FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Miksi kuitu jousi ei kestä (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=17061)

zorvette 06.11.2010 17:34

Miksi kuitu jousi ei kestä

Morjes
Tässä vuosien saatossa minun C3 on ollut muutoma eri kuitu jousi takana ,
eri jäykkyysiä eri merkkisiä , kiristetty momentiin niin kuin ohjeissa
sanotaan , uudet koni iskarit , runko on suora ja kun asentaa kuitu
jousen autoon , ne on aina sopinut yhtään ilman mitään lisä punnerrusta
vaihto käy puolessa tunissa

Jouset on vaan menneet hajalle ilman eri syytä ??? , yksi kerta tulin pikkaisen lujenpaa mitä laki sallii sellaiseen loivaan notkoon mitä nyt keväällä teillä on , tankki täynnä 90 litraa , löi takapään pohjaan ja ihan veltoksi taka pään ja sen jälkeen auto parkkiin , arvioimaan missä vireessä jousi on , eli vahinkot oli poikaittais suunnassa jousi oli mennyt säleiksi ,sen verran oli kuitua jäännyt yhteen kiinni että pääsin telakalle pistää takas rauta jousen , onkos muilla ollut samanlaisa murheita ja mitä pitäs tehdä että sais kuidun kestämään , rauta kestää kyllä mutta kun noita kuituja on tehty niin onhan niidenkin pakko kestää , vai onko minulla tullut joka kerta joku sekunda kappale

poppamies 06.11.2010 17:54

Kuulosta perin oudolta, onhan perärööriputkisto varmasti kiinni jousessa?
RalliGT sivuputkien kanssa ainakin kestänyt oikein kivasti, melko ralliakin menoa :-k

Pantse 06.11.2010 18:17

Onko sulla ollu mitään lämpösuojausta jousessa? Yksi yleinen teoria noissa rikkoutumisissa on ollut se, että putkien kuumuus haurastuttaa jousen.

zorvette 06.11.2010 19:30

Quote:

Originally Posted by Pantse
Onko sulla ollu mitään lämpösuojausta jousessa? Yksi yleinen teoria noissa rikkoutumisissa on ollut se, että putkien kuumuus haurastuttaa jousen.

Tuo minkä kerroin tuossa jutussa oli talvella laitettu uusi jousi alle ja oli kevään ensi veto meneillään ja niin vain läjähti säleiksi ei ainakaan hapera jousi ollut , kyllä siinä perä murikan alla on pelli lämpösuojana , takuuseen kuidut kyllä on menneet mutta syytä hajoamiseen en ole saanut, miten noissa C4-C5-C6
nuot kuitu jouset on kestäneet

Macho 06.11.2010 20:39

Quote:

Originally Posted by zorvette
miten noissa C4-C5-C6 nuot kuitu jouset on kestäneet

Kuitujouset ovat moninverroin kestävempiä kuin rautajouset, joten jos jousitusgeometriassa tai lämmöissä ei ole mitään ihmeellistä, on kohdallesi vain sattunut monta valmistusvikaista.

Jos viitsit niin otappa kuvia jousesta auton alla sekä niistä hajonneista?

zorvette 07.11.2010 15:08

Quote:

Originally Posted by Macho
Kuitujouset ovat moninverroin kestävempiä kuin rautajouset, joten jos jousitusgeometriassa tai lämmöissä ei ole mitään ihmeellistä, on kohdallesi vain sattunut monta valmistusvikaista.

Jos viitsit niin otappa kuvia jousesta auton alla sekä niistä hajonneista?

