![]() |
Mistä pienempikehäinen ratti airbagillä varustetun tilalle?
Olisiko tietoa, mistä löytyisi seenelkkuun sopiva pienempikehäinen 'korvausratti' tuon airbagillisen tilalle. Orggisratin halkaisija ulkokehältä mitattuna on 38 cm ja tuo tuntuu ihan liian isolta, sellainen 35-36 cm voisi olla aika passeli (mitähän '87:ssa olikaan ratin halkaisija).
Ongelmanahan on se, että airbag pitäisi löytyä, muuten tulee ongelmia katsastuksessa. Siis mikä tahansa 'ralliratti' ei käy. Ja onhan tuo airbag omankin turvallisuuden kannalta hyvä olla olemassa, varsinkin kun ei ole 4-pistevöitä. Toinen vaihtoehto voisi olla, että jostain löytyisi käytetty 90/91 ratti, vaikka sitten ilman airbagia, josta purkaisi nahat pois päältä, pienentäisi 'sopivasti' lyhentämällä ratin puolia sekä kehää ja verhoiluttaisi uusiksi. Tämä on kai pirun työläs homma, joten lienee kallis teettää (Mitä materiaalia ratin kehä on? Onko edes käytännössä mahdollista?). |
Olisko C5 tai C6 ratti pienempi kuin toi alkuperäinen C4:n? Semmosen vois tuottaa jenkeistä uutena tai käytettynä jos se olis käypänen?
|
Ota myös huomioon että uusi ratti ei peitä mittareita/varoitusvaloja.
Hmmm. Onkohan edes uudemmissa pienempi ratti? |
Quote:
No joo, tottakai. Mutta tuo parin sentin pienennys ei vielä tuo ongelmia siinä suhteessa. Quote:
Ainakin C6 Z06:ssa on ;) Mutta kuka senkin tietäisi sanoa, ovatko uudemmat 100 %:sti yhteensopivia? Siinä vaiheessa, jos airbagia tarvitsee, sen on toimittava. |
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts...=p4506.c0.m245 tosta kuvasta päätellen alkuperäisessä vois olla sen verran rautaa puolissa että niihin sais istutettua jostain muusta ratista sopivan kokoisen metalli "runkoisen" kehän? Uudet nahat pintaan ja eiku sompaamaan baanalle
|
Quote:
Toi on eri mallia kuin '91:ssä. |
1 Attachment(s)
Eli siinä on tommonen Attachment 7715 ja näyttäis yhtäkkiä että modaus vois olla täysin mahdollista toteuttaa tohonkin soppelilla kehällä? Tosin aika ahtaaksi menee kolot klo 7/9 ja klo 3/5 välillä, mutta niitähän voinee avartaa? Tästä olis kiva kattoo projektikuvia ja selostustasi siihen jos päätät ottaa ratin työn alle!
|
Quote:
Onko jossain määritelty, että ratin pitäis olla ns. pyöreä? Tuosta kun nappais vaan pois väliltä 9-3 ja 5-7, niin sais sellasen F1 mallisen ruorin aikaseks. Olis varmaan hyvä laittaa vähän tiheempi välitys samalla, mutta se onkin jo toinen juttu :) |
Quote:
Mutta se ei poista alkuperäistä ongelmaa, joka on tuo iso halkaisija. Miksi se halkaisija sitten on ongelma? No, sen takia, että kun istuin on säädetty sopivalle korkeudelle, että tällainen persjalkainenkin näkee jotenkuten autosta ulos, niin ratti ottaa melkein reisiin kiinni ollessaan hyvässä asennossa. Ja toinen ongelma on se, että ratin säädöistä on tele (etäisyyssäätö) jäänyt pois (ilmeisesti ei osattu vielä 90/91 tehdä airbagillistä rattia telen kanssa) ja ratti on 'sylissä', kun etäisyys polkimiin on mallattu passeliksi. Tämä yhdistettynä siihen, että ratin alareuna on melkein reisissä kiinni tuo sitten melkoisesti ahtautta ratin pyöritykseen varsinkin talvella, kun on paksumpaa takkia päällä. |
Quote:
Jep, tuollainen on. En itse löytänyt pikaisella etsimisellä kuvaa, kiitokset. Quote:
