FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Webasto tai Eberi (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=19435)

bulldog's 10.02.2012 23:07

Webasto tai Eberi

Olis tulossa tollanen iso farkkutyylinen käyttöauto ja tarkoitus olis asennuttaa siihen jonkunnäköinen webasto tyylinen ratkaisu.... olisko ideoita miten kannattais toteuttaa?
Eli mihin kotteron veis että homma toimis parhaiten fiksuun hintaan?
Kannattaako laitteen hankkiminen "ebaystä" ja antaa jollekkin virismiehelle, (lue tunteeko kukaan sellaista) vai suoraa jollekkin webastojälleenmyyjämerkkikorjaamolle ja jännittää millaisen laskun lyövät käteen?
Itsellä ei ole aikaa rupee opettelee tuon asennusta... ;)

86vette 11.02.2012 00:30

Quote:

Originally Posted by bulldog's
Olis tulossa tollanen iso farkkutyylinen käyttöauto ja tarkoitus olis asennuttaa siihen jonkunnäköinen webasto tyylinen ratkaisu.... olisko ideoita miten kannattais toteuttaa?
Kannattaako laitteen hankkiminen "ebaystä" ja antaa jollekkin virismiehelle, (lue tunteeko kukaan sellaista) vai suoraa jollekkin webastojälleenmyyjämerkkikorjaamolle ja jännittää millaisen laskun lyövät käteen?

Suunnilleen 1500-1700€ on ton webaston hinta asennettuna suomessa.
Ei kannata ebaysta ostaa noita.

ToniH 11.02.2012 00:37

Eberi kuuluu kuplaan ja Webasto nykyautoon ;) Siis lähinnä edustuksen ja osasaatavuuden puolesta.Teet mitä teet niin hommaa kaukosäätimellä, paras on kännykkäohjaus.

Ja muista, että webasto ei korvaa lohkolämmitintä. Jos jätät lohkarin pois niin tulet huomaamaan, että akku on joku aamu tyhjä - ja uudestaan ja uudestaan jne. Järkevä setti on Webasto kaukolla + Defan lohkari + Defan akkulaturi. Tolla kokoonpanolla todennäköisesti auto on aina tarvittaessa lämmin ja lähtee vielä käyntiinkin.

Siis jos jäi epäselväksi niin pointti on tämä: Webasto syö akun todella tehokkaasti, varsinkin pakkaskeleillä. Jos et aja pitkiä settejä kerralla niin voipi käydä useamman kerran talvessa niin, että auto ei starttaa.

Tässä on lähipiirissä 3 kaveria, jolla sama ongelma tänä talvena. Ostivat uuden auton (VW+VW+Volvo) Webastolla, myyjä sanoi: "et tarvitse lohkaria koska sulla on webasto". My ass, sanon minä. Tuloksena, että kaikki 3 ovat jääneet pihaan vähintään kerran. 2:lle on jo asennettu ja vikalle asennetaan ensiviikolla lohkari ja akkulaturi.

86vette 11.02.2012 00:40

Juu niinhän se tekee jos liian lyhyttä työmatkaa ajelee :D

Tuomas 11.02.2012 04:57

Mulla Vito jossa eberi. Mä huudatan sitä kokoajan kylmillä, ajan lyhyttä matkaa jne jne. Aina pelittää ja lähtee käyntii jne. Lisäksi oli aikaisemmassa C32 AMG:ssa kanssa eberi. Sekin toimi monta vuotta ilman murheita. Mulla ne huutaa yleensä tunnin ennen kuin viitsin vaivautuna autoon. Vähintään puolituntia jokatapauksessa. Lohkolämmitintä ei tulisi mieleenkään laittaa.

Tuomas 11.02.2012 05:01

Quote:

Originally Posted by ToniH
sama ongelma tänä talvena. Ostivat uuden auton (VW+VW+Volvo) Webastolla, .

Ettei olisi vika kuitenkin volkkarissa ja volvossa??? :D :D

Soppa79 11.02.2012 07:11

En itse tunne ketään jolla olisi ollut webastojen kanssa ongelmia, jos työmatkat ovat olleet yli 5km ja webasto ei ole huutanut 1-1,5 tuntia joka aamu. Kunnon akku autaa paljon.

Mikä on webaston todellinen hyöty jos auto on kuitenkin aina lohkolämppärissä?

Epä se lohkis paljoa enään tuossa kustanna, mutta monilla ei ole mahdollisuutta sen käyttöön (esim. kaupunki asujat)

jazka49 11.02.2012 08:29

Quote:

Itse menisin ammattiliikkeeseen ja jättäisin sinne hoidettavaksi. En kuitenkaan jäisi jännittämään laskun suuruutta, vaan ottaisin koko paketista "mustaa valkoisella" tarjouksen ennakolta.

Tommy H. 11.02.2012 11:00

Täältä ääni Webastolle, ja ehdottomasti se parempi T100 HTM kaukosäädin, ihan ykkös peli ja ei tartte ruuvailla koelautaan mitään kellokytkimiä.

Dalton 11.02.2012 11:17

Itselläni on käyttiksessä BMW:n oma kauko-ohjauksella oleva polttoainelämppäri. Näppärä myös siinä, ettei se käynnisty, jos akun jännite on liian alhainen. Mutta kuitenkin virta riittää moottorin käynnistykseen. Jos moottorin käyntilämpötila on alhainen, niin tuo käynnistyy automaattisesti tuottamaan lisälämpöä. Kaupassa käynti on kiva, ettei tarvitse mennä kovillakaan pakkasilla kylmään autoon.

Kannattaa oikeestaan olla yhteydessä valtuutettuihin huotopisteisiin. Ne voi yhdistää polttoainelämppärin auton omaan ilmanvaihtojärjestelmään + saattaa tulla toimintoja, joita varaosaliikkeet eivät pysty toteuttamaan.

