![]() |
Paljonko ennakko
Paljonko teillä säädön jälkeen näyttää ennakko kun johto on laitettu takaisin kiinni? Täällä lamppu näytti 40 astetta eikä käy kunnolla.
|
Asia selvisi heti aamulla kun ostin oman lampun ja säädin uudestaan.Oli 12 astetta eilisen kaupallisen asentajan jäljiltä perusennakko.Johdon kanssahan ei saanut mitatakaan....
|
Joo, säätö tehdään johto irti ja sopiva perusennakko on 6-8 astetta.
Esim. -91 tehdasarvo on 6 astetta mutta aika monet pistävät 8 :wink: |
Quote:
Tiedätkö, miksi laittavat perusennakoksi 8 astetta? Itselläni on 6 ja kun skannerin kanssa ajelee ja katsoo Knock Retard arvoja, niin usein kun polkaisee reippaammin, tipahtaa ennakko muutamia asteita(normaalisti maksimi on ollut n.5-6 astetta). |
Siksi että se antaa vähän enemmän tehoa.
Mutta, selvitäpä miksi sulle tulee knock countteja. Ei ole normaalia. Oikea knockki paha mutta voi olla vääräkin, ks alla. Mulla oli samaa vikaa viime kesänä ja epäilen sen olevan öljytikun irronnut kiinnike joka hakkaa pakosarjaan. En ole vielä varma kun sinne ei mahdu käsi enkä ole saanut sitä paikalleen. Gordon Killbrew suosittelee vanhempiin C4:siin (84-89) vaihdettavan LT-1:n knock sensorin koska vanhemmissa esiintyy false knockia. Uudempi knock sensor ei ole niin herkkä ja ongelma poistuu. En tiedä päteekö tämä myös 90-91:iin mutta siinä toinen mahis. Mulla on jossain ne osanumerotkin mutten nyt tähän hätään löydä. Jos jollain on osakirja niin vois tarkistaa käytetäänkö kaikissa L98:ssa samaa knock-sensoria?? PS. false knock paljastuu siten, että jos skannerissa näkyy knock countteja ja vehje vetää sytkää myös moottorijarrutuksissa niin avot ei ole oikea knock. Oikea knock esiintyy vain veto päällä. Mulla tekee just näin eli countteja tulee tietyllä kierrosluvulla - oli veto päällä tai ei. |
Mulla tulee noita pelkästään kiihdytyksen yhteydessä. Kone ei ole vakio, mutta silti eniten minua epäilyttää viallinen suutin..?
|
Nyt muistui mieleeni, että kaksi vuotta sitten autoon vaihdettiin starttimoottori ja samalla olivat rikkoneet Knock Sensorin liittimen. Tekivät sinne "väliaikaisen" kytkennän ja lupasivat tilata uuden liittimen, eipä ole näkynyt! Pitänee tarkistaa liitäntä, jos se olisikin siitä johtuva.
|
Olisko ToniH:lla tai muilla heittää joku sivu mistä löytys tietoa noista knock counteista?? Ei tarvii mitään ihmeellisiä olla, kiinnostais vaan siitäkin jotain tietää.. (mistä johtuu jne jne) :roll:
|
Quote:
ACDELCO# 213-325 85-86 213-324 87-89 213-92 90-91 213-96 92-95 (LT-1) |
Quote:
Meinaatteko että 92-95 sensoria vois käyttää vanhemmissa myöskin? |
Joo, sitä mä meinasin. En ole itse kokeillut tai edes nähnyt niitä antureita joten satavarma en ole. Mutta se lähde on Killebrew joka on tunnettu Vette-guru ja kirjoittanut mm. Vette-tehdasmanuaalit.