No harmi ettei tullut otettua kuvia mutta juttu jatkuu näin , kun vein muistaakseni neljännen kuitu jousen päreinä takas finnvetteen jake tuumasi että
mulla on ehdotomasti suomen ennätys takajousen rikkomisessa ja laittoi uuden
rauta jousen kainaloon sitä en ole saanut hajoitettua , tässä jutussa nyt oli tärkeitä tuo kysymys miksi sain nuot kuitu jouset hajalle vai voiko olla noin huonoa säkää että ne kaikki oli valmistus viallisia ,

ZL1 07.11.2010 16:32

Quote:

No harmi ettei tullut otettua kuvia mutta juttu jatkuu näin , kun vein muistaakseni neljännen kuitu jousen päreinä takas finnvetteen jake tuumasi että
mulla on ehdotomasti suomen ennätys takajousen rikkomisessa ja laittoi uuden
rauta jousen kainaloon sitä en ole saanut hajoitettua , tässä jutussa nyt oli tärkeitä tuo kysymys miksi sain nuot kuitu jouset hajalle vai voiko olla noin huonoa säkää että ne kaikki oli valmistus viallisia ,

kaikki jouset Jakelta? sama merkki ja malli?

zorvette 07.11.2010 18:07

Quote:

Originally Posted by ZL1

Nyt ei ollut kyse keneltä olin ostanut jousen ,VAAN miksi ne ei kestäneet mun kärryssä , ainakin takuu pelasi hyvin jakella

Macho 07.11.2010 19:34

Quote:

Originally Posted by ZL1

Quote:

minun C3 on ollut muutoma eri kuitu jousi takana ,
eri jäykkyysiä eri merkkisiä

.

ZL1 07.11.2010 20:15

Quote:

Originally Posted by Macho
.

Katos vaan...no sitten on valmistusvian todennäköisyys pirun pieni

ZL1 07.11.2010 20:16

Quote:

Nyt ei ollut kyse keneltä olin ostanut jousen ,VAAN miksi ne ei kestäneet mun kärryssä , ainakin takuu pelasi hyvin jakella

sitä en kysynyt

Finnshark 07.11.2010 23:30

Ovatko kaikki jouset menneet rikki samasta kohdasta ja samalla tavalla? Vai onko hajontaa siinä miten ja mistä ovat hajoilleet? Jos ovat samasta paikasta menneet niin onko varmaa että missään jousituksen asennossa jousi ei ota kiinni mihinkään ylimääräiseen? Kuituhan ei kestä iskuja samaan tapaan kuin metalli. Aika epätodennäköistä että mikään kohta osuisi johonkin, mutta tuli mieleen kun on niin erikoinen ongelma.

Toxic Flame 08.11.2010 05:33

Mitäs muoville tapahtuu kun se lämpenee?

zorvette 08.11.2010 06:23

Quote:

Originally Posted by Finnshark
Ovatko kaikki jouset menneet rikki samasta kohdasta ja samalla tavalla? Vai onko hajontaa siinä miten ja mistä ovat hajoilleet? Jos ovat samasta paikasta menneet niin onko varmaa että missään jousituksen asennossa jousi ei ota kiinni mihinkään ylimääräiseen? Kuituhan ei kestä iskuja samaan tapaan kuin metalli. Aika epätodennäköistä että mikään kohta osuisi johonkin, mutta tuli mieleen kun on niin erikoinen ongelma.

Morjes taas
kyse on vielä 82 mallista jossa on jo alkuperäisesti kuitu jousi takana , jousi on keskeltä kiinni perä murikassa kolmella pultilla ja kireydestä sanotaan että sen pitää olla 45- 50 lbs ft ja eikä saa olla kuumuudelle altiina eikä jousesta saa nostaa hallitunkilla jne.. : HAJOAMIS PISTE on aina ollut noin 15 - 30 cm perä murikan molemilta puolilta , olen kyllä varmistanut kireyden kahdella eri momentti avaimella ettei mene liika kireeksi , Olisko tuo jousi kummiskin ollut liian kireellä siitä keskeltä eikä päässyt yhtään elämään ja sen takia hajoittanut ne jouset , vielä siitä hajoamis pisteestä , ei ole mennyt yhtäaikaa kumpikin puoli rikki vaan vaan satunaisesti jompi kumpi puoli

janiv 08.11.2010 08:20

Quote:

Originally Posted by Toxic Flame
Mitäs muoville tapahtuu kun se lämpenee?

Riippuu siitä onko se kertamuovia vai kestomuovia. Kestomuovit pehmenee lämmetessään ja ne voidaan muovata uudestaan. Jäähtyessään useimmat palautuu alkuperäiseen kestävyyteen. Joittenkii kestomuovien polymeerirakenne heikkenee lämmitettäessä eikä palaudu alkuperäiseen kestävyyteen.

