![]() |
Harrastetilojen lämmitysenergia
Millaisia lämmityskustannuksia harrastetilat/talli/halli on muille tuonut? Itsellä statistiikkaa vasta vuoden ajalta, eikä tarkat lukemat edes nyt käsillä, mutta tässä suuntaa:
-suorasähköä ~4MWh vuodessa, kylmin kuukausi 1MWh tienoilla -lämpötila 2-10 asteen haarukassa, väliaikaiset nostot ei energian kannalta merkittäviä -pinta-ala 65/60m2 (ulko/sisä) -uretaani (olikohan 95mm) seinissä, villaa (300mm) katossa ja kaksi kehnoa kippiovea ja yksi käyntiovi -painovoimainen ilmanvaihto ilman lämmöntalteenottoja tms. -Pirkanmaan korkeudella |
60m2 talli suoralla sähköllä, 150-200mm eristettä, nosto-ovet. Toistaiseksi vielä yksinkertaiset ikkunat. Ilmalämpöpumppu pelkäntään jota avitin erillisellä siirrettävällä patterilla kovimpien pakkasten aikana. Peruslämpötila n. +10 astetta. Sipoossa. Näillä eväin toissatalvena kokoiskulutus oli muistaakseni 2700kWh talvelta.
Eristystä olen parantanut ja tulee vielä kaksinkertaiset ikkunat, joten pitäisi tosta vielä petrata. Nykyään pidän peruslämmön sähköpattereilla +5 asteessa jota aina tarvittaessa nostan työskentelyn ajaksi 13-14 asteeseen ilpillä. |
Quote:
Itsekin olen hakenut sellaista pienempää lämpötilaa, etteivät maalit ottaisi lukua eli aika vastaavaa. Ikkunoiden vaihto varmasti auttaisi täälläkin, mutta halvemmalla saattaisi saada saman hyödyn, jos pistäisi uretaanilevyä noihin oviin. Säätöjä jo tein ja tiivisteitä lisäsin, kun valo paistoi karmien välistä. Jarmo |
Kipsilevyt sisällä maalattu lujalla. Sen verran ilmankosteus on vaikuttanut, että saumat on hieman eläneet ja paljastaneet pakkeloidut saumakohdat. Ei todellakaan mikään iso ongelma, mutta pieni kauneusvirhe. Jos pitäisi peruslämmön 5 astetta korkeammalla todennäköisesti kosteus/lämpötilavaihtelut ei olisi vaikuttaneet saumoihin läheskään yhtäpaljon. Pitäisi tehdä vertailu talvelta lämpimemmillä tiloilla kontra sähkölasku niin selviäisi 10 asteen peruslämmön vaikutus. Kyllähen se niin on että 5 astetta on kostealla melko koleaa. ILPin hyvä puoli on sen kosteusvaihteluita tasaava vaikutus.
|
Quote:
Itse tutkailen säätöjä parhaillaan patteriin liitetyllä kulutusmittarilla. Ei kuitenkaan uskalla melkein tuhannen euron maalien (min. säilytys on tuo 5 astetta) ja muiden kaluston vuoksi tiputtaa kovin paljoa lämpöjä (vaikkei kylmän pitäisi mitään tehdäkään). Tallissa on yksi 1,5kW öljylämmitteinen patteri, joka riittii viime talvena pitämään plussalla, vaikka tammikuussa olikin melkein koko ajan täysillä, kun keskimääräinen teho oli (1000kWh/(31pv*24h/pv)) 1,34kW tienoilla, jos tuota kulutusta muistelin suunnilleen oikein. |
Quote:
Vai onkos mulla jossain joku pilkkuvirhe tms.? |
Quote:
Jep, 1 kw = 1000 w johan tossa olis vähän päälle sadalla harrastetilalla saanut Loviisan ykkös reaktorin nytkähtämään :D |
Quote:
MegawattiTUNTIhan oli kuitenkin tuo yksikkö, josta puhuin eikä vuosisähköstä puhuttaessa mikään kummoinen energiamäärä ole. Ööh, oikaiskaapas nyt kädestä pitäen, jos mun aivot on jääneet narikkaan :rolleyes: |
1MW=1000kW elon laskuopin mukaan. Ei tähän Loviisaa tarvita.
|
Pikaisesti luettuna mielestäni Jarmo79 on laskenut ihan oikein.
Eikös se ydinvoimala tuota sen vähän vajaa 500MW jatkuvasti, jos sitä täysillä käytetään? Tuo 4MWh olit taas tallin vuoden kulutus ja ydinvoimala taas tuottaa vuodessa 500MWx24hx365d=4380000MWh=4380GWh=4,38TWh ? edit: ei pitäs näköjään kesken päivän kiiressä kirjotella mitään :D http://fi.wikipedia.org/wiki/Loviisan_ydinvoimalaitos 8TWh saadaan 2 reaktorilla joten ei ihan sadalla tallinlämmityksellä nyykähdä :D |
Quote:
Nyt me ollaan asian ytimessä :) |
Quote:
Siis 1000kwh 31 päivää ja 24 tuntia/päivä. 1000kwh = 1000kw kulutus tunnissa, jos sulla on 1kw patteri, niin ton mukaan niitä pitäis olla 1000 kappaletta :confused: Vai oonko mä nyt ihan pihalla :confused: |
Quote:
Onhan se vähän eriasia kuluttaako sitä sähköä 4MWh tunnissa vai 4MWh vuodessa. |
Siellä hämää se kwh eli Jarmolla tuskin on palanut miljoona wattia tunnissa vaan kuussa. Eli jos se patteri on hönkinyt täysillä 24/7 niin 1500W x 24 x 31=1116000W eli 1116kW/kuussa. Tai jos se jollain mittauksella on vienyt vain sen 1.34kW per tunti niin sitten ollaan hilpun vajaassa tuhannessa kW per kk.
Näin mä siis ymärsin tuon? |
Quote:
|
Quote:
kWh <> ltr (energiamäärän ja vesimäärän mittayksikkö) kW (tai kJ/s) <> ltr/tunnissa (tehon ja virtauksen mittayksikkö) Vuodessa oli siis kulunut n. 4MWh:n energiamäärä, joka on painottunut sinne talvikuukausille niin, että huippukulutus on lähennellyt 1,5kW tehontuottoon pystyvän sähköpatterin maksimia. Jopas tässä lipsutaan, mutta hyvähän tuo, että puhuu sitten samoista asioista.. Jarmo |
Quote:
Aia pihvi, sorry :thumleft: Sitten itse asiaan, mulla on talli 60 neliöö ja siinä ns. kellluva betonilattia, jossa on säkölämmitys (kaapeli). Termarin säätönuppi on ollut jo 20v samassa asennossa, eli minimissä kesät, talvet. Sähkömittaria siinä ei ole erikseen, vaan samassa mitskussa on myös mökki, joka on talvet ns. kylmillään. Nyt mulla ei oo noita kilowatteja, vai mitä ne nyt onkaan :D just tässä, mutta sähkö maksaa noin vajaa 70 ¤/kk (energia+siirto) ja toi maksu on tasattu niin, että menee sama summa ympäri vuoden (12kk). Tallissa on katolla ainakin puolmetriä villoja, tuplalasit ja lämpöovet. On kyllä huoleton ja suht edullinen systeemi harrastetilan pitämiseksi lämpöisenä talvella. OT:nä, että samainen talli on kesähelteellä mielyttävän viileä, johtuen niistä hyvistä eristeistä. |
| All times are GMT +3. The time now is 06:51. |