![]() |
Vanteiden puhdistus
2 Attachment(s)
On nuo vanteet aika rupiset. Aluvanteen pesuaineella oppilaat koulussa niitä pesi. En tiedä kuinka tunnollisesti he sen teki, mutta jotain pitäisi vielä tehdä.
Porakoneeseen saa kaikennäköistä karhunkieltä sun muuta hiomalaikkaa, mutta kun sillä ei joka paikkaan pääse, niin mitä litkua tuonne keskiön pesuun? Vinkkejä nyt kemikaaliosasto! |
Jopas on pilkuttuneet.
Kannattaa olla varovainen noiden porakoneiden kanssa sitten, etteivät naarmuta pinnoitetta rikki. Musta tuntuu vähän, että toi jarrupölyjäämä on ruostuttanut noi niin pahoiks, etteivät taida lähteä ihan suosiolla pois? Normaalisti oisin tälläisen reseptin antanut, mutta kuvasta kun on paha sanoa, että minkälainen tapaus on.. Luultavasti jos ei liuottimilla tuon kummosemmaks mee, niin ei taida tää perusohjekkaan toimia (liian mieto.) 0. Vanteet irti 1. Huuhtelu painepesurilla 2. Meguiar's APC, anna vaikuttaa 3. APC:n vaikutuksen jälkeen harjaus karkealla vanneharjalla 4. Huuhtelu 4. APC, anna hetki vaikuttaa 5. Harjaus 6. Huuhtelu 7. Kuivaus 8. Agressiivininen claybar+liukaste 9. Pintaan esim. Poorboys Wheel Sealeri/kiinteä vaha 10. Renkaille Megun HD sopivasti laimennettuna tai sitten Endurance :thumrigh: |
Millainen pinnoite vanteissa on? En tosiaan tästäkään mitään tiedä](*,)
Aattelin että veisin vanteen suosiolla peittaukseen. Se pitäisi olla myös mahdollista alumiinille. Onkohan tästä kokemusta? Kaikki vanteet on irti autosta, painepesurilla pesty ja pojat pistin aluvanteiden pesuaineella sitten hinkkaamaan vanteita. Ei tuon parempaa tullut. |
Quote:
Joskus varmaan käyttikseen on tullut kylkiin pieniä ruostepillkuja, jotka lähtevät raaputtamalla pois? Ne tulevat jarruista.. Toi on vähän niinkun sama, mutta jos niitä ei raaputa heti pois, niin tarttuvat hemmetin kovasti kiinni ja "palavat" pinnoitteen läpi valmistaakseen pikkuhiljaa vaikeampaa ruostespottia. Jep, täähän on varmaan joku alumiini vanne, mutta kuitenkin. Samalla tavalla toimii. Ton takia onkin siis hyvä pestä käyttöautotkin hyvin ja vahailla säännöllisesti.. \\:D/ |
Quote:
Pintapuolella on lakka,mut ei sisäpuolella mitään pinnoitetta ole,itse lähtisin hiomaan vesihionnalla. |
Quote:
Näin se homma etenee! Voi olla ekassa reissussa vähän raa'empikin lappu. |
Lasikuula puhallus ja pulveri maalaus....
Entisöin -71:n osia edellämainitulla systeemillä, esim. laturin tuulettimesta, tuli aivan he***tin hienon näköinen. |
1 Attachment(s)
Vesihionta ja kiilloitus;) Ja tässä tavoite..
|
Itse olen käyttänyt Rapeksol nimistä pesuainetta. Kannattanee ehkä kokeilla suositeltuja laimennus-suhteitakin, mutta parhaaseen tulokseen erittäin vaikeissa kohteissa olen päässyt pelkkää pesuainetta käyttämällä.
