View Full Version : Lisää meteliä C6:een
Kuten otsikossa seisoo, niin mitenkähän saisi hieman noita vakiosurinoita enemmän elämää pakoputkista? Lähinnä nyt vasta harkinta-asteella, mutta jos vaikka innostuis..
Plussat ja miinukset seuraaville ratkaisuille:
1. Putkiin venttiilit, joilla saa tiputettua takavaimentimet pois
+ saa pidettyä originaalin hiljaisena
- tarvitsee hitsaustaitoisen
- työläämpi?
2. Uusi takapönttö (Corsa? Muu, mikä?)
+ helpoimpi vaihtaa (kai? siis ymmärrän, että noi olis ihan plug'n'play)
+ onnistuu kotona
- mahdollisesti liian kova älämölö (tosin ainakaan Corsa-pöntöillä ei kuulostanut mahdottomalle peruskaasulla motarilla)
Paljonko on noiden vaihtoehtojen kustannukset suunnilleen ja mistä kannattaa hankkia? Hitsaustyön saanen varsin sopuhintaan tutulta. Onko esim. nuo Corsat paremmin virtaavia kuin vakiot?
Vastaan tähän vain ja ainoastaan oman kokemuksen perusteella eli miten omassa autossani homma toimi. Muuten vakioon autooni C5 -99 oli vaihdettu Corsan takapöntöt (en ole varma mallista) ja ilmanottoa parannettu (Breathless Performance). Vakioita äänekkäämmät, mutta hyvin hillityt silti.
+ Plussaa se, että mielestäni minkäänlaisia kuminoita ei ollut millään kierrosalueella, äänet vakiota paremmat ja Harisen dynossa tuolla setupilla irtosi 377hv eli varmaankin jotain pientä vaikutusta noilla muutoksilla oli. Auto käyty sen verran tarkkaan läpi, että muita virityksiä tuossa vaiheessa ei ollut enkä ota kantaa dynon tarkkuuteen, enkä myöskään tiedä mikä olisi ollut todellinen hv-lähtötilanne ennen noita muutoksia, koska autoa ei silloin dynotettu.
- Miinusta omalla kohdalla se, että jäin heti kaipaamaan hieman äänekkäämpiä murinoita, jonka vuoksi autoon hitsattiin mainitsemasi laipat, joita voi ohjata auton sisältä kytkimestä. Pettymys oli, että tuolla setupilla ei ollut juuri vaikutusta ääniin oli laipat sitten auki tai kiinni. Suurin ero oli havaittavissa moottoritiellä jolloin laipat auki kumina oli melko häiritsevän luja ja laipat kiinni ei kuminaa.
Nyt viime talven tekniikkamuutosten (mm. kireämpi nokka, peltisarjat, paremmin virtaavat katit, yms) jälkeen ero on huomattava laipat kiinni vs laipat auki. Auki ollessa ääntä on riittävästi ja varmasti naapurit herää, kun koneen lyö käyntiin ja kiinni ollessa silti suht maltilliset äänet.
Riippuu siis millaisia ääniä hakee, mutta jos suht maltilliset äänet riittää niin Corsan pönttöjä suosittelen, koska sitä ärsyttävää kuminaa en niissä havainnut toisinkuin muutamissa muissa merkeissä (kun kyydissä olen ollut). Toisaalta ääntä, kun haluaa niin aika valitettavan maltillisesti sitä ainakaan noilla minun pöntöillä lisää tuli. Onhan noita Corsiakin tietysti usempia malleja.
Ääni Corsalle täältä! Ei kuminaa.
Siis eikös C6ssa ole jo tehtaalla laitettu jotkut pakoputkiventtiilit jotka avautuvat täyskaasulla ja sitten ne saa jollain lisävarustenapilla avattua itsekin vai muistanko aivan väärin.
Edit: En muistanu ihan väärin, mut onkohan toi joku optio.
https://www.youtube.com/watch?v=uEi6_KxjeO4
Facebookissa oli tuossa talven aikana viestiä Corvette palstalla juttua, että tälläiset Corvette c6 mild2wild B&B Performance axle back exhaust - toimisi hienosti ja maksavat noin pari tonnia.
Nyt yritin tuollaisia putkia etsiä ebaystä, mutta en heti löytänyt.
t:janne
Auki ollessa ääntä on riittävästi ja varmasti naapurit herää, kun koneen lyö käyntiin ja kiinni ollessa silti suht maltilliset äänet.
:cool:
Yhdyn edelliseen !
Pääsin kuulemaan tämä auton murinat ja ääntä on "riittävästi" ainakin tyhjäkäynnillä :D
Mun pitää yrittää rullata hissukseen ettei heräilis jympytykseen porukka vaikka stereot on kiinni C4. Ikkunassa lukee Crame Cams. Uskomaton Soundi. Ei Fertsu/Porsche ym kieli pinkeenä vaan kunnon V8 jylinä. (Rauhallinen nyt)
suojasto
02.06.2015, 19:09
Ääni Borlalle -- Mulla on femmassa oheisen linkin tyyppiset takapömpelit -- näissä paksuutena on 2,5" per putki mutta Kutoseen saa myös 3" ratkaisua loppuun asti - jos siis alkuosaan laittaa esim LS7 tavarat. Tarjoaa mukavan matalan jytinän ... ja vaatii ison Subbarin sisään kompensoimaan.
http://www.borla.com/products/c5_corvette_c5_corvette_z06_catback_exhaust_stype_classic_part__140038.html
Olisiko eri vaihtoehtojen hankintapaikoille ehdotuksia?
Olisiko eri vaihtoehtojen hankintapaikoille ehdotuksia?
Tuomaksella oli ainakin vähän aikaa sitten Corsa Sport setti myytävänä. ( Mun vanhat, hieno soundi )
Tuomaksella oli ainakin vähän aikaa sitten Corsa Sport setti myytävänä. ( Mun vanhat, hieno soundi )
Sun vanhat 2,5" putkey myyty jo pari vuotta sitten ja pari-kolme viikkoa sitten myin ja asensin myös vuoden tossa lojuneen Corsa Sport Z06:sen 3" putken ha sarjat.
Henk koht olen sitä mieltä että Corsa Sport on mukavan hiljainen normiajossa kadulla, mutta räyhää kivasti lämää antaessa. Ehdottomasta myös sitä mieltä että base malliin tilaa suoraan Z06 3" axle backin ja hitsaa orkkis putkistoon 2,5" --> 3" laajennuksen. Antaa tulevaisuudelle mahdollisuuden päivittää myös sarjat Z malliin, jos intoutuu hakemaan paukkua. Corsaa saa myös valmiina 3" bolt on mallina base autoon, missä natsat suoraan 2,5 tuumaiselle putkelle. Mutta ilkeempi veistellä sopivaksi ylityksiä jälkikäteen ylityksien osalta jos intoutuu koko putkistoon, sen verran ahtaat meinaa olla. Asennuksessa tarkkana, Helposti kolisee runkoon, varsinkin jos on oem moottori/ vaihteisto kannakkeet. Yli satkun ajetuissa niissä meinaa olla moottorin osalta tullu vielä ölpät pihalle, nähnyt joskus.
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.