FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18.11.2012, 23:17
vtormane's Avatar
vtormane vtormane is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 52
vtormane on oikealla tiellä
Willen Wette -87

Morjensta kaikille. Tuli ostettua elämäni ensimmäinen chevrolet eli 1987 Corvette. Olen harrastanut vanhoja foordeja jo parikytä vuotta mutta vette on ollu mielessä kyllä aina silloin tällöin. Nyt tuli tilaisuus hankkia auto edullisesti.



Auto on jo aika paljon ajettu 182000 mailia. Suhteellisen siisti ja toimiva yksilö, ainakin toistaiseksi. Tullut Suomeen vasta 2004 muuttoautona USA:sta. Ollut ainakin Kalajoella ennen tänne Kuusamoon tuloa.
Ok, se siitä...

Nyt pitäisi tehdä jotain huoltotoimia pitkän talven ratoksi, ajokelejä odotellessa

Ensiksi ajattelin vaihtaa moottoriöljyt, luin jostain että esim. mobilin synteettinen 5-50w olisi hyvä öljy? Entisillä öljyillä oli öljynpaineet kylmänä noin 450-500 kpa ja lämpimänä tyhjäkäynnillä noin 250-280 kpa. Lienevät ihan ok? Semmonen kysymys että onko öljypohjan propulle kiristysmomenttia vai vedetäänkö ns. hartiatiukkuuteen? En ees tiedä vielä että onko öljypohja alumiinia, kait se on?

Yhden vian jo korjasin eli kuskin sähköikkuna ei toiminut, toisinsanoen ei nostanut lasia. No se oli helppo korjaus langanpätkällä.
Mutta toinen vika ilmeni tänään, ohjaustehostin ääntää aika reippaasti kun kääntää pyöriä. Vika ilmeni ihan yhtäkkiä. Aukaisin nestesäiliön ja siellä kupli. Eli ilmaa järjestelmässä? Mistä alan nyt ongelmaa ratkomaan?
Miten muuten irrotetaan moniurahihna? Ajattelin tarkistaa hihnapyörien laakerien kunnot ja niin pois päin. Hihna kyllä vikisee hivenen myös. Uusi lienee paikallaan.

Olisi kiva saada apua että pääsisin alkuun uudessa harrastuksessa kun kaikki on nyt niin uutta. Olen just hommaamassa owners manualin ja korjauskäsikirja pitäisi kyllä myös hommata.
Reply With Quote
  #2  
Old 19.11.2012, 00:53
LegendaryCorvette's Avatar
LegendaryCorvette LegendaryCorvette is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2007
Location: Tampere
Posts: 390
LegendaryCorvette on oikealla tiellä
Hienoa saada uusi naama taas mukaan. Ja komia on pirssikin. Eikä yhtään liikaa ajettu, samanverran löytyy minultakin.

5-/50w käy öljynä hyvin. Kovinkaan tarkkoja nuo eivät ole öljyistä muutenkaan. Öljypohjan propun momenttia en tiedä, mutta samaa luokkaa kuin muissakin autoissa.

Itsellä ohjaustehostin hieman äänekäs myös, mutta sinulla ilmeisesti heti huomaa ja häiritsee? Säiliö ei ilmeisesti ollut märkä mistään suunnasta? Oliko vajausta? Onko tietoa milloin viimeksi tarkistettu? Onko vaan huonosti ilmattu alunperin, tai viimeisen nesteenvaihdon yhteydessä?

Tervetuloa.
__________________
C4 Corvette, love her till my death.
C4 1986 4+3man.
http://www.cardomain.com/ride/3332770
Reply With Quote
Old 19.11.2012, 08:16
Puman
This message has been deleted by Puman.
  #3  
Old 19.11.2012, 09:56
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,318
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tervetuloa lauteille.