Quote:

Eberi kuuluu kuplaan ja Webasto nykyautoon ;) Siis lähinnä edustuksen ja osasaatavuuden puolesta.Teet mitä teet niin hommaa kaukosäätimellä, paras on kännykkäohjaus.

Ja muista, että webasto ei korvaa lohkolämmitintä. Jos jätät lohkarin pois niin tulet huomaamaan, että akku on joku aamu tyhjä - ja uudestaan ja uudestaan jne. Järkevä setti on Webasto kaukolla + Defan lohkari + Defan akkulaturi. Tolla kokoonpanolla todennäköisesti auto on aina tarvittaessa lämmin ja lähtee vielä käyntiinkin.

Siis jos jäi epäselväksi niin pointti on tämä: Webasto syö akun todella tehokkaasti, varsinkin pakkaskeleillä. Jos et aja pitkiä settejä kerralla niin voipi käydä useamman kerran talvessa niin, että auto ei starttaa.

Tässä on lähipiirissä 3 kaveria, jolla sama ongelma tänä talvena. Ostivat uuden auton (VW+VW+Volvo) Webastolla, myyjä sanoi: "et tarvitse lohkaria koska sulla on webasto". My ass, sanon minä. Tuloksena, että kaikki 3 ovat jääneet pihaan vähintään kerran. 2:lle on jo asennettu ja vikalle asennetaan ensiviikolla lohkari ja akkulaturi.

V-P 11.02.2012 12:02

Quote:

Mä pähkäilin saksasta tuomani asuntoauton toimivuutta silmälläpitäen ihan samoja juttuja.
Päädyin Webastoon. Valtuutetun liikkeen paikalleen asennettuna ja kahden vuoden takuulla 1700 ¤.
Perustelivat minulle syyt siihen:
-Kaikki putket, liittimet ja asennukseen käytetyt osat ovat merkkikohtaisia, eikä mitään väkisin väännettyjä yleisosia.
-Konehuoneessa ei asennuksen jälkeen risteile erivärisiä johtoja ristiin rastiin, vaan konehuone on "tehdasasennetun" näköinen.
-Takuu on voimassa.
-Tulipalon riski oikein tehdyn asennuksen jälkeen pieni verrattuna jonkun asiaa vähemmän tunteman asentamana.
-Ohjaamon lämmitykseen käytetään auton omaa lämmityslaitteen puhallinta(kin?), ja lämpö tulee auton omista lämmityslaitteen suuttimista.
Ihan paljoa kokemuksia ei vielä ole, mutta sähköähän toi laite tietenkin kuluttaa. Jos auton akku on "tarpeeksi" iso ja kunnossa, en usko mitään ongelmia tulevan.
"Helppona" ratkaisuna tuohon mahdolliseen ongelmaan on laittaa auto "liekaan", mutta ladatakin ainoastaan akkua! Akkulaturinhan voi vaikka asentaa väliaikaisesti talveksi auton konehuoneeseen.
Ainakaan näin akku ei "kyykähdä", vaikka siperian ilmasto tulisi päälle ja ohjaamo on lähtiessä varmasti lämmin.:D

ToniH 11.02.2012 12:04

Quote:

Originally Posted by Soppa79
Mikä on webaston todellinen hyöty jos auto on kuitenkin aina lohkolämppärissä?

No, sehän ei ole lohkarissa aina vaan vain silloin kun on kunnolla pakkasta - ja ollaan omassa pihassa tai esim. lapissa hiihtämässä, jossa hyvin tyypillisesti autot (lue:akut) kyykähtää kun 1-2 vk käydään vain kaupassa siinä kylillä vieressä.

Normi päiväkäytössä tottakai käytetään vain Webastoa.

Ps. toki halpa vaihtoehto on tuo VP:n ehdottama eli erillinen akkulaturi. Hyvä olisi sellainen pieni, mikä asennetaan konehuoneeseen kiinteästi. Esim. Defan akkulaturin voi varmaan asentaa ihan ilman lohkariakin. Ja niitä ylläpitäviähän saa joka putkasta.

Dalton 11.02.2012 12:28

No uskaltasiko laittaa esim. pienen Ctek:in sinne kiinteästi konetilaan?
Tuossa erillisessä moottorilämppärissä on kyllä puolensa. Täytyykin kysellä hintoja?

Quote:

No, sehän ei ole lohkarissa aina vaan vain silloin kun on kunnolla pakkasta - ja ollaan omassa pihassa tai esim. lapissa hiihtämässä, jossa hyvin tyypillisesti autot (lue:akut) kyykähtää kun 1-2 vk käydään vain kaupassa siinä kylillä vieressä.

Normi päiväkäytössä tottakai käytetään vain Webastoa.

Ps. toki halpa vaihtoehto on tuo VP:n ehdottama eli erillinen akkulaturi. Hyvä olisi sellainen pieni, mikä asennetaan konehuoneeseen kiinteästi. Esim. Defan akkulaturin voi varmaan asentaa ihan ilman lohkariakin. Ja niitä ylläpitäviähän saa joka putkasta.

hateju 11.02.2012 12:47

erittäin hyvä laite jos toimii ja osaa oikein käyttää... vaikka ongelmiakin tuntuu piisaavan, ja oikeissa "autoissa" on oma akku polttoainelämmittimelle eipä kyykkää auto jos on oikeasti kylmä.:)

RoadKiller74 11.02.2012 13:19

Retkeilyautossa 2x webasto, eikä moittimista...by the way, onko kyseessä bensa-vai naftalaite, johon ton laittaisit?

Olis ylimääräisenä jäänyt nurkkiin lojumaan bensa webasto, on kylläkin 80-luvun lopulta(tietenkin vähäisellä käytöllä ollut:cool: ), yhdestä virka-autosta nypätty aikoinaan...jos joku tee-se-itsemies tarttee niin tuosta sopivasti...

Wormie 11.02.2012 16:13

Kaveri tuossa kesällä rakensi työporukalle tilat isoon pakuun ja webaston se sinne himmaili. Hyvin on pelannu.

