View Full Version : Tremec T56 magnum öljyt
Netti on pullollaan väärääkin tietoa, taitaa olla paljon enemmän väärää kuin oikeaa faktaa. Jenkkien cobra ym merkkiuskovaisten sivuilla oli paljon siis tosi paljon suoraan väärää tietoa, ihmettelen miksi joku kommentoi jos ei oikeasti tiedä.
Mulla on T56 magnum nyt sisäänajettu ATF Dex3 öljyllä. Taisinpa lirauttaa tuota Teboilin fluid E ölppä erään foorumikommentin takia. Kolmoselle vaihtaessa tuntuu kepissä pieni nurjahdus mutta ääntä ei kuulu. Nyt siis öljyjen vaihto kun on jo 500mailia ajeltu ja pykälät käyty läpi lukuisia kertoja.
Tremec suosittelee omaa MT öljyä mutta sitä ei nyt ole hyllyssä niin mikä mineraali ATF dex3 on todettu käypäiseksi? Vanhemmat T56 (ei magnum) suositellaan eri öljy kun magnumiin, synkrojen takia.
Onko Mobil ATF 320 mineraaliöljyä? Tremec siis suosittelee mineraaliöljyä eikä edes osasynteettisiä.
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=18339&stc=1&d=1718620782
tämä on Tremekin sivuilta näpätty kommentti
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=18340&stc=1&d=1718620788
Tämä fluid E on osasynteettinen ja sitä ei suositella
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=18341&stc=1&d=1718620793
ihmettelen miksi joku kommentoi jos ei oikeasti tiedä.
Eikös se ole netissä nykyään aivan pääsääntö. Valitettavasti koskee myös omiakin kommenttejani, turhan usein lipsahtaa tänne vain fiilispohjalta ilman todennettua faktaa 🙈
Varsinaista aihetta edes etäisesti liipaten; omaan C4 on vaihdettu vaihteistoöljyt viimeksi yli 40 000km ja 25 vuotta sitten (automaatti). Toisaalta ei se tunnu olevan siitä moksiskaan, pelaa edelleen kuin uutena. Koputetaan kaiken varalta puuta (eli omaa päätä :rock: )
no joo ei se haittaa vaikka kommentoi jos ei faktana tuuppaa shittiä kuten "ei missään nimessä ATF:ää manuaalilaatikkoon, hajoaa varmasti. Laita synteettinen nykyöljy niiii toimiiiii". Onhan niitä sitten jotka tarkoituksellisesti provosoivat ja siten hirisevät pissat housoihinsa kun saavat hälinää aikaiseksi. Mutta joo, saa kommentoida silti....
C4vettester
17.06.2024, 17:14
Mutta joo, saa kommentoida silti....
Kuinka jostain näinkin yksinkertaisesta voi saada tekemällä tehtyä näin vaikean :rolleyes:. Ongelmanratkaisun prosessikaavio:
1) Ota luuri käteen
2) Soita esim. Kivinummi Racing (https://www.kivinummiracing.fi/) tai Laukkanen Motorsport (https://laukkanenmotorsport.fi/)
Ihmettelysi laatikkoöljyasiaan ratkeaa n. 100%:n varmuudella :thumleft:.
Synteettistä ei suositella mutta. Ponun TKO laatikkoon vaihdoin heti Amsoil Syncromesh öljyn, joka on synteettinen. Mitään ongelmaa ei ole ilmaantunut, neljäs kesä menossa tuolla öljyllä ja vaihteet menee sisään tosi kevyesti ja äänettömästi. Amsoil itse suosittelee tätä T-56 ja TKO laatikkoon mutta ei TR-6060 askiin.
Camaron 6060 laatikkoon tulee myös kohta öljynvaihto ja itsekin mietin että tuota Amsoilin öljyä en taida sinne panna vaan non-synt ATF tai sitten yritän hommata merkkiliikkeen kautta kuten GM Parts Direct tai GM Parts Online ns alkuperäisen öljyn.
Kuinka jostain näinkin yksinkertaisesta voi saada tekemällä tehtyä näin vaikean :rolleyes:. Ongelmanratkaisun prosessikaavio:
1) Ota luuri käteen
2) Soita esim. Kivinummi Racing (https://www.kivinummiracing.fi/) tai Laukkanen Motorsport (https://laukkanenmotorsport.fi/)
Ihmettelysi laatikkoöljyasiaan ratkeaa n. 100%:n varmuudella :thumleft:.
Ihmisiä on kahdenlaisia. Niitä jotka ei itse ole koskaan tehneet huoltoa autoonsa vaan jokin ulkopuolinen paja aina hoitanut. Tämä ei todellakaan takaa sitä että esim. vaihteistossa olisi oikea öljy, asiakas kyllä uskoo niin ja maksaa kiltisti laskun.
