FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Pirun öljyvuoto... (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=10557)

Teme_76 17.06.2008 20:57

Pirun öljyvuoto...

Tänää kävin heittää sellasen 40...50km lenkin. Ensimmäisen lenkin "remontin" jälkeen. Se v***n öljyvuoto on vaan pahentunu. Mä kun otin just sen takia imukannen yms. romut pois ja pistin uudet tiivisteet ja silikoonit. Mistä ihmeestä se voi vuotaa, kun koneen takaosa näyttää taas kosteelta ton lenkin jälkeen? Tuli mieleen ku pysähdyin puoles välis, et kohta varmaan joku soittaa palokunnan paikalle. Sen verran kivat savut tuli konepeiton välistä...:mad: Täytyy huomen tarkistaa öljyt. Näytti vaan alustavasti öljyäkin karanneen koneesta, mut ehkä ne ei ollu vielä kaikki ehtiny valua takas öljypohjaan.

issis 17.06.2008 21:17

Itsellä vuoti öljynpaineanturin juuresta. Silloin kyllä öljynpainemittari näytti paineita epämääräisesti... Eikä se vuoto kovin reipasta ollut.

Teme_76 17.06.2008 21:24

Eli siitä lohko yläpäästä jakajan vierestä? Mä sen anturin kyllä juuri vaihdoin samalla, mut silikonia olin laittavinani sinneKIN. Samoin ku siihen öljynlämpötila-anturiin, suodattimen viereen, mistä ahtimen öljyt "varastettiin".

Teme_76 25.06.2008 16:29

No niin... Jatketaan tarinaa. Pikku hiljaa mielenkiintoa taas löytyny pirssiä kohtaa. Reippaan viikonhan se hukassa olikin.

Eli vuoto paikallistettu samaan vanhaan paikkaan. Eli lohkon ja imukannen väliin. Ja saattaa siitä öljynpainekytkimestä/-anturista ruikkia myös. Eli imusarja jumppaa edessä.

Mutta siihen kysymykseen. Se imukannen kiristysjärjestys? Onko kuinka kriittinen? Meinaan ku omistan kaks noita korjauskirjoja ja toinen (mikä on tallilla) sanoo et eka toinen puoli ja sit toinen, ja Chiltonin kirja haluis et kiristetään ristiin (vasen-oikea-vasen...). Vai laitoinko vaan liian vähän silikoonia (1...2mm kerros)? Vai olisko sittenkin pitäny naputella pistepuikolla ne jälet siihen lohkoon ja imukanteen? :confused:

MrT 25.06.2008 16:38

ristiin, oon ainakin ite laittanu aina, ihan niin kuin siin mun opuksessa neuvotaan :-k

Toxic Flame 25.06.2008 18:35

Eikös veten imusatsissa ollut muutama eri pituinen pultti? Jos ne menee väärässä järjestyksessä niin joku jää kanttaamaan ja vuoto on valmis. :scratch:

speedy 25.06.2008 20:12

On eripituiset pultit, muistaakseni vain n. millin,parin heitto, mittaa huolella, lyhyet pultit päihin, vesitiloihin meneviin silikoonia pultin kierteisiin, öljykellon kierteisiin putkiteippiä, tai loctiten juttua, lohkonpäihin paksummat makkarat, mulla Felpro sarjassa korkkitiivarit, nekin ok. niitä kumisia ei kannata laittaa, kiristys ristiin.

Pappatunturi 25.06.2008 21:28

Ja ihan kaiken a&o : kaikkien osien rasvapuhtaus.

red89 25.06.2008 21:39

Itse nappasin myös eilen imusarjan pois,ja voin sanoa ainakin omalta kohdaltani,että on täysi mahdottomuus,että ne imukannen pultit pohjaisi,mulla jää tyhjää sinne pohjaan 7mm! Kun laittaa pultin imukannen läpi,niin kierrettä on 16mm ja reikä/kierre kannessa on 23mm.

Teme_76 25.06.2008 21:52

Quote:

Originally Posted by red89
Itse nappasin myös eilen imusarjan pois,ja voin sanoa ainakin omalta kohdaltani,että on täysi mahdottomuus,että ne imukannen pultit pohjaisi,mulla jää tyhjää sinne pohjaan 7mm! Kun laittaa pultin imukannen läpi,niin kierrettä on 16mm ja reikä/kierre kannessa on 23mm.

Mä kans tota vähän ihmettelen kun pultteja mittailin, mut taitaa noissa olla sit vuosimallikohtasia eroja. -89 tais olla muistaakseni uniikki, mut se taitaa johtua siitä cold start valven puuttumisesta. Tiä sit...

Teme_76 25.06.2008 21:54

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Ja ihan kaiken a&o : kaikkien osien rasvapuhtaus.

Tota mä veikkaisin suurimmaks syylliseks omalla kohalla. Täytyy nyt tällä kertaa muistaa putsata pinnat mekaanisesti JA vaikka asetonilla tms. pyyhkiä.

speedy 26.06.2008 17:00

raswanpoistossa on hyvää ja näppärää tuo jarrujen ja osien puhdistusaine kilikalipurkissa ..

MikkoM 26.06.2008 17:09

Quote:

Originally Posted by speedy
raswanpoistossa on hyvää ja näppärää tuo jarrujen ja osien puhdistusaine kilikalipurkissa ..

