![]() |
Peltisarjojen Pulverimaalaus
Olen tehnyt jonnin verran yhteistyötä TJR-Pinta oyn kanssa jolla on mm pulverointiin erikoistunut pintakäsittelylinja. Tekninen osaaminen ja asiakaspalvelu on ollut mielestäni parasta A-luokkaa.
Aiemmin palstallakin ollut keskustelua eri vaihtoehdoisa pakosarjojen / putkistojen pinnoituksista korroosiota vastaan. American ihmelehdissä ovat kehuneet pulveripinnoitusta jonka pitäisi kestää kuumuutta huoletta esim pakosarjoissa. Taisi olla jollain sharkkilaisellakin kokemusta? Olen asiasta kysynyt myös TJR-Pinnasta jossa luvattiin ottaa asiasta selvä . Ja nyt on löytynyt puolikiiltävä musta pulverimaali jolle mainostetaan 475 celsiusasteen lämmönkesto. Ensiksi olisi tarkoitus kokeilla uusilla peltisarjoilla jotka pulveroidaan ja laitetaan heti ajoon muuliksi. Tämä testipari on töiltään ja materiaaleiltaan ilmainen yhdelle testipilotille. Alustavasti on kättä nostanut GJ joka ottaa pinnatut sarjat kovaan ajoon dokumentoiden meille ja TJR-Pintaan miten pinnoitus kestää. Toimiva ja kestävä antaa hyvän vaihtoehdon rosteri putkistoille ja/tai keraamisesti pinnatuille sarjoille,jotka nekään ei taida olla ihan ikuinen pinnoitus?? Katsotaan miten homma lähtee käyntiin ja päivitän tänne GJ:n kanssa sitten kuvia ja infoa hintatietoineen. http://www.tjr-pinta.fi/maalaamo.php Ps pulverilinja on sen verran iso että veten rungot puhaltuu ja pulveroituu samassa paikassa. Ja tähän mainokseen on luvat tiedusteltu Finnsharkilta :thumrigh: |
Kuinkahan tarkka raja tuo 475 astetta on, menee varmaan välillä yli. Varsinkin jos pulverissa on yhtään eristävää vaikutusta. Kannattaa tosiaan muulin testata huolella, esim kuuma ratapäivä varmasti kertoo totuuden.
|
Quote:
|
Quote:
Tämä on juuri tarkoitus selvittää mikä on tuotteen todellinen toiminnallinen kesto ja onko siinä mitään järkeä. Siksi on tärkeää että ko testidatsunia kanssa riivataan kunnolla. Pistin oikein alleviivaten vielä ;) |
Totta totta!
|
Kommenttini, näihin pulverimaalauksiin:
Eritttäin hyvä ja kestävä pinnoite: Koska maali (Käytännössä melkein pölyä) levitetään sähköstaattisesti maalattavalle pinnalle. Sen jälkeen maalattava osa uuniin, jotta saavuttaa tietyn lämpötilan. Jäähtymisen jälkeen onkin jo melkeinpä asennettavissa. Huomattavasti nopeampaa kuin perinteinen ns. märkämaalaus. Kun olette reissanneet esim. laivoilla tai käyneet taloissa, oletteko huomanneet, kuinka paljon palo-ovista on maalattu pulverimaalilla? Tärkeintä on mielestäni työn laatu ja se miten hyvin pohjatyöt on tehty! Eli vanhat maalit pois + ennenkaikkea mahdollinen rasvanpoisto. Nämä ovat tekemättä jättämättä myrkkyä hyvälle pulverimaalaukselle. Jossain topikissa oli juttua, että aluvanteita on hajonnut pulverimaalauksen jälkeen: Ei pidä paikkaansa. Tiedän henkilökohtaisesti todella monta sarjaa, ihan rallissakin käytettyjä, jotka eivät ole hajonneet pulverimaalauksen jälkeen. Tässäkin puhuu, vanha tuttu eli kokemus, miten maalaus ja ennenkaikkea uunitus pitää tehdä. Minua ei mainospuheet / nettisivut paljoa vakuuta, vaan kuinka asiat on hoidettu: Nykyisessä paikassa osia maalauttaneena, olen ollut tyytyväinen ja on paljon lähempänä, tosin kokonaista veten runkoa tuskin pysyy maalaamaan? |
Pakokaasut tais olla jossain 700-900asteen välillä kuormituksesta riippuen? Vaikea uskoa, että tulisi kestämään..:-k
|
Quote:
|
Quote:
Ulkomuistista nyt muistelen, eli saa korjata..Pulverimaali on käytänössä muovikomponenttia, vaikea omalla teknisellä tietämyksellä tajuta miten kestää pakosarjojen lämpökuormaa. Ainoa mitä voi kuvitella on käyttää paksua eristekerrosta jolloin itse pulveriin asti ei lämpö ylety? |
Eihän se pakoputken pinta tietysti ole yhtä kuuma kuin kaasut. Normaalikäytössä olen omastani mitannut 10cm etäisyydellä kansista 380-500 astetta. Varmaan reilusti enemmänkin saa kun polettaa, esim. en tiedä paljonko tässä oli:
![]() |
Minuakin kiinnostaa nähdä mitä taphtuu ja mielestäni hienoa että yritys joka tekee "oikeita" töitä jaksaa tälläisesti kiinnostua.
