PDA

View Full Version : C4 Humina, värinä, (jyrinä?)

JSmedby
14.10.2022, 10:09
Potilas: 1995 Manuaali. Alusta aivan surkea (=alkuperäinen, sähkösäätöisine iskareineen, joiden säätö ei ainakaan minun aistihavaintojeni mukkaan toimi enää). 220 tkm mittarissa.

Moottori käy nätisti, laatikko toimii hyvin, ja kytkin vaihdettu muutama tuhat km sitten.

Se, että auto vetelee epätasaisella rajusti kiihdytettäessä on alustan takia ymmärrettävää, mutta erilaiset värinät ja huminat ihmetyttävät. Samoin mutkassa vedättäessä olen aistivinani jonkinlaista jurnutusta.

Perässä ei tuntuisi olevan juuri välystä, eikä perä tunnu huutavankaan. Auto on hiljan katsastettu, joten laakereissa tuskin hirveästi välystä ?

Ajossa äänien yms paikantaminen hankalaa, kun joku on asentanut suoravirtauspöntöt taakse, ja joiden soundi peittää kaikki muut pienemmät äänet jopa vaimentimien luukkujen ollessa "kiinni-asennossa".

Mistä lähtisin hakemaan vikaa ? Vetareista, kardanista, pakoputken asennuksesta, vai jostain muualta ?

frost63
14.10.2022, 17:39
Minulla oli toinen takalaakeri aivan totaalisen loppu, hienosti meni useammasta katsastuksesta. Laakeri käsissä välys ja rohina massiivista. Perän ja laatikon öljyt kannattaisi ehkä vaihtaa myös?

Ristinivelien jäykkyyttä ei myöskään oikein huomaa kuin irrottamalla. Itsella pari niveltä oli varsin kiinteitä.

C4vettester
14.10.2022, 22:34
Potilas: 1995 Manuaali. Alusta aivan surkea (=alkuperäinen, sähkösäätöisine iskareineen, joiden säätö ei ainakaan minun aistihavaintojeni mukkaan toimi enää). 220 tkm mittarissa.

Moottori käy nätisti, laatikko toimii hyvin, ja kytkin vaihdettu muutama tuhat km sitten.

Se, että auto vetelee epätasaisella rajusti kiihdytettäessä on alustan takia ymmärrettävää, mutta erilaiset värinät ja huminat ihmetyttävät. Samoin mutkassa vedättäessä olen aistivinani jonkinlaista jurnutusta.

Perässä ei tuntuisi olevan juuri välystä, eikä perä tunnu huutavankaan. Auto on hiljan katsastettu, joten laakereissa tuskin hirveästi välystä ?

Ajossa äänien yms paikantaminen hankalaa, kun joku on asentanut suoravirtauspöntöt taakse, ja joiden soundi peittää kaikki muut pienemmät äänet jopa vaimentimien luukkujen ollessa "kiinni-asennossa".

Mistä lähtisin hakemaan vikaa ? Vetareista, kardanista, pakoputken asennuksesta, vai jostain muualta ?
C4-potilaasi lienee hyvin pitkälle terve 220 tkm mittarivanhus :thumleft:. Kuulostaa, että saatat olla etsimässä vikoja ominaisuuksista :-k ? Tarjoan vaihtoehtoisen tulkinnan:

1) C4 on auto jota "pitää ajaa", niinkuin autoja perinteisesti on pitänyt "ajamalla ajaa".

2) Uudet, "fiinimmät" C(x) mallit saattaa toki vedellä, väristä ja humista vähemmän kuin C4 muttei nekään ole immuuneja esim. urittuneille teille.

3) C4 on auto joka tuntuu ja kuulostaa vanhemmalta autolta jonka tarjoama ajamisen fiilis ei ole kuskille liian valmiiksi pureskeltu, överikliini tai "helppo".

Itse ainakin nautin C4:n tarjoamasta uniikista cruisailun fiiliksestä :driving: . Huminoineen, kitinöineen, tärinöineen, V8-äänimaailmalla Bosen toistamine musiikkeineen :woohoo: aivan hemmetin mukavoo, rouheaa ja sopivan epätäydellistä.

MPÄ
15.10.2022, 00:30
Suosittelen ajamaan muilla vastaavilla tai ehkä helpompi pyytää jotain C4 harrastajaa ajamaan omalla. Saa ns. kalibroitua mikä on normaalia ja mikä ei:cool:

JSmedby
15.10.2022, 08:27
Minulla oli toinen takalaakeri aivan totaalisen loppu, hienosti meni useammasta katsastuksesta. Laakeri käsissä välys ja rohina massiivista. Perän ja laatikon öljyt kannattaisi ehkä vaihtaa myös?

Ristinivelien jäykkyyttä ei myöskään oikein huomaa kuin irrottamalla. Itsella pari niveltä oli varsin kiinteitä.

Kiitoksia. Täytyypä mennä laakeri ja nivel kerrallaan läpi ensiksi.