Sisäänpäin ei noita koloja oikein voi avartaa, kun se pirun airbag tulee vastaan ja ei oikein riitä rohkeus airbagin kovertamiseen :pale: Käytännössä tosin en ole itse kovin paljoa noita koloja tarvinnut, joten ahtaus ei liene ongelma. Täytyypä miettiä tarkemmin tuota asiaa, kunhan taas olen ratin takana. |
Mitä hittoa?.Minkälaiset vanteet ja renkaat jos meinaat talvella ajella?..Vai muutatko epsanjaan rospuuton ajaksi?.Ei siinä mitn,mut ei vaan o tullu vetteä talvella vastaan.Heräittäis vielä enemmän kanssa autoilijoiden huomiota kun suvikelillä.Eli siinä on munaa jos kehtoo talven ajella.Täytyy pistää harkintaan.Säästäis ainakin tallivuokran.Höhöö.:cool: :alien:
|
Viime talvena näin kaks C4:sta joulukuussa ja toisen kyytiinkin jouduin ;) Luistelihan tuo vähän, mutta hyvin pysy tiellä. Eikai se C4 oo loppujenlopuks sen kummempi talviauto kuin mikä tahansa muukaan 200-300 heppanen takavetoinen:confused: Tässä topikissa taitaa olla enemmän talvikäytöstä puhetta.
|
Quote:
Orggisvanteet 'sawblade' on talvirenkailla. Kitkarenkaat, edessä Nokialaiset ja takana Dunlop. Quote:
Kyllä meinasin pysytellä ihan täällä kotosuomessa. :D Tällaistahan se välillä on: Enkä minä sentään ainut talvivetteilijä ole, V-P on ajanut omalla puukiilallaan jo monta talvea, viime vuonna Finnshark pikkujouluissa: Kevättalvella oma huussi putkistomuutosten jälkeen ![]() |
Quote:
Ainakin C5:n ratti on justiinsa samat 38 cm halkaisijaltaan ulkokehältä mitattuna. Ei siis apua. |
2 Attachment(s)
Soon tossa!
Raid ja 32 cm halkaisijalla. Ai niin ja tuolta voi lukea lisää: http://forums.corvetteforum.com/show...2029999&page=5 On se guugle vaan ihme peli :) |
ja pikasella googlauksella 299¤ + keskiö 50-100e suomesta
http://osanetti.fi/product_info.php?products_id=3098 |
Quote:
Jep, lähempänä ku lähin puhelin, vai mitense meni :) |
1 Attachment(s)
Mulla on tommonen RAID Audissa. Laaturatti. Silloin kun sen ostin ei vielä löytynyt Vettelle keskiötä. Nyt voi olla asia muuttunut. Tai kätevähän alumiinihitsaa jostain Hiluxin keskiöstä + esim. Momon tms. Vette-keskiöstä sopivan. ;)
Toinen mahis on ottaa se orkkisratti ja viedä se Ivanille verhoiluun. Ivan paksuntaa kehästä semmosen miehekkään "käteen sopivan", jolloin orkkiskaan ei enää näytä niin jättimäiseltä. Ite päädyin pitkän funtsinnan jälkeen tähän vaihtoehtoon. |
the hub costs 800 euro but this price includes all the stuff we need in Germany to make it legal and the assembly
the steeringwheel between 300 and 600 euro:rolleyes: |
Quote:
No perskules. Eilen hain Corvette Forumilta ja sieltä tuli n. tuhat postia, jotka käsittelivät hakusanoja 'steering wheel' ja jossain vaiheessa hyydyin... |
Quote:
Ei oo Corvetteen sopivia keskiöitä :( |
RAIDin keskiössä ei ole mitään älyä, elektroniikkaa tai muutamaan krittistä. Sillä vain istutetaan ratti autoon. Eli periaatteessa jos tommosen haluaisi sovittaa Vetteen niin sinun pitäisi saada jonkun muun valmistajan Vette-keskiö istumaan erimerkkiseen rattiin. Luulis, että alumiinista sorvattu adapterirengas ajaisi asian (sama periaate kuin esim. porschen vanteet Vetteen)? Momolla on rattiakseliin sopivia keskiöitä, kuten yllä vähän vinkkasin ;)
Multa ei valitettavasti saa tähän hätään RAIDia sovitusmalliksi kun se on käytössä, sorry. |
