View Full Version : C6 talvisäilytyksestä
Ensimmäinen talvi tulossa C6:n kanssa.. mitenkäs foorumilaiset säilövät autojaan talven yli. Akku irroitettuna/kytkettynä? Lähinnä nuo ovet mietityttävät...
Jos sisälle autoon pitää päästää talvella käymään, niin ruuvaatteko akkua takaisin paikalleen vai käytättekö sitä takaluukun vaijerimekanismia, vai onko ovi raollaan koko talven :D :D :D
Maxbrotha
29.09.2015, 14:13
Akku irti ja ylläpitolaturiin sillon tällön, takaluukku ja konepeitto poksauta raolleen valmiiks ni saat ovet auki kun kevät koittaa.
Ikkunat myös pikkasen auki(tiivisteen verran) ni saat ovenki sit auki takaluukusta, jos et halua virtoja uudelleen kytkeä.
Jaa, minusta näyttää että Eddie on ainoa, joka on onnistunut ostamaan valmiin kokonaisuuden, muuthan tekevät sen jokatalvisen "Vette pura ja kokoa!" -rumban. ;)
Reeperbahn
29.09.2015, 14:31
-Pesu sisältä ja päältä
-Auto talliin
-Akku pois
Siinäpä se. Joulun tienoilla käyttelen käynnissä ja ajelen pihalla vähän ympyrää jos ei satu kova pakkanen olemaan.
Pesut, talliin ja akku paikallaan ylläpitolaturissa.. laturinkin takia konepelti raollaan, helppo antaa tarvittaessa virtaa että saa ovet auki jne.. Kerran kuussa kone lämpösex pihamaalla kesää odotellen :D
Laturi ei tartte koko ajan olla seinässä, noin kolmen viikon välein tökkään seinään päiväx
Jaa, minusta näyttää että Eddie on ainoa, joka on onnistunut ostamaan valmiin kokonaisuuden, muuthan tekevät sen jokatalvisen "Vette pura ja kokoa!" -rumban. ;)
:D :D :D :D
Älä nyt, just olen alkamassa innostua nokka-, kansi- ja imusarjaprojektista ensi talvelle :p
Pfadtin jäykemmät vakaajat pitäisi kanssa laittaa.
Finnvetten Jake oli sitä mieltä, että kutosen tietokoneet tykkäävät kyttyrää, jos antaa olla ilman virtaa kovin pitkään. Piti koko talven ylläpitolatausta erittäin hyvänä ideana.
Anna sen akun olla paikallaan ja kytke ylläpitolaturi siihen, kuten yllä on mainittu. Itse olen vielä laittanut renkaisiin hieman enemmän painetta, mutta se on enemmänkin kosmetiikkaa. Minulla oli laturi koko talven seinässä, kun en sen irroittamisessa nähnyt mitään erityistä pointtia. Ylläpitolaturithan ovat älykkäitä.
Pestynä hupun alle talven kylmyyttä piiloon, vaikka onkin lämpimässä tallissa - pölysuoja enimmäkseen.
t:janne
Anna sen akun olla paikallaan ja kytke ylläpitolaturi siihen, kuten yllä on mainittu. Itse olen vielä laittanut renkaisiin hieman enemmän painetta, mutta se on enemmänkin kosmetiikkaa. Minulla oli laturi koko talven seinässä, kun en sen irroittamisessa nähnyt mitään erityistä pointtia. Ylläpitolaturithan ovat älykkäitä.
Pestynä hupun alle talven kylmyyttä piiloon, vaikka onkin lämpimässä tallissa - pölysouja enimmäkseen.
t:janne
👍
Kunnon pesu kuivaus. Ajaa pakoputkisto jarrut yms kuivaksi pukkien päälle silleen että suurin paino pois jousilta ja renkailta ikkunat raolleen kattopala irti ainakin vivut auki. Päävirtakytkin auki. Edellisen yön ctek lataamassa ennen kuukausittaista käynnistystä....