Ekan kerran näin pulverimaalatut sarjat radridesien tekemässä sick fish cudassa.Asia on mainittu myös ko autosta tehdyssä build bookissa. |
Loistava aihe pappis....
Olen juurikin miettinyt pakosarjojen pulverointia mustaksi tässä viime viikot. Jos kelpaa, niin mä voin antaa (mielelläni luovutan testiin yleisen hyvän vuoksi) omat hedmanini mustaan pulverointiin. Sais toisenkin verrokin groovyn rinnalle, ja jos groovy antaa sarjoille kenkää, niin multa vois sitten olla tuollainen "daily driver" mittapuu..... -T |
Täähän olis tosi hyvä juttu jos toi väri kestää.
Ja varmaan on kestossa eroja. Joutuuko rata rääkkiin vai normi ajoon. Noissa sivurööreissä on niin onneton varastoväri päällä että melko varmasti pitää ens talvena puhalluttaa ja maalata kunnolla. Joo joo miks en maalannu heti ennen asennusta (ei malttannu):rolleyes: |
Quote:
No sehän vaan sopii. Pistän sut ensimmäiselle varasialle jos groovylle tulee esteitä tms. Tärkeintä ois nyt saada homma käyntiin vauhdilla kun tälläinen tilaisuus on tullut tarjolle. Mä luulen että just se "katukäyttäjät" gategoria on tärkein ryhmä mitä tässä jutussa haetaan. Tuskin mikään pinnoite kestää jos sarjat vedetään toistamiseen punaisiksi. |
Quote:
Joo ehdottomasti ihan ykköspinnoite varsinkin sivurööreihin. Kestää kiven iskua ja pientä iskua ihan eri tavoin kun mikään maali. |
Quote:
Normipäivä... :D |
Quote:
|
Quote:
....jo tyhjäkäynnillä. Veikkaan, että porsliinikuorrutus Jaguarien tapaan on ainoa oikeasti kestävä materiaali. |
Quote:
Joo.... kiire sopii munkin aikatauluun. Pakosarjat ovat tuossa jo irroitettuna valmiina odottamassa maali. Tarkoitus olisi tiputtaa kone autoon nyt viikonloppuna, joten kohtuullisen pianhan noita jo tarttisi. Pistin privalla mun numeron, jos oot sen kadottanut. Mulla pitäisi olla sun numero tallessa.... luullakseni -T |
Pulveroidut sarjat pukattu tänään Yorcci-expressin matkaan :cool:
|
Kiitokset vaan Pappikselle ja taas kerran kuriirina kunnostautuneelle Yorccille!
Syvä ja nöyrä kiitos kumarrus. Peltsareista on nyt kuvat ennen ja jälkeen irtonaisena. Sekä huomenna vielä kiinnituettynä neitsellisenä. Yritän uppaa kuvat illalla. Itse maalaus on ihan kaikin puolin onnistunut. Juuri niinkuin pitääkin, ja palvelu ks. firmassa oli asiallisen nopeaa! Kuvia käytön jäljiltä tulee myös kunhan saan Rouvan tulille (toivottavasti tulevien päivien aikaan) Toivotaan että tuo pulverin 475C lämpökesto on riittävä ja maalaus pysyy. aika näyttää..... |
Kuvia :bounce:
|
Tekeekö tuo firma myös vanhoille sarjoille pohjatyöt?