Quote:
Tämä teko kaiketi vain huonontaisi persjalkaisen mahtumista penkin ja ratin väliin kun ideanahan koko hommassa on että tulisi hieman lisää tilaa ihmisen elää... |
Quote:
Näin se on. Nyt on sitten kaksi aihiota tulossa työstöön. Molemmat '91:n orggisratteja (ilman airbagia), toinen tulee ensi viikolla ja toinen sitten ensi vuoden puolella. Sittenpä sen näkee, mitä siitäkin urakasta tulee. |
Quote:
Hyvä Yorcci! Nyt ollaan asian ytimessä! Tästähän sitä todellisessa rakentelussa on kyse eli tehdään se itse kun ei kaupasta sopivaa löydy. Tsemppiä-kyllä siitä hyvä tulee! Itte moitin ihan samaa asiaa ratin kanssa (kun vielä oli C4 tallissa) että se vois olla vähän pienempikin |
Quote:
Piti vaan varmuuden vuoksi ottaa kaksi aihiota, että voi tehdä ensin sen härskimmin pienennetyn miniratin ja sitten, jos se ei toimi, niin tehdään toisesta vähän isompi. Niinjoo, tietysti ISOT kiitokset kuuluvat eräälle palstalla vaikuttavalle herrasmiehelle, joka huuteli toisen ratin puolestani ebaysta :thumleft: |
Niinjoo, tietysti ISOT kiitokset kuuluvat eräälle palstalla vaikuttavalle herrasmiehelle, joka huuteli toisen ratin puolestani ebaysta :thumleft:[/quote]
kylläpäs on mukavaa sakkia tää palstalla.kuitenki joudut tarjomaan koko illan (plus alku-) juomat jossaki ökybaarissa...:rolleyes: |
Quote:
Se ilta ökybaarissa meni jo! Se ökybaari oli varustettu videotykillä ja parimetrisellä screenillä :tongue: JOLLA muuten näkyi myös 'Eläkeläiset' :D |
JOLLA muuten näkyi myös 'Eläkeläiset' :D[/quote]
no perkale,sit varmaan oli hyvät bileet!!!eläkeläiset rules!!!\\\\:D/ |
Quote:
|
Quote:
Ja hulluja ootte .... V-P:llä on mun appiukon vanha Vette käyttiksenä ja appiukkokin oli vakuuttunut sen hyvistä talviominaisuuksista. Omalla C4:llä joskus vuonna '96 ekat lumiliirrot kokeneena totesin, että KESÄAUTO ! Sen kokemuksen jälkeen en ole edes ajatellut lähteä luistelemaan noin onnettomalla vekottimella talviliikenteeseen. |
Quote:
Mmmm...beep-beep...confirmed...Nössö! :tongue: Eihän se Vette ole sen kummempi kuin joku Bemu, Mersu tai Opel Omega jne. Kun edes vähän katsoo, mitkä mustat ja pyöreät vanteille laittaa. Takavetoinen, itse asiassa painojakauma lienee lähempänä 50/50:ä kuin noilla edellämainituilla ja Vetessä on kuitenkin lukkoperä, mitä kaikista saksanseisojista ei löydy. Lämpenee hyvin ja lämmintä myös riittää, lähtee hyvin käyntiin. Ainut huono puoli talviajossa itse asiassa on etuspoikan rajoitteet mataluudessa. Muuten järjen käyttö on sallittua ja pienellä ennakoinnilla pärjää. |
Quote:
Vai eikö ne alakkaan sutimaan laisinkaan? en tiedä, kun en oo lukkoperäsellä koskaan talvella ajanu. |
Quote:
Joops, nössöyden allekirjoitan, kun siirryin Vetteen Porsche 944:stä, jonka jälkeen Vette tosiaan oli KESÄAUTO. Ja eka luistelujen jälkeen päätin, että harrasteautot ja käyttikset erikseen. Minä olen niitä "old school"-idiootteja, joille etuveto tarkoittaa puutarhajyrsimiä tmv. Viime vuodet mulla on ollut käyttiksinä Chevan takavetoisia lava-autoja, joissa painonjaukaumasta ei juuri tartte keskustella, lämpöä kyllä kaikissa riittää. Tosin tällä hetkellä on K-1500, jossa voi aina kiinni jäätyään repiä 4-vedon päälle. Tällä kokemuksella olen edelleen sitä mieltä, että ainakaan mun Vette ei ole talvikäyttöön soveltuva yksilö. Eikä nykyisin V-P:llä oleva '87 sitä kokemusta vahvistanut. ... makuja on monia .... PS. Yorcci, tule tallille katteleen rojuja, kun kiertelet täällä päin ... |