Sitten on niitä jotka Haluavat huoltaa itse autonsa ja Haluavat itse ottaa asioista selvää ja varmistaa että autoon tulee oikeat aineet. Silloin TIETÄÄ mitä autolle on tehty ja bonuksena rahansäästöllä voi ostaa vaikka bensaa ja poltella kumia.
Ne jotka eniten lässyttää kaikista asioista, eivät ole välttämättä ikinä edes auton alla käyneet, vähän niin kuin minäkin.
Lukeudun jälkimmäisiin. Vaihteistoöljyn vaihto tehtiin yli 25 vuotta sitten, eikä aavistustakaan mitä siellä on. Oli kyllä virallinen GM-huolto, mutta se nyt ei sinänsä takaa mitään.
Hät-hätää tiedän, miten vaihteistoöljyn pinta mitataan, kun se lukee manuaalissa step-by-step :p
C4vettester
17.06.2024, 21:11
Ihmisiä on kahdenlaisia. Niitä jotka ei itse ole koskaan tehneet huoltoa autoonsa vaan jokin ulkopuolinen paja aina hoitanut. Tämä ei todellakaan takaa sitä että esim. vaihteistossa olisi oikea öljy, asiakas kyllä uskoo niin ja maksaa kiltisti laskun.
Nyt putosin kärryiltä :scratch:.
Kummassakin mainitsemassani vauhtipajassa lienee tehtyä vuosikymmenten varrella yhteensä useita kymmeniätuhansia työtunteja jenkkilootien kanssa. Kyllä siellä tiedetään mitä öljyä mihinkin lootaan kannattaa laittaa ja tod. näk. heidän suosittelemia lootaöljyjä löytyy heiltä suoraan hyllytavarana.
Ei tämänkaltaisia teknisiä asioita pidä minun mielestä alkaa "ylitieteellistää" saati "mystifioimaan". Yksinkertainen puhelinsoitto oikeaan paikkaan riittää ja se on siinä.
Laittaisin mitä Tremec suosittelee, ei mene mönkään koska heidän pitäisi parhaiten tietää. Sisäänajoakin voi hyvin ajaa joitain tuhansia, joten pistä nyt vielä jotain mineraali peruskamaa sisään ja sit jossain kohtaa sitten sitä Tremecin omaa parempaa jos saat sitä käsiisi.
Tätä kai se olisi
https://www.tremec-store.com/products/tremec-hp-mtf-transmission-fluid
Myydäänkö suomessa?
Synteettistä ei suositella mutta. Ponun TKO laatikkoon vaihdoin heti Amsoil Syncromesh öljyn, joka on synteettinen. Mitään ongelmaa ei ole ilmaantunut, neljäs kesä menossa tuolla öljyllä ja vaihteet menee sisään tosi kevyesti ja äänettömästi. Amsoil itse suosittelee tätä T-56 ja TKO laatikkoon mutta ei TR-6060 askiin.
Camaron 6060 laatikkoon tulee myös kohta öljynvaihto ja itsekin mietin että tuota Amsoilin öljyä en taida sinne panna vaan non-synt ATF tai sitten yritän hommata merkkiliikkeen kautta kuten GM Parts Direct tai GM Parts Online ns alkuperäisen öljyn.
Kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia sitä mitä valmistaja suosittaa mutta jos ei löydy lähiputkasta niin sitten soveltuvaa specksien mukaan. Synteettistä moni aina tyrkyttää (joka paikkaan) ja väittää ettei laatikko sitä tiedä mitä sinne laitat (synt vs non synt). Jos itsellä ei ole parasta tietämystä tai kokemusta niin täytyy vaan arvioida nettilähteiden dataa
http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=18351&stc=1&d=1718692954
Laittaisin mitä Tremec suosittelee, ei mene mönkään koska heidän pitäisi parhaiten tietää. Sisäänajoakin voi hyvin ajaa joitain tuhansia, joten pistä nyt vielä jotain mineraali peruskamaa sisään ja sit jossain kohtaa sitten sitä Tremecin omaa parempaa jos saat sitä käsiisi.
Tätä kai se olisi
https://www.tremec-store.com/products/tremec-hp-mtf-transmission-fluid
Myydäänkö suomessa?
Tuota laittaisin jos kohtuudella olis tyrkyllä. Tälle laatikolle ei tule maksimaalisia olosuhteita koskaa eli suositusten mukaista nestettä niin pelaa ja jos ei niin kokeillaan toista brändiä jos niissä on eroja.
Mineraali, ATF, Dex3, jos nuo sanat löytyy samasta purkista niin lurautan laatikkoon.
Tuota Mobilin ATF 320 löytyy joka kaupasta mutta onko se mineraaliöljyä?
https://www.royalpurple.fi/SYNCROMAX-1-QT
Tällästä on ollut käytössä Tick performancen tekemässä T56:ssa. Laatikko on kestänyt jo reilu 10 vuotta ja tehoa on kuitenkin 1000hp.
