FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   C4 suuntavakavuus varsinkin isommissa nopeuksissa (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=16586)

myvette 13.08.2010 12:39

C4 suuntavakavuus varsinkin isommissa nopeuksissa

Onko nuo C4 kuinka vakaita ajaa isommissa nopeuksissa kuntuntuu että keula tekee tasaista liiketta koko ajan sivuttais suunnassa puolelta toiselle.
Takapää tuntuu taas kulkevan kuin kiskoilla. Jonkin verran etupää reagoi myös routauriin.
Rengastus e 245/45 17 ja t 274/40 17" Kumho Ecstat.

myky 13.08.2010 12:45

Quote:

Originally Posted by myvette
Onko nuo C4 kuinka vakaita ajaa isommissa nopeuksissa kuntuntuu että keula tekee tasaista liiketta koko ajan sivuttais suunnassa puolelta toiselle.
Takapää tuntuu taas kulkevan kuin kiskoilla. Jonkin verran etupää reagoi myös routauriin.

Ensimmäiseksi tulee mieleen että raidetangon päät ovat tulleet tien loppuun eli väljät kuin anoreksiaa sairastavan kalsarit.

myvette 13.08.2010 13:06

Quote:

Originally Posted by myky
Ensimmäiseksi tulee mieleen että raidetangon päät ovat tulleet tien loppuun eli väljät kuin anoreksiaa sairastavan kalsarit.

Nivelet pitäisi olla kunnossa kun huhtikuun lopussa katsastettu ja toukokuulla vielä suuntauksen yhteydessä tarkastettu.
Onko ohjauksessa normaalisti yhtään välystä vai onko ihan välyksetön?

H3nKaK 13.08.2010 13:10

ainakaan mun 86:ssa ei ole välystä yhtään ja menee melkein kuin luoti.. ehkä aavistuksen uraherkkä on 275 eturenkailla.

LegendaryCorvette 13.08.2010 13:42

Itsellä 255 vakiorengastus, ja uraherkkyyttä luonnollisesti esiintyy.
Muuten ei kyllä pitäisi mihinkään hakea, ja välystä ei ratissa pitäisi olla.

myvette 13.08.2010 13:52

Onko ohjaus akselissa sellaista "rätti" niveltä kuin firebirdeissä ja camarossa?
Mietein että mistä välys voisi tulla.

jtammel 13.08.2010 14:38

Mulla oli etupää niin ******** levoton että emäntä ei uskaltana enää vettellä ajaa. Vaihdoin loppuun ajetut pyöränlaakerit uusiin niin johan tokeni.

Teme_76 13.08.2010 18:24

Puslien vaihdolla tokeni mulla... Tietty samalla tuli madallettua, joten silläkin saattaa oma vaikutuksensa olla.

Yorcci 14.08.2010 01:44

Ei mitään ongelmia +200 km/h nopeuksissa, vakaa ja stabiili. Tämähän on tottakai testattu vain lentokenttäajoissa eikä koskaan tieliikenteessä... O:)

Vet 14.08.2010 09:13

Quote:

Seilaus voi olla vain leveistä renkaista ja tien urista. Klappi ohjauksessa selviää kevyellä pyörittelyllä, josta kyllä huomaa jos ohjaus ei reagoi kuin viiveellä. Pitäisi näkyä myös leimalla, jos katsastaja on ollut hereillä. Raidetanko voi olla finito. Puslat, laakerit, iskarit, ohjauskulmat, tasapainoitus näkyvät toisaalla. Tietysti jos kaikki on hieman huonossa hapessa lopputulema voi olla tuo. Kunnossa ollessaan vanhakin C4 menee kuin juna kahden markan vauhdissa.

myvette 15.08.2010 10:56

Asiaa selvitelty. Pieni välys on siinä nivelessä joka yhdistää hammastangon ja ohjausakselin. Tai sitten pientä klappia hammastangossa.
Pystyykö hammastankoa kiristämään? Mitä öljyä tehostimeen?

myvette 16.08.2010 16:15

Eipä GM öljyä löytynyt lähistöltä joten laitoin Febi s6162 ohjaustehostin öljyä.
Muuttuipa ohjaus huimasti. Keskittää voimakkaasti ja ei lyö näpeille samallalailla kuin aiemmin. Kulkee suorempaan selvästi.
Oisko sitten ollut väärä öljyä aiemmin..

hateju 20.08.2010 21:12

ihan normi ATF 220 on toiminut hyvin mulla vaihdoin pari kertaa että sai puhtaaksi öljyt...
Menee suoraa 275,35,18 etu ja 295,30,18 takasilla... Tuli saksassa kyllä hyvin selväksi että hyvä ajaa todella lujaa!!!
Vaikka tuossakin hammastanko vähän kolisee kun heiluttaa ratista edestakaisin.. Välystä ei ole yhtään...