Quote:
No toi Corvettessa oleva 'lukkoperä' on itse asiassa 'limited slip', siis toinen pyörä kun pyörii toista lujemmin, niin jonkun litkuista ja lukkoperän lisäaineesta riippuvan pyörien pyörimisnopeuksien eron täyttyessä, toinen lähtee mukaan. Tällä 'rajoitetulla luistolla' mahdollistetaan auton kääntäminen ja mutkissa ajaminen ilman lukkolevyjen napsumista. Talviajossa se on hyvä asia liikkeellelähdön kannalta. Jos lähtee todella liukkaalla pinnalla varovastikin liikkeelle, niin yleensä toinen pyörä sutii hieman. Sitten vaan odotetaan, että toinen lähtee vähitellen mukaan ja alkaa liikuttamaan autoa. Jos kaasua painetaan reilusti, molemmat pyörät sutivat. No, onhan sekin hauskaa, jos auto vaan liikkuu ;) Lukkoperällä takavetoisen auton käytös on rauhallisempaa ja ennustettavampaa kuin lukottomalla, kun auto lähtee luisuun. Ne Kemppi-lukkoperät on sitten ihan 100 %:ia lukkoperiä. Molemmat pyörät pyörivät aina samalla nopeudella. Kuulin Ladasta, joka talvella peruutettaessa meni aina suoraan, vaikka etupyöriä kääntikin :D |
Quote:
On toki, ja jokainen on oikeutettu omaansa. Minä tykkään siitä, että Vetessä istutaan lähes taka-akselin päällä ja silloin pienetkin luisut tuntee välittömästi perskannikassaan. |
Quote:
Mulla on talvisin Nokian nastarenkaat alla, ja toi mataluus on ainoa haittatekijä talvioperoinnissa, ja siksi mä nostankin perää aina talveksi vähän ylemmäksi. Lukkoperähän on myöskin talvella vallan erinomainen laite. MOLEMMAT takapyörät vetävät kaikissa tilanteissa toisin, kun ilman lukkoperää. Takalasin lämmitin, peilien sähköinen lämmitin tulivat auton mukana ja lämppärihän riittää kyllä! Automaateista en oikein osaa sanoa, mutta manuaalilla ei mitään vaikeuksia talvi-operoinnissa. Oikein kova lumimyräkkä, joka tekee paksun kerroksen lunta, estää kulkemisen matalalla Vettellä, mutta mulle sattunut vain yhden kerran Tampereen korkeudella. Lumi pakkautuu pohjan alle, ja pyörät ei ota enää kiinni tiehen. No Go. |
Quote:
Sovitaan YV:nä treffit, jolloin appiukko vois tulla paikalle 600kW Cat pannulla olevalla paatilla ... |
Quote:
Johonkin veden lähelle kuitenkin, jos kerran paatilla liikkuu.:rolleyes: |
Quote:
Lisäksi suosittelen kesää tai ainakin sulia vesiä... |
Quote:
|
Yllättävän pitkällä ollaan pienikehäisistä airbag rateista... :D
|
Quote:
Luotsit liikkuu merellä ympäri vuoden ja väylätkin "aurataan" talvisin, jotta näkee sitää sulaa. Tosin valitettavasti joutuu liikkumaan yhteysaluksella, eikä pääse vauhtiveneen kyytiin. Paikkahan on Harmaja, tossa Tsadin edustalla ja kaukana ilmapussukkarateista ;) |
Quote:
Kuinka niin? Pienikehäisistä rateista -> talviautoiluun, talviautoilusta -> V-P vetteen, V-P:n vetestä -> appiukon vanhaan vetteen, appiukon vanhasta vetestä -> veneilyyn, veneilystä -> veneilykeleihin... Vasta kuudennessa eri aiheessa ;) |
Niin, mites se Yorcci meinas sitä kehää pienentää? Onko siellä pehmusteiden alla metallipuolat? Ja mitä muotoa? Teetkö puusta vai mistä uuden kehän? Pohjien teko eli kolojen paikkaus jollain massalla tms.?