Chevy 11.02.2012 16:33

Eberistä hajos viime viikolla (n.3.v vanha) pumpun laakerit ja alkuviikosta pitäs saada pajalla kuntoon.

Vähintäin pitäs ajaa se sama aika,mitä lämppäri on päällä,et akut pysyis latauksessa.
(lyhyet 10-15 min ajot ja aina taukolämpö päällä tyyli,niin akut kestää n.2-2.5 v.)

ToniH 11.02.2012 16:39

Webaston pitäis antaa myös käydä kunnolla "lämpimäksi" tai se nokeutuu umpeen ja alkaa oirehtia aika nopeastikin. Eli joku jakeluautotyylinen ajo tyyliin ******** monta starttia per päivä ja lyhyitä pätkiä kaupungissa on ihan killeriä.

Soppa79 11.02.2012 17:29

Mitenkäs nuo vakuutusyhtiöt suhtautuu noihin ylimääräisiin akkulatureihin?
Olen jostain antanut itselleni ymmärtää että jos auto palaa tuommoisen takia niin korvauksia voi olla vaikea saada.

missään nimessä en ole lohkolämppäri/lisälatureita vastaan mutta ajatus tasolla yllättäviä ongelmia saatta olla

Yly 11.02.2012 18:24

Quote:

Olen jostain antanut itselleni ymmärtää että jos auto palaa tuommoisen takia niin korvauksia voi olla vaikea saada.

missään nimessä en ole lohkolämppäri/lisälatureita vastaan mutta ajatus tasolla yllättäviä ongelmia saatta olla

Eiköhän Defat ja Kalixit ole ihan hyväksyttyjä vehkeitä.

Itse olen oppinut Webasto/ Ebereistä, sen että jos laite on viisi-kuusi vuotta vanha, niin ensimmäisen ongelman tullessa heti uusi laite tilalle.

Näyttää nimittäin siltä, että jokaisella osalla noissa keksinnöissä on sama käyttöikä.

Kun jokainen rikki menevä osa vaihdetaan erikseen, niin uusi tulee helposti halvemmaksi.

Uusi toimii ja uudessa on takuu

V-P 11.02.2012 19:28

Quote:

itse olen kaikenlaisia "virityksiä" vastaan.
Tarkoitan akkulaturin väliaikaisella asennuksella talveksi sitä, että laturi ja asennukset ovat kunnollisia ja luvallisia, mutta että kesällä konehuoneessa oleva akkulaturi saattaa tuntua vähän tyhmältä, ja että se olisi siksi poistettavissa kesän ajaksi.

Pappatunturi 11.02.2012 21:02

Itse en ole koskaan ymmärtänyt mihin noita lohko/webasto/eberi lämmittimiä tarvitaan. Pihalla pötköttää ikivanha hilux ja muutaman kuukauden vanha pirkkamersu, eikä kumpikaan tarvitse ainakaan käynnistymisen takia mitään lämmittimiä. Toki jos ikkunoiden raavinta on kynnyskysymys eikä katosta tai tallia ole, niin lienee joku lämmitys paikallaan.

V-P 11.02.2012 21:15

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Itse en ole koskaan ymmärtänyt mihin noita lohko/webasto/eberi lämmittimiä tarvitaan. Pihalla pötköttää ikivanha hilux ja muutaman kuukauden vanha pirkkamersu, eikä kumpikaan tarvitse ainakaan käynnistymisen takia mitään lämmittimiä. Toki jos ikkunoiden raavinta on kynnyskysymys eikä katosta tai tallia ole, niin lienee joku lämmitys paikallaan.

Mullakin on pihassa ikivanha Corvette ( -87), eikä siinä mitään lisälämmittimiä ole. Hyvin on lähtenyt nytkin käyntiin joka päivä.
Katosta eikä tallia ole, koska niissä pidetään arvoautoja.
Se vaan vähän peräpukamia hyytää istua -25c nahkapenkkiin ilman mitään lisälämmitintä. :rolleyes:

StadiShark 11.02.2012 21:32

Quote:

Sama juttu täälläkin. Ei tartte Aveo ebereitä, eikä webastoja. Kipinää on ku ketun häntää ja aina on lähteny käytiin, kuin palmun alta.
Perseen lämmitinkin on niin tehokas, ettei montaa sekuntia tartte päällä pitää, kun alkaa kannikoissa poltteleen. Stadin talvessa on hyvin pärjänny ilman lisälämppäreitä :cool:

TVS 12.02.2012 00:40

Itselläni on käyttöautossa Ardicci, ja kyllä nuissa vanhemmiten pieniä murheita on, kiertovesipumpun joutu vaihtamaan ja ilmaaminen on vähän työlästä jos nesteet tarttee laskea pihalle (nim: viime vuonna todettu motonetin lämppärinkraana huonoksi, ja kraana siis vaihdettu useampaan kertaan). Käytössä äärikiva varuste jos ei saa laitteita tolppaan, eikä se järjen kanssa käytettynä tyhjää akkua yhtään niin tehokkaasti kun nuo epätoivoiset kylmästarttiyrityksen; kyllä niin monelle koreanchevylle ja muulle epämääräselle rimpulalle (mm liuta mun autoa 15v uudempia fordeja) on saanu luottomerikontilla antaa sähköä kun ei laitteet syty... Itsehän en tosin kytkenyt sisäpuhallinta mukaan ollenkaan, 20min lämmityksellä lämpömittari nousee hetken matkaa asteikollekin. Itse tehdenkään ei tuo asennus paha rasti ole, nykyropposissa ongelmaksi muodostuu lähinnä tila, sekavat vesikierrot ja bensan saanti, painepumppu kun on muotia laittaa tankiin niin aine täytyy ottaa välisäiliöllä paluulinjasta.