Ensin liemi pintaan annetaan vaikuttaa jonkin aikaa ja karkealla harjalla jyystämistä. |
Quote:
Tuommoista lopputulosta kun lähtee tavoittelemaan, niin voi sit jatkoa varten alkaa varautumaan siihen, et joka reissun jälkeen saa vanteiden puhdistukseen varata sen muutaman tunnin :D Noissa tahtoo vaan se vähäinenkin pöly kuulemma näkyä :rolleyes: Eipä sillä... Omassa koslassa yhdestä vanteesta on vaha/lakkakerros kuoriutunu pois ja sit alumiinipinta päässy hapettumaan aika pahasti. Kolme muuta vannetta on ihan jees kunnossa. Olen miettiny et josko sitä sit sen lakkaamisen/vahaamisen sijasta kiillottais kaikki vanteet peilipinnalle... Saa nyt nähdä... |
Quote:
Kuulemma,mut totuus on se,että olen omat kiillottanut 2005 ja sen jälkeen normaali pesu+vahaus on riittänyt,ei ole kyllä mihinkään kiilto hävinnyt! |
Quote:
En yrittänyt tuos viestissä väittää, et siitä se peruskiilto häviäis! Tarkoitin vaan, että tuomomisilla peilipinnoilla se pienikin pöly ja lika näkyy. Pölyisenä ja kuraisena nuo kiiltävät vanteet eivät paranna sitä auton kokonaisilmettä. Että auto näyttäis siistiltä ja edustavalta, niin noita kiilloitettuja pintoja saa olla puhdistamassa (ei siis uusintakiilloituksesta ollu kyse) useammin. Et joka ajoreissun jälken puhdistusoperaatio edessä, tai ainaski melkein... Tietenkin puhdas pinta kiiltää paremmin ja on hienompi kuin likainen. Mut sen oon huomannu, et hopea väri antaa yllättävän paljon anteeksi. Hopeinen auto on vielä "siistin" oloinen kohtuu kuraisena Ymmärrän hyvin, että olet ihastunut kiilloittamiseen. Eikä siinä mitään väärää ole. Jokainen tekee niinkuin itse haluaa. That's it. Sanoin vaan mikä on mielestäni kiilloitettujen vanteiden haittapuoli. No hard feelings. :cool: EDIT: Vähän muokattu |
Quote:
No olen kyllä eri mieltä tuosta,että joutuu joka ajon jälkeen hinkkaamaan,mutta se kunnon kiillon saaminen on ihan sairas homma! itsekin olen ihmetellyt kuinka hyvin noissa on kiilto pysynyt,ilman isompia hinkkailuja. Ja vaikka nuo kiilloitetut olisi kuinka likaiset hyvänsä,aina ne kiiltää enempi kuin maalatut:D |
Quote:
Totta turiset! :salut: |
Mä lähtisin hieman eri tavalla liikenteeseen tässä keississä kun konsensus. Ihan ekana painepesu kuumalla vedellä ja väkevällä liukkarilla. Ekana pitäis selvittää mitä tuo rengas diggaa siitä jos sen upottaa lämpöseen sitruunahapolla (ainetta saa "myydään osat ja tarv..." -palstalta kuluttajaystävälliseen hintaan Macho nimiseltä herrasmieheltä) terästettyyn veteen. Jos diggaa kyttyrää niin rengas helvettiin ja rinkula upotukseen siihen pisteeseen missä tuo saw blade kuvio alkaa. Eli julkisivu ei uppois liemeen vaan pelkästään noi ruosteet. Etupuolelle sellaista kevyttä sopivalla sitruunahappo/vesi -liemellä töpöttelyy jollain siveltimellä ettei vaan pinta kyrvähdä ja ala irtooamaan ja hilseilemään. Kun ruoste on takapuolelta kokonaan irronut kemiallisesti pois niin sit vaan sellaista kevyttä karkeepohjaista sientä ja vesihiomapaperia sen mukaan miten pinta alkaa tykkäämään niin että tuon saa sen verta tasaiseksi että sitä kehtaa katsella toiselta puolelta sen vähän mitä se vilahtelee läpi. Bladet tukkoon tarkasti teipillä ja kunnollinen spray pohjainen sinkkimaali pintaan, vannehopea päälle ja eiku kiinni ja paljon ajoa. (Toki vois kokeilla pinnan fosforilla mustaamistakin, silloin noi ruosteet ois ainakin pidemmäksi aikaa se pienempi ongelma.) Etupuolesta ei osaa sanoa mitään kun ei se noista kuvista oikeen tuu selville. Sen suhteen huomattavasti varovaisempaa linjaa jos orkkis maalipinta vielä suhteellisen ok. Sinne tollasta "detailing" vai mikä se nyt muodissa oleva sana taas olikaan? Yhtää samaa runkkaamista ne kaikki kuitenkin vaan tarkoittaa. |
Renkaat otan pois vanteilta. Pikkusen netistä tutkailin asiaa ja peittauksella ajattelin lähtetä liikkeelle. Sen mitä kokemusta siitä on RST- ja HST-materiaalin kanssa, niin hyvä jälki tulee. Vien jonnekin alan puljuun, en itse niiden myrkkyjen kanssa viitsi alkaa touhuamaan. Peittauksen jälkeen pitää katsoa millainen pinta on, ja mitä se sitten vaatii.