Verhoilijahan varmaan saa siitä siistin kunhan pohjat ovat aika tasaiset. Tekninen ratkaisu kantsii funtsia niin, ettet ole kehä kädessä ja 2mk taulussa jossain Alastaron nopeessa mutkassa ;) Ite luulen, että se adapterin tekeminen olis ollut helpompi homma. |
3 Attachment(s)
Quote:
No, tavallaan kehä on sulkeutunut :) |
Quote:
Kunhan saan ratin, niin raapaisen verhoilut ja pehmusteet pois. Sitten selviää, mitä materiaalia sieltä alta löytyy. Oletuksena on, että se ratin kehä on jotain metallia. Suunnitelmana on vielä tässä vaiheessa pätkäistä ratin puolia 1-2 cm (ympärysmitta pienenisi 38 cm => 34-36 cm), lyhentää hieman kehää sieltä-täältä ja hitsauttaa paketti takaisin läjään. Hiotaan pinta kuntoon ja verhoilija saa laittaa pehmusteet ja päällystykset takaisin. Eiköhän tuon kanssa muutamat odottamattomat ärrimurrit tule vastaan. Quote:
Saattaa olla. Tuolla mun suunnittelemalla modauksella kuitenkin pysyy 'orggis-look' |
Quote:
|
Quote:
Joo ja ei ;) Lukoton takavetoinen on liukkaalla kohtalaisen neutraali ajettava... Liika voima sutii toisen pyörän kautta ilmaan, mutta pitävä takarengas huolehtii vielä osittain sivuttaispidosta. Esim. omaa talvibimmeriä (avoin perä) pitää polkea ja provosoida ihan tosissaan, että sen saa esim. märällä asfaltilla kunnon luistoon. Korvetti kitkaperällä (ja vanhoilla renkailla) on taas märällä ihan on-off ajettava. Molemmat nakit napsahtaa samaan aikaan irti, sivuttaispito on nolla ja kabiini täynnä käsiä... Mut se on totta, et rattimies vie voimakasta lukkoperällistä paljon tarkemmin ja tyylikkäämmin kuin avointa. Donitsien teko asfaltilla avoimella hanurilla on käytännössä mahdotonta, siinä polttaa pidemmän päälle vain peräöljyt... Back to topic: Jos noita korvausairbag -ruoreja miettii, niin kannattaa varmistaa miten airbagin ohjaus toimii. Niitä on sekä 'standalone' mallisia, joihin tulee vain virta sekä signaalit törmäystunnistimilta... Kaikki äly on bägin yhteydessä.Toinen vaihtoehto on, että järjestelmässä on musta matolaatikko jossakin auton sisuksissa ja bägi on ns. tyhmä. |
Ensimmäinen ratti saapui ja eilen suolistin ratin. Päällä on nahka, sen alla jotain solukumia tjsp., jonka halkaisemalla pääsee itse kehän kimppuun. Kehä on ihan ohutta rautaputkea (magneetti tarttuu) ja puolatkin ovat jotenkin (luulisin, että sinkillä tai tinalla?) päällystettyä rautaa. Vein tänään ratin metallimiehelle jatkokäsittelyn suunnittelua varten ja pistän kuvia purkamisesta nysväysnurkkaan, kun olen vähän vauhdikkaamman yhteyden päässä (tällä hetkellä GPRS, eli ei siirretä isompia kuvia)
|
| All times are GMT +3. The time now is 08:35. |