Quote:
Originally Posted by vtormane
Ensiksi ajattelin vaihtaa moottoriöljyt, luin jostain että esim. mobilin synteettinen 5-50w olisi hyvä öljy? Entisillä öljyillä oli öljynpaineet kylmänä noin 450-500 kpa ja lämpimänä tyhjäkäynnillä noin 250-280 kpa. Lienevät ihan ok? Semmonen kysymys että onko öljypohjan propulle kiristysmomenttia vai vedetäänkö ns. hartiatiukkuuteen? En ees tiedä vielä että onko öljypohja alumiinia, kait se on?

Öljy lienee aikalailla yks ja sama, kunhan synteettistä tyrkkää sisään. Jos meinaat ajella talvipakkasilla, niin silloin kannattaa kattoa 5W-alkuisia öljyjä. Ei se öljypohja alumiinia ole

Jos taas ajelut keskittyvät lämpimään kauteen, niin kannattaa kattoa sitä loppupään numeroa sitten isoksi. Nää käy vakiona ihan pirun kuumina. Flekti lähtee päälle vasta, kun jäähdytysneste on 107-109 asteessa. Tuohon auttaa, kun vaihtaa 180 F (83 C) termarin ja lastulla komentaa flektin lähtemään päälle aiemmin (esim. 95 C). Tuo helpottaa sitten jatkossa, kun tietää välittömästi, jos lämmöt nousevat toiselle sadalle, että nyt on jotain vikaa. Jää paljon enemmän aikaa reagoida tilanteeseen vs. orggis, jossa huomaa jotain olevan pielessä vasta, kun lämmöt kipuavat yli 110 C-asteen.

Quote:
Originally Posted by vtormane
Miten muuten irrotetaan moniurahihna? Ajattelin tarkistaa hihnapyörien laakerien kunnot ja niin pois päin. Hihna kyllä vikisee hivenen myös. Uusi lienee paikallaan.


Hihnankiristimessä on 1/2-tuumainen neliöreikä, johon käy ihan puolituumainen normiräikkä. Etupalkki on ainakin late-malleissa hankalasti tiellä ja pitää olla tosi ohut räikkä, mikä mahtuu siihen väliin. Itselleni tein halvasta mökiltä löytyneestä räikästä soppelin hiomalla räikän suunnanvaihtonäppylän tonttiin. Muistaakseni ex-87:ssa oli enemmän tilaa

Vanha hihna kannattaa sitten jättää varalle autoon. Jos käy niin, että toi moniurahihna ottaa ja katkeaa, niin matkanteko loppuu siihen paikkaan. Silloin on kiva olla vaikka sitten huonompikuntoinenkin hihna, jolla pääsee kotiin. Hihnanvaihtoon kun menee ehkä minuutti-pari, kun on toi hihnankiristimen löysäävä räikkä tmv. matkassa.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
  #4  
Old 19.11.2012, 11:05
Sörsselssön's Avatar
Sörsselssön Sörsselssön is offline
Konkari
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,680
Sörsselssön on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by vtormane
...olen harrastanut vanhoja foordeja jo parikytä vuotta...
Karua.

Tervetuloa.
__________________
1995 5.0 GT 5-speed
Reply With Quote
  #5  
Old 19.11.2012, 12:43
Yly's Avatar
Yly Yly is offline
Vitolla päähän
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,981
Yly tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Sörsselssön
Karua.

Niin ! Mieti......jotkut ajaa niillä työkseen
__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88
Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01
Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02
Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71
Reply With Quote
  #6  
Old 19.11.2012, 13:27
vtormane's Avatar
vtormane vtormane is offline
Pyrkyri
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 52
vtormane on oikealla tiellä
Jeps, vaihdoin just uudet öljyt, mobilin rally formulat 5-50w ja wixin 11cm pitkä suodatin. Käyttelin lämpimäksi ja iloinen yllätys oli että öljynpaineet olivat paremmat kuin entisillä öljyillä, joiden merkkiä ja ikää en osaa sanoa.
Paineet kylmänä noin 500 ja lämpimänä alimmillaan 380. Yllättävän korkeatki n kuumana. Onko näissä kaikissa öljynlauhditin, tossa on ainakin?