Ja tietty Hyvää aikaa tehdä huoltoja ja pikku päivityksiä kesäksi niin saa kesällä sitten vaan cruisailla!
Maxbrotha
05.10.2015, 10:35
Mites ton bensamäärän kanssa? Tankki täyteen ja säilöntä aine vai onko tuolla sen kummempaa merkitystä edes.
Mites ton bensamäärän kanssa? Tankki täyteen ja säilöntä aine vai onko tuolla sen kummempaa merkitystä edes.
Bensa määrällä ei ole väliä, mutta stabilisointi ainetta olen lurauttanut tankkiin ( muutaman minuutin käyttö sen jälkeen ) , kun noi nykybensat menee kuulemma huonoksi parissa kuukaudessa. Tiedä häntä sitten, mutta ei siitä haittaakaan ole. :D
Bensa määrällä ei ole väliä, mutta stabilisointi ainetta olen lurauttanut tankkiin ( muutaman minuutin käyttö sen jälkeen ) , kun noi nykybensat menee kuulemma huonoksi parissa kuukaudessa. Tiedä häntä sitten, mutta ei siitä haittaakaan ole. :D
Yleensä suositus taitaa kyllä olla että tankki täyteen, tämä siksi että saadaan ilmamäärä tankissa minimiin. Tuo taas vähentää mahdollista veden kondensoitumista ilmasta. Melko teoreettinen ongelma tuoreemmilla autoilla joissa on tiiviit tankit.
Ja tasalämpöisessä säilytyksessä ilma ei vaihdu tankista sisään ja ulos vaikka tankki ei olisikaan tiivis. Kun ei ilma vaihdu, ei kosteuskaan kulje.
Olen aika skeptinen tuon sähköttömyyden suhteen. Jos sähkötön komponentti kaipaisi sähköä elinikänsä pidentämiseen, ei kai niitä voisi varaosakaupassakaan säilyttää pitkiä aikoja hyllyssä sähköttöminä. Ymmärrän kyllä konkkien kuivumisen yms mutta ei kai sitä voi estää pitämällä sähköjä päällä?
Sähkötön rakkine on vakuutusyhtiönkin kannalta turvallisempi.
Reeperbahn
05.10.2015, 15:48
Itsellä ollu akku irti niin Corvetessa kuin muissakin harrastevehkeissä koko talven ajan, satunnaisia starttauksia ja lyhytaikaisia käyttöjä lukuunottamatta. Ei ole ollut ongelmia.
Just kokeilin että kuin ne ikkunoiden indeksoinnit katoaa... no akku oli irti muutaman viikon ja yhä kaikki muistissa radiokanavat yms.. ikkunat osasi indeksoida ... jossain vissiin joku kuivaparisto?
Olen aika skeptinen tuon sähköttömyyden suhteen. Jos sähkötön komponentti kaipaisi sähköä elinikänsä pidentämiseen, ei kai niitä voisi varaosakaupassakaan säilyttää pitkiä aikoja hyllyssä sähköttöminä. Ymmärrän kyllä konkkien kuivumisen yms mutta ei kai sitä voi estää pitämällä sähköjä päällä?
Sähkötön rakkine on vakuutusyhtiönkin kannalta turvallisempi.
Vaikea sanoa miten on, jossain tapauksessa tietokoneessa saattaa olla erillinen paristo esim reaaliaikakellolla ja sähköttömyys tarkoittaa, että kyseinen paristo kuluu nopeammin. En tiedä löytyykö esim. moista uudemmista veteistä, mutta sellaisen pariston uusiminen voi olla huoltotoimenpiteenä yllättävänkin kallista.
Kiitokset vinkeistä, sunnuntaina taitaa mennä auto lopullisesti talliin tältä vuodelta.... ikkunat joutui tänään aamulla skrapailemaan ainakin jo täällä länsi-suomessa.
