![]() |
c3 versus c4 versus c5
Morjens,
Olen lähellä ( avo) Corveten hankkimista harrasteautokseni. Mielestäni Corvette on täydellinen harrestepeli: fiilis, historia, osatuotanto etc. Lähinnä minulla nyt on mallisarjan valintaongelma käsilllä, johon tavisin kommentteja. Minun mielestäni C3 ( -72) on tosi kaunis, etenkin cocpit on paljon tyylikkäämpi kuin myöhemmissä. C4:ssä on oma 70-luvun tyyli, joka ei vielä ole noussut "muotiin" mutta, jossa on oma charminsa. Sen kojelauta taas ei viehätä minun silmääni ollenkaan. C5 tietysti on nästä modernein auto teknologialtaan: muotoilu ok, kojetaulu ok, mutta ehkä tietty särmä puuttuu, ainakin verrattuna C3:een. Tässäpä valinnan vaikeus. Teknisesti valitsisin C5:n, onhan se ns. nykyauto, jossa kuitenkin on paljon mahsollisuuksia customointiin. Tunteella valitsisin C3:n, kompromissiton muotoilu ja fiilis, mutta toimiiko arkipäivän harrasteautona meikäläisellä, joka ei jatkuvasti viitsi säätää ja viilata autoa? Rahaa voin panna harrasteautoon 40-50 t.e. Perusteltuja kommentteja edellisen pohjalta please. |
Quote:
Jos olisi tuon verran sijoittaa autoon, niin itse menisin ehkä joko C3 tai C5 -osastolle (ehkä sen takia, että seenelkku on ollut alla n. 50 000 km, se on nähty, vaikka täysin tyytyväinen olen ollutkin). Summa riittää jo huippukuntoisiin yksilöihin, joita ei varmasti tarvitse rempata joka kadunkulmassa. C4 jää jo huippukuntoisenakin alle budjettisi. Olethan C4:ssa huomioinut, että kojetaulua/sisustaa on kahta mallia, jotka eroavat toisistaan melkoisesti etuosastaan. Fiilispohjalta mietittynä krominaama C3 olisi itselleni se ykkösvaihtoehto muotoilunsa puolesta, mutta lähes 40 vuotta ikää näkyy väistämättä alustassa ja ajo-ominaisuuksissa sekä varustelussa. C5 on taas jo kaikin puolin nykyaikaa ajo-ominaisuuksiensa ja varustelunsa puolesta, mutta muotoilu ei puhuttele samalla tavalla. Onneksi ei ole tuollaista ongelmaa, vaan voi kerätä lisää tietä C4:n mittariin. |
Sanoisin että jos 1 pitäisi harrastepeliksi valita niin sitten C3 (68-72 väliltä)
|
No 50K€:lla saat kyllä ihan C5 tekniikalla olevan viimesen päälle tehdyn C3 avon, jolla voi cruisailla ihan niiiii-in paljon kuin vain kerkee ja kelit sallii (jos olet sadekeli allerginen)
|
Quote:
+1 ja varsinkin jos avona niin Black/tan/tan.... Ja riippuu mitä haet kesäautolta...jos olet mies joka haluu vain ajella jokirantaa tyhjäkäynnillä pälvi loistellen niin sitten käynee C5 avokin...tosin noita näkys tänäänkin kaksi 20min sisällä jokirannassa.... Keltiainen ja hopeinen...tosin keltiainen voi olla että oli Z06 myös... anyway alkoi haukottaa. eli kesäkäyttikseksi sopii mainiosti manuaali isolohko avo IMO. |
Quote:
Morjensta! Quote:
Mainio valinta. Tervetuloa vaan meidän muiden Corvetteihin hullaantuneiden sekaan.. :mrgreen: Quote:
Se, mitä kannattaa miettiä harrasteauton kannalta on mihin käyttöön se tulee. Tuleeko se päivittäiseen käyttöön oli sää mikä hyvänsä, vai tuleeko se ns. "sunnuntai ajokiksi" jolloin auto vedetään tallista ulos, kun aurinko paistaa. C3:n saa toki tehtyä varmaksi ajoautoksi, mutta JOS tekeminen ei kiinnosta, vaan yksinkertaisesti se ajelu ja vaivattomat kilometrit, niin kannattaa ehdottomasti siirtyä uudempiin vuosimalleihin. Onhan se ensimmäinen C3 jo täyttänyt tänä vuonna sen 40-vuotta.. C4:ssa eli kansankielellä 'puukiilassa' saattaa tosiaan olla se 70-luvun vanhahtava charmikas henki, mutta kuten saatatkin tietää, niin sen valmistus alkoi vasta vuonna 1984 ja loppui kesällä '96. Kuten Yorcci tuossa jo mainitsikin, niin tätä puukiilaa saikin kahdella eri sisustalla vuosien varrella.. Vanhempi sisustaiset ovat nimitetty early-C4:ksi ja uudempi sisustaiset (paitsi 90 :mrgreen:) nimetty late-mallin puukiiloiksi. Early-mallin sisusta: Late-mallinen sisusta: Aika merkittävä ero sisustassa, kuten myös autojen tekniikoissa (CrossFire 1984, L98 1985-1991, LT5 ZR1, LT1 1992-1996, LT4 1996 erikoistilauksesta) ja ulkokuoressa (1984-1990 early mallin exterior, 1991-1996 late-mallinen ulkoa) Quote:
C5 on kiva ajo-auto ja sillä on kiva ajaa kovaa. Siitä puuttuu silti jotain. Ajo-ominaisuudethan menee tunnetusti fiiliksien mukaan siten, että mitä vanhempi, sen kivempi sitä on ajaa. Ajo-ominaisuudet paremmusjärjestyksessä siis C1-C2-C3-C4-C5-C6 :) Kuten MrT mainitsikin, niin voithan sinä harkita sen uudemman tekniikan pudottamista vanhempaan korimalliinkin.. ;) Quote:
Tässä vaiheessa voidaan sanoa, että C5 korisarjat ovat sitten ehdoton nounou :mrgreen: Quote:
Äskeisen kommentin perusteella päätyisin C4-C5 linjalle sinuna. Itseltä löytyy vähän kaikkea väliltä C1-C5 ja jos kaikki pitäisi myydä lukuunottamatta yhtä, niin vanhin jäisi taloon.. Sen rattiin kun hyppää, niin saa kokea jotain niin upeaa. Vanha avo Corvette, mutkatie, aurinkoinen lämmin sää, hyvä seura ja vieruspenkillä kylmä Cola-pullo.. Parempaa ei herrasmies voi kesässä kokea :cool: |
Oliks toi LT4 "special" tilaus? Eiks se ollu rasti ruutuun ihan niinkuin mikä tahansa muukin optio :confused:
|
Quote:
No sitähän minä hainkin takaa.. Base mallissa oli LT1 ja erikseen erikoisuutena sitten moottorivaihtoehdoksi sai ruksata LT4 moottorin, kuten CE:ssä ja GS:ssä oli jos halusi. Ehkä vähän huonosti muotoiltu lause, mutta kai siitä selvän saa. |
Jos raatojen räplääminen ei kiinnosta, unohda C3 ja C4, C3:ssa saa 50t eurolla jo valtakunnan hienoimmat käydä hakemassa, C4:a saa jo kaksi tolla rahalla. C5:n saa sitten jo tosi vähillä maileilla, katolla tai ilman, millä vaihteistolla tahansa ja kaikilla namuilla.