KTM 12.02.2012 11:10

Asennus ja korjauspuoli tuntuu arvostavan Webastoa 5kW versioita kovasti ja erityisesti sillä kaukokäynnistimellä joka yltää lähes 1km toimintasäteeseen. Aika varmatoiminen erityisesti ensimmäiset viitisen vuotta. Sitten niistä menee joko palopesä tai pumppu ehkä molemmat. Kovin paljoa noita ei kannata korjata vaan sitten uutta kehiin. Erityisesti oem-asennetut ainakin Fordeissa ovat törkeän kalliita korjata ja on halvempaa vaihtaa täysin uusi pöhisijä ennemin kuin vaihtaa aivolaatikon vanhaa.

Virtaa tuo laite vie eli etelänhedelmien autoissa olen nähnyt homman toteutetun siten, että siellä Webasto tai Eberi ja esim Defan yllätpitolaturi. Tarkoittaa sitä, että puskurissa on se lohkiksen pistoke minkä kautta menee virta vain ylläpitolatuirlle. Siitä on sitten helppo haarottaa tarvittaessa Y-kappaleella varsinainen lohkis. Ei näissä ole mitään vakuutus ongelmia. Ylläpitolaturi on aivan hyväksytty laite ja sehän on releohjautta akun keittämisen/poksahtamisen estämiseksi.

Itse olen tullut toimeen perinteisellä lohkis/sisätilalämmitin setillä, mutta minulla mahdollisuus pitää autoa "roikassa" tarvittavan ajan sekä kotona että töissä. Polttoainelämmitin ei ole kiinnostanut sen takia, että se on jälkeen päin asentaa suhteellisen kallis (1700 - 2100 eur) ja se on kuitenkin näköjään vikaherkkyydeltään liian herkkä minun makuun. Toki jos tilanne on se, että autoa ei saa piuhan nokkaan, niin onhan tuollainen polttoainelämmitin aivan hieno laite varsinkin kun pakkanen narskuu -25 ja tiukemmissa lukemissa.

bulldog's 12.02.2012 15:31

Onpas tullut mielipiteitä, hyvä niin. Kiitos siitä.

Elikkäs auto on entisellä persaukisten polttoaineella eli dieselillä kulkeva.
Nykyäänhän sillä ei ole eroa rahassa... ;)
Voin todeta että mukavuus asiosta tässä on kyse. "Miksi ajaa mersulla kun ladallakin pääsee" tyylisiä asioita.
Tollainen jäähallin kokoinen farkku lämpee pikkuisen hitaammin kuin joku tojoloota, eli tuskin webaston hankkimista hirveemmin tarvitsee perustella... ;)
En ole hankkimassa sitä suoranaisesti kylmäkäynistyksiä varten, vaan laiskana ja mukavuudenhaluisena miehenä haluan kävellä lämpöiseen autoon ilman että mitään johtoja ym tarvii viritellä. Kyllä 8 pytystä aina joku hörähtää käyntiin jos vaan hehkut pelaa ja akuissa virtaa riittää.
Kyllä toi c-femmakin on tosta jokapäivä hörähtänyt käyntiin ja lämmennyt nopeasti ilman piuhoja ja webastoja jo kolme talvee,enkä ole siihen niitä kaivannut, mutta pidän tätä kuitenkin vähän eri juttuna.
Ilmanmuuta kaukosäädin pitää olla.
Onko 5kw webba sopiva isoon farkkuun/vaniin vai pitääkö olla isompi?
Toi että käytettäs auton omia lämmityslaitteita on ainut oikea ratkaisu mielestäni.

Itse en ole huolissani akuista. Täällä maalla on vähintään 10km matkaa ihan mihin vaan, eli kerkee tupla-akkunen vehje jonkun verran latautua.

Tossa pihalla seisovassa hiacessa on ollut uudesta lähtien webasto ja nyt vasta on ruvennut pikkuisen kiukuttelee. Taitaa olla 9v vanha.... Eli ihan luotettava tuo on ollut, mutta kaukosäädin siitä jäi silloin puuttumaan ja sekös on kaduttanut.

ToniH 14.02.2012 11:44

Unohda akkuhuolet, ekoratkaisu on tässä:

PR1 14.02.2012 12:46

Toissakesänä käytettyyn tilakiisseliin sotkeutuneena pitää ihmetellä miten huono on käynnistymään kylmänä. Viimeks tuli bensavehjettä taas ikävä joka lähti talvella kun tämä kesällä.. Webasto on mutta kaukosäädintä ei joka jostain kysyessä yli tonnin. Lohkolämmitin sitten paikalleen kun pätkäajoa mitä nyt pari viikkoa seisoi pahimmat pakkaset, siinähän seisoo vieläkin ja on akkuylläpitäjässä...

Pappatunturi 14.02.2012 13:39

Quote:

Unohda akkuhuolet, ekoratkaisu on tässä:

Tätä me tojolaatikko miehet arvostetaan :cool:

vma 14.02.2012 13:45

Ohessa kokemuksia VW:n pikkupakussa olevasta Webastosta.

Laitteen tarkoitus on lähteä tuottamaan lisälämpöä, kun ulkolämpötila on alle -5 ja lisälämmölle on tarvetta. Kellosarja hankkimalla ko vakiovarustetta voi sitten myös käyttää moottorin esilämmittimenä.

Kellosarja ostettiin ja moottorin esilämmitysominaisuus aktivoitiin pakuumme. Nyt laitteen saa napin painalluksella esilämmittämään moottoria pakkasella, ja hienostihan tuo on pelannut, paitsi:

VWllä on tullut ikävä suunnitteluvirhe tuon laitteen kanssa. Poltto-ainetaso tankissa jos tippuu niin alas, että noin 1/4 tankista on enää jäljellä, tuo Webaston poltto-aine pumppu hotaisee ilmaa sisuksiinsa. Tämän jälkeen laite ei lähde käyntiin 100%- varmasti. Kun laite yrittää käyntiin riittävän monta kertaa onnistumatta siinä, se menee ns turvatilaan eikä käynnisty enää ilman korjaamokäyntiä. Sielä vikamuisti sitten nollataan, ja laite käynnistetään uudemman kerran.