Vanteet on etupuolelta ihan hyvässä kunnossa. Ei vissiin ole ollut muutamaan vuoteen irti. Mulla kesällä takanakit oli pois, kun perää laskin ja nyt etunakit ekaa kertaa irti. Auto on mulla yli vuoden ollut. |
Mulla ja Red89 varmaan nuo vuoden 2005 muistot vieläkin saa kämmenet särkemään siitä kaikesta hinkkaamisesta. Kumpiin lähdettiin vesihiomaan ja kiillottamaan asenteella peili sen olla pitää:)
Vanteista saa kyllä tajuttoman hyvät mut aikaa kannattaa varata reilusti ja mulla ainakin hiontapapereita, liuottimia ja pesuaineita oli enemmän kuin laki salliin kotona pidettävän:) Tuo "ruoste" mitä sun vanteessa näkyy ei kyl näytä mulle ainakaan tutulta vaikka mulla oli vanteet ollu alla jotain 10-13 vuotta ilman sisäpinnan pesua. (näin edellinen omistaja kertoi kun kysäisin) Toi näyttäisi kuin olis todellakin syöpynyt vanteeseen hiukan tiukemmin. Paskan määrä oli jotain sanoin kuvaamatonta ja perus vanneliuottimet ei saanut edes töhnän pintaa rikki. Lopulta kun pelkkään pesuun meni 2h per vanne niin viimeinen aine oli maalinpoistoaine ja tärpätti jolla lähti viimeiset täplät. Lopuksi vannehopea päälle ja vieläkin rokkaa nätisti. |
Siis jos tuo ruoste on vanteen sisäpuolella eikä se näy ulopäin, niin turhahan sitä on kiillottaa:rolleyes: Ei sen olemassaoloa kukaan näe eikä se mitään haittaa:D Auto ei kulje eikä kiihdy edes yhtään kovempaa eikä vakaammin, jos pienet näkymättömikssä olevat täplät ottaa pois.
|
1 Attachment(s)
Quote:
Tuossa kuva miltä ulospäin näyttää. |
Quote:
Hyvältä noi näyttää,ja on todella siistit,nyt vaan sisäpuoli vielä puhtaaksi,itse kokeilisin sitä karkeeta vesihiontaa. |
Ulospäinhän nuo näyttää ainakin kuvissa tosi hyvältä.:thumrigh: Autokin näyttää hyvän väriseltä ja takaikkunnan tummennus on hyvän näköinen.
|
Quote:
Ootko ihan varma asiasta? :rolleyes: |
Quote:
Juu ei kulje lujempaa jos renkaat putsaa,mutta...jos putsaa ne jarrut,niin avot;) |
No oikeastaan en ole ollenkaan varma. Tarkemmin ajateltuna kyllähän se kiihtyy nopeammin, kun pyörivä massa pienenee;) Kannattaa siis sittenkin puhdistaa ruosteet ja kannattaahan se muutenkin. Mitä puhtaampaa sen paremmin kaikki toimii.
|
Quote:
Nyt pitää oikein miettiä, tosin auttaako se kohdallani:rolleyes:. Syöpymät on syviä vai ovatko? Niissä on jotain ainetta, jotain määrää. Mikä on tämän vieraan partikkelin tiheys ja määrä suhteessa perusaineen tiheydellä ja määrään? Tämä ei varmaan mun tulevan työn määrä muuta, mutta ei viitsi jouluna mennä talliin. |
Tuli oltua vanteiden kimpussa. Painepesurilla pesin ja kummasti lika lähti irti. Vielä on työtä, mutta toivetta on että niistä vielä kohtuullisen näköiset tulee.