Eli säilöntä-ainetta tankkiin, akun napa irti, ctek kiinni ja peitto päälle...
tuota minkähän takia se akku täytys irroittaa tai akunkenkä. eikös se saa olla ylläpitolaturissa tai vastaavasti lataa silloin tällöin.
niin olen itse tehnyt . ja kylmässä tallissa säilytän.
Jos akku on irti, niin miksi se laitetaan ylläpitolaturiin ?
Omalla kokemushistorialla väittäisin, että "säilöntäaineet" ovat saaneet maineensa kaasarikoneiden yhteydessä ja etenkin prätkien koneiden. Syy johtuu siitä, ettei monikaan viitsi valuttaa kaasareita tyhjäksi, jolloin pääosa haihtuvista hiilivedyistä katoaa talven aikana ja jäljelle jää huonosti syttyvää tai peräti suuttimia osin tukkivaa mönjää.
Ruiskukoneilla, olipa kyseessä prätkä tai auto, moista ongelmaa ei ole ollut enkä ole niihin mitään aineita tankkiin talveksi lorauttanut. Toki itse olen säilyttänyt nämä aina lämpimässä tilassa.
Varoitus akun irroittamisen tiimoilta: Eräs italialaisvalmisteinen, 60-asteisella V2:lla varustettu prätkä (Karen mieliksi mainittakoon, että ohjauselektroniikka on saksalaistoimeksiannettua) ei tykkää akun pitkäaikaisesta irroittamisesta/tyhjentymisestä. Mittariston muistin akku tyhjenee, minkä seurauksena ajokilometrimäärä nollautuu ja edelleen sisäänajorajoitukset aktivoituvat uudestaan.
Koska se on ainoa laturi mikä itseltä löytyy.
Kai tuo akun navan irrotus on vain oman mielenrauhan vuoksi, "ei pala talli niin helposti" -asenne :p
Koska se on ainoa laturi mikä itseltä löytyy.
Kai tuo akun navan irrotus on vain oman mielenrauhan vuoksi, "ei pala talli niin helposti" -asenne :p
Jos akku on ehjä, niin se ei hävitä varaustaan, jos navat ovat irti.
Auto tyhjentää akun, kun navat ovat kiinni. Silloin akkua pitää ladata muutaman kerran talvessa.
Jos pidät ylläpitolaturia koko talven kiinni, niin saat ostaa uuden akun keväällä.
Auto tyhjentää akun, kun navat ovat kiinni. Silloin akkua pitää ladata muutaman kerran talvessa.
Jos pidät ylläpitolaturia koko talven kiinni, niin saat ostaa uuden akun keväällä.
Mulla on C4:ssa punainen optima ja sitä olen jo 6-7 talvea pitänyt samaisen ctekin päässä ylläpidossa kaikki talvet akku irroitettuna... olisi vissiin kannattanut lukea laturin ohjeet silloin aikoinaan paremmin :p Tosin ei akku ole ainakaan toistaiseksi vielä huonoa tykännyt.
C6:ssa näyttäisi olevan joku ihan normi akku ja eiköhän tuo ihan ehjä ole, joten olkoon ilman laturia sitten...
Mä en ole yhteenkään laitteeseen ikinä laittanu bensan sekaan mitään, on sit kyseessä vanha tai uudempi laite. Aina on käyntiin lähteneet ja toimineet. Ottakaa maakaapeli irti akulta näin mä olen tehnyt vuosi kymmeniä ei ongelmaa.
Mitä enemmän bensassa on etanolia,sitä huonompaa tavaraa se on keväällä.
Etanoli imee itseensä ilmasta kosteutta, kysymys toki on että paljonko sitä on tasalämpöisessä tilassa tankin ilmatilassa säilytysajanjaksona tarjolla.
Mitä tulee akkuihin, käsittääkseni kaikkien akkujen ominaisuuksiin kuuluu itsepurkautuminen. Lyijyakuilla se on hitainta, mutta ilmiönä kuitenkin olemassa.