Itse Webasto on meillä toiminut tosi hienosti, kunhan tuota poltto-ainetasoa ei päästä liian alas talven aikana.

Käyttäkää niitä Webastojanne mahdollisimman pitkiä käyttöjaksoja. Näin noet palavat laitteista pois, ja laitteiston toimintakunto pysyy paljon parempana. Pienet käyttöpätkät ovat myrkkyä ko laitteille.

TVS 14.02.2012 17:18

Quote:

Originally Posted by PR1
Toissakesänä käytettyyn tilakiisseliin sotkeutuneena pitää ihmetellä miten huono on käynnistymään kylmänä. Viimeks tuli bensavehjettä taas ikävä joka lähti talvella kun tämä kesällä.. Webasto on mutta kaukosäädintä ei joka jostain kysyessä yli tonnin. Lohkolämmitin sitten paikalleen kun pätkäajoa mitä nyt pari viikkoa seisoi pahimmat pakkaset, siinähän seisoo vieläkin ja on akkuylläpitäjässä...

Tässä havaitaan se virhe, joka webaston/vastaavan kanssa tulee aina joskus vastaan: jos kyseinen laite hajoaa, ei auto lähde kylmästä käyntiin, ja parhaassa tapauksessa ei edes ole normaalia lohkaria. Jokatapauksessa nuo laitteet joskus prakaa, niin perinteinen lohkari on kiva olla olemassa, ja toisaalta laitteet täytyy lähteä normitalvesta käyntiin kylmästäkin. Ja myös kauppareissuajossa tuo normilohkari on hyvä, ettei kuivu akku lyhyessä ajossa. Mielestäni webasto/vastaava on nimenomaan hyvä ja erityisesti todella mukava varuste lohkolämmittimen lisäksi, ei sen sijasta.

Kannattanee korjata tuo sun autos, mun käyttölintassa on -93 vuotinen yli 650tkm ajettu vw apukammiodiiseli, ja kyllä se ilman tuplahehkukikkailuja tai pitkää sahaamista -24 sytty kylmästä (10w-40 öljyillä :rolleyes: ), vaikka jotakin pyttyä ontuukin jo nollan tuntumasta... Kuten jo todettu, yhden kortin varassa on huono olla, varsinkin jos se kortti on polttoainekäyttöinen lämmitin :bom:

ToniH 14.02.2012 17:39

Mulla on muuten Hiluxissa vakiona 2 akkua ja sähkölisälämmitin. Mikä?, kysytte. No, sen tehtävä on lämmittää sisäilma silloin on niin kova pakkanen, että energiatehokas diesel ei enää pysty sitä lämmittämään. Eli kovilla pakkasilla voi napista pistää lisälämppärin päälle ja avot sisään tulee lähes instant lämmintä ilmaa (kun auto on käynnissä).

Autojen lämppärin ilmahan lämmitetään moottorin hukkalämmöllä. Eli kierrätetään lämmin jäähdytysneste lämppärin kennon läpi. Nykydieselit ovat niin energiatehokkaita, että useasti kovilla pakkasilla moottorista ei riitä sitä hukkalämpöä lämmittämään lämppäriä. Siksi VW asentaa esim. Transportereihin Webastot vakiona (tosin nuijasti ilman off-kytkintä mistä seuraa kaikenmoista hauskaa), Tojo on päätynyt tuohon sähkölämppäriin.

Asensin myös 2 paikkaisen sähkötolpan omaan pihaan. Syksyllä pystytin tolpan ja vedin maakaapelit talon alle. Muutama vk. sitten työnnettiin piuhat ylös ja kytkettiin sähkökaappiin oman 16A sulakkeen alle. Avot kun kätevää. Olenkin tästä haaveillut jo 10 vuotta mutta vihdoin sain sen aikaiseksi. Aikaisemmin mulla oli vain roikka vedettynä tonne autopaikalle mutta 2 auton lämmitys oli 10A sulakkeelle vähän rankkaa (2000W+1300W+lohkarit) ;)

Ps. ei ole muuten ollut minkään auton starttauksessa mitään ongelmaa millään pakkasilla koskaan ilman lohkaria. Aikoinaan, kun ajoin Vettellä kesät-talvet niin -35° oli jyrkin missä räjäytin käyntiin. Oven tiivisteet olivat kivikovat, auto oli uponnut muutaman sentin pihan jääpintaan mutta koneen starttasi kuin palmun alta (Mobil 1). Hmmm... ainoastaan Audin 2.8 V6 köhi aina lohkarin kanssa ja starttasi vain 5 pytyllä mutta ilman lohkaria sekin lähti kuin kesällä (myös Mobil 1). Luulisi muuten, että viimeisen 20 vuoden öljyjen kehityksellä olisi jotain vaikutusta kylmäkäynnistyksen kuluttavuuteen? Lohkolämppärimainoksia kun kattoo niin jää vaikutelma, että mitään parannusta ei ole tapahtunut ;)

Macho 14.02.2012 18:06

Kai ne melkein kaikki viimeisen parinkymmenen vuoden aikana valmistetut bensaromut lähtee käyntiin ilman lohkaria, mutta aina tulee tolppaan laitettua kun sähköäkin on lähes aina tarjolla, vieläpä ilmaiseksi.

On mukavaa kun moottorin lämpömittari on jo valmiiksi startatessa hiukan koholla ja 2000w sisätilanlämppäri hehkuttaa kabiininkin kuumaksi. Raappaan ei tietysti joudu ikinä, eikä kovin usein lumiakaan harjaamaan laseista. 95% päivistä ei tarvitse kuin ajaa pois. Tyhjäkäyntiinkään ei ole mitään tarvetta.

