![]() |
Mistä Kestävä Laturi C Nelkkuun
Onko joku onnistunut löytämään autoonsa laturia, joka ei kilahda ihan joka kurvissa. Nykyisellä Uspartsin WPS-merkkisellä laturilla ajettu 4 tkm ja tänä aikana takapään laakeri vaihdettu kerran ja nyt vetää itteensä aika ajoin oikariin.
Onko noita orkkis latureita saatavissa järki hintaan/muualta kun Metrosta? Ne taitaa kestää vähän paremmin kuin muut... |
Quote:
Mulla on kummasikin joku Uni...ball vaimikäseoli.... Maksaa 80e ja on kestänyt ainakin tämän kesän :D Ihan paikallisesta autosähköfirmasta. |
Quote:
|
Quote:
Mallimerkintä muistaakseni 17si. Kai se uudempaankin mahtuis cs sarjaisen tilalle. |
Quote:
|
Oisko Powermaster mitään? ei ole halvin räkä, mutta käsittääkseni (kokemukseni mukaan) ei porsi ihan heti
|
Ma ostin Vetteni, ihanan Tiinani, (apout 110 000 mailia mittarissa) 2006...kerran ainakin oli laturi siihen vaihdettu. Laturi porsi sitten samalle kesälle, palstalta löytyy koko korjaustarinan juttu jos jaksaa hakea. Uuden (vaikotaiko sitten tehdaskorjatun jos joku nusnus lukee) ostin silloin 110 jurolla ihan paikallisesta autosähkökampemyymälästä. Tähän asti on kestänyt ja semmone 10 000 mailia on tullut mittariin. Merkkiä en nyt just muista, mutta liekö näissä sitten miten paljon tuurinkauppaakin kun tuntuu että joillakin tosiaan porsii mokomat melkeen samon tein.
|
CS-144 (ZR-1:n laturi) on varmaankin kestävimmän maineessa, mutta vaatii pientä modausta, että sen saa paikalleen. Yhtä korvaketta joutuu viilaamaan ja pakosarjaan kiinnittyvä tukirauta menee uusiksi.
Ongelma ilmeisesti on siinä, että 1) maadoitukset ovat ajan myötä hapettuneet 2) konekuidun alla on lämpöä liikaa => laturi kuumenee ja kuormittuessaan laturi polttaa diodisillan. Mulla vaikuttaisi tässä CS-144:ssa olevan suojapiiri, joka pudottaa latausjännitettä laturin kuumentuessa niin paljon, että autolla voi vielä ajaa, mutta akku ei lataudu => diodisilta ei kärähdä. Mikä voisi selittää sen, miksi se on kestävän laturin maineessa. |
Mjaa, en tiä mikä laturi omassa huussissa on mutta kuumana & tyhjäkäynnillä latausjännite putoaa tyypillisesti 12V tuntumaan. Kierroksia nostamalla palautuu kyllä sinne 13.5V huiteille. Kylmänä lataa tyhjäkäynnilläkin kyllä ~13.5-14V.
|
Tehdaskunnostettua Delcoa kannattaa kysyä ihan autosähkötarvikeliikkeestä. Hinnoiteltu sopivasti ja kestää. Olikohan se niin, että paikallinen Sähkö-Diesel ottaa Helsingin Laakerilta tuota tavaraa? En enää muista, mutta kuitenkin oli tukkurilla aivan hyllytavaraa Vetten startit ja laturit.
|
Mulla noita CS130:siä meni useampi 2 vuoden aikana (ympärivuotista ajoa 30th/v). Syynä todennäköisesti hapettumat, huonot maat, sähköjärjestelmässä olleet lukuisat abicot ja huonolaatuiset tehdaskunnostetut laturit (meni niistä laakereitakin). Edes itse remppaamani Iceberg-kitillä varustettu laturi ei kestänyt kuin muutaman kuukauden ennen kuin orkkista vahvempi diodisilta antautui.
Pistin sitten CS144:sen v. 2002 ja siitä 5 vuotta se ainakin kesti (ja toimii edelleen mutta auto ei ajossa). Kerran kun olin Alastarosta tulossa takas niin se dippasi johonkin 11 volttiin ja valo syttyi. Kun pysähdyin ja annoin auton jäähtyä hetken niin se jatkoi lataamista eikä tämä enää ole toistunut. Oliskohan tämä se Yorccin mainitsema suoja? Tossa mun orkkiskirjoitus asiasta tuoreeltaan vaihdon jälkeen: Kuinka vaihdat CS144:sen CS130:sen tilalle Lisäsin vielä myöhemmin ylimääräisen maadoituspiuhan laturista runkoon ihan varmuuden vuoksi. Ja mainittakoon, että abicot on siivottu pois ja maat putsattu. |
Ostin jo 3 vuotta sitten laturin tallin hyllylle varalle kun kaikki peloitteli niiden huonosta kestävyydestä. Ostakaa ihmeessä uusi varalle, alkaa vanha kestämään :rolleyes:
|
Tommonen on ollut muutaman vuoden,ja orkkislaturikin on täysin kunnossa!
http://www.ecklers.com/corvette-alte...1986-1991.html |
Bosch laturi on toiminut ihan ok mut pitää olla myös hyvä akku (Red Top täällä) niin ne pelittää yhdessä ettei toinen tapa toista.