Nyt tulee ihan omaa mutua, eli suhtaudu varauksella:
Koska mineraaliöljy on viskositeetiltaan ja paineenkestoltaan ihan vastaava kuin mineraaliöljykin, se toimii tiettyyn pisteeseen asti samoin. Tuon pisteen jälkeen asiat muuttuvat kun mineraaliöljyn ominaisuudet heikentyvät nopeasti, eli viskositeetti pienenee ja öljylavo ei enää pidä pysy pintojen välissä.
Mineraaliöljy myöskin vanhenee nopeammin, eli jokainen kuumeneminen lyhentää ikää mutta synteettinen kestää useampia syklejä.
Tämän vuoksi jenkkien suositukset mineraaliöljyillä ajeluun nostavat karvat pystyyn itsellä enkä niitä ole koskaan noudattanut.
Mutta: Koska öljylaatuja ja merkkejä on lukuisia ja sen myötä lisäaineistuksia monenmoisia, on valmistajan helpompi suosittaa mineraaliöljyjä kun eivät voi tietää minkä "nyky"öljyn lisäaine ei sovikaan heidän valitsemiensa synkrojen tai tiivisteiden kanssa. Esim T56:sta saa ns "paperisynkroillakin" jolloin niiden ominaisuudet saattavat muuttua jonkin öljyn lisäaineella.
Itsellä on ollut T56:sissa monenmerkkisiä ATF:ia enkä osaa sanoa mitkä niistä ovat olleet huonoja ja mitkä hyviä. Kaikki ovat toimineet ja aina kun on ollut jokin rusahdus vaihteenvaihdossa, ei se ole korjaantunut öljynvaihdolla vaan loota purkamalla ja vialliset osat vaihtamalla. Paitsi omassa vitosessa joka kylmänä hylki kakkosta perus ATF:lla ja se korjaantui vaihtamalla öljyksi Redline MTL. Oikeaoppinen korjaus olisi ollut purkaa loota ja vaihtaa kakkosen synkrot mutta kävi säkä ja noilla menen vielä toistaiseksi.
kylmänä hylki kakkosta perus ATF:lla ja se korjaantui vaihtamalla öljyksi Redline MTL.
Noilla kahdella taitaa olla täysin erilainen viskositeetti vai?
Varmasti. MTL on luokkaa 80 ja ATF:ssa viskositeettia ei taideta luokitella mutta olisiko huoneenlämmössä 20 cst luokkaa.
https://www.royalpurple.fi/SYNCROMAX-1-QT
Tällästä on ollut käytössä Tick performancen tekemässä T56:ssa. Laatikko on kestänyt jo reilu 10 vuotta ja tehoa on kuitenkin 1000hp.
Uskon mitä sanot mutta tuossa on kaksi tekijää jotka muuttavat öljyvaatimuksia eli Tick Performance ja 1000hp. Oletettavasti ovat vaihtaneet synkrot eri materiaaliksi jolloin kitkaominaisuudet muuttuneet. 1000hp "sisältää" reilusti vääntöä ja nostaa pintapaineet hammaskosketuksissa vastaavasti.
En muista mikä viripaja se oli mutta kuitenkin he käyttivät hiilikuitua ym exotiikkaa mm synkroissa jolloin kitkat ovat aivan erit kuin orkkis laatikossa on ja tämä määrittää öljyn ominaisuudet aika pitkälle eli pitää olla kitkaa tai synkrot ei toimi ja siksi vaihteet rusahtelee
Nyt tulee ihan omaa mutua, eli suhtaudu varauksella:
Koska mineraaliöljy on viskositeetiltaan ja paineenkestoltaan ihan vastaava kuin mineraaliöljykin, se toimii tiettyyn pisteeseen asti samoin. Tuon pisteen jälkeen asiat muuttuvat kun mineraaliöljyn ominaisuudet heikentyvät nopeasti, eli viskositeetti pienenee ja öljylavo ei enää pidä pysy pintojen välissä.
Mineraaliöljy myöskin vanhenee nopeammin, eli jokainen kuumeneminen lyhentää ikää mutta synteettinen kestää useampia syklejä.
Tämän vuoksi jenkkien suositukset mineraaliöljyillä ajeluun nostavat karvat pystyyn itsellä enkä niitä ole koskaan noudattanut.
Mutta: Koska öljylaatuja ja merkkejä on lukuisia ja sen myötä lisäaineistuksia monenmoisia, on valmistajan helpompi suosittaa mineraaliöljyjä kun eivät voi tietää minkä "nyky"öljyn lisäaine ei sovikaan heidän valitsemiensa synkrojen tai tiivisteiden kanssa. Esim T56:sta saa ns "paperisynkroillakin" jolloin niiden ominaisuudet saattavat muuttua jonkin öljyn lisäaineella.