(Kuitu) hartsi on kertamuovia ja sehän palaa/rikkoutuu/hajoaa/tuhoutuu/heikkenee lämmetessään eikä taatusti palaa alkuperäisen kestävyyden tasolle.

Toxic Flame 09.11.2010 21:19

Quote:

Morjes taas
kyse on vielä 82 mallista jossa on jo alkuperäisesti kuitu jousi takana , jousi on keskeltä kiinni perä murikassa kolmella pultilla ja kireydestä sanotaan että sen pitää olla 45- 50 lbs ft ja eikä saa olla kuumuudelle altiina eikä jousesta saa nostaa hallitunkilla jne.. : HAJOAMIS PISTE on aina ollut noin 15 - 30 cm perä murikan molemilta puolilta , olen kyllä varmistanut kireyden kahdella eri momentti avaimella ettei mene liika kireeksi , Olisko tuo jousi kummiskin ollut liian kireellä siitä keskeltä eikä päässyt yhtään elämään ja sen takia hajoittanut ne jouset , vielä siitä hajoamis pisteestä , ei ole mennyt yhtäaikaa kumpikin puoli rikki vaan vaan satunaisesti jompi kumpi puoli

Onko pakoputki ollut miten lähellä poikkeamiskohtaa?

zorvette 12.11.2010 13:28

Tuli kontattua vetten alle mittaamaan tuon jousen ja putken välinen ero
mitta tulos oli 1,5 cm , eli minusta varmaan aika sama mitä olen muissakin vetteissä nähnyt ? , mikä lienee pakarin lämpötila siinä perämurin kohdalla
kuumana kesä päivänä kun oikein antaa hanaa , luulis silti että ilma virta viilentäs putkea melkoisesti ,,, eihän jousi pelkää lasikuitua ole vaan varmaan monen eri aineen yhdistelmä , ??? kuka tietää , tuntuu olevan höyhenen kevyt ainakin verrattuna rauta jouseen

Yly 12.11.2010 13:39

Quote:

mitta tulos oli 1,5 cm , eli minusta varmaan aika sama mitä olen muissakin vetteissä nähnyt ? , mikä lienee pakarin lämpötila siinä perämurin kohdalla
kuumana kesä päivänä kun oikein antaa hanaa , luulis silti että ilma virta viilentäs putkea melkoisesti ,,, eihän jousi pelkää lasikuitua ole vaan varmaan monen eri aineen yhdistelmä , ??? kuka tietää , tuntuu olevan höyhenen kevyt ainakin verrattuna rauta jouseen

Koittakaapa sulattaa kutistesukkaa kolvilla jonka lämpötila on 400 astetta, siten että kolvin ja sukan väli on 1,5 cm......

...väitän ettei kutistu...se on kuitenkin suunniteltu niin , että reakoi lämpöön...

Ei johdu tuo ongelma lämmöstä, väitän mä

janiv 12.11.2010 14:10

Quote:

Originally Posted by Yly
Koittakaapa sulattaa kutistesukkaa kolvilla jonka lämpötila on 400 astetta, siten että kolvin ja sukan väli on 1,5 cm......

...väitän ettei kutistu...se on kuitenkin suunniteltu niin , että reakoi lämpöön...

Pakko oli kokeilla:p Eipähän kutistunu. Melkeen pitää koskettaa, että kutistuu. Vaan otappa 250 asteinen kuumailmapuhallin ni jopa kutistuu.

Yly 12.11.2010 18:32

Quote:

Originally Posted by janiv
Pakko oli kokeilla:p Eipähän kutistunu. Melkeen pitää koskettaa, että kutistuu. Vaan otappa 250 asteinen kuumailmapuhallin ni jopa kutistuu.