Pitäis varmaan käydä noiden numeroiden kanssa Metrossa kattomassa mutta tuskin niillä niitä kuitenkaan on hyllyssä :wink: Tossa on yksi teksti orkkis knock sensorin korvaamisesta ja siinä on tuotenumerokin: http://www.geocities.com/jgkov/ECSMod.html |
Mutta tossa tarkoitetaan sitä sytkämodulia, joka 85-89 on kiinni lämppärikotelon reunassa, ei knock sensoria moottorin kyljessä.
|
Mutta tossa tarkoitetaan sitä sytkämodulia, joka 85-89 on kiinni lämppärikotelon reunassa, ei knock sensoria moottorin kyljessä.
|
Roger, niinpäs onkin - luin vähän hätäisesti. Sorry. Täytyy siis etsiä sitä oikeaa lähdettä vielä lisää. Jossain näin semmosen jossa oli eri vuodet eritelty ja joku suositeltu knock sensor vanhojen korvaamiseen.
|
Quote:
Tässä mitä olen itselleni antanut kertoa. En ole täysin perehtynyt aiheeseen mutta sinnepäin kuitenkin - varmasti joku korjaa mahdolliset virheeni. Nakutuksenestoanturi eli knock sensor on periaatteessa mikrofoni joka kuuntelee koneesta tietyllä taajuudella tulevaa ääntä. Se on viritetty kuuntelemaan ns nakutusta, joka käsittääkseni on sylinterissä väärään aikaan tapahtuvaa itsestään syttymistä. Potentiaalisesti erittäin vahingollista moottorille. Tässä ei ole siis kyse venttiilin nakutuksesta. Mistä tämä sitten aiheutuu? Yleensä kovan puristuspaineen, laihan seoksen, alhaisen oktaaniluvun ja sytkäennakon yhteistyönä. Hommaa yritetään kontrolloida knock sensorin ja happianturin avulla. Eli ESC (electronic spark contol) pistää ajossa kierrosten mukaan lisää ja lisää ennakkoa kunnes kone alkaa nakuttaa, knock sensor kuulee nakutuksen ja kertoo Eculle, että äläpäs edistä sytkää enää - nyt meni liian pitkälle. Tällöin ESC alkaa vetää sytkää vähemmän radikaaliksi (lue:myöhemmäksi) kunnes nakutus poistuu. Samaan aikaan happianturin kanssa yritetään pitää seos oikeana. Hyvä keksintö koska säästää konetta mutta jos kyseessä ei ole todellinen nakutus tämä vähentää koneen tehoja. Jos kyseessä on oikea nakutus niin aiheuttaa helposti moottorinuusimistarvetta :wink: Tossa on näköjään aika hyvä, lyhyt selitys nakutuksesta: http://www.cloverleaf-auto.com/fuel.htm Ja tolla sivulla kantsii kattoa SAE technical paper ja sivu 2, aihe Detonation: http://www.prepsparkplugs.com/home.htm Toivottavasti ovat avuksi. PS. kun jenkit puhuu nakutuksesta niin käytettyjä sanoja on yleensä knock, ping, detonation ja varmaan pari muutakin. |
Minun mielestä nakutusanturin pitäisi olla kyseiseen koneeseen suunniteltu, muuten sensorin nakutuksen tunnistustaajuus ei välttämättä ole sama kuin mitä koneen nakutus on. Ja siihen koneen tuotokseen vaikuttaa eniten porauksen koko?