C3 ja C4 hinnat jo tässä kohtaa aika pohjalla ja C5 on sinne menossa kovaa perässä. Hyvä kuntoinen C3 krominaama 68-72, hyvällä pidolla pitää arvonsa taatusti paremmin kuin C5... Lycka till ja ilmoittele mihin tulokseen tulit! :sunny: |
Quote:
Pitäis C5:n ja C4:n olla erikoismalleja, niin pitäisivät arvonsa paremmin.. ;) |
Quote:
Sinne samaan kuoppaan ne kaikki teippirullat putoaa... |
Quote:
|
Quote:
Jos olisin laitattanut tuohon pilkun, niin siitä olisi tullut kieliopillisesti ymmärrettävemmäksi.. "kuten CE:ssä ja GS:ssä oli" kohdan olisi toki voinut samalla tavalla lyödän sulkujen väliin, mutta laitoinpa pilkkujen väliin vaihteeksi. "No sitähän minä hainkin takaa.. Base mallissa oli LT1 ja erikseen erikoisuutena sitten moottorivaihtoehdoksi sai ruksata LT4 moottorin, kuten CE:ssä ja GS:ssä oli, jos halusi. " Ymmärrätkö nyt? Kai mä nyt sentään tiedän mikä moottori mun omassa GS:ssä on.. |
Quote:
Jep, näinhän se menee. CE:ssä ja base-mallissa LT4 oli lisävaruste, kun taas GS:ssä vakiona. Ja sen manuaalin sai vuonna 1996 tosiaan vain ja pelkästään LT4:n kanssa, LT1:n mukana tuli aina automaatti. |
Quote:
|
Quote:
Ei periaatteessa. Kuten mä äsken sanoin, niin: "No sitähän minä hainkin takaa.. Base mallissa oli LT1 ja erikseen erikoisuutena sitten moottorivaihtoehdoksi sai ruksata LT4 moottorin, kuten CE:ssä ja GS:ssä oli (<--SIIS IHAN RUKSAAMATTAKIN), jos halusi. " Pilkun käyttö korjasi lausetta oikein.. Mä unohdin pilkun laittaa ja sen takia ajatus karkasi muilta, paitsi itse viestin kirjoittajalta. Sehän on nyt päivän selvää, että GS:ssä oli LT4.. Onkos tässä vielä jotain ongelmaa/seliteltävää? |
Quote:
|
Kiitosta vastauksista
ja nopeastipa näitä on tullutkin. Minun ajoni on sellaista kauniin päivän ajoa: huonoja ilmoja varten on toiset vehkeet. Eli hyvällä säällä, kiireettömänä päivänä cruisailua... mutta soundit pitää olla kohdallaan ja auton pitää tarvittaessa myös liikahtaa. Arkiajoon en tällaista tarvitse, minulle kysymys on lähinnä fiilistelystä. Tuo avo C3 tuntuisi tähän tarkoitukseen sopivalta muuten mutta mietityttää, että voiko lähe 40-v. vanhan pelin saada sellaiseen kuntoon, että se varmasti toimii em. käytössä. Olen ymmärtänyt, että kannattaa etsiä mahdollisimman valmis peli eikä alkaa rakantamaan. Kiitos C4:n sisustan kuvista, kumpikaan ei minua hirmuisesti sytytä. En tosiaankaan ollu ajatellut, että C4 ei ole 70-luvulla tehty! On se niin puhdaslinjainen 70-lukulainen, C5 on kyllä hieno sekin - ja kuten sanottu, nykyauto. Kuulen mielelläni lisää konmmetteja ja mielipiteitä.
|
Quote:
Quote:
|
Jos kiireetöntä cruisailua ja kauniina päivänä niin sitten ehdottomasti C3. Ei niitä ääniä oikein saa uudemmilla. Kyllä ne joku muu kunnossa pitää jos itsellä ei ole aikaa/taitoa/paikkaa
|
Quote:
Joo täysin samaa mieltä. Silloinkun naatisekllaan ei oteta naisia mukaan...koska kaasujalkaa tai kahvaa kutittaa kumminkin. |
Täälläkin pohdittiin harrasteen ostamista puolitoista vuotta sitten. Silloin tosin katseltiin kaikenlaista. M3 ja M5 bemaria, porscheja ja muita pirteitä radalle sopivia euroja. Mikä sai pään kääntymään ja ostamaan tehottoman, 30 vuotta vanhan amerikkalaisen? Fiilis! Se fiilis kun sateisena syysiltana pihaan ajaa eräs scc:läisen oranssi C3 L82 tekniikalla. Siinä hetki rupatellaan niitä näitä. Hetken kuluttua auto suuntaa pois pihasta, kääntyy tielle "wrooooom-wrooom-rätätätätä". Sen jälkeen ei tarvinnut enään miettiä että mikä auto oli saatava.