Laitoin akun talven jälkeen paikoilleen, mutta kaikki toiminnot eivät ole "heränneet" esim. Penkin säädöt, varashäly, ikkunamekanismi, onko tietoa mitä pitäisi / kannattaisi tehdä:D :confused
Jamppa777
29.03.2016, 22:02
Tuo pitää paikkansa, yhden akun tuhosin jatkuvalla latauksella (C-Tek)
Akku tykkää siitä että se pääsee ns. normisykliin, eli purkua ja latausta se tarvii.
Autosta oli akku irti talven ajan ja nyt kun akku on paikoillaan vain osa
ominaisuuksista pelittää. Esi. varashälytin / ikkunoiden sulkeutuminen
lukittaessa, penkin muistit eivät ainakaan pelaa. Onko jokin toimenpide
joka pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa. Apuva !
Reeperbahn
30.03.2016, 09:58
Paljonko ajotietokone näyttää latausjännitteeksi kun auto käynnissä? Pitäis tyhjäkäynnillä pysyä 14V tuntumassa.
No vähän päälle 14V on ok.
Paljonko ajotietokone näyttää latausjännitteeksi kun auto käynnissä? Pitäis tyhjäkäynnillä pysyä 14V tuntumassa.
Viimeksi eilen tutkin asiaa, camarosta kylläkin mutta ei sillä väliä.
Riippuu tietysti akun varaustilasta, minun mittauksien mukaan, joka on mitattu yleismittarilla konehuoneesta, ei akusta. Vajaa akku ja huomiovalot tai parkit päällä yli 14 V. Vajaa akku ja ajovalot, kenonit päällä n. 13,6 V. Täyteen ladattu akku, 12,6 V. Eli riippuen tilanteesta 12,5-14,5 V.
Iso akku ei ole autuus, pätkäajossa olen huomannut että pieni akku parempi.
C5 Camarossa on melkein 2x isompi akku kuin Vettessä. Pätkäajossa ei täyty koskaan kokonaan. 20 h kun pitää laturissa niin on täydessä iskussa ja pidentää ikää.
Reeperbahn
30.03.2016, 18:46
Niin kysymykseni oli suunnattu Paterille, että mitä hänellä näyttää latausjännitteeksi. Jos liian alhainen jännite niin johtuisiko varusteiden toimimattomuus siitä..
Melkein joka vuosi talvisäilytyksestä on ollut puhetta, että miten se tulisi tehdä.
Otetaanko akku irti ja juostaan sen kanssa kerran viikossa talon ympäri myötäpäivään vai otetaanko vain irti ja säilytetään vaatekaapissa lämpimässä vai mitä...
Nyt olen neljä vuotta näitä autoja harrastanut ja aina on ollut akku kiinni autossa... auto lämpimässä tallissa ja siinä älykäs ylläpitolaturi. Tällä on menty ja ei mitään ongelmia, kaikki toimii kuten syksyllä.
Minun mielipiteeni on selkeä, että anna sen akun olla kiinni ja pidä se älylaturin latauksessa koko talvi tai jos oikein jännittää, voit ottaa sen irti joka toinen viikko. Totuus nyt kumminkin on, että se on tehty ladattavaksi ja jopa ulkokäyttöön soveltuvaksi, ei sitä tule sieltä konepellin alta minnekkään pimeeseen vaatekaappiin viedä.
Mutta nämä on näitä mieltymyksiä, jossa jokainen tietenkin saa tehdä kuten haluaa, mutta onko pakko...
Meillä C6 kanssa oireilee joka kevät mikäli akku ollut irti. Mitä kummallisempia oireita, mm. water fallissa oleva lisähäly (euromalli siis) huutelee omiaan jne. Järkiinsä auto on joka kerta tullut niinkin yksinkertaisella keinolla, että käy ajotietokoneen valikot läpi. Ei tartte tehdä mitään muutoksia, kunhan ne on selattu vaan läpi, niin kummallisuudet on loppuneet.. Mystistä :D
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.