![]() |
Pyöräkulmat
Mitähän mahtaa etu ja -takapyörien kulmaarvot vm -90 :?: :?:
|
|
Kitooosss :?
|
Nostetaanpa ylös, kun omassa pulkassa näyttäisi syövän selvästi takarenkaiden sisälaitoja. Sisäreuna sakolla, ulkoreunalla vielä reilusti pintaa. Camber vissiin pahasti päin ihtiään?
Mites, eikös se vaikuta aikalailla perän pito-ominaisuuksiin? 0-kulmalla ei ole niin hyvä pito lähdössä? |
Lähdössä paras pito 0-kulmalla mutta mutkissa renkaan joustaessa negatiivinen camber auttaa pitämään ko. 0-kulman.
|
Ihan mielenkiinnosta, onko C4 takatuenta toteutettu niin, että sisäänjoustossa (esim. painonsiirto kiihdytyksessä) camberi ei muutu?
|
Muuttuu mutta aika vähän. Viriosilla tilannetta voi vielä parantaa mutta pystyykö tuloksia mittaamaan millään kellolla on eri asia.
|
Quote:
Oho. :cyclopsa: Olin pitänyt Bemareita hyvinä lähtijöinä (eivät paljoa suttaa, perä painuu alas ja auto lähtee sen mitä lähtee) ja niissä on yleensä lähtökiihdytyksessä takarenkaat vähän lintassa. Yhden Nissan 200:n omistajan kanssa juttelin ja kuulemma 200:ssa negatiivinen camber auttaa tuomaan lisäpitoa. Mutta näin sitä oppii. |
No en mä nyt mikään raamattu ole mutta IMHO paras pitohan kiihdytyksessä on kun kulutuspinta on koko leveydeltä asfaltissa. Mutkissa negatiivinen camber auttaa ulkopuolella taas pitämään mahdollisimman paljon k-pintaa asfaltissa.
Ehkä nizukassa pyöränkulmat menee rankasti plussalle kun takapää niiaa ja siksi siinä vaatii suoraa kiihdyttäessäkin valmiiksi negatiivista? |
Niin, vaikuttaahan siihen pitoon vähän muutkin asiat perässä kuin pelkät pyörien kulmat...
|
Camberin lisäksi auraus voi olla viturallaan, niin syö varmaan myös helposti sisälaitoja.
Olen itse säädellyt ti-menetelmällä kulmia, vatupassilla onnistuu melko helposti camber-perussäätö. Sehän on melko tarkkaan 0 sekä edessä että takana. Eli sopivat palikat vatupassiin kiinni, että saat ylä- ja alareunan vanteen reunaan kiinni. Voit myös laskea, paljonko esim. 0.25 astetta negatiivista camberia tekee milleinä, jolloin ko. menetelmällä saa auttavasti säädettyä itse kulmat. Ei ehkä tarkin mahdollinen, mutta varmasti riittävä, ettei renkaat kulu. Aurauksen olen myös säätänyt edestä sopivalla raudalla (lainailen tutulta autokorjaamolta). Joten oikeastaan taka-auraus ja caster on ne, joita on vaikeampi itse säädellä. Toki parempi viedä nelipyöräsuuntaukseen jos haluaa parhaan mahdollisen lopputuloksen. |
Tota camberien muuttumista saa vähennettyä entisestään muuttamalla camber barien sisempää kiinnistyspistettä (muistaakseni alaspäin, jolloin tangot ovat paremmin vaakatasossa). Sopivia nikaleita myy mm. Vette brakes ja Doug Rippie.
Siihen pitoon vaikuttaa myös rankasti jousien jäykkyys ja iskarien tiukkuus. Varsinkin etupään joustot, siksi kiihdytysautoissa usein todella löysä etupää + ei etuvakaajaa jne. Eli painonsiirto pitäis saada taakse mahd. tehokkaasti. |
| All times are GMT +3. The time now is 08:27. |