Aattelin porakoneella pyörivää messinkiharjaa seuraavaksi kokeilla. Ei kai se vannetta ainakaan huonommaksi tee? |
Älä käytä sitä messinkiharjaa, se ei välttämättä irroita sitä töhnää vaan liukuu pitkin sitä pintaa ja samalla voi värittää sitä alumiinia tummemmaksi, vähän kuin lyijykynä paperia. Käytä enemmin käsin sellaista karkeaa muovista 'karhunkieltä' mistä ei irtoa mitään pintaan.
Kattelinkin että aika laiskasti oppilaat oli noi pessy koska kumitkin oli vielä ihan paskaiset. |
Quote:
Vähän huono karhunkielellä päästä tuonne keskiön kaikkiin kohtiin. Vai onko karhunkieliä muitakin kuin n. 10 mm paksuja halkasijaltaan reilu 100 mm laikkoja? |
Tarkoitin ihan käsin karhunkielellä eli tälläisellä keittiö ym tarvikkeella
http://www.pemic.fi/products.php?p=f21a79 Kova duuni tietysti mutta koskas näissä hommissa helpolla pääsis. |
Quote:
Tuollaisen pinnan haluaisin orkkisvanteisiini (ovat vain ratakäytössä, slicksikumeilla) jotka on hyväkuntoiset mutta harmaan värittömät, ja jopa rumat. Laitahan vaikka yv:nä tarkat ohjeet niin laitan ratavanteeni samaan kiiltoon. Ne on eri mallia kuin nuo sinun jotka on mielestäni veten orkkisvanteiden parhaimpia malleja mutta tollasella pinnalla mikä tahansa näyttää hyvältä :cool: |
Quote:
|
On ihan kiillotetut, ei kromatut..
|
1 Attachment(s)
Quote:
Attachment 8060 Jos tuollasen pinnan saa ilman kromausta, niin tahtoo reseptin ! :cool: Orkkisalumiinit joissakin C4 lateissa kuten omassani on ruskean harmaat hyväkuntoisinakin eikä mallikaan ole kovin näyttävä, mutta nuo red89 malliset vanteet ON omaan silmääni parhaita veten omia alkuperäisiä. Tuolla pinnalla omanikin olisivat siedettävät ;) P.S. Hyvää uutta vuotta kaikille! Raketit (ja naapurin kissa vahinkosa) ammuttu, poika nukkumaan menossa ja niin kai isänsäkin |
Quote:
Resepti: Vesihiontaa kahteentonniin asti, kiilloitustahnaa, kiilloituskonetta ja laikkaa (ei pakollinen, mutta helpottava tekijä), rättiä, ja työtä jaksava käsi. Itse meinasin kanssa ottaa jotkut Corvetten vanteet kiillotukseen, kunhan vaan löytää jotkut hyvät työstettävät.. Vaikka eihän mulle niille mitään käyttöäkään ole. Kromaus on muuten vähän liian kirkas ja turhan peilaava orkkispyörän mallissa mun mielestä. Kiillotus jättää pinnan omalla tapaa kuitenkin pehmeäksi vaikka kuinka hierois ja on aina parempi vaihtoehto.. Makuasia tietenkin. |
1 Attachment(s)
Quote:
Attachment 8062 |
Pitää nyt kokeilla mikko. antaa ohejtta kuvan laittamiseen viestiin.
Muutaman tunnin neljän vanteen kanssa touhusin. Tässä nyt mennään. |
Pientä testailua vaahto- ja puuvillalaikalla, aikaa meni tunti. Takavanne huomattavasti helpompi putsata kuin etuvanne missä enemmän jarruskeidaa. Huomenna Motonet keikka hakee lisää erillaisia/kokoisia laikkoja niin homma jatkuu...
![]() |
KyllÄ KiiltÄÄ!
|
Hyvä stance! :cool:
|
Kyllä nyt kaikki stancepoliisit tais saada paskahalvauksen. [-o<
|
Quote:
Juurikin näin!!!:cool: |
| All times are GMT +3. The time now is 08:26. |