On :thumleft:

Teme_76 26.06.2008 17:40

Sitähän sinne tuli tänää ruiskuteltua ja jynssättyä vanhat jämät pois. Saa nähä kuin käy. En uskaltanu vielä iskee pataa tulille. Kuivakoon nyt silikonit rauhassa yön yli ja aamulla sit... :)

Mä tarkistin (mittasin ne aikasemminkin jo...) vielä tänää ne imukannenpultit, mistä oli puhe, ja mulla ne on ainakin kaikki täysin saman mittasia. :scratch:

red89 26.06.2008 23:30

Mä tarkistin (mittasin ne aikasemminkin jo...) vielä tänää ne imukannenpultit, mistä oli puhe, ja mulla ne on ainakin kaikki täysin saman mittasia. :scratch:[/quote]

Niin mullakin,ja väliä jäi 6-7mm joten ei pohjaa!!

Teme_76 27.06.2008 11:52

No niin... Ensimmäiset koeajolenkit heitetty ja ainakin parempaan päin on menty vuotojen suhteen.

Lämmöt onkin sit seuraava puheenaihe. :D Vähänkin ku pysähtyy, ni alkaa mittari pikku hiljaa nousta ja ei kovin hanakasti laske kun lähtee liikenteeseen (ennen laski). Tuntuu et siihen ylävesiletkuun jääpi ilmaa. Se kun on tällä hetkellä järjestelmän ylin kohta, eli ne vedet ei varmaan ihan niin hyvin kierrä ku voisivatten. :scratch: Mulla on siinä kiinni 180F termari ja BeCoolin jäähdytin (2007 hankittu), eli siitä ei pitäis jäädä kiinni. Ja nesteet on vaihdettu parin vuoden aikana about 10 kertaa. :cool: Nostaisko vaan tunkilla oikeaa etukulmaa niin ylös ku kehtaa ja käyttelis ilman korkkia lämpöseks vai kuin?

Macho 27.06.2008 11:57

Ajan kanssa se ilma kyllä sieltä ulostuu jos vaan voit ajella sillä normaalisti. Jyrkkä kulmankohotus on kyl hyvä konsti sekin.

Yorcci 27.06.2008 12:09

Quote:

Originally Posted by Macho
Ajan kanssa se ilma kyllä sieltä ulostuu jos vaan voit ajella sillä normaalisti. Jyrkkä kulmankohotus on kyl hyvä konsti sekin.

Niinhän se tekee. Koneen jäähtyessä nesteen tilavuus pienenee => vetää alipaineella paisarista uutta nestettä järjestelmään. Lämmetessään taas puskee ilmaa ja nestettä paisariin, jäähtyessään nappaa taas nestettä jne.

Toinen helpotus on koneen ollessa käynnissä, mutta ei vielä kuumana, nostaa kierrokset jonnekin 2 000 rpm:n tietämille ja lisätä niin paljon nestettä kuin mahtuu (vesipumppu pyörittää hanakammin vettä => mahtuu paremmin nestettä järjestelmään)

Teme_76 27.06.2008 12:27

Näin mäkin sen oon mielessäni miettiny. No täytyy nyt ajella sitä lämpöseks ja jäähytellä, ja pitää paisarissa nestettä. Ei vaan tee mieli paljon keskustaan lähtee pyörimään kun ainoa asia mihin kiinnittää huomiota, on lämpömittari. Jää kaikki kissat näkemättä. :D

Pitäis alottaa noi mittari asennukset kohta. Mistäs "ryöstäis" helpoiten virrat päällä ja valot päällä ohjaukset? Mittaristonliittimestä näyttäis löytyvän kuvien mukaan ainakin...

Teme_76 27.06.2008 17:36

Lisää koeajo kommenttia... Taajama nopeus näyttäis olevan ongelma. Siinä lämmöt näyttäs pysyvän siinä mihin ovat nousseet. Motarille kun lähtee ajaa, ni lämmöt tippuu kyl sinne karvan alle 80, niinku pitääki. Täytyy nyt vielä koittaa sitä ilmailla, mut tuli tos mieleen, jos olis TAAS käyny niin, ettei toi ameriiiiikan joen "alahuuli" kauhokkaan ilmaa syylärille originaalin tapaan. :-k Tässähän täytyy kohta joku kytkin viritys tehä flektille mielenrauhan takia ja sitä lastua alkaa ettii...

Pekka Berkeles 27.06.2008 18:09

Quote:

Originally Posted by Teme_76
Lisää koeajo kommenttia... Taajama nopeus näyttäis olevan ongelma. Siinä lämmöt näyttäs pysyvän siinä mihin ovat nousseet. Motarille kun lähtee ajaa, ni lämmöt tippuu kyl sinne karvan alle 80, niinku pitääki. Täytyy nyt vielä koittaa sitä ilmailla, mut tuli tos mieleen, jos olis TAAS käyny niin, ettei toi ameriiiiikan joen "alahuuli" kauhokkaan ilmaa syylärille originaalin tapaan. :-k Tässähän täytyy kohta joku kytkin viritys tehä flektille mielenrauhan takia ja sitä lastua alkaa ettii...

Tarkista miten paskainen se sun syylärisi on ulkopuolelta. Eli ettei siellä ole julmetusti vanhoja puunlehtiä ja muita tauhkaa.

Teme_76 27.06.2008 18:31

ei o paskanen. asensin sen viime syksynä ja sillon ajoin konttorille ja takas talliin (koko vuoden ajot muuten :D ). eli käytännössä täysin uus BeCool:n kenno keulalla. ite epäilen ilmaa (mitä on vielä varmasti) järjestelmässä tai sit se uus "huuli" o hanurista...

All times are GMT +3. The time now is 06:43.