Onnistuisiko niiltä Black Satin pinnoitus? |
Kuumakestopulveri on sellainen puolikiiltävä musta, eli vähän kuin black satin....
Omat hedmanini siis otettu käyttöön viime kesänä. Tehtaan varastointimaalia hiottiin käsin posi kaikki mikä irtosi, ja jostain kohtaa yritettiin hiekkapuhaltaakin täysin ylipienellä kompressorilla. Maalasin sarjat silloin VHT:n pakosarjamaalilla joka pysyykin kiinni (myös aiemmat kokemukset) vähintäänkin hyvin. Pinta ruostetta on päässyt tulemaan alaosiin, mutta on todellisuudessa pienempää kuin kuvassa näyttää. [IMG] ![]() [/IMG] VHT:N sävy oli kuitenkin vähän liian harmaa mieleisekseni, jotenka etevänä koemielessä suihkutin VHT:lla jo maalattujen sarjojen päälle OHUEN HUNNUN hopean väristä pakoputkille tarkoitettua kuumakestomaalia alá Biltema. SUURI VIRHE. biltema kärisi/hilseili heti pois ja vei VHT:n mukanaan. ![]() Sarjat eivät olleet käsittelyyn menossa käyttämättömät, mutta samalla laillahan ne käytetytkin hiekkapuhaltaa ja maalaa. Alla maistias -kuva "jälkeen". Laitan huomenna vielä toiset kuvat, mutta kuten jo totesin, niin erittäin onnistuneet ovat. Perusmaalattua putkea on varmaan kaikki kuitenkin nähnyt joten sinänsä noissa ei ole mitään ihmellista. Mielenkiintoisemmaksi tulee nuo käytön jälkeiset/aikaiset kuvat, ja kuinka hyvin pysyy kiinni. Toivotaan että pysyy....... ![]() [/IMG] |
mitäs tuo pulverimaalaus kustantaa?
|
Quote:
Hinnat on tarkoitus tarkistaa kun testit tulokset saat chromelta. |
Do diin,
Tänään saatiin auto käyntiin 5kk ja 3vk jalkapatikka jakson jälkeen. En hirveästi vielä ehtinyt käyttää, mutta kunnolla lämpimäksi kyllakin. Pakosarjoissa ei einakaan tämän päivän perusteella mitään muutosta näkynyt. Ekat <5min tuli kyllä maalien kiinnipalamis savuja, mutta niitä tuli myös muualtakin. Toistaiseksi kaikki siis ok.... ...Laitan lisää raporttia kunhan aktiivinen ajaminen pääsee huomenna alkuunsa! |
Hienoa!!!!:cool:
|
Pientä testimieleistä koeajoa suoritettu.
Peltsareissa/maalauksessa ei muutosta havaittavissa..... ....muutama muu murhe kylläkin, mutta kyllä se tästä! |
Ei millään pahalla, mutta kyllä toi 475 astetta on muutaman sataa astetta liian heikkoa kestoltaan pakosarjassa.
Onnea kuitenkin kokeilulle. Mielenkiinnolla odotan kuvia sen jälkeen, kun konetta on jonkun aikaa käytetty myöskin suuremmilla tehoilla, ja aikaa on kulunut sanotaan nyt vaikka puoli vuotta tai vuosi. nimim. ilonpilaaja. |
Kyllähän tuo kuulostaa vähän pieneltä lämpötilalta. Tietty jos se kestää niin hyvä, mutta jossei sitä pinnoitusta pysty tekemään itse tallioloissa, niin sama kait se on sitten vaikka kromauttaa ne sarjat. Se kun kestää varmuudella. Omat pikkulohkon sarjat kromautin vuonna 99 ja vieläkin on kromit kunnossa.