Sitten se ohjaustehostin, hoksasin että välillä ääntää ja välillä ei. Ja tosiaan märkää on säiliön ympärillä ja etupalkissa. Joten varmaan nyt hörppää ilmaa jostakin liitoksesta. Mites muuten, litkut on punaiset. Onko se sen merkki että ne on ATF:ää vai onko power steering fluidia kans punasena? Viisainta lienee vaihtaa tosin ne kokonaan. Onko tossa vaihdossa mitään erikoisjippoa mistä vois olla hyötyä?
Reply With Quote
  #7  
Old 19.11.2012, 14:08
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,318
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by vtormane
Jeps, vaihdoin just uudet öljyt, mobilin rally formulat 5-50w ja wixin 11cm pitkä suodatin. Käyttelin lämpimäksi ja iloinen yllätys oli että öljynpaineet olivat paremmat kuin entisillä öljyillä, joiden merkkiä ja ikää en osaa sanoa.
Paineet kylmänä noin 500 ja lämpimänä alimmillaan 380. Yllättävän korkeatki n kuumana. Onko näissä kaikissa öljynlauhditin, tossa on ainakin?

Paineet vaikuttavat ihan normaaleilta. Öljynjäähdytin on lisävaruste, kuului mm. Z51- ja Z52-alustapaketteihin, mutta sen sai muistaakseni erikseen vakioalustaiseenkin.

Quote:
Originally Posted by vtormane
Sitten se ohjaustehostin, hoksasin että välillä ääntää ja välillä ei. Ja tosiaan märkää on säiliön ympärillä ja etupalkissa. Joten varmaan nyt hörppää ilmaa jostakin liitoksesta. Mites muuten, litkut on punaiset. Onko se sen merkki että ne on ATF:ää vai onko power steering fluidia kans punasena? Viisainta lienee vaihtaa tosin ne kokonaan. Onko tossa vaihdossa mitään erikoisjippoa mistä vois olla hyötyä?

Jos on imuvaihtaja saatavilla, niin mun vessaan tehtiin tuolla tavoin:

Quote:
Originally Posted by Yorcci
Sitten otetaan moniurahihna irti, imuvaihtaja hyvin pienelle ja pyöritetään ohjaustehostimen pumppua käsin. Nyt öljy liikkuu sellaisella 'järkevällä' tahdilla ja säiliökään ei hörähdä parissa sekunnissa tyhjäksi.

Tuolla on jotain kuvatuksia ja lisähöpinää litkujen väreistäkin: http://finnshark.com/forum/showthread.php?p=219427

Konsensus vaikuttaisi olevan, että ATF kävisi pääosin vanhempiin? Mulle pistettiin ihan 'ohjaustehostinöljyä'.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
  #8  
Old 19.11.2012, 15:19
LegendaryCorvette's Avatar
LegendaryCorvette LegendaryCorvette is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jul 2007
Location: Tampere
Posts: 390
LegendaryCorvette on oikealla tiellä
86 vuosimalliin kelpaa ATF. Eli ilmeisesti myös 87. Mutta jos kokonaan vaihdat, niin voithan ihan "oikeatkin" OT-öljyt sinne lyödä.
__________________
C4 Corvette, love her till my death.
C4 1986 4+3man.
http://www.cardomain.com/ride/3332770
Reply With Quote
  #9  
Old 19.11.2012, 15:38
Yly's Avatar
Yly Yly is offline
Vitolla päähän
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,981
Yly tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Topi ei taida olla linjoilla










__________________
Dark Blue Metallic Corvette Coupe -88
Rosso Corsa Ferrari 360 Modena F1 -01
Light Pewter Metallic Corvette Coupe -02
Mulsanne Blue Corvette Convertible LT-1 -71
Reply With Quote
  #10  
Old 19.11.2012, 16:18
topi sorsakoski's Avatar
topi sorsakoski topi sorsakoski is offline
Aktivisti
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 518
topi sorsakoski voi vain toivoa parantuvansa pahoista tavoistaan
HÄH, mä nukuin.
__________________
...eipäs hättäillä,niinkuin köyhät.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:23.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.