PDA

View Full Version : Penkitystä

woodland
07.09.2013, 15:23
Tänään tuli käytyä paikallisella powerbyte:llä käyttämässä autoa penkissä.
Koneesta löytyi 418 hp ja vääntöä 575 Nm. Takapyöriltä tuli 379 Hp.
Paras teho löytyi 5800 rpm, max kiekat vedossa 6750.

groovyjay
07.09.2013, 15:28
:shock: OHO! Komea numerot! :cool: :!: :!: :!:

Fangio13
07.09.2013, 20:44
Hattua nostetaan täältäkin,komeat lukemat! :cool:

LT-1
08.09.2013, 10:13
Komiat on lukemat, mutta uteliaisuus heräsi: Iskutilavuus ? millainen paketti keulassa on ? auto vai manual ?

pikku-eetu
08.09.2013, 13:42

Heips,

vaikuttavat lukemat, onnittelut.

Nyt kysymys jota olen pienessä mielessäni ihmettellyt eli kun teho otetaan takapyöriltä niin miten se teho moottorilta on määritelty?

Minulla on C-4 itsellä ja netistä tutkiskellessa sille arvioidaan / ilmoitetaan 17% häviöt voimansiirrossa. Nyt kuitenkin näyttäisi että tuossa laskelmassa voimansiirron tehohäviö oli alle 10 % mikä on todellakin loistavan alhainen arvo. Eli onko kukaan (ja onhan varmasti) penkittänyt ensin moottoria ja sitten samaa konetta auton keulilla takapyöristä jolloin todellakin tiedettäisiin mitä sinne matkalle hukkuu.

Tekisi mieleni väittää että sinulla on todellisuudessa enemmän tehoa moottorissa kuin tuo penkitys osoittaa tai sitten omistat todella loistavasti toimivan voimansiirron. Minä olisin todella tyytyväinen jos minun nakkikattilan häviöt olisivat lähellekkään noin alhaiset.

pikku-eetu

woodland
08.09.2013, 13:57
Heips,

vaikuttavat lukemat, onnittelut.

Nyt kysymys jota olen pienessä mielessäni ihmettellyt eli kun teho otetaan takapyöriltä niin miten se teho moottorilta on määritelty?

Minulla on C-4 itsellä ja netistä tutkiskellessa sille arvioidaan / ilmoitetaan 17% häviöt voimansiirrossa. Nyt kuitenkin näyttäisi että tuossa laskelmassa voimansiirron tehohäviö oli alle 10 % mikä on todellakin loistavan alhainen arvo. Eli onko kukaan (ja onhan varmasti) penkittänyt ensin moottoria ja sitten samaa konetta auton keulilla takapyöristä jolloin todellakin tiedettäisiin mitä sinne matkalle hukkuu.

Tekisi mieleni väittää että sinulla on todellisuudessa enemmän tehoa moottorissa kuin tuo penkitys osoittaa tai sitten omistat todella loistavasti toimivan voimansiirron. Minä olisin todella tyytyväinen jos minun nakkikattilan häviöt olisivat lähellekkään noin alhaiset.

pikku-eetu

Minulla perus 3 vaihteinen th-350. Kyseessä inertia penkki joka laskee jotenkin molemmat tehot, joku joka tietää, vois valaista asiaa enemmän.

Ja mielestäni tuo 17 % häviö esim 250 hp tehoilla suht ok mutta jos koneessa 1000 hp niin mielestäni silloin häviöt eivät varmasti ole 170 hp, oikaiskaa jos olen väärässä

pikku-eetu
08.09.2013, 14:34
Minulla perus 3 vaihteinen th-350. Kyseessä inertia penkki joka laskee jotenkin molemmat tehot, joku joka tietää, vois valaista asiaa enemmän.