|
Quote:
Paljos Boy maksoi kromaus? ...tuota käsittelyä ei varmaan voi enää tehdä vanhoille sarjoille...näin muistaisin... -J- |
Quote:
No mitäs se seniori hinnoista huuteloo, halpaahan se on jos rahalla selviää? Muistaisin että makso tonnin tai tonnikaksataa. Siis markoissa. Vanhojen kromaus ei onnistu koska niitä ei saa sisältä puhtaaks, menee kromaamossa liemet pilalle. Ja vanhat on pinnaltaankin jo kuitenkin ruosteessa, tulis komeeta kun kromais sitä röpöpintaa... mut kuitenkin harkitsemisen arvoinen vaihtoehto toi kromauskin, joittenkin mielestä old schoolia ja kiiltää liikaa, mutta kyllä ne oikeessa käytössä sinistyy ja tummuu ettei ny kauaa liikaa kiiltele. Mun veikkaus on että toi maalipinta putoaa chromen sarjoista ekoilla ratapäivillä tai kunnon burniksissa, tai sit toi lämpötila on ilmotettu tarkoituksella hieman alakanttiin. |
Quote:
Tismalleen samaa mieltä. Kukahan tietäisi jotain noista keraamisista pinnotteista. Tehdäänkö niitä suomessa? Minkä hintaista työ on? Sellainen porsliinin tapainen pinnoite kestää lämpöjä enemmän, kun metallit, joten sellainen kestäisi ihan oikeasti punahehkuisessa pakosarjassakin. |
Quote:
Tuonne ajattelin viedä mutta on niin pirun kaukana... |
Quote:
Hitto, kun olis tiennyt tuosta viime syksynä.... |
Quote:
Tech Line Black Satin on ollu ainaskin mun sarjoissa, ja hyvin pysyi. Itte kynäryiskulla maalasin, antaa kuivua pari tuntia, pudottaa sarjat paikalleen ja kone käyntiin. Haisee kuivatessaan pahemmalta kuin vanha ruumis, joten mihinkään sisätilauuniin en suosittele. Näillä pinnoitteilla mentiin alle 12 sekkaa pikkulohkolla, se oli aikaa se, kun möhkömoottorit katteli takavaloja:p |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Hyvin on keraamiset pinnoitukset pysyneet meidän mosseissa jo useamman vuoden, väri ei oo muuttunut miksikään. Sivuputkien mutkissa vähän kiven hakkaumaa, muuten edelleen kuin uudet. |
Quote:
Eipä susta ilonpilaajaksi ole..... Kyllä itsekin ajattelin että se ei välttämättä kestä, mutta toivotaan että ilmoitettu 475 astetta on jonkin sortin varmanpäälle minimi, ja todellisuudessa kestäisivät enemmänkin. Jotain keraamisia pinnotteita itsekin mietiskelin, mutta en jaksanut alkaa nyt niiden kanssa värkkäämään. Alkup pikapläni oli vaan hioa sarjat puhtaaksi ja suihkuttaa VHT:N pakosatsimaali päälle. Se kestää kyllä ihan hyvin, vaikkei luonnollisestikaan eristä millään tapaa. Nythän sarjat puhallettiin ja maalattiin ilman omaa vaivaa, joten mitään ei olla menetetty vaikkei maali kestäisikään... mutta toivotaan nyt että kestäis. Ovat kuitenkin ihan siistin näköiset. Ja ajan kanssahan tuon vasta lopullisesti näkee, mutta kuten todettu, säästyi hiominen (ja vieläpä murtuneella kädellä) tällä kertaa :p.... Myöhemmin sitten uusiks jos huono tsägä käy! |
Quote:
Eiköhän ratkaisu ole tässä. Kalliin puoleinen "maali", joka kestää 1100 C. ja pysyy kiinni. Noi haaveilut jostakin ihme aineista, joka ehkä voisi pysyä, kannattaa unohtaa, ja käyttää kunnon aineita. |
Mites pulverit jaksaa sarjoissa ?
|
Eipä vielä silmin havaittavaa muutosta sarjoissa.
Nuo 2. pytyn putkessa näkyvät tahrat ovat ihan vaan skeidaa... ![]() Ehkäpä muutokset tulee sitten ajan mittaan.... Ajoa on tullut vielä aika mitättömästi (100-150km) mutta eiköhän se tästä. Ainakin aikasempien kokemusten perusteella maalit tippuvat kyllä aika nopeaan pois jos eivät lämpöä kestä. Voisin väittää, että ainakin peruskäytössä saattaisivat pysyäkin kiinni pidempäänkin. Täytyy katsoa jos ehtisi ratapäiville, niin sittenhän nuo saisivat vähän enemmän lämpöäkin pitkäjaksoisesti;) PS. Tuleepa muuten pskoja kuvia tolla kameralla.... |
Rata rata chrome, rataratarata.. \\\\:D/ \\\\:D/
|
Oli pakko kirjautua sivuille, että saadaan faktat kehiin ja keskustelua aiheesta. Kalliit harrastelijoita varten ostetut maalit lojuu nyt hyllyssä käyttämättöminä. Teollisuuden kohteisiin tätä on kyllä jo maalailtu.