Ainahan näitä pystyy pro-touraamaan, modernia osaa alustaan ja moottoriin on saatavilla niin paljon kuin lompakko kestää |
Quote:
http://www.usedcorvettesforsale.com/...6=&uf_7=&uf_9= Sieltä vaan katsomaan nappaako mikä väritys ja vuosimalli ;) Kannattaa toki seurailla myös esimerkiksi ebayn, corvetteforumin, cars-on-linen, dealsonwheels.com:n tarjontaa ja craigslistin tarjontaa. Siis tosiaan USA:sta auton haku tulee edes kysymykseen.. Ruotsista ja Saksasta löytää myös ihan kelvollisia yksilöitä :) |
Quote:
Ja sitten ison moottorin lisäksi sivuputket ja manuaalin :-$ |
Quote:
|
Quote:
no sivuputket annan anteeksi jos on takaa kunnon rännit orkkis läpivienneissä.. On aika härskin näköistä. Mutta tästä voi jokainen katselal ehdokkaita. Tarjoudun tulkiksi ja asiantuntija avuksi jos tehdän ruotsinhakureissu ihan normaalia ylläpitokorvausta vastaan. http://www.blocket.se/li?ca=1_10_s&q...1&th=1&w=3&o=3 Seassa on C6siakin ja hinnakkaampiakin. Mun favouritet näyttää mahtuvan hintakriteeriin mutta ei vuosimalleihin... http://www.blocket.se/vi/16122311.htm?ca=1_10_s http://www.blocket.se/vi/16101706.htm?ca=1_10_s http://www.blocket.se/vi/16101706.htm?ca=1_10_s Paitsi tämä... http://www.blocket.se/vi/16613897.htm?ca=1_10_s |
Kun C4:sta puhutaan niin kantsii muistaa, että on olemassa myös late ZR1. Eli sitä valmistettiin vissiin -95 asti. Jos ettii semmosen vähän ajettuna (alle 30th) niin voipi olla, että budjetti tulee aika hyvin käytettyä.
C3:sta tosiaan 69-72 on hyvä valinta. Miksei 68:kin mutta siinä on niin paljon 68 only osia, että se osasaatavuus ei ole ihan muiden tasalla. Taas jos unohtaa nettiauton ja hakee superhyvän (vähän ajettu numbers match ja hyvillä optioilla) maailmalta niin budjetti on sopiva. Alkup kysyjän kantsii ehkä ottaa sekin huomioon, että nuo 2 em. säilyttävät arvonsa aika hyvin - siis jos ne pitää superhyvässä kunnossa jatkossakin. C5 taas tulee hävittämään arvonsa vielä ainakin 15-20 vuotta ja siitä 50K investoinnista voi olla siinä vaiheessa jäljellä enää 15 tonnia. |
Mutta jos sitä C5:n ajonautintoa ei ajattele pidemmän päälle rahassa ja onko sitä koskaan sitten myytävä.. Mulla ei ainakaan ole suunnitelmissa myydä ainakaan C5 Z06:sta koskaan, vaikka sen arvo olisikin nyt 60k€ ja 10 vuoden päästä se 20k€.. ;)
|
No, jätän C5 arvostelun nyt pois koska nämä ovat makuasioita mutta sanon sen verran kokemuspohjalta, että saman verran siinä on ajonautintoa kuin E-sarjan Mersussa. Se on ihan tietysti siitä kiinni mitä kukin hakee.
On sillä auton arvolla muutakin aspektia kuin vain jälleenmyyntiarvo. Voi olla, että se arvon säilyminen on hyvinkin tärkeä juttu jossain kohtaa joko itse auton omistajalle tai hänen perheelleen. Elämä vie ja tulevaisuuden tarpeita tai preferenssejä on aika paha ennustaa. Toki harva miettii näitä asioita mutta jos samalla rahalla saa enempi fiilistä ja rahatkin ovat tallessa niin eikö se ole aikalailla win-win? |
Quote:
Onhan se noinkin. Oikeassa olet. Toisaalta voisi ajatella sitten, että olisko uuden ZR1:n ostossa mitään järkeä? No ei tietenkään, mutta iloa sitäkin enemmän varmasti. Sama se varmaan pätee joka autoon oli kyseessä sitten C5 vai puukiila :mrgreen: |
Sitten ei muutakun EN-investiltä ostamaan Ray-69 pois...
|
Quote:
Jos sitäkään...C4 sia saa nytten jopa alle puoleen hintaan tuosta...C5set tulee takuulla perässä kovemmalla pudotuksella koska on noita kaikenmaailman teippisarjoja etc ja autoja näkee liikenteessä siihen malliin että jo vanhat mersutkin kääntää enemmän päätä. |
Quote:
|
Ja vielä kun sen vetää orkkisväriin mustaksi niin arvo nousee vielä rajummin kuin nyt.