Lisäksi näin lyhyitä matkoja ajaessa ei voisi wepastoja käyttääkään, eivät siis minusta siis mitenkään kilpailevia tekniikoita. Sähkönkulutus taitaa olla välillä melko kova kun töpselin tolpasta irroittaessa metalliosat melkein polttaa kämmentä, samoin autoon työnnettävä pääkin lämpenee. Mutta niistä onkin kiva ottaa kiinni kohmeisin sormin. :)

ToniH 14.02.2012 18:25

Quote:

Originally Posted by Macho
On mukavaa kun moottorin lämpömittari on jo valmiiksi startatessa hiukan koholla)

En ole ikinä nähnyt moista ilmiötä. Kauanko hehkutat lohkarilla? Ja onko sulla lohkolämmitin vai letkulämmitin? Mulla ei ole lämpömittari heilahtanut yhtään mihinkään vielä 4h hehkutuksenkaan jälkeen - millään autolla. Nykyään pidän vain max 2h.

kipi79 14.02.2012 18:36

Quote:

Autojen lämppärin ilmahan lämmitetään moottorin hukkalämmöllä. Eli kierrätetään lämmin jäähdytysneste lämppärin kennon läpi. Nykydieselit ovat niin energiatehokkaita, että useasti kovilla pakkasilla moottorista ei riitä sitä hukkalämpöä lämmittämään lämppäriä. Siksi VW asentaa esim. Transportereihin Webastot vakiona (tosin nuijasti ilman off-kytkintä mistä seuraa kaikenmoista hauskaa), Tojo on päätynyt tuohon sähkölämppäriin.

Tämä muuten on sitten melkoista tuubaa että nykydieselit olisivat niin energiatehokkaita että ei riitä "hukkalämpö" lämmittämään kabiinia.

Veikkaisin ongelman olevan oikeasti ikäänkuin päinvastainen eli maksimitehoilla nykydieselit tuottavat niin paljon hukkalämpöä että jäähdytysjärjestelmä on suuniteltava tehokkaaksi joka taas ilman lisäpanostusta melko automaattisesti tarkoittaa että pienellä kuormalla hukkalämpöä ei saada riittävästi ohjattua lämmittämään kabiinia.

Pappatunturi 14.02.2012 19:07

Quote:

Originally Posted by kipi79
..Veikkaisin ongelman olevan oikeasti ikäänkuin päinvastainen eli maksimitehoilla nykydieselit tuottavat niin paljon hukkalämpöä että jäähdytysjärjestelmä on suuniteltava tehokkaaksi joka taas ilman lisäpanostusta melko automaattisesti tarkoittaa että pienellä kuormalla hukkalämpöä ei saada riittävästi ohjattua lämmittämään kabiinia.

Jaa, luulis ko "ongelman" hoituvan termostaatilla näppärästi jos syylarissa sattuisi olemaan niin valtavasti kapasiteettia ?

Mun ikivanha haiseva tojolaatikko lämpeää kelissä kuin kelissä parin kilsan ajon jälkeen täyteen hohkaan, ja sitä on tähän asti riittänyt. Syylari on suunnilleen saman kokoinen kuin jossain perusvetessä.

Käsittääkseni nämä "lämpeämättömyys" ongelmat tuli ensimmäistä kertaa nykyiakaisten tdi moottoreiden myötä.

ToniH 14.02.2012 19:09

Heh...tuubaa... okei. :roll: No, jokatapauksessa joidenkin nykydieselien kanssa on välillä ongelmaa, ettei kovalla kelillä lämppäristä tule lämmintä. Tuo antamani selitys tälle ilmiölle on se "virallinen" mitä autonvalmistajat jakavat. Oli syy sitten oikeasti mikä tahansa niin näin vaan on. Siksi autonvalmistajat asentelevat niihin lisälämppäreitä jo tehtaalla. Luulisi, että esim. pienet valmistajat kuten VW ja Tojota pystyisivät helposti ratkaisemaan tämän lämppärinsuunniteluosastolla jos se on vain siitä kiinni.

Pistä vaan meiliä tehtaille ja tarjoa apua hommaan, ottavat varmaan avosylin vastaan.

Macho 14.02.2012 20:58

Quote:

En ole ikinä nähnyt moista ilmiötä. Kauanko hehkutat lohkarilla? Ja onko sulla lohkolämmitin vai letkulämmitin? Mulla ei ole lämpömittari heilahtanut yhtään mihinkään vielä 4h hehkutuksenkaan jälkeen - millään autolla. Nykyään pidän vain max 2h.

Lohkossa (vesitilassa) tavallinen lohkolämmitin, max 2h lämmitys(ajastin), viisari nousee ala-asennosta noin 2-3 milliä suojakelillä, 1-2 normipakkasilla ja vajaan millin oikein kunnon paukkupakkasilla. Kun avaa konepellin niin venttiilikopan päältä kokeiltuna on kädenlämpöinen, eli kaippa kone on aina vähintään 40 astetta ulkolämpötilaa lämpimämpi. Muistelen kyllä edellisenkin auton viisarin värähtäneen lämmityksen johdosta. Kaikissa ei varmaan niin käy jos mittarin skaala alkaa kovin ylhäältä?

Jos viitsit niin kokeilepa omassasi -10 asteessa 2h jälkeen tuntuuko yhtään lämpimältä?

edit: kävin pihalla mittaamassa, lohkarin käytännön teho 540 wattia.

ToniH 14.02.2012 21:17

Quote:

Originally Posted by Macho
Jos viitsit niin kokeilepa omassasi -10 asteessa 2h jälkeen tuntuuko yhtään lämpimältä?

En ole kokeillut mutta olen joskus havainnut konepellissä sulaneen läikän. Silti mittari ei ole värähtänyt (auton siis ;) ) koskaan. Se olisikin kiva jos näkisi oikein visuaalisesti mittaristosta, että jotain on tosiaan tapahtunut. Digimittari varmaan näyttäiskin.

kipi79 14.02.2012 21:56

Quote:

Jaa, luulis ko "ongelman" hoituvan termostaatilla näppärästi jos syylarissa sattuisi olemaan niin valtavasti kapasiteettia ?