Heh ! Meinaatko, että on just jousen kohdalla reikä pakoputkessa :D

Ja molemmilla puolilla :albino:

Voisiko jousi joutua vääntyneeksi "potkuriksi" jostakin syystä ? Oliskohan noita valmistettu siten, että jousen kuuluu taipua vain siihen tiettyyn suuntaan :-k

Toxic Flame 12.11.2010 18:57

Quote:

Mutta brakasko se just tosta putken kohdalta vai jostain sivummalta?

lepe 13.11.2010 16:32

Quote:

Originally Posted by Yly

auttaisiko jos kääris jousien kohdalle putkeen sitä lämpösuojaa ? vai mitä se nyt oli ? ettei jousi lämpene kun putket niin lähellä :study:

zorvette 18.12.2010 19:26

Quote:

Morjes
Tässä vuosien saatossa minun C3 on ollut muutoma eri kuitu jousi takana ,
eri jäykkyysiä eri merkkisiä , kiristetty momentiin niin kuin ohjeissa
sanotaan , uudet iskarit , runko on suora ja kun asentaa kuitu
jousen autoon , ne on aina sopinut yhtään ilman mitään lisä punnerrusta
vaihto käy puolessa tunnissa

Jouset on vaan menneet hajalle ilman eri syytä ??? , yksi kerta tulin pikkaisen lujenpaa mitä laki sallii sellaiseen loivaan notkoon mitä nyt keväällä teillä on , tankki täynnä 90 litraa , löi takapään pohjaan ja ihan veltoksi taka pään ja sen jälkeen auto parkkiin , arvioimaan missä vireessä jousi on , eli vahinkot oli poikaittais suunnassa jousi oli mennyt säleiksi ,sen verran oli kuitua jäännyt yhteen kiinni että pääsin telakalle pistää takas rauta jousen , onkos muilla ollut samanlaisa murheita ja mitä pitäs tehdä että sais kuidun kestämään , rauta kestää kyllä mutta kun noita kuituja on tehty niin onhan niidenkin pakko kestää , vai onko minulla tullut joka kerta joku sekunda kappale

No niin uutta matoa koukkuun katsotaan miten käy , rauta pois ja amerikan setä lähetti uutta kuitua alle

http://kuvablogi.com/nayta/2890007/

ZL1 18.12.2010 22:30

Quote:

No niin uutta matoa koukkuun katsotaan miten käy , rauta pois ja amerikan setä lähetti uutta kuitua alle

http://kuvablogi.com/nayta/2890007/

420 eli melko tymäkkä

zorvette 18.12.2010 23:04

Kaikki muut miedommat kuitu jouset on hajonneet siksi tämä 420 ,,, ihan testi mielessä ,,, ei vieläkään ole selvillä miksi nuot edelliset jouset on mennet päreiksi

Toxic Flame 19.12.2010 06:18

Hieno jousi ja hyvä havainnekuva, mulle aukes nimittäin ekaa kertaa noitten vetoakselien hihojen funktio. Omaa vessaa kun on vasta päässyt ihailemaan valokuvien kautta, nyyh tulis jo.

ZL1 19.12.2010 14:36

Quote:

Kaikki muut miedommat kuitu jouset on hajonneet siksi tämä 420 ,,, ihan testi mielessä ,,, ei vieläkään ole selvillä miksi nuot edelliset jouset on mennet päreiksi

muistaakseni 360 ja jäykemmät on kaaritettu loivemmiksi kuin sitä löysemmät, mutta tuskin se kestoon vaikuttaa...

ZL1 19.12.2010 14:37

Quote:

Originally Posted by Toxic Flame
Hieno jousi ja hyvä havainnekuva, mulle aukes nimittäin ekaa kertaa noitten vetoakselien hihojen funktio. Omaa vessaa kun on vasta päässyt ihailemaan valokuvien kautta, nyyh tulis jo.

katos vaan enpä aiemmin ole noita hihoja nähnyt...kuka niitä myy?

zz-2 20.12.2010 17:54

Quote:

Originally Posted by ZL1
katos vaan enpä aiemmin ole noita hihoja nähnyt...kuka niitä myy?

En tiedä. Piirros kuva oli jopa Chiltonin korjaus oppaassa. Liekä ihan vakio kamaa josta kukaan ei ole kuulu eikä nähnyt.

All times are GMT +3. The time now is 11:33.