|
Quote:
Ite ostin just perjantaina ekan Vetten, -73 avon pikkulohkolla ja tomaatilla. Ajelin heti Hesasta Rovaniemelle ja kiva reissu vaikka kattoa pitikin välillä nostaa päälle. On ekaa muovikeulamallia mutta vielä "pystyperä", myöhemmät kuminenät ei oo niin hienoja :rolleyes: koska keula on koottu paloista ;) Joten äänestän C3 68-73! puolesta :) |
Ajatus etenee..
Kiva, kun porukka jaksaa pohtia eri puolia tässä hankinnassa - näitähän sitä on itsekin pähkäillyt omassa mielessään. Sillä tavalla tässä oma ajatukseni etenee, että ehkä jätän tuon c4:n laskuista pois: ohjaamon tyyli ei sytytä minua; ilmeisesti ei mitään erinomaisia ajo-ominaiuuksia; kohtuulliset hinnat sellainen positiivinen puoli ja täytyy kyllä sanoa, että parhaimmillaan sopivasti laitettuna C4 on hyvännäköinen kiesi ulkoapäin.
Kävin ajamassa kaverin C5:ttä (avo) ja mielestäni ajo-ominaisuudet eivät olleet erityisen hyvät: jotenkin tuntui, että kori/ alusta joustaa jonkin verran, joka tuo sellaista pientä epävarmuutta ajamiseen. Sutii myös helposti mutta se on tässä autossa mielestäni vain positiivista, kosta kysymys on fiiliksestä. Eli tätä hankintaa en tee ajo-ominaisuuksien perusteella, minulla on euroauto, jossa on paremmat ajo-ominaisuudet ja suorituskyky riittävä. C5:n ajo-ominaisuudet riittävät minulle, ja ilmeisesti niitä voi myös jossakin määrin parantaa. C3:a en ole koskaan nähnyt läheltä saatikka ajanut. Pitää alkaa tutustua tarjontaan. Se mietityttää, että mitenkä toimintavarman pelin voi löytää! C5 on koriltaan muovia ja ilmeisesti jonkinlainen pohjalevy sitten on se, joka pitää koko hommaa kuosissa. Hyvää lienee se, että kori ei ruostu mutta ilmeisesti poohja pystyy ruostumaan. C3 taas lienee erillisellä rungolla oleva peltikorinen auto? C3:ssa minua erityisesti kiinnostavat ennen ensimmäistä öljykriisiä tehdyt autot eli up to year 1972. Mobile.de:ssa olen nähnyt joitakin tosi hyvän näköisiä yksilöitä. Onko C5:ssa ja C3:ssa joitakin eri vuosimalleihin liittyviä huomioitavia asioita. Tuossa tulikin siitä -68 mallista sen verran, että siihen ehkä voi olla vähemmän osia saatavilla. Mikä muuten on EN-invest ja Ray-69? |
|
Missää vetessähän EI ole pelti koria!!! [-X
kabiinihan muuttui vasta 78 vuonna sillee että huomaa ;) |
Moi,
Toivottavasti saat hommattua Ray-69:n? Muistaakseni '84 Vette (C4) oli ensimmäinen auto jolla saatiin n. 1:G:n sivuttaiskiihtyvyys eli ei C4:t ole ihan huonoja ajettavia;) Esim. joku 90-> ZR-1 voisi olla poikaa, mutta toisaalta vaikea löytää ja en itse ajaisi talvella. Muistaakseni 2006 Ahvenistolla '90 ZR-1 löi kierrosaijoissa uuden C6-Z06:sen? Varmaankin kuskeissa ollut eroja, mutta potentiaalia on myös C4:ssa (Heh):D Quote:
|
Semi-OT: Mitkäköhän olis tämän C2:n kokonaiskustannukset Suomeen tuotuna?