myvette 01.09.2010 18:19

Ohjausta korjattu. Vaikka varaosien myyjä väitti ettei ole säätöjä hammastangossa niin olihan siellä. Nyt ohjaus kuin eri planeetalta. Klappia oli sen verran että kun ohjausta heilutteli niin hammastangosta kuului kolina.

hateju 01.09.2010 20:25

Quote:

Ohjausta korjattu. Vaikka varaosien myyjä väitti ettei ole säätöjä hammastangossa niin olihan siellä. Nyt ohjaus kuin eri planeetalta. Klappia oli sen verran että kun ohjausta heilutteli niin hammastangosta kuului kolina.

mulla ainakin kolkuttaa ne raidetangon sisemmät mutta välystä ei ole niin koliskoot:study: :rolleyes:

myvette 01.09.2010 21:18

Quote:

Originally Posted by hateju
mulla ainakin kolkuttaa ne raidetangon sisemmät mutta välystä ei ole niin koliskoot:study: :rolleyes:

Tuo hiljeni kun hiukan sääti kireämmälle.

Macho 01.09.2010 21:43

Quote:

Tuo hiljeni kun hiukan sääti kireämmälle.

Kysyin tätä muutama vuosi sitten, mutta en saanut keneltäkään vastausta. Mutta nyt on osaava mies paikalla! Missä siellä se säätö on ja kuinka sitä säädetään?

Chrome 01.09.2010 21:45

Quote:

Oon tota itsekin ihmetellyt..... Missä oli välys ja mitäs säädit?

raidetangon sisemmät päät saa toki säädettyä välyksettömäksi, mutta musta tuntuu että välys on itse raidetangon ja pinionin välissä. Raidetangossahan on sellainen esijännitys (jota voi säätää) pinioiniin päin, mutta mulla ei auttanut vaikka veti lukkoon asti. heti kun avasi jotta tanko liikkuisi, niin välys on tallella. Vaikuttaa että jokku on myös tangon kasannut väärin sillä pinion on 40 astetta ('bout yhden hampaan) poskellaan. Näkyy vilkun keskityksessä... ja liian kova matka säädettäväksi aurausten avulla.

PS. ratin saa toki suoraan mutta vilkun keskitys lomsahtaa vaan yhteen asentoon.

myvette 02.09.2010 14:44

Eli juurikin tuo esijännityksen säätö joka oli aivan liian löysällä.. Aluksi vaikutti että toi toivotun tuloksen mutta ei sitä hyvän olon tunnetta kauaa kestänyt. Nyt uusi hammastako tilattu.
Ohjaus on muutoin tosi hyvä ja tunnokas mutta se pieni välys keskellä haittaa.
Varmaan sen takia sitten kulunut hammastus kun välystä ollut liiaksi.

Macho 02.09.2010 16:10

Ok. Itse olen huomannut että se välys tuntuu ja kuuluu vain silloin kun moottori ei ole käynnissä. Ajaessa kun tehostimen pumppu pumppaa se vaikuttaa olevan melkein nolla? Olenkin luopunut aikeista hommata uusi raidetanko, tää onkin ihan hyvä..
Uloimmat ja sisemmät nivelet olen kyllä vaihtanut uusiin, millä oli selvä vaikutus parempaan.

myvette 02.09.2010 20:34

Quote:

Originally Posted by Macho
Ok. Itse olen huomannut että se välys tuntuu ja kuuluu vain silloin kun moottori ei ole käynnissä. Ajaessa kun tehostimen pumppu pumppaa se vaikuttaa olevan melkein nolla? Olenkin luopunut aikeista hommata uusi raidetanko, tää onkin ihan hyvä..
Uloimmat ja sisemmät nivelet olen kyllä vaihtanut uusiin, millä oli selvä vaikutus parempaan.

Tuo kuulostaa ihan normaalilta.

PR1 03.09.2010 00:32

Mulla vetelee alinopeuksissa ja urissa mutta kovassa vauhdissa
kunnon tiellä ok.

Liian leveät renkaat? (315 kai muistaakseni ja edessä 285)

Jos laittaa samat eteen+taakse niin sit kai rauhoittuu?

Sain levityspalat vielä noihin (mitkä kai laittomat?) ja on kyllä normaalimman kokoisetkin uudemmat renkulat varastoissa, ei vaan raaskis vaihtaa kun on niin "coolit" leveät;) Pitäis varmaan laittaa sauna lämpiämään + kuminpolttotalkoot jossain lopultakin pystyyn ja vaan vaihtaa?

Riku Rotten 03.09.2010 09:49

Mitä leveemmät edessä, sen rauhattomampaa.

Säädätin kulmat ja edessä vaihtui 275->255 rauhoittui selvästi. Mutta hakee edelleen uria, on nyt kuitenkin OK ajettava. Rengaskulmilla sais vielä paremman, jos tietää mitä tekee. Tässä kohtaa vois poppamiehestä olla apuja...

All times are GMT +3. The time now is 10:28.