Mun ikivanha haiseva tojolaatikko lämpeää kelissä kuin kelissä parin kilsan ajon jälkeen täyteen hohkaan, ja sitä on tähän asti riittänyt. Syylari on suunnilleen saman kokoinen kuin jossain perusvetessä.

Käsittääkseni nämä "lämpeämättömyys" ongelmat tuli ensimmäistä kertaa nykyiakaisten tdi moottoreiden myötä.

Noinhan sen periaatteessa pitäisi mennä, mutta koneen vesitilan, koneen fyysisen koon, öljymäärän kasvun takia ominaislämpökapasiteetti on suhteessa moottorin tuottamaan hukkalämpöön verrattuna usein paljon suurempi kuin ennen, eli koneen lämmittämiseen menee enemmän energiaa kuin ennen ja likimain samasta syystä myös sitä siirtyy ulkoilmaan tehokkaammin.

Moottorin puristussuhde on dieseleissä se suurin osakuorman (eli siis ilman ahtoja ajettaessa) hyötysuhteeseen vaikuttava tekijä. Eli korkeammalla hyötysuhteella saadaan moottorin hyötysuhdetta parannettua. Nykydieseleissä on puristussuhde luokkaa 15-18:1 kun se ensimmäisissä suorasuihkukoneissa oli luokkaa 20:1 ja esikammiokoneissa yli 20:1 joissain jopa likimain 25:1.

Puristussuhdetta on nykyisin tiputettu siksi että se on tehokas tapa laskea typenoksidipäästöjä.

Se että ongelma tuli esille "nykyaikaisten" tdi moottoreiden kanssa johtui siitä että koneen kokoa usein pienennettiin (tai auto kasvoi) eli osakuormalla lämmön määrä jäi aiempia koneita pienemmäksi. Ei tuo suorasuihkutus itsessään mikään autuaaksi tekevä hyötysuhteen korottaja ole, mutta sen avulla saadaan polttoainetta säädeltyä paremmin ja voidaan lisätä syöttöä ilman samaan aikaan tapahtuvaa päästöjen kasvua. Tällöin voidaan ahtamalla ottaa pienemmästä diesel koneesta sama tai isompi teho kuin vanhemmasta ja isommasta koneesta ja samalla saadaan päästöt pidettyä kurissa.

Eli onko se nykyiaikainen dieselmoottori sittenkään kovin paljoa energiatehokkaampi kuin ennen?

V-P 14.02.2012 22:41

:D Tuolla joku aikaisemmin mainitsi, ettei ole kiva heittäytyä yhden järjestelmän varaan. Mielestäni hienoa ajattelua!

Itse ostin tuon Webaston asuntoautooni varajärjestelmäksi, jos kaasulämmitys spragaa jossakin korvessa kun lämpö on -35C.
Eihän se Webasto pirttiä pysty normaalilämpöisenä pitämään, mutta ei sinne jäädykkään. 12 tuntia tankillisella käyvä2500w agrekaatti syöttää vaihtovirtaa 1500w öljypatterille sekä autossa olevalle akkulaturille, joka syöttää 12v dc kolmelle akulle, joilla toi Webastokin saa pöhistä.

Kesällä akut latautuvat kahdesta katolla olevasta aurinkopaneelista enkä tarvitse vaihtovirtaa kun partakoneeseen. Sitä varten autossa on 1000w invertteri.
Ei ihan äkkiä lopu mikään noilla systeemeillä.:D

janiv 15.02.2012 11:01

Quote:

Digimittari varmaan näyttäiskin.

Ainaskii late mallin C4:ssa on digimittarikin, jos on automaatti-ilmastointi. Siitähän näkee asteen tarkkuudella ja kyllä se parin tunnin lohkolämppärin päälläolon jälkeen näyttää -20 asteen pakkasella jo +10 astetta. Muistelen sen näyttäneen joskus jopa +25 astetta. Viisarimittari ei muistaakseni sillon oo noussu yhtään.

topi sorsakoski 15.02.2012 11:33

Sittekun lätkäset mosan käymään,niin mittari putoo ja paljon,kun neste lähtee kiertään.

janiv 15.02.2012 12:10

Quote:

Originally Posted by topi sorsakoski
Sittekun lätkäset mosan käymään,niin mittari putoo ja paljon,kun neste lähtee kiertään.

Näyttääpi vaan nousevan. Taitaapa olla mittarin anturi lohkon päinvastasella puolella ku lohkolämppäri. Vai onkohan se anturi kannessa, en oo ihan varma kumpi anturi antaa digimittarille tiedon. Selviäis kai se, jos irrottelis piuhoja, mut ei maksa vaivaa.

Ja totanoin, mikäs estää veden kiertämistä lohkolämppärin päällä ollessa? Vesipumpun pyörimättömyyskö? Onko se umpitiivis ja tukkii kaikki paikat:confused: No, menee jo aikalailla ohi webastoaiheesta.

topi sorsakoski 15.02.2012 13:38

Suurin syy taitaa olla termari,jos ei ole ns.höyryreikää,silloin voi paremmin onnistua toi kierto.

Yorcci 15.02.2012 20:18

Quote:

Höpöhöpö. Ensin lämmöt nousee siihen asti, että termari aukeaa ja sitten laskee muutaman asteen, kun termari menee kiinni. Kunnes lämpiää taas sen verran, että termari aukeaa jne. Mulla kun on 180 F termari, niin vaihtelu on 80 - 85 C-astetta.

Paitsi, jos auto on paikallaan, että ajoviima ei jäähdytä, niin sitten nousee parin termarin aukeamisen jälkeen vähitellen, kunnes flekti lähtee päälle (mulla säädetty 95 C) ja siitä lähtee laskemaan niin pitkään, että flekti sammuu (mulla 88 C-asteessa).

topi sorsakoski 15.02.2012 21:04

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Höpöhöpö. Ensin lämmöt nousee siihen asti, että termari aukeaa ja sitten laskee muutaman asteen, kun termari menee kiinni. Kunnes lämpiää taas sen verran, että termari aukeaa jne. Mulla kun on 180 F termari, niin vaihtelu on 80 - 85 C-astetta.