JSmedby
15.10.2022, 08:36
Suosittelen ajamaan muilla vastaavilla tai ehkä helpompi pyytää jotain C4 harrastajaa ajamaan omalla. Saa ns. kalibroitua mikä on normaalia ja mikä ei:cool:

Sen tiedän, etteivät oireet ole normaaleja, vaikka verrokkina onkin vain aikoinaan omistamani -72 tehty vähän ajettu C3, josta ei moisia värinöitä yms
tullut. Ja voisin olettaa, ettei C4 ainakaan huonompi ole (?)

Mutta joo, ehkä joku C4 Xpertti paikallistaisi vian nopeammin.

MPÄ
15.10.2022, 09:22
Sen tiedän, etteivät oireet ole normaaleja, vaikka verrokkina onkin vain aikoinaan omistamani -72 tehty vähän ajettu C3, josta ei moisia värinöitä yms
tullut. Ja voisin olettaa, ettei C4 ainakaan huonompi ole (?)

Mutta joo, ehkä joku C4 Xpertti paikallistaisi vian nopeammin.
Ok. Itse etenisin ehkä seuraavasti:
-Renkaat (C4:ssa ei vaan kaikki merkit toimi tai voi olla runkovikaa renkaissa)
-pyörien laakerit, tuohon km määrään pitäisi olla jo toiset tai kolmannet menossa, ainakin takana.
-rengaskulmat
- kardaanin ja vetareiden ristikot, laatikon yoke/takapusla
- moottorin käynnin tasaisuus

JSmedby
15.10.2022, 09:43
Ok. Itse etenisin ehkä seuraavasti:
-Renkaat (C4:ssa ei vaan kaikki merkit toimi tai voi olla runkovikaa renkaissa)
-pyörien laakerit, tuohon km määrään pitäisi olla jo toiset tai kolmannet menossa, ainakin takana.
-rengaskulmat
- kardaanin ja vetareiden ristikot, laatikon yoke/takapusla
- moottorin käynnin tasaisuus

Näin tehdään. Kiitoksia !

Yly
15.10.2022, 15:08
C4:n uraherkkyyden saa pois teettämällä nelipyöräsuuntauksen ja ostamalla ainakin eteen Nangang merkkiset renkaat.

Yly, kokemusta -88:sta vuodesta -93

Macho
15.10.2022, 20:42
Nelipyöräsuuntausta ei kannata teetättää ennenkuin kaikki välykset on poistettu. Vetely ei lopu koskaan jos on väljää tai pehmenneitä puslia. Katsastusksessa ikävä kyllä tosiaan ei usein löydetä juuri niitä ajettavuuteen vaikuttavia ongelmia. Kaikkia muita 'ongelmia' kyllä löydetään.

SS-55
15.10.2022, 21:57
Macho vastasi " Kaikkia muita 'ongelmia' kyllä löydetään. "
Olipa todella hyvin vastattu , näin se menee valitettavasti käytännössä :rock:

JSmedby
16.10.2022, 09:15
C4:n uraherkkyyden saa pois teettämällä nelipyöräsuuntauksen ja ostamalla ainakin eteen Nangang merkkiset renkaat.

Nelipyöräsuuntaus ohjelmassa, kunhan saan selvitettyä puslien yms kunnon ensin.

Uudehkot Nankangit alla joka nurkassa :-)

JSmedby
16.10.2022, 09:27
Nelipyöräsuuntausta ei kannata teetättää ennenkuin kaikki välykset on poistettu. Vetely ei lopu koskaan jos on väljää tai pehmenneitä puslia. Katsastusksessa ikävä kyllä tosiaan ei usein löydetä juuri niitä ajettavuuteen vaikuttavia ongelmia. Kaikkia muita 'ongelmia' kyllä löydetään.

Näin on. Pystyykö C4 Vetessä tutkimaan puslien väljyyttä ja kuntoa sorkkaraudan kanssa, vai onko yksinkertaisesti purettava ja vaihdettava yksitellen ?

C3:ssa aikoinaan en tutkinut mitään, vaan vaihdoin suoriltaan kaikki uretaaneiksi, ja pallonivelet uusiksi.

Pekka Berkeles
16.10.2022, 12:47
Näin on. Pystyykö C4 Vetessä tutkimaan puslien väljyyttä ja kuntoa sorkkaraudan kanssa, vai onko yksinkertaisesti purettava ja vaihdettava yksitellen ?
Meillä korjaamolla aina nelipyöräsuuntauksen aikana tarkistetaan onko väljyyttä ja jos on niin soitto asiakkaalle ja saako korjata. Muuten säätö on aivan turha.

C4:sia en muista että meillä olisi ollut säädettävänä....paitsi mun oma... :-)

C4vettester
16.10.2022, 16:00

Useiden vuosikymmenten kokemus savolaisuudesta:

Savolaiset ovat niin hemmetin kieroja, että täällä tarvitaan teihinkin kunnon syvät tieurat jottei me ajauduta ulos ajoradalta. :wink:

Tervetuloa minun puolesta testaamaan Corvetteja Savon muaseudulle Kuopijjoon, mutta tieliikenneturvallisuuden vuoksi ehkä vasta sen jälkeen kun työ ootta ensinnä tiätättänneet nelipyöräsuuntauksen ja hankkineet Nangang merkkiset renkaat kiesinne alle. :thumrigh: