![]() |
Nyt laitetaan lasikuitu taipumaan...
Lasikuitu on minulle henkilökohtaisesti tuntematon materiaali, tai en ole ikinä työskennellyt kyseisen aine kokonaisuuden kanssa ja tämä jos mikä taitaa olla paras paikka siitä kysellä.
Tarkoitus olisi tehdä kopio eli replica. :D ...No ei koko autosta, vaan lasikuitu osasta, joka minulla jo on. Ilmeisesti tarvitsen muotin? miten se kannattaa tehdä? Ja itse kuidutus, miten kannattaa lähestyä (, varovasti hiipimällä :confused: vai suoraan kimppuun kyynerpäitä myöten.:D )? |
Hommahan riippuu hiukan siitä että minkälaista osaa olet tekemässä. Oletus on että vanhasta osasta kannattaa tehdä lasikuitumuotti. Eli vanhan osan päälle irrotusaine ja sitten gelcoat ja lasikuitua siten että reunojen yli tulee hiukan kuitua. tähän käy käytännössä minkälainen kuitu ja hartsi vain. Paksuus riippuu käytettävästä materiaalista ja osan koosta ja muodosta. Muotin pitää olla sen verran tukeva että ei muuta muotoaan kun teet oikean osan. Muotoahan voi tietysti tukea lisäjäykkäreilläkin.
Muotti irti ja muotin pinnan kiillotus. Tässä vaiheessa menee aikaa, pinnan pitää olla hyvä, koska kaikki virheet muotissa näkyvät virheinä valmiissa kappaleessa. Kun muotti on OK niin periaatteessa sama juttu kuin muotin teossakin, irrotusainetta ja kuitua ja hartsia. Nyt sitten on kuidun ja hartsin valinnassa hiukan jo väliäkin. Eli halutusta osasta riippuu mitä käytetään. Pätkäkuitua, mattoa vai jotain muuta. Riittääkö normi märkälaminointi, ilman alipainesäkitystä jne. Ei se mitään rakettitiedettä ole, kyllä sinä siitä osan saat! |
Kapea puskuri oli tarkoituksena tehdä harjoitustyönä, ei mikään monimutkaista, vielä...
Onko materiaali paksuus ainoa tie osan kovuuteen, jos puskurista on kyse vai kannattaako suosiolla ryhtyä harjoittelemaan alipaineen kanssa? Alipaineella ilmeisesti saadaan kevennettyä osaa hartsia poistamalla. |
Kappaleen lujuuteen voi vaikuttaa paksuuden lisäksi kuitumateriaalilla, jos ei ala alipaineen kanssa leikkimään. Pätkäkuitu on huonoa, sopivalla pitkäkuituisella matolla pääset parempaan lopputulokseen.
Oikeassa olet tuon alipaineen kanssa. Sillä saadaan ylimääräistä hartsia pois rakenteesta ja lujuutta lisää paksuntamalla kappaletta. |
Mikä mahtaa olla kätevin paikka hankkia oikeat aineet, harrastelijoiden puuhasteluun, tietenkin. Biltema, Motonet, joku muu?
|
Pahoittelut, että menee toyota osastolle, mutta infoa kuvien kera löytyy tuolta:
http://www.fintoys.net/index.php?opt...92&Item id=28 ps. sama tekniikka toimii ladasta Lamboon :D |
En tiiä tästä asiasta mitään, mutta oon joskus kirjanmerkkeihini laittanu tän.
http://www.harraste.fi/ TUOTTEET -> lasikuitu. Joku päivä pitäs tehdä kavereitten kanssa "lentokoneen kuomu" joten täytyy lukea tarkakan tätä topikkia, että tietää edes jotain ennenkuin alkaa yrittämään sen tekemistä. |
Quote:
Joskus tuli ostettua kangasta ja hartsia paikasta, joka sijaitsi Konalassa. Firman nimi ei tule nyt mieleen, ei sitten millään, mutta sijaitsi siinä entistä Radio Mikroa vastapäätä. Tämä oli joskus vuonna miekka ja kirves. |
Quote:
|
Quote:
Ko firma oli -ja on edelleen Plastifast. Nykyään siaitsee Herttoniemessä |
Quote:
Tämä http://www.bangbonsomer.fi/ oli Radiomikron vieressä. Hain itsekin hartsia joskus (silloin vielä nimellä Bang&Co). http://www.terpol.fi on erikoistunut juuri laminointitarvikkeisiin. Sivuilla ohjeitakin. |
Quote:
Yes, Bangilta sitä haettiin, eli toi se oli, huh huh, nyt helpotti, tänks :D |
Lujuutta vaativiin paikkoihin voi käyttää suunnattuja kuituja, kevlaria tai laajemmilla pinnoilla ,kuten esimerkiksi uuden Vetten lattiassa, tehdä kerrosrakenteen niin että kuidun väliin tulee vaneria, balsaa tai alumiinikennostoa.
Jos tekisi esimerkiksi kevyttä C4 konepeittoa tekisin kerrosrakenteen alumiinikenostosta. Tulisi kevyt ja jäykkä. Veneessä balsa kevyttä ja kestävää. Jos vain olisi aikaa... |
Quote:
|
Quote:
Avensikseenhan se Unknown onkin hand made korisarjaa leipomassa :confused: |
Quote:
No sittenhän toi linkki oli enemmän ku kohillaan. Eli ladasta Lamboon ja Avensiksesta Warreen :rolleyes: |
Kävin viimeviikolla etsimässä tarvikkeita tähän hommaan, mutta jostain syystä joka ikinen puoti mistä näitä etsin oli tyhjennetty kovetin aineesta.
:mad: Ilmeisesti sen muutaman prosentin sekoittaminen ei ole se helpoin juttu tai ainakin itse suosittelen va-an käyttämistä. |
"Ilmeisesti sen muutaman prosentin sekoittaminen ei ole se helpoin juttu tai ainakin itse suosittelen va-an käyttämistä."
Käy hakemassa apteekista injektioruisku. Sillä on helppo mitata. Niin tein itse, ja kovettimen ostin Deco Väristä Helsingin Aleksis Kiven kadulta. |
Injektioruisku on hyvä väline mittauksessa! Apteekissa ei maksa paljoa ja sa lisäksi mukavia katseita apteekin myyjältä kun pyytää injektioruiskuja. Ensin tietysti ei mainita siitä että niillä mitataan kovetinta yms. Vasta kulmien alta kurkistelun jälkeen voi myyjää valaista käyttötarkoituksesta ja mainita että ei tarvitse neuloja... :p
Kannattaa myös huomioida että onko kovettimen määrä pyydetty painosta vai tilavuudesta. Pieniä määriä tehdessä ero tosin hukkuu jo mittatarkkuuteen... ;) |
Nyt on aineet hankittu ja lueskelin vielä viimehetken ohjeita. Muotin valmistukseen löytyi tällainen ohjeistus:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/...?f=19&t=147583 ...Myöhemmin tälläviikolla pitäisi kokeilla mitä syntyy. |
Nuo sivun alalaidassa olevat lisävinkit oli ihan näppäriä. Toteutan itse tuota numeroa 2 :p
|
Nyt on muotti saatettu kuivumaan, päivänverran siihen aikaa meni ja nyt on aikaa kirjoitella ajatuksia kyseisestä materiaalista. Onko syynä se että hartsi on hengitettynä aiheuttanut jonkinlaista sulamista vai se että materiaalin ominaisuudet on nyt näppituntumalla tullut koettua.
1.Tänään selkeytyi syy miksi Britaniassa lasikuitu on ollut kovin suosittua autonrakennuksessa, tai sanotaan se niin että jos jotenkin voisin kuvitella minkälaista on Brittiläinen perinneruoka, on tämän lasikuitu hartsi yhdistelmän muuntuminen kuitumuodosta keitetyn puuron olomuotoon kuin suoraan keittokirjasta. Vai onko syynä sittenkin Brittiläinen sää? 2.Miksi ihmeessä Corvettea valmistetaan lasikuidusta eikä pellistä prässäämällä? Hirvittävä määrä työtä lasikuitu ainakin vaatii ja jopa helpommalla auton rakentaisi vaikka alumiinista? Lasikuidun ongelma on se että kun tavara alkaa jähmettyä ei asialle enään voi mitään, mikä tietenkin on ongelmana jos korin muotoja pitää vielä sovittaa. Liian ohut materiaali on taipuisa, liian paksu lähes muuttumaton. 3. Lasikuitu ei myöskään ole mitenkään kevyttä materiaalia, painvastoin, yllättävän painavaa. |
Quote:
Mitä luulet onko Kentuckyssa Bob sivelemässä hartsia lasikuitumattoon? Hauska jotenkin, kun ei pysty ikinä muiden pellin oikomis ja lokarinkaari mätä vamma murheisiin ottamaan kantaa... :D |
Juu, Kentuckyn pojilla on ihan omat laitteensa lasikuidun tekemiseen. Ei tarvitse Bobin tai Joen hartsia sekoitella ja töpötellä matosta ilmoja pihalle... Samoilla työmenetelmillä saadaan ylimääräistä hartsia pois ja ohuemmalla materiaalilla jäykempi ja keveämpi rakenne. Vaikkakin vetten korit ovat ylettömän painavaa kamaa, ainakin nämä vanhemmat... ;)
|
Erilaisia valmistusmenetelmiä joista SMC taitaa olla Corveteissa käytetty. Voisin kuvitella, että SMC:llä korni osien valmistuksessa ei ole sen enempää työtä kuin pellin prässäämisessä.
BMC-konetta oon katellu joskus ja kyllä sieltä pulpahti kappaleita ulos parin minuutin välein. Ei siis kovinkaan aikaavievää tehdä parin kilon painoisia osia. |
1 Attachment(s)
No niin.
Nyt on puskuri otettu ulos muotista: Täytyy sanoa että yllätyin siitä että onnistui ensimmäisellä kerralla. Vähän on alkuperäisestä kappaleesta jäänyt mustaa gelcoattia, mutta onneksi sellaisesta paikasta mikä ei näy. Vahvikkeet muottiin ja sitten eteenpäin. |
joo ei nuo lasikuituhommat kovin kummosia oo jos on vähänkin perillä siitä mitä on tekemässä. mitä tuli suurinpiirtein kustantaan tommosen tekeminen?
|
Vaikea sanoa miten todellinen hinta muotoutuu, kun sain aineet suhteellisen edullisesti. Tunteja kuluu yllättävän paljon jos tunnille lasketaan hintaa. Puolet ajasta on vielä jäljellä kun puskuri pitää nyt tehdä juurivalmistuneeseen muottiin ja puskuriin pitää tehdä tehdä kiinnitysraudat sekä avata reiät vilkkuja varten, mitkä olin peittänyt muotin tekemistä varten.
Eli lopullisen hinnan osaa sanoa vasta kun ensimmäinen puskuri on saatu ulos muotista. |
Muottihan on yleensä se kallein työvaihe / kappale. Siitä eteenpäin alkavat olemaan edullisia, eli se sadas puskuri on jo kohtuu hintanen :D
|
Niin siinä mielessä että ensin pitää olla se alkuperäinen osa, muuten lasikuidulla kun muottiin tekee on työvaiheet aivan samat kuin on muotin valmistuksessa, sillä erolla että ei tarvitse pelätä/toivoa että irtooko se alkuperäinen osa vai ei.
Muutaman harjoituskappaleen teen ja sitten ajattelin ottaa seuraavan askeleen eli kohti hiilikuitua ja säkitystä. (jonain päivänä... :roll: ) |
Quote:
|
1 Attachment(s)
Tänään otin ensimmäisen puskurin ulos muotista:
|
Tänään vielä ryhdyin sovittamaan puskuria paikalleen, otin siis alkuperäisen törmäyspuskurin pois ja heti tuli mieleen että nyt kannattaa punnita; 18,3kiloa on tuolla "5mailin" puskurilla painoa, nyt tehty painaa 2,3kg.
Tässä vielä lähikuva: http://i166.photobucket.com/albums/u.../puskurinp.jpg |
Hienoltahan se näyttää! :cool:
|
Joo kyllä susta vielä kornettimies vielä tulee!!!
|
Sehän onnistui hienosti! :cool:
Ja sopiva kevennyskin tuli suoritettua! :cool: :cool: |
Tälläinen kysymys tuli lasikuidun mystisestä maailmasta:
Miten lasikuitu kestää jarrunestettä? Nähtävästi maali lasikuidun päällä lähtee iloisesti, mutta mitä kuitu on asiasta mieltä? |
Quote:
Menee varmasti läpi siinä missä vesikin, eli "vettyy", jos ei mitään gelcoattia ym. maalijutskia ole siinä välissä. Ainakin lasikuituveneet imevät itteensä vettä, jos se pinta on pois. |
Mutta, kupliiko lasikuitu piloille, kuten maali tekee? Päällä ei ole gelcoattia vaan jokin halpa ja alkuperäinen musta maali, joka näköjään otti ja lähti vaikka pyyhin ylimääräiset nesteet heti pois.
|
Quote:
Ei ole kokemusta, että kupliiko (no varmasti sen heti näkisi), mutta en usko. Itse koittaisin vaikkapa tinnerillä heti pyyhkiä ns. liiat pois. Kannattaa kokeilla jollain primerilla ekaks maalata siihen kohtaan mihin lirvahti. Venetuotteista on apuja noihin lasikuitu askareihin. esim. Hempelin sivuilta löytyy noita korjausvinkkejäkin. http://www.hempel.com/internet/inefi...9?OpenDocument |
Vedellä voi myös koittaa huuhtoa jarrunestettä pois, sen jälkeen osa saunanlauteille niin kosteus haihtuu. Tämä siis jos jarrunestettä on imeytynyt johonkin.
|
Quote:
Vähän aihetta sivuten... Kun tässä olen oman pulkan koria vähän paikkakuiduttanut, niin kyselin tutulta lasikuituveneiden valmistajalta, että miten lasikuitu pitäisi suojata, kun kyseessä auton kori. Totesi, että MELKEIN se pelkkä hartsilla kyllästetty pintakerros riittää. Mutta hyvä korjaus tulee kun 2-komponenttimaalilla ylimaalaa korjatut kohdat. Ne Gelcoat- ja Topcoat-aineet voi tässä tapauksessa unohtaa, sillä kori ei koskaan tule olemaan jatkuvan kosteusrasituksen kohteena. Vaikka ne korjatut kohdat joskus kastuisikin, niin kyllä ne kuivavatkin. Mutta lasikuituveneet kun tuppaavat olemaan veden kanssa tekemisissä pidempiäkin aikoja, niin sitä kosteutta pääsee sit imeytymään, jos ei ole tuota oikeanlaista välikalvoa mikä estää osmoosin. Tuohon jarruneste asiaan liittyen sitten. Että tuskin se jarruneste on kerennyt kuituun asti imeytymään, jos se on siitä kohtuu nopeasti pyyhitty pois. Varmaankin se on saattanut pikkuisen sitä pintakerrosta siitä hartsista tilapäisesti pehmittää. |
Quote:
Jep, just näin :thumrigh: |
Lasikuidun kanssa pieni ongelma:
Minulla on noin 20x30x15cm kokoisia laatikoita jotka on lasikuitua. Ongelma on että lasikuitu on todella ohutta ja ilmeisesti siksi gelcoat on halkeillut rajusti kauttaaltaan, osaltaan gelcoatin paloja puuttuu. Mitä tehdä? Ilmeistä on että kolme erillaista osaa on pakko uusia. Osien pinta täytyy ensin tehdä siistiksi, hioo, kittaa, hioo, kittaa... mutta onko mahdollista tehdä kertakäyttö muotteja, toimiiko kipsimuotit tai uretaanimuotit? |
Quote:
Muotti-asiaan en osaa tällä kuiduttamiskokemuksella vastata, mutta gelcoatin paikkaamis-asiasta tuli mieleeni, että pyörittelin tässä taannoin Tokmannilla kädessäni Plastic Paddingin Gelcoat-Filler (noin se nimi taisi olla) nimistä pakkausta, joka oli tarkoitettu juuri rikkoutuneen gelcoat pinnan paikkauksiin. Tehosta ja toimivuudesta en sitten tiedä, kunhan uteliaisuuttani lukaisin siitä paketin kyljestä mitä se mömmö on. . |
Mielenkiintoista, täytyy katsoa mitä ainetta tuo on, kitattava ne alkuperäiset kuitenkin on.
|
Minä näistä mitään tiedä. Helma yritelmät lasikuidull ja epoksihartsilla viime syksynä meni ihan vituiksi. Mutta näitä auton sisäosa/keskikonsoli/ovet ja yms. Olen tehnyt vaikka minkälaista muotoa ja muokannut osia aika rajusti. Näissä olen käyttänyt lasikuitupakkelia jossa on valmiiksi kuitu sekoitettuna ja siihen lisätään vain kovete. Näistä pystyy tekemään aika monimutkaisia muotoja, mutta alle tarvitaan yleensä joku tuki "raudoitus" jos tulee pidempiä ylityksiä. Lisäksi tuon lasikuitupakkelin muotoilua on hieman hankalaa ja hiottavuus on tosi työläs. Joten useita kertoja että pääsee mahdollisimman vähällä hionnalla. Lisäksi kannattaa suosia "piiloon jäävälle puolelle" ns harja muotoja eli sellaisia vahvikkeita. Tuolla minun tredissä on tuo keskikonsoli tehty tuolla tyylillä. Samainen keskikonsoli on muuten taas purettuna ja muokattavana.
Eihän se unknow ongelmaan auta mutta tulipa pohdiskeltua. Mitäs pakkelia arvon porukat käyttää viimeistelyyn? Minulla nyt on ollut käytössä 4CR 2-komponentti pakkeli. |
Quote:
|
Sulla on hyvä satsi työkaluja, joko tällaiset on?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/60511...tela-21mm140mm http://www.motonet.fi/fi/tuote/60511...stela-21mm70mm hifistelyyn: http://www.tools4grp.fi/Catalog/Product/22 |
Quote:
On... :D |
| All times are GMT +3. The time now is 15:25. |