Ja mielestäni tuo 17 % häviö esim 250 hp tehoilla suht ok mutta jos koneessa 1000 hp niin mielestäni silloin häviöt eivät varmasti ole 170 hp, oikaiskaa jos olen väärässä

Heips,

olet varmaan oikeassa koska samalla voimansiirrolla joka on suunniteltu 250 hp ei tule läpi tuhatta hepoa, kitkat ja häviöt kasvavat paljon koska paikat vääntyvät ja ylikuormittuvat joka lisää kitkaa ja hukkaa. Häviöt menevät paljon korkeammalle kuin 17%. Sen takia tehokkaammissa versioissa on voimansiirron öljyjen jäähdyttimet koska koska 0,17 * teho niin sillä lämpiää jo isokin uimahallin sauna :p

Ohessa varsin hyvää peruslukemista aiheesta ja tyrmistyttävää tietoa tomaattien tehonhukasta.

http://www.carcraft.com/techarticles/ccrp_0311_drivetrain_power_loss/viewall.html

Mutta olisi aidosti kiva tietää miten nuo dynopajat (laitteistojen softatoimittajat) ovat laskeneet nuo tehohäviöt. Koska en usko että niitä voi tarkasti laskea mitenkään. Jo se että mitä moottoriöljyä käytät ja paljonko sitä on koneessa vaikuttaa muutaman hepon suuntaan jos toiseen.

Asiasta mitään tietämätön mutta valaistusta toivoen

pikku-eetu

Pappatunturi
09.09.2013, 06:40
Kyllä oli raikkaat lukemat 283sta :cool:

woodland
09.09.2013, 08:58
Kyllä oli raikkaat lukemat 283sta :cool:

Se on vaihdettu 235 Blue-Flameksi, eiks näitä oo tulossa lisääkin tänne?

Pappatunturi
09.09.2013, 18:29
Se on vaihdettu 235 Blue-Flameksi, eiks näitä oo tulossa lisääkin tänne?

Emmä mitään tiiä:rolleyes:

woodland
27.12.2013, 18:06
Tuli tuosta penkityksestä vielä mieleen että aika paljon tuo ilmanputsari ottaa tehoja. Koitettiin putsarin kanssa ja ilman, molemmilla tavoilla seokset oikealla alueella mutta tehoja se otti 13.5 HP tuo putsari välissä.
Ilman putsaria olisi voinut kuulemma antaa pikkusen enemmän bensaa niin ois myös saanut vähän lisää heppoja.

Putsari siis mallia vakio rinkula olisikohan halk 14 tuumaa ja korkeus 3 tuumaa.
Osaatteko suositella semmoist hyvin läpivirtaavaa mallia.

Mitä mieltä olette vartin vedossa, voiko ajaa ilman putsaria vai onko se samalla leikin loppu?

Pappatunturi
27.12.2013, 22:01
Tuli tuosta penkityksestä vielä mieleen että aika paljon tuo ilmanputsari ottaa tehoja. Koitettiin putsarin kanssa ja ilman, molemmilla tavoilla seokset oikealla alueella mutta tehoja se otti 13.5 HP tuo putsari välissä.
Ilman putsaria olisi voinut kuulemma antaa pikkusen enemmän bensaa niin ois myös saanut vähän lisää heppoja.

Putsari siis mallia vakio rinkula olisikohan halk 14 tuumaa ja korkeus 3 tuumaa.
Osaatteko suositella semmoist hyvin läpivirtaavaa mallia.

Mitä mieltä olette vartin vedossa, voiko ajaa ilman putsaria vai onko se samalla leikin loppu?

Voit ajella vartin tai tai vaikkapa pari ilman putsaria jos haluat. Onko siitä mitään hyötyä onkin sitten toinen juttu. En tiedä kuinka paljon sitten vaikuttaa lähdössä jossa kaikki menis muuten nappiin.

Tilaa siellä hoodin alla ei varmaan liiemmin enää ole, jos sulla ei ole tota hengittävää lidiä http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=66-1202
pitänee miettiä sitten jotain ihan muuta.

ZL1
28.12.2013, 11:15
K&N tilalle saman kokoisena jos nyt peruspaperia. Jotenkin hassua että noin paljon syö tehoja melkein oltava tukossa ja vanha, tuskin se ilman suuntaa tai virtauksia muuttaa niin paljon että se aiheuttaisi tuon. Sitä kannattaa miettiä vähän.

Kunhan vartille katsot ettei hiekan jyvät tai kivenmurut pääse lentämään sisään, että se ilmanotto sikäli on turvallinen. Kymmenys taitaa ajasta lähteä pois:rock:

PR1
28.12.2013, 11:42
Hienot on lukemat! Ei perus C4 niin paljon potkuta. Riittää kyllä tuo olevinaan erikoisviritetty C4 Cameksineen keväällä aina niin painaa penkkiin kiinni ton 2,8CRD:n jälkeen. 5 sec. sataseen kuitenkin. Mites se tehovehe? Tietty jää vetelemään lakua huvikseen kun ei kiinnosta;)

Omasta tuli mieleen et tulee aina hoettua talviliukkaiden jälkeen et ***** tää on tappopeli ***** tää on tappopeli ja naurettua vedet silmissä kun polettaa jostain Joensuun uusista rampeista varsinkin kun kaikki tulee niin äkkiä vs. talvi pintacruisailu arkiautolla.

