View Full Version : 79 ja tuulilasin puhalluksen ongelma
Tuulilasin puhallus toimii aina hetken kun laittaa ilmastoinnin päälle, mutta läppä menee kiinni heti muutaman sekunnin jälkeen. En ole kojetaulua vielä lähtenyt purkamaan enkä mielelläni lähtisi purkamaankaan ellei ole pakko. Toimiiko tuo tuulilasin puhalluksen räppänä alipaineella vai moottorilla?
Kojetaulun keskeltä/oikeasta reunasta kuuluu myös välillä ajaessa tiheää releen naksuntaa. En ole huomannut että ilmastoinnin päälle kytkeminen vaikuttaisi tuohon ääneen, vaan se tulee ihan puun takaa yleensä tiheänä epäsäännöllisenä "nakunakunakuna" kerran ajon aikana. :D Vaihdoin puhaltimen releen konehuoneen puolelle, mutta tämä vaikuttaisi aika selvästi kuuluvan kojetaulun yläosan tienoilta puhaltimen räppänän luota. Mikähän rele tuolla mahtaa sijaita ja voiko nämä viat liittyä toisiinsa jotenkin?
progress
08.05.2015, 12:53
Tuulilasin puhallus toimii aina hetken kun laittaa ilmastoinnin päälle, mutta läppä menee kiinni heti muutaman sekunnin jälkeen. En ole kojetaulua vielä lähtenyt purkamaan enkä mielelläni lähtisi purkamaankaan ellei ole pakko. Toimiiko tuo tuulilasin puhalluksen räppänä alipaineella vai moottorilla?
Kaikki läpät toimii alipaineella. Lämmönsäätö on mekaanisella vaijerilla.
En osaa sanoa mikä siellä naksuu.
Kaikki läpät toimii alipaineella. Lämmönsäätö on mekaanisella vaijerilla.
En osaa sanoa mikä siellä naksuu.
Ikään kuin tuo tuulilasin läppä avautuis normaalisti, mutta joku sitten alkais vuotamaan ja läppä menis kiinni takaisin. Mistä tuonne pääsee parhaiten käsiksi? Purin keskiosan veke mutta sieltä ei ainakaan nähnyt mitään.
Osaisko joku vinkata mitä kautta pääsis parhaiten tsekkaamaan nuo alipaineletkujen liitokset, vai pitääkö koko kojetaulu purkaa veke?
Osaisko joku vinkata mitä kautta pääsis parhaiten tsekkaamaan nuo alipaineletkujen liitokset, vai pitääkö koko kojetaulu purkaa veke?
Apukuskin puolelta jos otat sen keskikonsolin suojaverhoilun pois, niin pääsee näkemään katkaisijan.
Konehuoneen puolelle menevään läpivientiin jollain tavalla pääsee kun purkaa hanskalokeron kaukalon pois.
Itse vaihdoin kaikki alipaineletkut, kun oli kojelauta irti. Nyt toimii kaikki!
Vaikuttaako esim se, että onko ilmastointi siinä reunimmaisessa vai toiseksi reunimmaisessa asennossa, eli MAX tai sitten se mikäli Norm onkaan? Mun versiossa ei kylmäkoneasennossa tule mielestäni ilmaa tuulilasille vaikka defrost-asentoon kääntämällä tulee (semmonen säälittävä tuhaus). En oo juur testaillu kun ei tuosa ole yhtäkään kylmäkoneen osaa konehuoneessa :D .
Niin, jos tuo säätö vaikuttaa niin siellä on sisäkiertoluukun alipainejutskissa vuoto, MAX-asennossa sisäkierto kytkeytyy päälle ja missään muussa asennossa sitä ei käytetä.
Kiitos vinkeistä! Pitääpä alkaa tutkaileen ja testailemaan.
Jospa sen ei pidäkkään puhaltaa tuulilasille ilmastoinnin ollessa päällä :confused: :oops: . Muistelen kaverin Vetessä aikoinani toimineen näin kysessä oli -74 Vette
Jospa sen ei pidäkkään puhaltaa tuulilasille ilmastoinnin ollessa päällä :confused: :oops: . Muistelen kaverin Vetessä aikoinani toimineen näin kysessä oli -74 Vette
Tätä ei saa puhaltamaan tuulilasille millään asennolla. Se käväisee päällä vaan hetken ja menee kiinni saman tien. :) Ikävää silloin kun on sellainen keli että tuppaa menemmään ruutu sumeaksi. :D
Tätä ei saa puhaltamaan tuulilasille millään asennolla. Se käväisee päällä vaan hetken ja menee kiinni saman tien. :) Ikävää silloin kun on sellainen keli että tuppaa menemmään ruutu sumeaksi. :D
Mie taisin lukita sen läpän ainoastaan siihen asentoon ,milloin puhaltaa ylös
se ei tietysti ole oikea tapa...mut ei huurru
Mie taisin lukita sen läpän ainoastaan siihen asentoon ,milloin puhaltaa ylös
se ei tietysti ole oikea tapa...mut ei huurru
Kävi tiedätkö itsellä sama mielessä. Mulla on aina yleensä autoissa tuulilasipuhallus päällä muutenkin, niin vois olla ihan näppärä. Pääseekö keskimittariston kautta lukitsemaan, vai värkkäsitkö sen päällä olevan räppänän kautta?
Kävi tiedätkö itsellä sama mielessä. Mulla on aina yleensä autoissa tuulilasipuhallus päällä muutenkin, niin vois olla ihan näppärä. Pääseekö keskimittariston kautta lukitsemaan, vai värkkäsitkö sen päällä olevan räppänän kautta?
