittaa päälle. Silloin pitäisi myös SES valon vilkuttaa vikakoodeja, kun auto ei ole käynnissä. Käynnissä vilkuttaa Open-Closed loop tietoa (ja yrittää kertoa onko seos rikas vai laiha). Voisiko diagnostiikka pistokkeessa olla pinnit jostain syystä yhdessä.

Olen huomannut flektin käynnistyvän myös silloin, kun moottorinohjaimen lastussa on virheitä tai se on huonosti paikoillaan. Käyntiin en ole silloin yrittänyt, mutta todennäköisesti limp home modessa olisi lähtenyt käyntiin.

Tosiaan se flekti lähtee päälle kun laittaa virrat päälle mutta sammuu heti kun auto on käynnissä. Mutta flekti ei lähde päälle joka kerta.

Luin virhekoodit yhdistämällä pinnit A ja B ja oli tuo 23 ja nollasin koodit ja käytin autoa vähän ja ei ollut virhekoodeja ollenkaan enää. Mutta epäilen että se koodi 23 tulee kyllä takaisin. SES valoa on nimittäin vilauttanut silloin tällöin.

Miten sen pystyy tietämään että onko auto siinä limp home- moodissa?

Harba
18.12.2012, 12:22
Tosiaan se flekti lähtee päälle kun laittaa virrat päälle mutta sammuu heti kun auto on käynnissä. Mutta flekti ei lähde päälle joka kerta.

Luin virhekoodit yhdistämällä pinnit A ja B ja oli tuo 23 ja nollasin koodit ja käytin autoa vähän ja ei ollut virhekoodeja ollenkaan enää. Mutta epäilen että se koodi 23 tulee kyllä takaisin. SES valoa on nimittäin vilauttanut silloin tällöin.

Miten sen pystyy tietämään että onko auto siinä limp home- moodissa?
En tiedä näkeekö sitä mistään, että onko limp home -mode päällä. Mutta koska vikakoodeja pystyy lukemaan, niin uskoisin että silloin Limp home ei ole päällä.

vtormane
25.12.2012, 01:33
Sain juuri tietää että tähän on joskus vaihdettu kone, ei pitäisi olla kuin reilut 100tm ajettu.
Sit asiaan, huomasin tässä hyppylangan. Ilmastoinnin kompuran tummanvihreästä johdosta on vedetty johto jäähdyttäjän tuulettimen releen vihreään johtoon(valk. raita) sekä vastaavaan johtoon mikä menee lohkon kylkeen eli lisätuulettimen anturaan. Miksiköhän johto on vedetty näin, oisko ideoita? Pakkasten takia en ole vielä kerinnyt testata tuulettimia ilman tuota hyppylankaa.

topi sorsakoski
25.12.2012, 09:44
....ei siellä pitäis anturaa olla.:rolleyes:

Teme_76
25.12.2012, 10:11
Mulle oli tinattu vastaava johto kompurasta flektin releelle. Teki sen että kun kompura käynnistyy, niin flekti lähtee päälle myös. Varmaankin tehostaa ilmastoinnin toimintaa. Eikö ECM käynnistä flektiä jos ilmastoinnin kompura pyörii?

vtormane
25.12.2012, 11:47
....ei siellä pitäis anturaa olla.:rolleyes:

Siis tarkoitin lisätuuletinta. Sille on lämpötila-anturi lohkon kyljessä mikä ohjaa tuuletinta.

vtormane
25.12.2012, 11:49
Mulle oli tinattu vastaava johto kompurasta flektin releelle. Teki sen että kun kompura käynnistyy, niin flekti lähtee päälle myös. Varmaankin tehostaa ilmastoinnin toimintaa. Eikö ECM käynnistä flektiä jos ilmastoinnin kompura pyörii?

Pitää testata ilman sitä johtoa kunhan vaan kelit paranee. Ollu jo viikon päivät 30 pakkasta..

vtormane
06.01.2013, 16:25
Tulipa tehtyä tuo parkkivalomodaus. Eli reiät umpioihin ja niin päin pois..
Kuvassa näkyy myös johdot mitkä menee etuvilkuilta sivuvilkuille.

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/parkit.jpg

vtormane
11.01.2013, 23:37
Tosiaan auto antaa virhekoodia 23 eli: Manifold air temperature sensor signal showed an air temperature below -22° F for 12 seconds after the engine has been running for 5 minutes.

Aloin katteleen anturia ja aloin jo suunnitteleen vaihtotyötä ilman että irrottaa plenumia. Kunnes huomasin irrallisen liittimen virranjakajan takana.

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/mat%20sensor.jpg

Eli tuo urospuoli menee anturille ja naaraspuoli on totaalisen rikki. Mutta näyttää siltä että nuo ois joskus ollu naimisissa keskenään. Kumpaankin liittimeen tulee samanväriset johdot eli musta ja ruskea. Oletan että nuo kuuluu olla yhdessä ja uskallan yhdistää ilman pelkoa että käräytän jotain kivaa?

PR1
12.01.2013, 00:47
Melkoinen letkuhässäkkä. MAF kuntoon/pois ja Screenin (verkko)putsaus sprayllä.

CRC:tä kaikkiin muihin ihme antureihin.

Ite vaihto tulpat,johdot, hihnan,laturin,akun ym ja toimii saman vuotinen.

Periaatteena ota pois jos voi tai sumuta ja puhdista..

