![]() |
Suorat putket taakse?
Eli etuosassa näyttäisi olevan vielä alkuperäiset etukatit ja se iso kokoojakatalysaattori. IsojenPoikien (tm) mukaan nuo vaimentavat riittävästi ja rapeahkot takavaimentimet voi heivata suosista ...hmm, pois.
Kuinka resonanssit ja kannattaa varmaankin jatkaa putkia mahdollisimman pitkälle korin ulkopuolelle (5-10cm)? Tuleeko pääsylippu tuon muutoksen jälkeen sheriffin neuvotteluun vai meneekö heittämällä myös katsastuksesta läpi:confused: ? Vai hajoaako oma pää meteliin? Malli oli -86 ja siis l98-koneella. Kyseleepi: |
Jos kokoojakatin jälkeen jossain on helposti irroitettava liitos niin ota auki ja kuuntele ääniä.
|
Mulla on suorat putket yhdysputkella takapöntöille eikä putkenpäät tuu kun just ja just korin yli. Hyvät on äänet eikä pää hajoa. Emäntäkin tykkää kun autossa voi vielä jutella ja luukuttaa poppia.
|
Quote:
Nuo loppuosat sen verran haperon näköiset, että tilapäinen irroittaminen tuskin tulee kysymykseen. Saahan nuo kyllä sitten lisäpalikoilla takaisin, toinen asia on sitten se, että onko kannattavaa. Lähinnä myös tuo laillisuuspuoli mietityttää, eli meneekö helposti leimalta läpi? |
Eivät Oulussa ainakaan mitään desibelejä mittaile joten ei ole ollut mitään ongelmia katsastuksessa.
|
Jees, kiitokset vastauksista. Täytyy ottaa joku päivä irroutus työn alle. Kuulee naapurikin, että kone käy;)
|
Kun oman autoni sain oli jäljellä vain alkuperäiset katit ja vaimentimet puuttuivat kokonaan. Toisin sanoen putket loppui vain vähän taka-akseliston jälkeen. Tällä kokoonpanolla ei naapurit häiriintynyt. En meinannut uskoa äänien puolesta, ettei vaimentajia ole ollenkaan.
Eli hyvin voit napata vaimentajat poies:) |
Minulla -84 on alkuperäiset etuputket katin kohdalle saakka, jossa ne yhtyy. Katti on poistettu ja sen kohdalla haara taakse kahdelle 2.5" rosteriputkelle. Taka-akselin takana molemmin puolin 80cm absorptio vaimentimet(=suorat verkkoputket + tulenkestävä villa + rosterikuoret). Katsastusmiehet on vain katsoa killitelleet. Äänistä ei ole kertaakaan tullut kinaa. Tosin äänet ei tuolla virityksellä ala olemaan kovat ennenkuin aivan täydellä kaasulla. Kattien vaimennustehosta ei ole tarkkaa tietoa.
Jari |
.
ite oon pelleilly nyt noitten putkien kanssa jo pari viikkoa ja kokeillut eri kombinaatioita. auto on 84vuotinen crossfirella, orkkis alkupäät ekaan liitokseen.
1. suorilla putkilla (ei takavaimentajia) ja racing-katilla äänet oli tyhjäkäynnillä just hyvät, mut ku kierrokset lähti yli 2500rpm ni alko jo nolottamaa ku kylällä polki kaasua, resonanssikumina oli lievä tällä yhistelmällä ja putke päätty taka-akselin taakse heti. 2. race-katti ja vakiotakavaimentimet, jolloin äänet on liian hiljaiset ja kumina on todella rasittava kabiinissa, kierroksilla 1200-1800rpm varsinkin. 3.race-katti ja kaks läpivirtaavaa motonet vaimentajaa takana, äänet on TOSI matalat, humina on 1300-1600rpm kabiinissa, siedettävissä mutta häiritsee 4. viimeinen kombinaatio tällä hetkellä, katti pois kokonaan ( on muute myynnissä rosterinen 3"putkilla oleva racing-kat ) ja takana nuo motonetin vaimentimet, ei muuttunut hirveästi 3.yhistelmästä, kumina väheni ehkä murto-osan. seuraavaksi hommaan luultavasti läpihengittävät pöntöt yhdellä hormilla nykyisen kahden ulostulon tilalle (simons) ja toivoa että äänien mataluus jäisi pois :D on kyllä aivan henkimaailman juttu tuo kabiinin kumina, olen kokeillut siihen bitumia, villaa ulkopuolella ym mut ei se häviä. sisätilat on eristetty jo viime syksynä huonoin tuloksin, rengasäänet hävisi kyllä pois. |
Quote:
No eikös mulla ollut ihan jebulis soundit? Eikä katsastusukkeli sanonut suorista putkista mitään, kun katit oli kiinni. Pintakaasulla humisee ja kankkusen kurkottajavarpaalla saadaan sitten toisenmoinen äänimaailma. Herättää paheksuntaa/palvontaa, mutta ketään ei jätä kylmiöön. Vielä kun saisi kulkua, niin olis äänille katetta... |
Kun olin ostattelemassa autoa, kävin koeajamassa yhden '90:n, jossa oli esikatit ja pääkatti paikallaan. Sen jälkeen pelkät suorat putket taakse, siis ei takavaimentajia laisinkaan. Oli lähestulkoon hiljaisin seenelkku, jossa olen istunut. Noi esikatit ja pääkatti yhdysputkineen vaimentavat pakoääniä huomattavasti. Pakoputken päät kannattaa varmaankin tuoda hieman korin ulkopuolelle.
86:sta saat sitten heivata noi esikatit ja pääkatin hevonkuuseen, varsinkin esikatit ovat monesti todella tukkoiset. Quote:
Resonanssin häiritsevyys on hyvin henkilökohtaista, toiset tykkäävät kovemmista äänistä, itse olen (normiajossa) hiljaisemman auton kannalla. Resonanssista pääsee eroon takuuvarmasti jommallakummalla tavalla: 1) orggisvaimentajat tai 2) Corsan vaimentajat Jos sulla 0201346 ei ole hirmukiirus noiden putkistomuutosten kanssa, olen Imatralla 12.-14.06. viikonlopun. Jos haluat kuulla, miltä pelkät orggisvaimentajat tuplaputkilla + peltisatseilla kuulostavat ajossa, niin pistä viestiä. Voitais käydä pienellä koeajolla. |
Täälläkin on nyt vähän ollut pohdintaa noiden putkistomuutosten kanssa. 2 vaihtoehtoa:
1. Ottaa keskeltä resonaattori pois (putket olis jo ja olisi helppo toteuttaa). Mietityttää vain että minkälainen muutos ääniin. 2. Ottaa takaalta vaimentajat pois. Arveluttaa tuleeko liian kovat äänet matalilla kierroksilla kun auto on kuitenkin käyttis ja ettei ala pää lahoamaan kun päivittäin sahaa ruuhkaa/kehää.. Auto tosiaan -96 LT4 |
pietää mielessä, vois olla iha mielenkiintosta kuulla. katotaa lähemmi tarkemmi! eipä noilla kiirettä oo ku tähäki saakka eletty :D
tuo corsa kyl houkuttelee mut suoraa settiä ei 84 oo saatavilla, laippasysteemit erilaiset uudemmissa, mitä kautta ton edullisemmi saa hommattuu, ebayta oon kytänny corsan suhteen ja yleensäkki mut ei hirveesti tarjontaa ole.... Quote:
|
Itellä on suorat rosteriputket alusta loppuun (84 kottero -> ei katalysaattoripakkoa). Metallsiet äänet. Hytissä on kova meteli, ei pysty kommunikoimaan kuin huutamalla. Mitä järkee? No ei elämässä muutenkaan ole järkee! Siltojen ali ja tunneleissa on ihan kiva ajella (targa heivatti vittuun) kun ääni heijastuu betonista takaisin. Kommunistit ja persaukiset on kateudesta punaisena, mut se on heidän häpeänsä.
Nyt kai ton saa tehdä miten ite haluu, mutta olen kuullut että EU:lla on uusi direktiivi vireillä, jolla tuo autojen desibelimittaus tulisi pakolliseksi. Eli omastakin romusta lähtis rosteriputket afrikkaan ja ladan katalysaattorit kiinni. |
Quote:
Jees, nuo sulla olevat putket oli kyllä aivan buenot. Tuo vain mietitytti, onko muu pukisto sitten samantyyppinen, kuin itsellä. Noihin kun tehdään aikalailla muutoksia. Eikä välttämättä kaikki näy ulospäin. Päätös on tehty ja ainakin loppuvaimentimet lähtevät pois. Täytyy katsoa tuo etupää jossakin vaiheessa uusiksi ja keskikatti pois samalla. Jossakin vaiheessa kuitenkin hapertuu alta pois. |
Quote:
Tätä juuri hain, että aikaisemman kokemuksen mukaan nuo katalysaattorit vaimentavat meteliä aika reippaasti jo itsessään. Täytyy jatkaa putket ulos korista, kuulee takana tulijatkin jotain. Loud Pipes Save Lives ...vai miten se nyt sitten menikään?;) |
| All times are GMT +3. The time now is 06:36. |