Itse olen töissä TJR-Pinta Oy:ssä ja haluaisin oikaista muutamia harhakäsityksiä mitä ihmisille ilmeisesti on tullut tästä kuumankestopulveripinnoitteesta. Pinnoite itsessään on varmasti hyvinkin samankaltaista kuin useat keraamiset pinnoitteet. Ainut ero mikä itselle tulee mieleen on, että keraamisilla pinnoitteilla saadaan yleensä aikaiseksi myös hyvä lämmöneristävyys. Tämän tuotteen lämmöneristyskyvystä en tiedä mitään, uskon sen kumminkin olevan huomattavasti huonompi kuin keraamisilla pinnoitteilla. Huomatkaa, että hintaero on myös sen mukainen. Hinnat ovat vakiintuneet siten, että puhalllus ja maalaus kuumankestopulverilla, normi peltisarjat 150e ja valusarjat 90e. Tuotteen ilmoitettu lämmönkesto(Heat Resistant) on 900F eli 482C, eli hieman korkeampi mitä aluksi ilmoitettu, mutta se ei oikeastaan kerro mitään. Ilmoitettu luku ei perustu mihinkään standardiin eikä se ole verrattavissa minkään muun markkinoilla olevan pinnoitteen kanssa. Jokaisella valmistajalla on omanlaiset testit joilla heidän tuoteperheeseen kuuluvia tuotteita voidaan vertailla. En väitä että sarjat tällä pinnoitteella kestäisi suuria lämpökuormia pitkä aikaisesti, mutta kuten jo testattu normaalissa katuautossa pinnoite kestää jatkuvaa käyttöä. Kuten "testaaja" Chrome on raportoinut pinnoitteessa ei käytön jälkeen ole havaittavissa silmin havaittavia muutoksia, ei edes pinnoitteen mattaantumista, kiehumista tai pehmenemistä. Huomioitavaa on, vaikka pakokaasujen lämpötila on korkea ei lämpökuorma ole suoraa, putki toimii eristeenä ennen pinnoitetta ja pakosarjojen pintalämpötila ei ole läheskään sama kuin niiden sisälämpötila. Tiedän maalin myyjältä, että tuotetta on käytetty ulkogrillien peltien ja luukkujen maalaamiseen, missä se on toiminut moitteetta. Hän myös oli skeptinen kestääkö pinnoite auton pakosarjoissa. Yhteydenotot ja kysymykset työnumerostani 0 44 3777 109. |
On sen verran edullista, että voisi jo huvikseen viedä omat peltisarjat maalailtaviksi. Olen vähän huonosti paikalla, joten menee elokuulle ihan pakolla. :mad:
|
Quote:
Hyvä. Tätä haettiinkin, vaihtoehtoinen tapa millä saadaan maalattua pakosarjat siistin näköisiksi kilikali maalattujen sijaan, ei mitään sen ihmeempää. Kenttäkokeet on mielestäni kiistatta todistaneet, että kestää tämä pinnoite sittenkin vaikka itsekin kuuluin epäilijöiden kerhoon. Ei haittaa vaikka homma menisi joulukuuhun, kunhan saadaan maali käytettyä harrastelijoiden pakosarjoihin. Siihen tarkoitukseen se on ostettu. BTW, maalin toimittajan kanssa on sovittu, että samaa maalia saa jatkossakin jos haluaa samalla sävyllä maalauttaa osia myöhemminkin. Emme ainakaan vielä tässä vaiheessa tarjoa kuin tätä yhtä kuumankestävää pulverimaalia. |
Kieltämättä olen itse vieläkin skeptinen peltipakosarjojen maalauksesta tällä kuumakestopulverilla:rolleyes: Ehkä katukäytössä Suomessa on sopiva, mutta mitä tapahtuu, kun konetta riivataan enemmänkin? Silloin on pakosarjojen lämmöt huomattavasti enemmän kuin luvattu 482 C;) No jos joku pystyy näyttämään, että kestää myös esim. rata-ajon/varttimailin aiheuttaman lämpökuorman, olen valmis pyörtämään käsitykseni:!:
Quote:
|
| All times are GMT +3. The time now is 08:37. |