Jos oikein muistan niin kuskin puolelta se konsolin paneeli irti ja sit tulee vaijeri siihen läpän juureen,vaijeri vaan irti ja läppä jotenkin kiinni asentoon, jolloin puhaltaa ainoastaan ylös
Jos oikein muistan niin kuskin puolelta se konsolin paneeli irti ja sit tulee vaijeri siihen läpän juureen,vaijeri vaan irti ja läppä jotenkin kiinni asentoon, jolloin puhaltaa ainoastaan ylös
Ok! Pitääpäs hieman tutkailla. Kiitokset.
Ei! Muistat väärin. Se vaijeri ohjaa "läppää/levyä" joka ohjaa puhaltimelta tulevaa ilmavirtaa joko lämmityslaitteen kennon läpi tai sen ohi. Minusta sitä ei kannata jumittaa!!!
Se alipainekello joka ohjaa ilmavirtaa tuulilasille on valitettavasti aika "syvällä". Taitaa olla ihan alimmaisessa ilmaputkiston osassa joka tulee sen keskimittariston alle. Sen edessä on niin leveä osa, ettei sitä mittariston reiästä saa pois.
Pitää kurkata omadta, että pääsikö siihen kennoon käsiksi kuskin jalkatilasta käsin.
Tässä on se lämmityslaitteen kennon suojakotelo ja lämmityskennon kannake (joka tulee tuon ison kotelon sisään).
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ORe.jpg
Tämä häkkyrä on apuskin kohdalla tulipellissä. Se on juuri hansikaslokeron alapuolella.
Tästä kuvasta näkee sen lämmityslaitteen kennon kiinnikkeen jossa kenno on vielä kiinni. Tuon pintaruosteisen pellin takaa näkee sen vaijerilla säädettävän läpän. Siinä läpässä on kumiset reunukset.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ORc.jpg
No joo,se vipu joka on konsolissa jolla säädetään joko lämppärin tai ilmastoinnin puhalluksen suuntaa on minulla aivan hervoton ,kun olen irroittanut sen vaijerin,ja juuri tuo läppä missä on nuo kumireunat,on käännetty kiinni,jolloin puhaltaa ainoastaan ylös,minulla ei ole ilmastointi käytössä en tiedä meinaako se tohon suuntaukseen,mutta hyvin puhaltaa ylös.
No joo,se vipu joka on konsolissa jolla säädetään joko lämppärin tai ilmastoinnin puhalluksen suuntaa on minulla aivan hervoton ,kun olen irroittanut sen vaijerin,ja juuri tuo läppä missä on nuo kumireunat,on käännetty kiinni,jolloin puhaltaa ainoastaan ylös,minulla ei ole ilmastointi käytössä en tiedä meinaako se tohon suuntaukseen,mutta hyvin puhaltaa ylös.
Se vaijeri on kyllä kiinni siinä alemmassa vivussa jolla säädetään lämpötilaa.
Se ylempi vipu käyttää alipainevalitsinta joka sitten ohjaa näitä eri "puhallusmoodeja".
En kyllä suosittele ottamaan sitä vaijeria irti.
Se vaijeri on kyllä kiinni siinä alemmassa vivussa jolla säädetään lämpötilaa.
Se ylempi vipu käyttää alipainevalitsinta joka sitten ohjaa näitä eri "puhallusmoodeja".
En kyllä suosittele ottamaan sitä vaijeria irti.
Ei ole kysymys siitä vaijerista millä säädetään lämpötilaa.no oli miten oli
jokainen tekee omalla vastuulla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ONY.jpg
Tuossa on kaavio siitä kytkennästä. Säätimelle tulee tehdasasennuksrna vain ja ainoastaa yksi (1) kaapeli. Se säätää mekaanisesti vain ja ainoastaan lämmityslaitteen kennon läpi virtaavan ilman määrää suhteessa sen ohi virtaavaan. Se toimii vain mekaanisesti. Kun vipu käännetään ääriasentoonsa kylmän puolella, niin silloin mekanismi ohjaa alipaineventtiiliä joka sulkee lämminvesikierron lämppärin kennolle.
Jos autossa on ilmastointi, niin samaansäätimen runkoon tulee myös sähköliitin. Se ohjaa ilmastoinnin kytkeytymistä.
Jos ilmaa ei tule tuulilasille, niin vika on alipainevuodossa. Se voi olla joko letkuidda, alipainekatkaisinedd tai alipaibekelloissa.
Jos sinun autossa on ollut joku vaijeri siinä etummaisessa vivussa, niin ensimmäisenä tulisi mieleen että onko joku "tee-se-itse" mies siihen jossain vaiheessa virittänyt... ???
Yritin etsiä niitä kuvia, kun itse nuo osat takaisin laitoin. Olisi tarkemmin pystynyt osoittamaan, että miten ilmavirtaa ohjataan. Nuo kaaviokuvat kytkennöistä kun ei sitä kerro.
En tiedä mitä vuosimallieroja näissä on, mutta minulle on tärkeää että oman systeemin sain toimimaan edellisen omistajan jäljiltä. En tästä aio tämän enempää vääntää, niin ei tule kenellekään paha mieli.
Hyvää aitienpäivää kaikille! Lähden viemään omani kohta ajelulle :)
Muistin vääriin..piti käydä katsomassa .ei tule vaijeria,vaan alipainekellolta
tulee vipu siihen läppään mikä suuntaa puhalluksen,olen ottanut vivun irti alipainekellosta,koska kello on rikki,ja tukkinut kelolle menevän letkun.
sori Haukkis jankkaamisesta,se oli v 2010 kun ton tein..
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.