Paitsi, jos auto on paikallaan, että ajoviima ei jäähdytä, niin sitten nousee parin termarin aukeamisen jälkeen vähitellen, kunnes flekti lähtee päälle (mulla säädetty 95 C) ja siitä lähtee laskemaan niin pitkään, että flekti sammuu (mulla 88 C-asteessa).

Toki kun se saa käydä pitempään,meinasin heti kun lyöt sen käymään,kun otat tolpasta irti.
Ja sellaista lohkista ei olekaan joka laäämittäis koneen ja syylärin yhtä lämpöiseksi.Kuntoi syylärissä oleva neste sekoittuu mkoneessa olevaan,niin sata varmasti lämpömittari laskee.Siinä sulle höpöhöpöjä,sulla näkemys,mulla kokemus.

Yorcci 15.02.2012 21:43

Quote:

Toki kun se saa käydä pitempään,meinasin heti kun lyöt sen käymään,kun otat tolpasta irti.
Ja sellaista lohkista ei olekaan joka laäämittäis koneen ja syylärin yhtä lämpöiseksi.Kuntoi syylärissä oleva neste sekoittuu mkoneessa olevaan,niin sata varmasti lämpömittari laskee.Siinä sulle höpöhöpöjä,sulla näkemys,mulla kokemus.

Älä ala lässyttämään kokemuksesta mun auton kanssa. Olen seurannut monta kertaa tänä(kin) talvena käynnistyksen jälkeen mittaria (saa näkyviin ilmastointilaitteen näyttöön asteen tarkkuudella) ja lämpötila ei ole kertaakaan lähtenyt laskemaan, ennenkuin termari on auennut (tai myöhemmin flekti lähtenyt päälle).

Jos nyt ensin hankkisit kokemusta vaikka välilyöntinäppäimen käytöstä? Sen jälkeen voisit ehkä jossain vaiheessa yrittää oikolukua.

Juhatee 15.02.2012 22:40

Quote:

Originally Posted by Dalton
Itselläni on käyttiksessä BMW:n oma kauko-ohjauksella oleva polttoainelämppäri. Näppärä myös siinä, ettei se käynnisty, jos akun jännite on liian alhainen.

Näppärä?.. Monen Bemarin kokemuksella voin sanoa että kun pakkanen lähestyy 30 astetta, tietää menevänsä aina jääkylmään autoon jos auto on seisonut yön yli, vaikka olisi ollut ylläpitolaturissa.

Se jännitevahti on niin ketkusti toteutettu että se vertaa akkujännitettä ulkolämpötilaan ja nostaa sitä alarajaa ylöspäin kun ulkoilma kylmenee. 30 asteen pakkasella se raja huitelee jo lähellä 12 volttia ja kun Webasto lähtee hehkuttamaan, käy jännite väkisinkin tuon rajan alla ja bimmeri pysäyttää Webaston. Auto lähtee kyllä iloisesti käyntiin mutta se on ihan jäässä.

Tutkin tuota joskus 2000 luvun puolivälissä kun alkoi v-tuttamaan kylmät aamukäynnistykset. Loggasin akkujännitettä 100 Hz taajuudella 12 h putkeen peräkkäisinä öinä erilaisilla pakkasilla ja niissä näkyi jo selvästi se pirullinen kaava jolla tuo alaraja nousi pakkasen laskiessa. Tuli samalla myös todettua että Ctek-ylläpidon jäljiltä akku ei ole yhtä "täysi" kuin perinteisellä laturilla.

Meillä BMW ja VW ovat kumpikin Webastolämmitteisiä, lohkolle en näe tarvetta vaikka kovimmilla pakkasilla Bemarin yleensä joutuu käynnistämään kylmiltään. VW:ssa ei ole tuota auton omaa jänniterajaa je se onkin yleensä lämmin.. Kummassakin autossa on Ctek-laturi kiinteänä sekä GSM ohjaus Webastoille, joka tarvittaessa hälyttää jännitteestä tms poikkeustilanteista. Tuo kännyohjaus on ihan parasta mitä polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo mukanaan, en vaihtaisi pois.

EDIT: Vielä noista nykydieseleiden "pihiydestä": Bemareissa ainakin termostaattien laatu on jopa Corveten sisustan muoviosia huonompaa laatua. Ovat olleet jo yli 10 vuotta. Lähestulkoon jokainen dieselbmw käy liian kylmänä ja lämpenee hitaasti. Uuden termostaatin vaihto tuo tunnista muutamaan kuukauteen kestävän korjauksen mutta kuinka ollakaan yleensä vesitie on jaettu 3:n termarin välille jolloin seuraava onkin jo vikaantunut kun edellistä vielä vaihdetaan. Tässä yksi syy huonoon lämpenemiseen vaikka iso osa omistajista uskotteleekin itselleen ettei se lämpene kun se vie niin vähän löpöä.. Voin kertoa että se veisi hieman vähemmän jos lämpenisi:) Eikä niitä hiukkassuodattimiakaan tarvitsisi vaihtaa niin usein sen jälkeen..

Jos bensan hyötysuhde on vaikka 25 % ja dieselin 35 % (hatusta) niin tuosta öbaut 7 litran talvikelikulutuksesta menee siis kummassakin tapauksessa n. 4 litraa lämmöksi. On muuten aika surkea lämmönsäilöjä sellainen auto joka ei saa tuolla 4 litran polttoainemäärällä ohjaamoa ja moottoria pysymään lämpimänä. Webasto kuluttaa n 0,5 litraa tunnissa ja sekin riittää jo miltei yksin pitämään lämmintä..

All times are GMT +3. The time now is 03:46.