Nytkin naurattaa niin ettei meinaa nähä kirjottaa kun vaan miettii et lisää tehoa vaan näille Suomen naruille.

Edit: Kiitos sensuroinnin, ei malta olla sanomatta vaan keväällä et voi hitsin pimpulat mikä tappopeli siis?

woodland
28.12.2013, 13:01
K&N tilalle saman kokoisena jos nyt peruspaperia. Jotenkin hassua että noin paljon syö tehoja melkein oltava tukossa ja vanha, tuskin se ilman suuntaa tai virtauksia muuttaa niin paljon että se aiheuttaisi tuon. Sitä kannattaa miettiä vähän.

Kunhan vartille katsot ettei hiekan jyvät tai kivenmurut pääse lentämään sisään, että se ilmanotto sikäli on turvallinen. Kymmenys taitaa ajasta lähteä pois:rock:

Putsari keväällä uusittu jolla ajettu 3000 km elikkä sanoisin että melko puhdas pitäisi olla. Mutta koska normaali putsari ei mahdu hoodin alle vaan on mallia trop ja tasainen kansi, niin se kuristaa aika paljon kaasariin menevää ilmaa.
Tuossa pappatunturin linkistä löysin hienon blingbling kannen, jossa 5-10 reikää kannessa. Luusisi että ilmaa saisin semmoisella enemmän kuin tuolla umpikannella:confused:

Tapio.L.
28.12.2013, 13:55
Unohdat ne blingblong himmelit ja laitat kerrasta kunnollisen

http://www.wcpdiesel.com/images/knn/66-1601.jpg

woodland
28.12.2013, 14:30

Tuohan näyttää hyvältä, mistäs näitä löytää. Poppamies hohoi

Tapio.L.
28.12.2013, 15:37
Tuohan näyttää hyvältä, mistäs näitä löytää. Poppamies hohoi

Poppapapalla luulis olevan ihan hyllytavarana! :cool:

woodland
28.12.2013, 18:53
mitä tuolla rieskalla tekee ?????????

Kyllä siitä ilmaa menee paremmin läpi ku umpinaisesta peltisestä[-X

jarimakela
28.12.2013, 23:05

Mulla on tämä sama ja hyvin hengittää vaparissa. Suosittelen :)

-Jari-

ZL1
29.12.2013, 09:19
Muistaakseni k & n llä on tuo lidin lisäksi semmonen drop base kokonaisuus jonka virtauksia on penkitetty ja muotoiltu vai oliko se non drop mutta se toimi tutkimustulosten mukaan erinomaisesti. Joo sulla joutuu ne virtaukset kääntymään liian jyrkästi. Itse jyrsin kaasarista ylimääräiset ylöspäin nousevat huulet (se on sellainen mistä ryyppytorni leikattu poi) ja taoin drop basea vajaan sentin matalammaksi tuon pelossa.

woodland
18.01.2014, 11:41
Kiitoksia vinkistä, kyseinen virtaavampi kansi saapunut perille Lahteen.
Mankkakin tullut tulliin ja siitä pitäisi tehdä Itellan kanssa netissä tullaus, miten lie sitten tehdään, kai sieltä ohjeet löytyy!

tuplakoo
18.01.2014, 12:20
Toi postilähetysten nettitullaus tehdään ja onnistuu näppärästi tullinsivuilla,
(osoite ko. sivulle löytyy saapumisilmoituksesta).

Itella toimittaa sitten tullatun lähetyksen kotiin,
tai lähipostiin lähetyslajin palvelutason mukaisesti.

Kiitoksia vinkistä, kyseinen virtaavampi kansi saapunut perille Lahteen.
Mankkakin tullut tulliin ja siitä pitäisi tehdä Itellan kanssa netissä tullaus, miten lie sitten tehdään, kai sieltä ohjeet löytyy!

Pappatunturi
20.01.2014, 11:29
Nettitullaus toimii kyllä tosi hyvin.