Edit: Pitää olla sähömies ja yleismittari, en voi auttaa muuten kun tappokytkin eka asennus jos ei jo ole.

hateju
12.01.2013, 21:27
siis IAT:n johto... luulis tohtivan yhdistää voisin käydä kattoon nuo värit omasta jos epäilyttää? mulla kylläkin siirretty tuo kylmälle puolelle miniramin takia.

vtormane
21.01.2013, 14:42
siis IAT:n johto... luulis tohtivan yhdistää voisin käydä kattoon nuo värit omasta jos epäilyttää? mulla kylläkin siirretty tuo kylmälle puolelle miniramin takia.

Joo tosiaan tuo vasemmanpuoleinen liitin mun kuvassa menee tosiaan sille IAT-anturille. Mutta pitäs siis yhdistää johtosarjaan. Tuo oikeanpuoleinen liitin näyttää sopivalta mutta kun se liitin on rikki niin en tiedä onko se just oikea. Kumpaankiin liittimeen tulee samat värit, musta ja ruskea. Toisaalta tuo oikeanpuoleinen liitin on kapeampi kuin tuo toinen, sen perusteella ei olis oikea liitin?
Itseasiassa kokeilin jo yhdistää liittimet, raakasti vaan liittimet poikki ja abikoilla yhteen, väri väriin. Auto käyntiin, kävi hyvin muutaman minuutin kunnes sammui ja ei lähtenyt käyntiin enää. Bensiini oli kyllä vähissä ja voi olla että bensiini loppui. En älynnyt tarkistaa siitä bensakiskossa olevasta nipasta että onko painetta.
No hain kanisterilla bensaa ja ei lähtenyt käyntiin vieläkään ja akkukin loppui jo :) No läksin syömään ja jätin akun lataukseen. No tunnin päästä kokeilin taas ja ensimmäisellä käyntiin.
Ois kyllä apua jos sais tietää millanen tuo oikeanpuoleinen liitin on ehyenä ja vaikka että kuinka leveä on oikea liitin. Ja piuhojen värit ja jne.
Ku tuntuu että ei uskalla kokeilla uudestaan :)

PR1
21.01.2013, 17:43
Kävipäs hassusti.. Hyvä jos sait syötyä;)

Ite ei uskaltais muuta kun gasoa tankkiin ja akkuun virtaa ja yleismittarilla kokeilu onko kaikki ok eli johtavuus connections + Air Sensor Cleanerillä tai vähintään CRC:llä kaikkien puhdistus puhtaalla lakanan palasella ym. Sit jos osa ei toimi niin kyselyä paljon maksaa. Akun kun laittaa kiinni (Tappokytkin varmaan jo on?) / kenkä irti muutamaks minuutiks niin resetoi ne vikakoodit ja hyppylanka A:sta B:hen olikin tuttua vilkutusta. Yleensä auttaa resetointi.

Osat vähenee, auto paranee? ;) (Mulla ainakin kevenee ja poistuu turhakkeet)

vtormane
11.03.2013, 18:41
Hoksasimpa tossa että oikea etuvanne on vääränkätinen, kuvasta näkyy. On varmaan alkup. vanne menny rikki ja hommattu vääränkätinen vanne. Kaikkee sitä huomaakin kun ajan kanssa kattelee autoa :D Kysymys kuuluu että onko tuosta muuta kuin ulkonäkö-haittaa?

http://koti.mbnet.fi/vtormane/vette/vette%20pihassa_pieni.jpg

vtormane
06.10.2013, 23:14
Kesä meni ja ajot jäi aika vähiin johtuen laatikon ongelmista. Laatikkoremontti ei onnistunut kerralla, piti käyttää uudelleen auki. Se siitä.
Nyt kun laatikko toimii niin on sillä vaan mukava ajaa :)

No nyt ajetaan lumille asti. Voimansiirrossa on vaan huolestuttavasti väljää. Kolahtelee 2-3-2 vaihdoissa joskus aika ilkeästi. Pitänee alkaa taas remonttiin.
Onko nuo vetareiden ristikot helppo vaihtaa? Jos vaihtais ne vaikka ensin..

Jännä että oikee takapyörä on paljon sisempänä korissa kuin vasen. Tosin camberikin näyttäis olevan aika pielessä. Mistä muusta tuo ero voisi johtua, olettaen että vanteet ovat samanlevyiset kummallakin puolella?

Yorcci
06.10.2013, 23:19
Jännä että oikee takapyörä on paljon sisempänä korissa kuin vasen. Tosin camberikin näyttäis olevan aika pielessä. Mistä muusta tuo ero voisi johtua, olettaen että vanteet ovat samanlevyiset kummallakin puolella?

Tuota on aika monessa autossa nähtävillä, vaikka autoa ei olisi edes kolaroitu. Lienee american joen toleransseissa toi virhe... :rolleyes:

janiv
06.10.2013, 23:36
Onko nuo vetareiden ristikot helppo vaihtaa?On, koska jopa mie sain ne vaihettua hiekkapihalla tunkin ja pukin avulla. Ristikot lähti vetreista todella helposti ja kevyesti irti prässillä. Joskus yritin ottaa hylsyllä ja vasralla, hylsyllä ja ruuvipuristilemma, niin eihän siitä tullut muutakuin katkenneita ruuvipuristimia ja vääntyneitä vetarin laippoja.