Helppo vaihtaa jopa itse osas. |
Quote:
Toi vois hyvinkin olla, koska Ruåttin reissulla mullakin putosi latausjännite johonkin 11.x V tasolle ja vaihdoin toisen laturin tilalle. Sitten, kun tallilla vaihdoin laturin takaisin, niin taas latasi normaalit 14.x V. (Myöhemminhän mulla tuli sitten saman laturin kanssa ihan muista syistä johtuvia ongelmia) |
Niin pointti oli se et huono akku voi hajoittaa sen laturin? Täällä tais käydä niin, en tiedä kannattaako korjata tai viedä huoltoon Boschin laturia?
|
Quote:
Kyllä voi. Tai siis ainakin "tyhjä" akku, johon laturi yrittää työntää paljon jännitettä ja virtaa eikä rahkeet riitä. Huonossa akussahan napajännite putoaa nopeasti pienellä/nopealla kuormituksella = laturi on jatkuvasti kovilla. |
Joo lähden ostamaan uutta akkua ja se on Vartan pakkasakku. Aina pelannut hyvin. x 3. Uus Red Top tietty Vetessä mut nyt ei ajetakkaan sillä / se olis Veten väärinkäyttöä- muovit varmaan halkeis näillä liki 30 asteen pakkasilla;)
Red Top ja Yellow Top taistelu jatkukoon mut talviautoon oli tämä vinkki. Esim. Iso akku 120e. Moponetissä joku Bosch, ADHD Muumimaailmassa (Varaosamuailma) Snider (väärinkirjoitettu) 79e. ja se luottopakki Varta 99e. (Kuulemma enemmän hopiaa ym.) Kylmäkäynnistysvirta molemmissa 180 mut puolalaisella (?) Snipperilla loppuu paukut kun -35 seisoo viikon täällä luulisin. Siis 2,8 CRD Voyageriin. Red Tophan maksoi maltaita mut kun on iso mylly niin on oltava iso , no akkukin ja hyvä latailla joskus ainakin ennen kevät starttia jos ei muuta jaksa. Pitääpä kysyä paljonko maksais Bosch laturin huolto mistä ostinkin. Edit: Pakko oli ostaa samana päivänä 2009 Kuopion Cruisinkia varten äkkiä! Edit2: Joo 7-9e laakeri ja jotain muutaman kympin yleensä hiilet ym. huolto. Sit jos on enemmän vikaa niin kannattaa ostaa uus, 145 e. täällä ex. korvessa. (Venäjä pääkaupungittaa...) |
Viime kesänä hajosi orkkis laturi. Ostin tuolloin tarvike laturin, joka piti heti käydä vaihtamassa toimivaan.
Laturi toimikin hyvin viime viikkoon asti, kunnes piti lähteä ajamaan Keravalta Rovaniemelle. Hyvinkään kohdalla lataus tippui noin 10 volttiin ja nilkuttaen takaisin kotiin. Onneksi ei hajonnut mihinkään Oulu Rovaniemi välille keskellä yötä. Täytyy varmaan näprätä ilmeisen paljon kestävämpi ZR-1:n CS-144 laturi tilalle. |
Mulla on varalaturi aina matkassa, vaikka olen vaihtanut CS-144:n ja pari kertaa on ollut tarpeen...
|
Quote:
Insinööri Joe on tämän takia suunnitellut sen piilossa olevan tavarakotelon sinne taakse :D Helppo vaihtaa vaikka levikkeellä, jos joku liftarityttö vain suostuu painamaan kiristäjää...... Nimim: Varalaturi mukana jo ainakin kymmenettä vuotta. |
Jos Yorcci ottais provikkaa tuolla varalaturilla autetuista kanssa-autoilijoista niin ajelis varmaan jo ZetÄr 1:llä, sillä joka helskatin kokoontumisessa joltain se hajoaa.
|
Quote:
Ai kato prkl, eipä oo tullu mieleen, että tuosta vois veloittaa rahaakin. #-o Täytyis varmaan pykätä laturipalveluhinnasto ja kuljettaa Scodillacin kyydissä toista varalaturia :D |
Jakelta
löytyi keväällä orkkis delcon laturi, mikä on nyt pelittänyt nyt n.1000 kilometriä. Pitää vain toivoa että sama meno jatkuisi.....
|
| All times are GMT +3. The time now is 05:54. |