|
Voi olla, en ole expertti, mutta tässä muutama huomio:
Kaikissa C4:ssa on samankokoinen moottori. Ja porukka käyttää esim 1.6 litrasissa Tojotan virikoneissa Chevyn antureita koska ne ovat kuulemma parempia ja halvempia kuin tojon omat. Samoin myös Lotuksen Espriteissä. Moottoreissa on jonkun verran eroa. :wink: Puhumattakaan lukemattomista kaasarista ruiskuksi tai Mega-Squirt -asennuksista joissa käytetään tasan jonkun muun moottorin anturia koska sellaista ei ollut alunperin ollenkaan. GM:n anturi tuntuu olevan suosittu konemallista riippumatta. Mutta, tottahan on sekin että GM on käyttänyt 5 erilaista anturia C4:ssa mutta onko syynä nakutusäänen erilaisuus vaiko vain tuotekehitys, on eri asia. LT4:ssahan on rullakeinarit, joten siihen tarvittiin vielä LT-1:stä eroava knock moduli joka jättää keinareiden kilinän omaan arvoonsa vaikka knock sensor siitä huutelisikin. Hmmm....tästä tuli muuten mieleeni, että mulla on rullakeinarit ja false knockia...:idea: |
Kiitti kun (taas) valaisitte tietämätöntä :oops: pitää nuo sivut tutkia tarkemmin
|
Quote:
Se on totta, voisi olla järkeä laittaa lt1 anturi, ainakin ecklersillä se on vielä edullisempikin. |
Quote:
Tästä tuli itselle mieleen, että minulla on Comp Cams:in 1,6:1 keinarit. Lueskelin '90:sen huoltokirjaa ja automaatilla perusennakko pitää säätää vaihde Drive asennossa. Manuaalilla taas vapaalla. Täytyy tsekata perusennakko, että mitähän se on tällä hetkellä todellisuudessa(Talven touhuja osien vaihtojen suhteen). |
> automaatilla perusennakko pitää säätää vaihde Drive asennossa.
Huh? En ole kuullutkaan. Olen aina säätänyt vapaalla ja hyvin on pelannut. Piti oikein tarkistaa mutta en löydä mitään mainintaan omista huoltomanuaaleistani. Mistä löysit tuon omistasi? 90 ja 91 kirjat ovat varmaan aika lähellä toisiaan. Voisin kattoa saman kohdan omastani. |
'90:sen huoltomanuaalin alussa sivulla 0B-8 Item 13 Engine Timing Check kohdassa 4 lukee näin (suora kopio):
4. With engine running at idle speed, check timing by aiming light at timing mark on on engine. Timing is 6 degrees BTC in "Drive" for automatic transmission and 6 degrees BTC in "Neutral" for manual transmission. Tietysti se piuha pitää olla irti, ennen tsekkausta. |
Lisää aiheesta
Kappaleen alussa sanotaan, että moottorin pitää olla "normaalissa" käyntilämpötilassa ja ilmastointi poissa päältä, eikä saa palaa Service Engine Soon" valo.
|
Hmmm. No niin näyttää sanovan munkin kirja. Täytyypä ensitilassa kattoa mitä toi vaikuttaa vrt vapaalla säätöön. Eipä ole ennen tullut moista julki. :shock:
Hassua sinänsä, että tomaatin kanssa pitäis olla vähän kuormitusta mutta ehkä se turbiinin pyörittäminen vastaa manuaalin vauhtipyörää tai jotain? :wink: PS. tehdasmanuaali sanoo noin, Haynesissa ei mitään mainintaa vaan säätö vapaalla. Toivottavasti ei paljon vaikuta. |
Mäkin lueskelin sen ohjeen vaan Haynesin kirjasta. Pitää kattoo josko sama juttu lukis -88 service manuaalissa
|
Aikoinaan ostin aluksi Haynesin kirjan, mutta nopeasti totesin, ettei siinä olevat tiedot pidä paikkaansa ja ennen kaikkea oleellisimmat asiat puuttuvat. Siksi tilasin alkuperäiset huoltokirjat jenkeistä, kun Metro ei suostunut toimittamaan niitä.
|
Itselläni ennakko tällä hetkellä 10 astetta. Korkealaatuinen bensiini mahdollistaa suhteellisen korkeat ennakot jos esimerkiksi vertaa Jenkkilän poikiin. Ennakko niin korkealle kuin vain pystyy ja kun rupeaa nakuttamaan niin hieman alas ja avot!
|
Mitenkä näiden ns."high performance" jakajien kanssa? Itselläni on DUI:n koko jakaja. Miten sen perusennakko olisi parasta säätää?
|
| All times are GMT +3. The time now is 04:20. |