|
Quote:
Asia ei liity suoraan tähän aiheeseen mutta sivuraiteilla mennään: Uudet harrastajat, kuten ilmeisesti nimimerkki "peräsmies" on, on harvinainen luonnonvara mitä tulee ulkopuolisen henkilön ja autoharrastuksesta kiinnostuneen henkilön osumisesta samaan yksilöön. Varsinkin kommenttit auton ulkonäöstä ja ajo-ominaisuuksista ovat mielenkiintoista luettavaa koska tietty "aate" ja vakaumus tiettyyn automalliin (tai jopa merkkiin) ei ole vielä päässyt turmelemaan normaalin ihmisen yleisiä käsityksiä. Sama kuin sanotaan että "lapsen suusta kuulee totuuden." Juuri tälläinen henkilö osaa parhaiten kertoa jostain automallista, henkilöille jotka ovat pitempään rämpineet syvällä tässä harrastuksessa ja ehkä ne omat käsitykset on siten muotoutuneet ja vääristyneet sitä mukaa kun kokemusta karttuu ja autoa ropaa. Joskus sitä huomaa että tähän ikään päästyään alkaa leipääntymään ja että tuntuu siltä että kaikki on jo nähty, harmi juttu sinänsä, varsinkin kun ajattelee tulevaisuutta... |
Lingellä jalostettu C5 tai sitten possu..:mrgreen:
|
Quote:
Rataleluksi C4 on mitä mainioin... voi runtata menemään säälittä ja tossa hiljattain oli levietty C4 ( export levikkeet) vieressä ja namu oli. C4 oli eka Vette jossa oli ajo-ominaisuudetkin.... Quote:
Kyllä kelloa vasten veikkaan että Eurosi jää C5lle hopealle...jos vaan uskallat ja osaat sitä viedä. Quote:
Quote:
Kaikissa vetteissä on peltiä kuidun välissä muuten kaikki on kyllä kuitukoreja. Quote:
Nimimerkki En-Invest ja Ray-69, mies saa itse kertoa loput. |
Quote:
Aivan mutta kun aletaan samaan hengenvetoon puhumaan ajo-ominaisuuksista niin pitää muistaa tissutellaanko vauhtia jossa ei edes jarrupalat lämpene renkaista puhumattakaan taikka osataan aidosti viedä autoa 10/10 limitillä. Normikopperi voi tuntua hyvältä ajtaa kunnes sitä aletaan puristamaan ihan oikeestin aidosti niitä viimeisiä jolloin huomataan senkin puutteet joten joku C1 jopa tarjoaa ihan yhtä mukiinmenevät ajo-ominaisuudet käyttökotteron rinnalle. C4 up on vettejä joista väitän että 99% jopa täällä kirjoittaneista eivät ole saaneet autoansa edes hikoilemaan mutka-ajossa...itsensä kyllä ja luulevat olevansa jopa olleensa nopeita mutta totuus on että reikäpää pistää jopa Astrolla lunta tupaan. * Astro muuten menee ihan kivasti soratiellä pitkiä nelipyöräluisuja...kattokerhoon päädyin VT1llä... |
Quote:
juuri menee perämiehen budjetin kattoa nuollen. |
C3, C4, C5, C6?
Moi,
Oletko ajatellut osallistua johonkin Corvette tapahtumaan ja siellä nähdä autoja livenä ja tutustua niihin paremmin? Ensi lauantaina on 4th Mutkatie Cruising ja toivottavasti on kalustoa kaikista C-luokista mukana. Mukaan kannattaa lähteä, koska silloin näkee vuosimallien erot ja pystyy paremmin miettimään, mikä on minulle paras vaihtoehto? Varmaan eri autoista löytyy kartturin paikkoja, kunhan järjestetään: Ei Finnshrk ole tiukkapipoista porukkaa, vaan meillä on yhteinen intressi:D |
Ensi lauantaina? Eikös sen pitänyt olla jotain 26 päivä tai silleen, niin ainaskin siinä mutkatopicissa on...?
|
Jos miulla ei ois vielä yhtään Corvettea ja ois 50 000 € käyttävissä Corveten ostoon, niin pistäisin 20k€ C3 avoon kesäautoks ja 30k€ C5 coupeen kesä/talviautoks. Tällä hetkellä kuitenkin valitsisin 58-60 C1:sen tai -63 SWC:n.
|
Moi,
Olet oikeassa, meni päivät sekaisin! 26.7 Kivenlahden Teboililla toivottavasti nähdään useampiakin Vettejä. Quote:
|
| All times are GMT +3. The time now is 13:26. |