C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa. |
|
Thread Tools | Search this Thread |
#1
|
||||
|
||||
Willen Wette -87
Morjensta kaikille. Tuli ostettua elämäni ensimmäinen chevrolet eli 1987 Corvette. Olen harrastanut vanhoja foordeja jo parikytä vuotta mutta vette on ollu mielessä kyllä aina silloin tällöin. Nyt tuli tilaisuus hankkia auto edullisesti.
Auto on jo aika paljon ajettu 182000 mailia. Suhteellisen siisti ja toimiva yksilö, ainakin toistaiseksi. Tullut Suomeen vasta 2004 muuttoautona USA:sta. Ollut ainakin Kalajoella ennen tänne Kuusamoon tuloa. Ok, se siitä... Nyt pitäisi tehdä jotain huoltotoimia pitkän talven ratoksi, ajokelejä odotellessa Ensiksi ajattelin vaihtaa moottoriöljyt, luin jostain että esim. mobilin synteettinen 5-50w olisi hyvä öljy? Entisillä öljyillä oli öljynpaineet kylmänä noin 450-500 kpa ja lämpimänä tyhjäkäynnillä noin 250-280 kpa. Lienevät ihan ok? Semmonen kysymys että onko öljypohjan propulle kiristysmomenttia vai vedetäänkö ns. hartiatiukkuuteen? En ees tiedä vielä että onko öljypohja alumiinia, kait se on? Yhden vian jo korjasin eli kuskin sähköikkuna ei toiminut, toisinsanoen ei nostanut lasia. No se oli helppo korjaus langanpätkällä. Mutta toinen vika ilmeni tänään, ohjaustehostin ääntää aika reippaasti kun kääntää pyöriä. Vika ilmeni ihan yhtäkkiä. Aukaisin nestesäiliön ja siellä kupli. Eli ilmaa järjestelmässä? Mistä alan nyt ongelmaa ratkomaan? Miten muuten irrotetaan moniurahihna? Ajattelin tarkistaa hihnapyörien laakerien kunnot ja niin pois päin. Hihna kyllä vikisee hivenen myös. Uusi lienee paikallaan. Olisi kiva saada apua että pääsisin alkuun uudessa harrastuksessa kun kaikki on nyt niin uutta. Olen just hommaamassa owners manualin ja korjauskäsikirja pitäisi kyllä myös hommata. |
#2
|
||||
|
||||
Hienoa saada uusi naama taas mukaan. Ja komia on pirssikin. Eikä yhtään liikaa ajettu, samanverran löytyy minultakin.
5-/50w käy öljynä hyvin. Kovinkaan tarkkoja nuo eivät ole öljyistä muutenkaan. Öljypohjan propun momenttia en tiedä, mutta samaa luokkaa kuin muissakin autoissa. Itsellä ohjaustehostin hieman äänekäs myös, mutta sinulla ilmeisesti heti huomaa ja häiritsee? Säiliö ei ilmeisesti ollut märkä mistään suunnasta? Oliko vajausta? Onko tietoa milloin viimeksi tarkistettu? Onko vaan huonosti ilmattu alunperin, tai viimeisen nesteenvaihdon yhteydessä? Tervetuloa.
__________________
C4 Corvette, love her till my death. C4 1986 4+3man. http://www.cardomain.com/ride/3332770 |
#3
|
||||
|
||||
Tervetuloa lauteille.
