![]() |
Miksi kuitu jousi ei kestä
Morjes
Tässä vuosien saatossa minun C3 on ollut muutoma eri kuitu jousi takana , eri jäykkyysiä eri merkkisiä , kiristetty momentiin niin kuin ohjeissa sanotaan , uudet koni iskarit , runko on suora ja kun asentaa kuitu jousen autoon , ne on aina sopinut yhtään ilman mitään lisä punnerrusta vaihto käy puolessa tunissa Jouset on vaan menneet hajalle ilman eri syytä ??? , yksi kerta tulin pikkaisen lujenpaa mitä laki sallii sellaiseen loivaan notkoon mitä nyt keväällä teillä on , tankki täynnä 90 litraa , löi takapään pohjaan ja ihan veltoksi taka pään ja sen jälkeen auto parkkiin , arvioimaan missä vireessä jousi on , eli vahinkot oli poikaittais suunnassa jousi oli mennyt säleiksi ,sen verran oli kuitua jäännyt yhteen kiinni että pääsin telakalle pistää takas rauta jousen , onkos muilla ollut samanlaisa murheita ja mitä pitäs tehdä että sais kuidun kestämään , rauta kestää kyllä mutta kun noita kuituja on tehty niin onhan niidenkin pakko kestää , vai onko minulla tullut joka kerta joku sekunda kappale |
Kuulosta perin oudolta, onhan perärööriputkisto varmasti kiinni jousessa?
RalliGT sivuputkien kanssa ainakin kestänyt oikein kivasti, melko ralliakin menoa :-k |
Onko sulla ollu mitään lämpösuojausta jousessa? Yksi yleinen teoria noissa rikkoutumisissa on ollut se, että putkien kuumuus haurastuttaa jousen.
|
Quote:
nuot kuitu jouset on kestäneet |
Quote:
Kuitujouset ovat moninverroin kestävempiä kuin rautajouset, joten jos jousitusgeometriassa tai lämmöissä ei ole mitään ihmeellistä, on kohdallesi vain sattunut monta valmistusvikaista. Jos viitsit niin otappa kuvia jousesta auton alla sekä niistä hajonneista? |
Quote:
mulla on ehdotomasti suomen ennätys takajousen rikkomisessa ja laittoi uuden rauta jousen kainaloon sitä en ole saanut hajoitettua , tässä jutussa nyt oli tärkeitä tuo kysymys miksi sain nuot kuitu jouset hajalle vai voiko olla noin huonoa säkää että ne kaikki oli valmistus viallisia , |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
. |
Quote:
|
Quote:
|
Ovatko kaikki jouset menneet rikki samasta kohdasta ja samalla tavalla? Vai onko hajontaa siinä miten ja mistä ovat hajoilleet? Jos ovat samasta paikasta menneet niin onko varmaa että missään jousituksen asennossa jousi ei ota kiinni mihinkään ylimääräiseen? Kuituhan ei kestä iskuja samaan tapaan kuin metalli. Aika epätodennäköistä että mikään kohta osuisi johonkin, mutta tuli mieleen kun on niin erikoinen ongelma.
|
Mitäs muoville tapahtuu kun se lämpenee?
|
Quote:
kyse on vielä 82 mallista jossa on jo alkuperäisesti kuitu jousi takana , jousi on keskeltä kiinni perä murikassa kolmella pultilla ja kireydestä sanotaan että sen pitää olla 45- 50 lbs ft ja eikä saa olla kuumuudelle altiina eikä jousesta saa nostaa hallitunkilla jne.. : HAJOAMIS PISTE on aina ollut noin 15 - 30 cm perä murikan molemilta puolilta , olen kyllä varmistanut kireyden kahdella eri momentti avaimella ettei mene liika kireeksi , Olisko tuo jousi kummiskin ollut liian kireellä siitä keskeltä eikä päässyt yhtään elämään ja sen takia hajoittanut ne jouset , vielä siitä hajoamis pisteestä , ei ole mennyt yhtäaikaa kumpikin puoli rikki vaan vaan satunaisesti jompi kumpi puoli |
Quote:
(Kuitu) hartsi on kertamuovia ja sehän palaa/rikkoutuu/hajoaa/tuhoutuu/heikkenee lämmetessään eikä taatusti palaa alkuperäisen kestävyyden tasolle. |
Quote:
Onko pakoputki ollut miten lähellä poikkeamiskohtaa? |
Tuli kontattua vetten alle mittaamaan tuon jousen ja putken välinen ero
mitta tulos oli 1,5 cm , eli minusta varmaan aika sama mitä olen muissakin vetteissä nähnyt ? , mikä lienee pakarin lämpötila siinä perämurin kohdalla kuumana kesä päivänä kun oikein antaa hanaa , luulis silti että ilma virta viilentäs putkea melkoisesti ,,, eihän jousi pelkää lasikuitua ole vaan varmaan monen eri aineen yhdistelmä , ??? kuka tietää , tuntuu olevan höyhenen kevyt ainakin verrattuna rauta jouseen |
Quote:
Koittakaapa sulattaa kutistesukkaa kolvilla jonka lämpötila on 400 astetta, siten että kolvin ja sukan väli on 1,5 cm...... ...väitän ettei kutistu...se on kuitenkin suunniteltu niin , että reakoi lämpöön... Ei johdu tuo ongelma lämmöstä, väitän mä |
Quote:
|
Quote:
Heh ! Meinaatko, että on just jousen kohdalla reikä pakoputkessa :D Ja molemmilla puolilla :albino: Voisiko jousi joutua vääntyneeksi "potkuriksi" jostakin syystä ? Oliskohan noita valmistettu siten, että jousen kuuluu taipua vain siihen tiettyyn suuntaan :-k |
Quote:
Mutta brakasko se just tosta putken kohdalta vai jostain sivummalta? |
Quote:
auttaisiko jos kääris jousien kohdalle putkeen sitä lämpösuojaa ? vai mitä se nyt oli ? ettei jousi lämpene kun putket niin lähellä :study: |
Quote:
No niin uutta matoa koukkuun katsotaan miten käy , rauta pois ja amerikan setä lähetti uutta kuitua alle http://kuvablogi.com/nayta/2890007/ |
Quote:
|
Kaikki muut miedommat kuitu jouset on hajonneet siksi tämä 420 ,,, ihan testi mielessä ,,, ei vieläkään ole selvillä miksi nuot edelliset jouset on mennet päreiksi
|
Hieno jousi ja hyvä havainnekuva, mulle aukes nimittäin ekaa kertaa noitten vetoakselien hihojen funktio. Omaa vessaa kun on vasta päässyt ihailemaan valokuvien kautta, nyyh tulis jo.
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
| All times are GMT +3. The time now is 11:33. |