Itsellä on ollut T56:sissa monenmerkkisiä ATF:ia enkä osaa sanoa mitkä niistä ovat olleet huonoja ja mitkä hyviä. Kaikki ovat toimineet ja aina kun on ollut jokin rusahdus vaihteenvaihdossa, ei se ole korjaantunut öljynvaihdolla vaan loota purkamalla ja vialliset osat vaihtamalla. Paitsi omassa vitosessa joka kylmänä hylki kakkosta perus ATF:lla ja se korjaantui vaihtamalla öljyksi Redline MTL. Oikeaoppinen korjaus olisi ollut purkaa loota ja vaihtaa kakkosen synkrot mutta kävi säkä ja noilla menen vielä toistaiseksi.
Jos jotaki olen oppinut internetistä niin se on juuri se, että suhtaudun terveellä varauksella kaikkeen mitä siellä on. Tuossa ylärivillä keltaisella korostettuna harmiton virhe mutta ymmärrän pointin.
Synteetiset on synteettisiä, niitä on tyypillisesti rakennettu lisäämällä ominaisuuksia lisäaineistuksella. Juurikin ikä- ja lämpökuormitus varmastikkin paranee.
Luulen, että Tremec toimii juurikin kuten kerrot eli mineraali atf antaa kitkaa ja paineensietoa juuri oikean verran heidän käyttämilleen materiaaleille. Jotkin lisäaineet eivät välttämätä sovi esim tiivisteille tmv.
Öljyt ovat yksi eniten keskustelua aiheuttava aihe ja mielipiteitä on tarjolla mutta niitä kannattaa aina lukea. Olisiko mineraalisuositukset juurikin kitkan takia olemassa. Myöskin lisäaineiden pelko voi aiheuttaa ettei syntteettisiä suositella
T56:sia on vaikka kuinka montaa eri mallia ja hiukan eri sisuskaluilla. Se mitä minulle on selvinnyt kun olen googlaillut niin on se, että esim Viperissä, magnumissa, 6060 on eri suosituksia. Corvetten C5 ja C6 ns vakiolaatikotkin taitavat olla omansa (vrt moparit, Caddyt), kuin myös voimamallien. Tämän lisäksi on aivan eri luku TKO:t, silti kaikki ovat Tremeckejä.
Mobil:n chat kertoi, että Mobil ATF 320 on synteettinen öljy. Tätähän ei tietenkää löydy "mistään" purnukan kyljestä mutta ruottalaisen jakelijan sivuilla lukee speckseissä selvästi "mineraaliöljyä". Tämä on sitä shittiä mitä netti on pullollaan ja kaikkeen tietoon kannattaa suhtautua terveellä varauksella ;) eli tuo chatin Andreakin saattoi valehdella minulle eli en ole vieläkään ihan varma ....
Minä olen samaa koulukuntaa kuin Juhatee. Ainakaan 25 vuoteen en ole pannut mineraaliöljyä mihinkään, en edes ruohonleikkuriin. En jaksa uskoa että kesähelteellä kovassa kepittelyssä perus-mineraali voisi suojata kulumiselta niin hyvin kuin synteettinen. Mutta, luulen että niissä tehtaan non-synt öljyissä pointti on heidän valitsemat lisäaineet. Muistan kun kauan sitten hommasin C4 Vetten ZF laatikkoon tehtaan alkuperäistä öljyä sisnisessä purkissa ja tehtaan osanumerolla. Kun sitten luin purkin kyljestä niin siinä oli puolitusinaa lisäainetta joista ei ymmärtänyt mitään muuta kuin että se on ihan spesiaali sekoitus erikoisaineita juuri kyseiseen vaihteistoon.
Myöhemmin olen käyttänyt synteettistä ZF, T-56 ja TKO laatikoissa ilman ongelmia. 1998 Camaron T-56 laatikossa oli Mobil 1 Synthetic ATF dex 3 ja synkrojen kanssa ei ongelmaa siinäkään.
Tuohon Camaron TR-6060 vaihteistoon luultavasti yritän hankkia saman öljyn kuin tehtaalla on pantu ja veikkaan että sekin on sekoitus eri aineita jotka tekevät siitä spesiaalituotteen ja eroaa siksi ns perus-synteettisestä.
Redline öljyjä olen käyttänyt taka-akseleissa ja ohjauksessa ilman ongelmia mutta toimiiko Tremecin synkrojen kanssa, siinäpä kysymys.
TR-6060.
Redline öljyjä olen käyttänyt taka-akseleissa ja ohjauksessa ilman ongelmia mutta toimiiko Tremecin synkrojen kanssa, siinäpä kysymys.
Lätäkön takana Redline D4:sta on kehuttu katukäytössä.;)
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.