Quote:
Öljy lienee aikalailla yks ja sama, kunhan synteettistä tyrkkää sisään. Jos meinaat ajella talvipakkasilla, niin silloin kannattaa kattoa 5W-alkuisia öljyjä. Ei se öljypohja alumiinia ole Jos taas ajelut keskittyvät lämpimään kauteen, niin kannattaa kattoa sitä loppupään numeroa sitten isoksi. Nää käy vakiona ihan pirun kuumina. Flekti lähtee päälle vasta, kun jäähdytysneste on 107-109 asteessa. Tuohon auttaa, kun vaihtaa 180 F (83 C) termarin ja lastulla komentaa flektin lähtemään päälle aiemmin (esim. 95 C). Tuo helpottaa sitten jatkossa, kun tietää välittömästi, jos lämmöt nousevat toiselle sadalle, että nyt on jotain vikaa. Jää paljon enemmän aikaa reagoida tilanteeseen vs. orggis, jossa huomaa jotain olevan pielessä vasta, kun lämmöt kipuavat yli 110 C-asteen. Quote:
Hihnankiristimessä on 1/2-tuumainen neliöreikä, johon käy ihan puolituumainen normiräikkä. Etupalkki on ainakin late-malleissa hankalasti tiellä ja pitää olla tosi ohut räikkä, mikä mahtuu siihen väliin. Itselleni tein halvasta mökiltä löytyneestä räikästä soppelin hiomalla räikän suunnanvaihtonäppylän tonttiin. Muistaakseni ex-87:ssa oli enemmän tilaa Vanha hihna kannattaa sitten jättää varalle autoon. Jos käy niin, että toi moniurahihna ottaa ja katkeaa, niin matkanteko loppuu siihen paikkaan. Silloin on kiva olla vaikka sitten huonompikuntoinenkin hihna, jolla pääsee kotiin. Hihnanvaihtoon kun menee ehkä minuutti-pari, kun on toi hihnankiristimen löysäävä räikkä tmv. matkassa.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Tervetuloa.
__________________
1995 5.0 GT 5-speed |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Niin ! Mieti......jotkut ajaa niillä työkseen
__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88 Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01 Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02 Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71 |
#6
|
||||
|
||||
Jeps, vaihdoin just uudet öljyt, mobilin rally formulat 5-50w ja wixin 11cm pitkä suodatin. Käyttelin lämpimäksi ja iloinen yllätys oli että öljynpaineet olivat paremmat kuin entisillä öljyillä, joiden merkkiä ja ikää en osaa sanoa.
Paineet kylmänä noin 500 ja lämpimänä alimmillaan 380. Yllättävän korkeatki n kuumana. Onko näissä kaikissa öljynlauhditin, tossa on ainakin? Sitten se ohjaustehostin, hoksasin että välillä ääntää ja välillä ei. Ja tosiaan märkää on säiliön ympärillä ja etupalkissa. Joten varmaan nyt hörppää ilmaa jostakin liitoksesta. Mites muuten, litkut on punaiset. Onko se sen merkki että ne on ATF:ää vai onko power steering fluidia kans punasena? Viisainta lienee vaihtaa tosin ne kokonaan. Onko tossa vaihdossa mitään erikoisjippoa mistä vois olla hyötyä? |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Paineet vaikuttavat ihan normaaleilta. Öljynjäähdytin on lisävaruste, kuului mm. Z51- ja Z52-alustapaketteihin, mutta sen sai muistaakseni erikseen vakioalustaiseenkin. Quote:
Jos on imuvaihtaja saatavilla, niin mun vessaan tehtiin tuolla tavoin: Quote:
Tuolla on jotain kuvatuksia ja lisähöpinää litkujen väreistäkin: http://finnshark.com/forum/showthread.php?p=219427 Konsensus vaikuttaisi olevan, että ATF kävisi pääosin vanhempiin? Mulle pistettiin ihan 'ohjaustehostinöljyä'.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
|
#8
|
||||
|
||||
86 vuosimalliin kelpaa ATF. Eli ilmeisesti myös 87. Mutta jos kokonaan vaihdat, niin voithan ihan "oikeatkin" OT-öljyt sinne lyödä.
__________________
C4 Corvette, love her till my death. C4 1986 4+3man. http://www.cardomain.com/ride/3332770 |
#9
|
||||
|
||||
Topi ei taida olla linjoilla
__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88 Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01 Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02 Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71 |
#10
|
||||
|
||||
HÄH, mä nukuin.
__________________
...eipäs hättäillä,niinkuin köyhät. |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|